Loopia fortsätter återställa tillbaka min dns pekning

Permalänk
Medlem

Loopia fortsätter återställa tillbaka min dns pekning

Jag har en domän som jag försöker peka om till vercel (76.76.21.21). Men nu efter en väldig massa försök så efter jag uppdaterat loopia efter någon timme så har något ändrat tillbaka ip-adressen till min hemma adress igen. Är det vercel som gör det eller är det loopia och isåfall varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av B1NUS:

Jag har en domän som jag försöker peka om till vercel (76.76.21.21). Men nu efter en väldig massa försök så efter jag uppdaterat loopia efter någon timme så har något ändrat tillbaka ip-adressen till min hemma adress igen. Är det vercel som gör det eller är det loopia och isåfall varför?

En domän registreras hos en registrar. Det har inget med IP-adresser att göra. Vill du ändra registrar från Loppia till Vercel?
Eller vill du flytta din DNS från Loopia till Vecel till annan namnserver?
Eller vill du ändra befintlig sub-domän (t.ex www) till en annan IP-adress?

Oavsett så kan det ta upp till 24h för ändringar att slå igenom globalt. Nya subdomäner eller pekare går vanligen snabbare eftersom det inte finns någon cache.

Försökt att vara lite mer specifik om du vill ha korrekta svar.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

En domän registreras hos en registrar. Det har inget med IP-adresser att göra. Vill du ändra registrar från Loppia till Vercel?
Eller vill du flytta din DNS från Loopia till Vecel till annan namnserver?
Eller vill du ändra befintlig sub-domän (t.ex www) till en annan IP-adress?

Oavsett så kan det ta upp till 24h för ändringar att slå igenom globalt. Nya subdomäner eller pekare går vanligen snabbare eftersom det inte finns någon cache.

Försökt att vara lite mer specifik om du vill ha korrekta svar.

Jag antar att jag ändrar min registrar från loopia till vercel eftersom att jag ska ändra min "a-record" för domänen på loopia. Ändrar jag den eller "* record" till "vercels register" så ändras det tillbaka efter en stund.

Utgår från de vercel vill att jag ska ändra:

Testade detta för några månader sen men jag gav upp efter att jag försökte byta till vercel och kom tillbaka dagen med att den hade bytt tillbaka till min vanliga adress..

Borde inte den vara cachad globalt beroende på TTL tiden, jag tänker åtminstone vercel borde kolla lite oftare?
Läser nu på deras hemsida att ändra nameservers tar längre tid än a-records..

Jag e inte så kunnig inom nätverk överlag..

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

En domän registreras hos en registrar. Det har inget med IP-adresser att göra. Vill du ändra registrar från Loppia till Vercel?
Eller vill du flytta din DNS från Loopia till Vecel till annan namnserver?
Eller vill du ändra befintlig sub-domän (t.ex www) till en annan IP-adress?

Oavsett så kan det ta upp till 24h för ändringar att slå igenom globalt. Nya subdomäner eller pekare går vanligen snabbare eftersom det inte finns någon cache.

Försökt att vara lite mer specifik om du vill ha korrekta svar.

Om jag inte missförstår TS (eller DNS i allmänhet) helt och hållet så tycker jag att TS är ganska tydlig? Det låter ju dock som att du har ganska bra koll på nätverk/DNS i allmänhet men jag tolkar det som nedan;

TS har köpt en domän hos Loopia och vill att denna ska peka mot en IP som ägs av Vercel men när TS uppdaterar DNS-pekningen hos Loopia så fungerar det någon timme och sedan återställs det.

Till ts; Jag antar att du har kollat in: https://vercel.com/docs/concepts/projects/custom-domains? Betalar du för ett webbhotell hos Loopia och det kan vara så att pekaren ändras för att alltid peka mot denna i stället för Vercel? Kontakta Loopia och kolla av.

-
x10_minipro

Permalänk
Medlem
Skrivet av x10_minipro:

TS har köpt en domän hos Loopia och vill att denna ska peka mot en IP som ägs av Vercel men när TS uppdaterar DNS-pekningen hos Loopia så fungerar det någon timme och sedan återställs det.

Till ts; Jag antar att du har kollat in: https://vercel.com/docs/concepts/projects/custom-domains? Betalar du för ett webbhotell hos Loopia och det kan vara så att pekaren ändras för att alltid peka mot denna i stället för Vercel? Kontakta Loopia och kolla av.

Precis så förutom att jag inte kommer ut på sidan på nätet eftersom att något hinner återställa hela alltet innan vercel märker av någon ändring..

Har följt det vercel vill av mig men det verkar ju strula för de. Betalar bara för domänen och loopiaDNS, kanske loopia som säger ifrån?

EDIT: För att strö salt i såren så är det ända som verkar ligga kvar vara www subdomänen som nu pekar på vercel.. Allt annat har återställts igen

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering.. Insåg att jag har en api användare som jag använde för ett bra tag sen till att hantera cert och liknande grejer.. Kan vara mycket möjligt att jag glömt stänga av de skriptet på någon raspberrypi någonstans och det är de som orsakar problemet.

Testar ta bort den användaren och ändrar igen för att se ifall problemet kvarstår

Edit: detta va lösningen.. Tur dock för jag höll på att bli galen. Antar att skriptet försökte ändra pekningen automatiskt till min ip eftersom tele2 (comhem) kan ändra hemadressen

Permalänk
Medlem
Skrivet av B1NUS:

Liten uppdatering.. Insåg att jag har en api användare som jag använde för ett bra tag sen till att hantera cert och liknande grejer.. Kan vara mycket möjligt att jag glömt stänga av de skriptet på någon raspberrypi någonstans och det är de som orsakar problemet.

Testar ta bort den användaren och ändrar igen för att se ifall problemet kvarstår

Edit: detta va lösningen.. Tur dock för jag höll på att bli galen. Antar att skriptet försökte ändra pekningen automatiskt till min ip eftersom tele2 (comhem) kan ändra hemadressen

precis vad jag skulle skriva - att det lät som att du hade ett eget program som pekade tillbaks det

Kört med LoopiaDNS i många år utan strul..pekar både hitan o ditan

Permalänk
Skrivet av B1NUS:

Liten uppdatering.. Insåg att jag har en api användare som jag använde för ett bra tag sen till att hantera cert och liknande grejer.. Kan vara mycket möjligt att jag glömt stänga av de skriptet på någon raspberrypi någonstans och det är de som orsakar problemet.

Testar ta bort den användaren och ändrar igen för att se ifall problemet kvarstår

Edit: detta va lösningen.. Tur dock för jag höll på att bli galen. Antar att skriptet försökte ändra pekningen automatiskt till min ip eftersom tele2 (comhem) kan ändra hemadressen

Vad skönt att det löste sig så enkelt och utan att blanda in någon support!
Grymt av dig att även posta hur du löste det! Finns det någon i framtiden med samma problem så kanske denne hittar hit och lyckas lösa det också!

-
x10_minipro