Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Att uppdateringar kan bli buggiga, dom har ju nån delay i sin mirror att paketen ligger och testat i 2 veckor istället som ska göra det bättre sägs det, men läser man release posten i forumet för varje uppdatering så är det väldigt många som har problem med uppdateringarna varje gång.

Det är ju fallet för all mjukvara. Jag uppfattar dock det som att många oerfarna Linuxanvändare söker sig till Manjaro som kan vara en bidragande faktor till mängden användare som har problem.

Skrivet av bagfalls:

Installerade Manjaro här om dagen och det är för mig (en genomsnittlig Debian-gillare) första gången och jag måste säga att jag tycker om det. Har hittills inte stött på nått jag inte kan göra. Detta kan vara början på mitt 100% Linux liv. Vad bör jag tänka på med Manjaro till skillnad från Debian?

Det jag skulle säga som är största skillnaderna är väl mer mentaliteten hos initiativen bakom det. Min uppfattning är att Debian har ett större community som måste tillgodoses när beslut fattas som påverkar användarbasen vilket medför en tröghet. Annars så är det rolling release så du borde skaffa en rutin av att uppgradera ofta och läs igenom paketlistan vid uppgraderingar så _om_ något smäller så har du en uppfattning om vad det kan röra sig om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Det är ju fallet för all mjukvara. Jag uppfattar dock det som att många oerfarna Linuxanvändare söker sig till Manjaro som kan vara en bidragande faktor till mängden användare som har problem.

Det jag skulle säga som är största skillnaderna är väl mer mentaliteten hos initiativen bakom det. Min uppfattning är att Debian har ett större community som måste tillgodoses när beslut fattas som påverkar användarbasen vilket medför en tröghet. Annars så är det rolling release så du borde skaffa en rutin av att uppgradera ofta och läs igenom paketlistan vid uppgraderingar så _om_ något smäller så har du en uppfattning om vad det kan röra sig om.

Jag har säket lyft det ett dussintal gånger, men även Debian unstable ["Sid"] är brutalt stabil. Jag har kört den ett decennium nu och de enda gångerna jag har fått problem är när jag att själv försökt installera något utanför de rekommenderade versionerna.

Det finns en anledning varför Ubuntu, Mint och andra använder Debian Sid som utgångspunkt för sina stabila versioner.

När jag testade LTS-versionen av Ubuntu på en laptop för typ fem år sedan så fick jag snabbt problem, med flera krascher varje månad. Efter fyra månader så gav jag upp, och återgick till Debian Sid.

Nu har jag typ färre än en krasch per år, och endast då när jag själv fumlat eller varit lite för experimentell.

Nja, de som förväntar sig tydliga, raka svar från Debian-forum bör se den här instruktionsfilmen först:

Kanske inte helt korrekt, men något åt det hållet, understundom, har jag märkt.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Som gammal Arch-användare så är min erfarenhet att jag haft mindre problem med Arch överlag än vad jag har haft med Debian och Ubuntu. En av de stora anledningarna till det är "rolling release"-schemat. Håller man sig kontinuerligt uppdaterad så är det oftast ett fåtal paket som uppgraderas. Det har hänt vid ett fåtal tillfällen att saker har gått sönder, men det har varit väldigt enkelt att både identifiera felet och nedgradera paketet tills en fix finns tillgänglig.

Ubuntu/Debian däremot, ja framförallt Ubuntu har sina egna lösningar ovanpå "originalpaketen" som brukar kunna strula. Det största problemet jag upplever är dock den massiva uppgraderingen som sker vid varje stor release. Då pratar vi tusentals paket som uppgraderas på en gång. Det slår väl aldrig fel att det är saker som går sönder och man får leta efter nålar i en stor höstack.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Skrivet av Dimman:

Som gammal Arch-användare så är min erfarenhet att jag haft mindre problem med Arch överlag än vad jag har haft med Debian och Ubuntu. En av de stora anledningarna till det är "rolling release"-schemat. Håller man sig kontinuerligt uppdaterad så är det oftast ett fåtal paket som uppgraderas. Det har hänt vid ett fåtal tillfällen att saker har gått sönder, men det har varit väldigt enkelt att både identifiera felet och nedgradera paketet tills en fix finns tillgänglig.

Ubuntu/Debian däremot, ja framförallt Ubuntu har sina egna lösningar ovanpå "originalpaketen" som brukar kunna strula. Det största problemet jag upplever är dock den massiva uppgraderingen som sker vid varje stor release. Då pratar vi tusentals paket som uppgraderas på en gång. Det slår väl aldrig fel att det är saker som går sönder och man får leta efter nålar i en stor höstack.

Måste säga att jag överlag har god erfarenhet av releaseuppgraderingar både på Ubuntu (LTS på servrar, "vanlig" på min speldator) och Fedora, medan det bara tog några månader för mig att få mina första problem med en Archinstallation jag haft på en reservlaptop. Men ja, det är naturligtvis den stora skillnaden: tar du risken att få små smällar lite då och då, eller tar du hellre en eventuell käftsmäll med gradvis värre konsekvenser en gång i halvåret (Fedora, Ubuntu) eller vartannat år (Ubuntu LTS), eller vart femte-tionde år (Debian Stable eller RHEL-derivat).

Permalänk
Medlem
Skrivet av [i][/i]Dimman:

Som gammal Arch-användare så är min erfarenhet att jag haft mindre problem med Arch överlag än vad jag har haft med Debian och Ubuntu. En av de stora anledningarna till det är "rolling release"-schemat. Håller man sig kontinuerligt uppdaterad så är det oftast ett fåtal paket som uppgraderas. Det har hänt vid ett fåtal tillfällen att saker har gått sönder, men det har varit väldigt enkelt att både identifiera felet och nedgradera paketet tills en fix finns tillgänglig.

Ubuntu/Debian däremot, ja framförallt Ubuntu har sina egna lösningar ovanpå "originalpaketen" som brukar kunna strula. Det största problemet jag upplever är dock den massiva uppgraderingen som sker vid varje stor release. Då pratar vi tusentals paket som uppgraderas på en gång. Det slår väl aldrig fel att det är saker som går sönder och man får leta efter nålar i en stor höstack.

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Måste säga att jag överlag har god erfarenhet av releaseuppgraderingar både på Ubuntu (LTS på servrar, "vanlig" på min speldator) och Fedora, medan det bara tog några månader för mig att få mina första problem med en Archinstallation jag haft på en reservlaptop. Men ja, det är naturligtvis den stora skillnaden: tar du risken att få små smällar lite då och då, eller tar du hellre en eventuell käftsmäll med gradvis värre konsekvenser en gång i halvåret (Fedora, Ubuntu) eller vartannat år (Ubuntu LTS), eller vart femte-tionde år (Debian Stable eller RHEL-derivat).

Debian Sid ("unstable") är en "rolling release" så där finns ingen skillnad. Man kan, om man orkar, kompilera allt själv där också.

Men efter ett runt ett år med Gentoo så orkade jag inte mer. Det är nog mer tidskrävande än djupt komplicerat.

Kan någon förklara för mig varför jag bör gå över till t.ex. arch eller något annat så är jag öppen för alla argument.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Debian Sid ("unstable") är en "rolling release" så där finns ingen skillnad. Man kan, om man orkar, kompilera allt själv där också.

Som jag har svarat i andra trådar - det där är inte 100% sant - Även unstable fryses under Debians frysning innan nästa release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Jag har säket lyft det ett dussintal gånger, men även Debian unstable ["Sid"] är brutalt stabil. Jag har kört den ett decennium nu och de enda gångerna jag har fått problem är när jag att själv försökt installera något utanför de rekommenderade versionerna.

Det finns en anledning varför Ubuntu, Mint och andra använder Debian Sid som utgångspunkt för sina stabila versioner.

När jag testade LTS-versionen av Ubuntu på en laptop för typ fem år sedan så fick jag snabbt problem, med flera krascher varje månad. Efter fyra månader så gav jag upp, och återgick till Debian Sid.

Nu har jag typ färre än en krasch per år, och endast då när jag själv fumlat eller varit lite för experimentell.

Nja, de som förväntar sig tydliga, raka svar från Debian-forum bör se den här instruktionsfilmen först:

https://youtu.be/_ZW-AZ2mNeA

Kanske inte helt korrekt, men något åt det hållet, understundom, har jag märkt.

Vet inte riktigt vad du svarade på i mitt meddelande. Jag kör själv Arch när jag kan och Debian Sid där jag tvingas köra något annat.

Permalänk
Skrivet av sAAb:

Kan någon förklara för mig varför jag bör gå över till t.ex. arch eller något annat så är jag öppen för alla argument.

Har du hittat en distribution som stämmer med din mentala modell finns det ingen som helst orsak annat än nyfikenhet eller på sikt förändrade förutsättningar att gå över till något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusnan:

Som jag har svarat i andra trådar - det där är inte 100% sant - Även unstable fryses under Debians frysning innan nästa release.

Nåja, Debian Sid är fortfarande lika rolling som andra. Se tex
https://wiki.ubuntu.com/UbuntuDevelopment/ReleaseProcess

Skrivet av orp:

Vet inte riktigt vad du svarade på i mitt meddelande. Jag kör själv Arch när jag kan och Debian Sid där jag tvingas köra något annat.

Det låter som en bra kombo.

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Har du hittat en distribution som stämmer med din mentala modell finns det ingen som helst orsak annat än nyfikenhet eller på sikt förändrade förutsättningar att gå över till något annat.

Exakt. Är man nöjd så bör man generellt stanna kvar där man är bekant med omgivningen.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Nåja, Debian Sid är fortfarande lika rolling som andra. Se tex
https://wiki.ubuntu.com/UbuntuDevelopment/ReleaseProcess

Vad är det du menar att jag ska se på Ubuntu-sidan? Att Ubuntu baserar sig på Debian unstable gör inte Debian unstable till en rolling release. Min poäng är att Debian unstable är utvecklingsversionen av Debian, och den fryses när utgåvan kommer närmre. En rolling release anser åtminstone jag att det är en som inte fryses alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusnan:

Vad är det du menar att jag ska se på Ubuntu-sidan? Att Ubuntu baserar sig på Debian unstable gör inte Debian unstable till en rolling release. Min poäng är att Debian unstable är utvecklingsversionen av Debian, och den fryses när utgåvan kommer närmre. En rolling release anser åtminstone jag att det är en som inte fryses alls.

Hur menar du att Mint eller Ubuntu kunna leverera sina "rolling" releases om de bygger på en distribution som inte är "rolling" enligt dig?!

Jag uppdaterar min installation av Debian unstable/Sid flera gånger per vecka [aptitude safe-upgrade]. Det upplever jag som rullande.

Vad är det jag missförstår?!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Hur menar du att Mint eller Ubuntu kunna leverera sina "rolling" releases om de bygger på en distribution som inte är "rolling" enligt dig?!

Jag uppdaterar min installation av Debian unstable/Sid flera gånger per vecka [aptitude safe-upgrade]. Det upplever jag som rullande.

Vad är det jag missförstår?!

Jag menar att ett release ska vara rolling alltid för att kallas för rolling. Debian har ett mål, och det är den stabila utgåvan - visst, unstable kanske fungerar som rolling under stor del av tiden, men den fryses när vi närmar oss nästa Debian-utgåva, och då är den allt annat än rolling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Hur menar du att Mint eller Ubuntu kunna leverera sina "rolling" releases om de bygger på en distribution som inte är "rolling" enligt dig?!

Vad är det jag missförstår?!

Ubuntu har ingen rolling release. Mint vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Debian Sid ("unstable") är en "rolling release" så där finns ingen skillnad. Man kan, om man orkar, kompilera allt själv där också.

Men efter ett runt ett år med Gentoo så orkade jag inte mer. Det är nog mer tidskrävande än djupt komplicerat.

Kan någon förklara för mig varför jag bör gå över till t.ex. arch eller något annat så är jag öppen för alla argument.

Arch är för dig som vill kunna skraddarsy systemet ungefär som Gentoo (minus use-flags och dylikt) men slippa allt tidskrävande krångel. Det mest tidskrävande med Arch är att konfigurera det som man vill ha det, men har du erfarenhet av Gentoo lär inte det vara särskilt betungande.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, jag får uppdatera löpande helt enkelt.

Hittills är jag imponerad över att allt fungerar så bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusnan:

Jag menar att ett release ska vara rolling alltid för att kallas för rolling. Debian har ett mål, och det är den stabila utgåvan - visst, unstable kanske fungerar som rolling under stor del av tiden, men den fryses när vi närmar oss nästa Debian-utgåva, och då är den allt annat än rolling.

Hur menar du att Ubuntu hanterar sina "rolling releases" när Debian unstable (Sid) har en frysning?!

Hur kan du anse dem då som "rolling?!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Hur menar du att Ubuntu hanterar sina "rolling releases" när Debian unstable (Sid) har en frysning?!

Hur kan du anse dem då som "rolling?!

Nu missförstår du mig - Jag anser varken Ubuntu eller Debian som rolling.

Permalänk

Har börjat laborera med enklare Vm servrar hemma. Då jag gillar Fedora med Gnome så tänkte jag prova fedora server. Men jag måste säga att jag föredrar Ubuntu betydligt mer här. Väldigt svårt för en nybörjare att få igång saker på fedora kontra ubuntu.

Permalänk
Skrivet av Aldhissla:

Har börjat laborera med enklare Vm servrar hemma. Då jag gillar Fedora med Gnome så tänkte jag prova fedora server. Men jag måste säga att jag föredrar Ubuntu betydligt mer här. Väldigt svårt för en nybörjare att få igång saker på fedora kontra ubuntu.

Japp; Fedora funkar betydligt mer som RedHat, med tydligare skiljelinje mellan officiellt supporterade paket och communitystödda dito än du ser i Ubuntu; samt med saker som SELinux och brandvägg påslagna ur box. Bra om du vill bygga en portfolio för eventuella framtida jobb och om du vill skaffa goda vanor, men lite bökigare att komma igång med, som du märkt.

Permalänk
Medlem

Ja Linux har sannerligen blivit mer vida använt hemma. Steam Deck går varm, på datorn är det dualboot med Linux och Windows. Kör endast ett fåtal spel som inte gillar Proton (än) i Windows, inget annat.

Två Raspberry Pi's räknas väl ändå också. Och sedan är jag sugen på att blåsa f.d laptop, nuvarande HTPC och lägga in något enkelt där med.

Det går rätt bra nu.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Hallå!

Jag tänkte göra en tråd för oss användare som historiskt sett använt Windows genom tiderna och har liten erfarenhet med Linux i allmänhet. Tanken är att dela erfarenheter, tips, enklare frågor, förslag på program och så vidare. Diskutera gärna också om det finns något som saknas hos Linux som gör att ni inte vill byta (än).

Om du har bytt eller börjat dual-boota eller funderar på det, så skriv gärna varför (eller varför inte) och hur!

Själv känner jag att det bägaren är farligt nära att vara överfull nu hos Windows, först med idiotin hos Windows 8 och dess UI sedan följt av massiva integritetskränkningar i Windows 10. Jag har personligen börjat installera Linux Mint på alla de olika "surf/kontorsmaskiner" som jag ofta blir ombedd att underhålla av grannar, vänner eller släktingar. Hemma så har jag Ubuntu Gnome på min stationära men jag använder den tyvärr inte så ofta än då datorn nästan uteslutande används för spelande, och med en Qnix monitor i mer än 60 Hz och crossfire på grafikkorten är det lite pilligt att fixa med... På huvudlaptoppen har jag än så länge endast Windows 7 då det verkar vara en hel del komplikationer om det finns både dedikerad GPU och en iGPU som den ska byta emellan.

Det är inte meningen att tråden ska bli en Windows vs Linux tråd! Så var snälla och håll posterna relevanta.

Jag provade på Linux första gången 2009 och gillade det skarpt (Linux Mint) Körde det i några år. Sen kom Windows 10 som lurade tillbaka mig till windows. Jag blev lite förblindad av allt nytt blingbling
För fyra år sen beslöt jag mig för att prova Linux igen. Mycket på grund av att jag tröttnade på att ständigt ha problem med uppdateringar som misslyckades enligt loggen. Ett problem som är helt okänt i min del av Linuxvärlden.

Hade glömt bort mycket av hur det funkade i Linux, men det kom tillbaka ganska snabbt, så ock "linuxkänslan" av frihet av att kunna konfigurera operativsystemet som jag vill, om jag vill. Distrohoppade mycket tills jag snubblade över Debian-baserade MX-Linux. Den är tråkigt stabil nästan oavsett hur mycket jag misshandlar den, eftersom den använder debians stabila kernel. Om jag lyckas förstöra installationen så finns ju alltid Timeshift. Och sen klarar den KDE Plasma bäst av alla KDE-versioner jag provat. Har alltid haft problem med KDE och när datorn går i sovläge och hela datorn låser sig när man ska väcka den, även på Kubuntu och Neon faktiskt. Det problemet har jag inte stött på i MX. Det beror kanske på att de inte kör den senaste versionen av plasma förrän den är stabil? Har 5.20 idag.

Jag har kvar Windows 10 på egen SSD-disk, men använder den bara till att spela på. Där har den övertaget och gör det värt att behålla Windows aktivt. Har även provat spela AAA-spel på Steam (med proton-betan aktiverad) på Linux. När jag körde deepin eller Pop!_OS funkade det bäst med några av de spel jag brukar spela, blev förvånad över hur mycket snabbare Linux laddar spelen. Men funkade tyvärr inte så bra på MX-linux den gången jag provade. Men det går att tweaka om man vill, men jag har blivit lat på gamla dar

Jag dual-bootar utan problem via MX-linux boot-meny där den samlat alla operativsystem (jag har en disk där jag provar olika linuxdistron också)
Har inte uppgraderat till Windows 11 eftersom MX-linux tyvärr inte utan stort besvär stödjer secure boot. Eftersom jag inte känner för att hålla på och tweaka MX bara för den sakens skull så skulle jag behöva koppla på och av secure boot i bios varje gång och det känns onödigt så jag behåller W10 tills den inte uppdateras längre (2025 är väl senaste budet) och det funkar eftersom jag som sagt bara använder den till att spela på.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Har inte uppgraderat till Windows 11 eftersom MX-linux tyvärr inte utan stort besvär stödjer secure boot.

Windows 11 fungerar utan secure boot om du installerar det via exempelvis Rufus. Kör 11:an på en gammal dator med Legacy BIOS och MBR Dock skulle jag inte rekommendera 11:an som daily driver till någon, då det är osäkert på vad Microsoft hittar på för några nya begränsningar i kommande versioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Windows 11 fungerar utan secure boot om du installerar det via exempelvis Rufus. Kör 11:an på en gammal dator med Legacy BIOS och MBR Dock skulle jag inte rekommendera 11:an som daily driver till någon, då det är osäkert på vad Microsoft hittar på för några nya begränsningar i kommande versioner.

Personligen tycker jag 11:an är bättre än 10:an, så jag skulle snarare rekommendera det framför 10:an

Och vad Microsoft tänker begränsa i framtida versioner spelar väl ingen större roll? Är det något helt åt skogen, så är det väl bara att köra något annat?

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk

Nån mer som kör opensuse Leap 15.3 och haft problem med packmans server gwdg.de de senaste veckorna? Nu verkar zypper få kontakt med ftp'n men jag har inte fått några uppdateringar på läänge.

Permalänk
Medlem

Är det någon som kör Photoshop på ett bekymmersfritt sätt via Wine?
PhotoGimp når inte riktigt samma känsla.

Permalänk
Medlem

Jag brukar alltid rekommendera ubuntu LTS till folk som inte är datanördar till början. Detta så personen i fråga lär sig grunderna och vet hur Linux fungerar och där efter kan dom byta till vad som nu känner för.
Varför Ubuntu LTS pgadess stabilitet och utbyggda support och community som man kan får hjälp. Lika så finns det mest ubuntu hjälp när man googlar.

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Är det någon som kör Photoshop på ett bekymmersfritt sätt via Wine?
PhotoGimp når inte riktigt samma känsla.

Nej tyvärr. Men testa Krita istället för Gimp.
Ginp kan jag bara inte lära mig när jag kört Photoshop hela livet, men Krita går betydligt bättre.
Man får bortse från deras extremt fula splashbild vid uppstart bara 😆
Visst, Photoshop är bättre. Photoshop är bättre än alla andra verktyg, framförallt när det är vad man är van vid. Dock är Krita mer likt Photoshop än vad Gimp är. För mig är Gimp totalt ologiskt och jag lyckas aldrig lära mig det innan jag ger upp..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Nej tyvärr. Men testa Krita istället för Gimp.
Ginp kan jag bara inte lära mig när jag kört Photoshop hela livet, men Krita går betydligt bättre.
Man får bortse från deras extremt fula splashbild vid uppstart bara 😆
Visst, Photoshop är bättre. Photoshop är bättre än alla andra verktyg, framförallt när det är vad man är van vid. Dock är Krita mer likt Photoshop än vad Gimp är. För mig är Gimp totalt ologiskt och jag lyckas aldrig lära mig det innan jag ger upp..

Enig, men varför är det så egentligen?

Detta är Linux stora nackdel. Kör själv ett unix-derivat där ps funkar flawless men det är ju inte linux

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Enig, men varför är det så egentligen?

Detta är Linux stora nackdel. Kör själv ett unix-derivat där ps funkar flawless men det är ju inte linux

Om frågan gäller varför GIMP är annorlunda så handlar det väl mest om just att det från början (1995) inte var någon Photoshop-klon och fortfarande inte är det. Se t.ex. https://www.gimp.org/docs/userfaq.html#are-you-trying-to-deve...

Det löser förstås på intet sätt problemställningen "jag är van vid Photoshop och ______" men det belyser väl snarast att GIMP inte ens gör någon direkt ansats att vara svaret på just det.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Enig, men varför är det så egentligen?

Detta är Linux stora nackdel. Kör själv ett unix-derivat där ps funkar flawless men det är ju inte linux

Blev bara nyfiken men i vilket unix-derivat har du lyckats få igång ps flawless (antar att det inte är MacOS då man skrivit det i klartext)?

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop