Permalänk
Medlem

Surface Go 4gb RAM. Linux?

Hej! Aldrig kört Linux men blev sugen på att testa på en Surface Go 1824 jag kommit över...

Som sagt endast 4GB ram, 1,6GHz Dual Core (Intel Pentium Gold 4415Y) och Intel HD Graphics 615. 64GB Hårddisk

Vart ska jag börja? Googlade och någon körde Ubuntu 20.04(?) på en liknande. Är det en bra idé?

Eller ska jag hålla mig till Windows 10 bara? Tänkte att den kanske kan upplevas snabbare om jag kör Linux?

Permalänk
Medlem
Skrivet av meklubba:

Hej! Aldrig kört Linux men blev sugen på att testa på en Surface Go 1824 jag kommit över...

Som sagt endast 4GB ram, 1,6GHz Dual Core (Intel Pentium Gold 4415Y) och Intel HD Graphics 615. 64GB Hårddisk

Vart ska jag börja? Googlade och någon körde Ubuntu 20.04(?) på en liknande. Är det en bra idé?

Eller ska jag hålla mig till Windows 10 bara? Tänkte att den kanske kan upplevas snabbare om jag kör Linux?

Minspec minne för win10 är 4GB för 64 bit system så blir nog inte så kul.

Linux-distar finns det många men det som gör mest skillnad är skrivbordsmiljön. Skulle välja nån distro som har en lättdriven tex XFCE eller så. Finns med bl.a Xubuntu, Manjaro, Linux mint och Slackware. Vill man inte ha XFCE så kan man titta på LXDE, LXQT, Mate och Trinity.

Webbrowsern är nog i dag det mest krävande vanligt folk kör på sina datorer i dag så med 4GB minne får man begränsa antalet flikar man har uppe samtidigt.

Permalänk
Skrivet av meklubba:

Hej! Aldrig kört Linux men blev sugen på att testa på en Surface Go 1824 jag kommit över...

Som sagt endast 4GB ram, 1,6GHz Dual Core (Intel Pentium Gold 4415Y) och Intel HD Graphics 615. 64GB Hårddisk

Vart ska jag börja? Googlade och någon körde Ubuntu 20.04(?) på en liknande. Är det en bra idé?

Eller ska jag hålla mig till Windows 10 bara? Tänkte att den kanske kan upplevas snabbare om jag kör Linux?

Det blir inte en pigg och snabb upplevelse med moderna program hur du än gör med den specifikationen. Som redan sagt är webbläsaren troligen det du använder mest idag och den kommer vara kraftigt begränsad av hårdvaran även om du använder en i övrigt lättviktig distribution.
XFCE har sedan tidigare bra rykte för att inte vara så krävande. Moderna versioner av KDE drar mindre minne än modern Gnome, om du vill ha en lite mer modern känsla på GUI:t.

Med det sagt kan det absolut vara nyttigt att prova något annat än Windows även om upplevelsen inte blir optimal.

Permalänk
Medlem

Jag hittade precis en med 128GB så NVME istället för eMMC och 8 istället för 4GB RAM.

Processorn är visserligen motsvarande av hyfsad CPU från 15 år sedan så inget monster precis men tanken är att kunna spela visual novels och de kräver oftast bara 1ghz och 1GB RAM.

Den var mindre än halva priset jämfört med billigaste steam deck och betydligt mer smidig än en laptop samtidigt som det finns betydligt fler spel än på Switch och de är inte censurerade.

Jag hoppas jag blir nöjd men annars returrätt på Elgiganten även för outlet objekt.

Finns så otroligt få VN till iPad eller android och kvaliten är oftast dålig jämfört med vad som finns på PC.

Vet inte hur det gick för dig med Linux men från vad jag läst så är det få spel där touch fungerar på Linux och att koppla in en mus förstör hela poängen och då kunde man lika gärna använda laptop. Jag tänkte använda Windows som följer med men ändra från S versionen till vanliga som man ska kunna göra gratis så man kan installera spel från steam och Mangagamer.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Avstängd

Njae. Du klarar dig bra på den datorn, inte för att vara sådan men för att hålla mig till den verklighet som jag själv lever i så tror jag det handlar mer om den som konfigurerar sin setup och det finns ju inget som säger att Ubuntu är bäst på det men.

Just nu har jag en windows 10 vmware rullandes, plasma igång och lite annat kul och 22 tabbar i chrome, och massa annat igång och ligger på 2.97GB.

Jag använder mig av: Gentoo Linux.

Sen vad som är bäst vet jag inte, jag kan inte tänka mig något annat än vad jag använder så kan inte rekommendera något annat för dig. Prova? Du lär inte ångra dig.

~600mb med plasma-meta dvs full plasma efter en installation om du gjort det bra. Samma på övriga distar ligger på mer än det dubbla. Det måste ju vara en som helt enkelt inte har anpassat sin setup så mycket som det är möjligt och då kan man ju inte utgå från att alla andra funkar så.

2.97GB ram, säger väl det mesta. Under 10% load på varje core DÅ Har jag även en webläsare uppe med tabbar i vmware..:)

Kompilera webläsarna firefox och chrome tar 12-14 timmar på en vanlig person cpu i princip, anpassa den till just din dator för inte behöver du väl alla olika språk som följer med och allt annat? Gör du det, så klarar du dig med ännu mindre än vad du har. Den datorn hade lätt räckt för mig i alla fall

Det behöver inte vara så dåligt, skippa systemd distar också då finns det bara ett val kvar. Bilden ljuger inte.

PS: Jag har även 14 aktiva extensions i webläsaren och inte slimmat den genom att ta bort annat än olika länder och sånt som verkligen inte är nödvändigt och den är precis som en standard browser, skillnaden är bara att kompilerat den anpassat till MIN cpu inte till alla andras i hela världen. Det kan ju inte bli bra helt enkelt

Sen kan man ju läsa att det är överdrivet, jaja. Resultaten talar för sig själv helt enkelt.

Jag tycker du skall prova Gentoo Linux, helt klart om du ändå skall byta till något annat än windows. Följ handboken och det kan inte gå fel, så har du lärt dig lika mycket du gjort på 10 år i ubuntu som du gjort på en installation i Gentoo.

Lycka till vad du en väljer.

PS: Ubuntu använder sig av snap och massa annat som INTE är öppen källkod hela vägen. Det är väl främst därför man byter skulle jag tro, så varför byta till något som inte är helt öppet, det är väl framförallt därför man byter antar jag. Sådant slipper du med så vill du använda Linux, gör det på riktigt

Citat:

Snap itself is completely open source and many parts of the Snap store are open source like the web-store front-end, the automatic review tools, the build service, the desktop store app, and many more. The back-end hosting the snaps, however, is still proprietary.

Systemd används av alla och det är bara någonting som skapades för att Red Hat skulle kunna tjäna pengar på någonting som skall vara fritt i grund.

systemd is the best example of Suck.

https://news.ycombinator.com/item?id=12589281
https://suckless.org/sucks/systemd/

Mitt ända råd, välj rätt från början och ta ingen omväg genom att förlora tid genom att lära dig saker baklänges, det gör många NÄSTAN alla imo.. (jag själv gjorde de också ja för den som undrar men nu kan jag ge råd att inte göra samma misstag, det är inget negativt enbart positivt med det jag vill ge råd om, det hade jag iaf jag tyckt om någon berätta för mig vad fel många saker är ofta så därför är det bäst att gå efter handboken från början annars blir det bara jobbigt att vänja sig att bli av med alla sudo kommandon som alla missbrukar hej vilt EXEMPELVIS eller där folk bara COPY / PASTING utan att veta vad eller varför dom gör de sen sitter man där med enm gammal version av något program så blir de tännu mera problem för att man följt någon blogg som bara följt någon annan )

Nu låter det som att jag är riktgit dryg här det är inte tanken, utan bara ge dig råd du kommer veta med tiden att det är precis såhär det är beroende på hur mkt du tänkt ta dig in i denna världen som är öppen . Allt är inte guld och gröna skogar, verkligen inte. Det blir vad man gör det till. Torvalds tog inte break för att han inte kan direkt, tvärtom är det ofta men långt ifrån alla är så fruktansvärt nonchalanta men det är inget jag skall ta upp här när du undrar om råd, men tänk NOGA igenom ditt val vill jag tipsa om igen, det kan vara avgörande för om du kommer gilla de eller inte och när man copy pastar och saker ändå inte funkar så är de inte fel på systemet, utan på källorna helt enkelt nästan jämt det är det jag menar typ.

Jag har kört Gentoo sedan 2008, aldrig viljat byta till något annat. Fråga Ubuntu användare hur många gånger dom valt att skita i att fortsätta och återgå till Windows, där slutar OTROLIGT många eller så installerar dom flesta bara om för de är något som strular, då blir det aldirg bra det blirt helt enkelt en ny setup löikt den gamla man hade när man körde Windows.

Datorn är ju något man spenderar hela sin fritid på typ eller jag gör det iaf varje vaken minut, då skall det vara banne mig vara något jag trivs med också.

Chromebook, kör Gentoo Linux i grund. Visar ganska bra vad en dator klarar av med inte så kraftig hårdvara dessutom får du nyttja all din hårdvara när du installerar och sådär för inte skall man väl ha flera GHZ och massa annat i överflöd som inte används ändå? Nä, det finns bara ett val för mig och det lär följa med tills döden skiljer oss åt.

Brukar verkligen inte ge råd men jag hade tid över nu, det jag skriver speglar verkligen hur mycket jag älskar linux, öppen källkod och resten är verkligen INTE i närheten på prestera liknande i prestanda, så sant som det är skrivet och det som är så himla fantastiskt med detta jag skriver är att det precis är så det är också och inte bara för jag är blåögd eller något, the one and only -> Larry the cow!

Gentoo är bara så bra, det är så annorlunda och det är allt från att man har en genomsnitt ålder på ~50år i communityt där alla är trevliga och alltid respektfulla och man hjälper till om det så vore 4 timmar det skulle ta och gör du fel börjar man bara om, går någon oiffline tar en annan över så du får alltid bra hjälp sen är det distron som har extremt skillade människor på toppen sen har vi bara massa folk från google m.m så det är inte konstigt chrome har blivit så bra bl.a och dom flesta är även kvinnor: https://wiki.gentoo.org/wiki/User:Alicef där projekt ledarna är.

Ja, alla hjälper till till och med dom bästa, ingen ser ner på någon och alla har vi varit där som nybörjaren är det är därför det är så extremt tacksamt när alla börjat på samma ställe.. Det går inte jämföra med arch linux och dessa, gå in i den kanalen och fråga minsta lilla fel så blir du påhoppad direkt samma med linux kanaler osv de är helelr inget som inte stämmer utan det är vida kännt så fattar inte varföra lla alltid rekommenderar saker som alltid är samma. Som att alla har liknande setups, det är många som inte har råd med feta datorer och därför skall alla få möjligheten att kunna använda en dator på bästa möjliga sätt, h elt sjukt att många tror att alla har råd att köpa senaste sakerna för 20k för en cpu där dom inte ens använder alla cores sen skall alla andra göra det (inte i tråden nu alltså men mkt folk tror att alla kan köra det man själv kan)

Shit, jag verkligen älskar vårat community, det ser jag nu när jag läser igenom mitt inlägg men jag gör verkligen det så därför rekommenderar jag dig att prova sen så väljer du själv såklart och jag tänkte jag lägger ner lite extra tid när jag skall rekommendera något för en gång skull för det är något alla andra gör så bra så annars, då blir det ju alltid något som inte är det som jag rekommenderade nu (typ 98% av alla gånger)

Nåväl, lycka till.

Permalänk
Avstängd

Jag kan köra Plasma Meta, Windows 10 och MacOSX samtidigt på min slöa i5a som duger för mig men den är bara en Cannnonlake CPU med extremt mkt kärlek bakom min setup naturligtvis. MacOSX käkar CPU men för att visa vad man kan göra med en mindre bra dator på bara en GPU som ställs in rätt efter rätt version och inte bara i965 som många kör som standard även på senare generationens gpuer där man skall använda ihd/iris för intel kort istället ( https://wiki.gentoo.org/wiki/Intel om någon är nyfiken på detta området där man får ställa in bl.a intel conf och lite sånt manuellt det är inget som bara blir bra för man byter till en valfri dist) men nåja nu men allt flyter ju perfekt så det fungerar uppenbart även för oss med lite sämre specs. MacOSX kan begränsas om det så vore men jag skulle bara visa lite snabbt här nu.

Utan lagg. Windows 10 hade väl rasat ihop innan man ens han boota första virtuella maskinen på denna maskinen, ubuntu med och framörallt osx snacka om att dom verkligen vill maxa sina OS för att få människor att köpa nya datorer år efter år men man får lägga ner lite tid på det man arbetar med så fungerar det mesta på det 20% av det som dom maxar upp till bara för att man skall uppgradera sig, det ända som verkligen inte är överdrivet de är väl GPUerna hos gamers där man behöver all kraft på riktigt men annars är det ju extremt dåligt konfigurerat som standard på andra os där webläsarna inte alls behöver dra så sjukt mycket helt enkelt.

4GB ram räcker långt beroende på vad naturligtvis är det ju inte något monster du har kanske men det duger till det mesta om man nu inte spelar senaste spelen, nu vet du nu att det går att få till med slöa i5or och integrerade cpuer men det kommer inte bara för att du slänger in första bästa linux dist såklart.

Man får ta vad man haver och göra det bästa av situationen helt enkelt.

Citat:

I started with Gentoo. I actually tried installing Ubuntu first, but it locked up because my PC was so old and slow. It ultimately took 3 days to install and I had some odd hardware issues, but it worked out great and I learned a ton. I've been using it ever since. Whether it's good or bad depends on what you value and how much time you're willing to spend mastering it.

As stated previously, it is very high maintenance. If you get behind on the updates it can become a nightmare tangle of blocked packages, and if you don't agree with the devs' decisions on what to maintain you have to be proactive. I've grown a forest of local packages simply because I didn't want to update them (rewrites, conflicts, features I don't want, etc) or just needed the old packages for an ancient hack that I barely recall the why. On the other hand, if you need that level of control while still wanting to offload most of the basic maintenance tasks to a community that generally knows what they're doing, Gentoo is a great option.

Finns tusen inlägg där du kan se att människor försöker med Ubuntu men de går inte jämföra helt enkelt, de är som natt och dag.

Nog om det, vi ses kanske i nån kanal i framtiden beroende på vad du väljer men som sagt, nästan alla stannar och börjar inte om på windows och sedan väljer man att prova installera om ubuntu eller arch eller vad fasen folk använder för distar och sedan om ett tag igen så provar man samma historia igen med en installation av linux så gör man samma sak igen och igen och igen och igen så blir man aldrig nöjd men även om man verkligen vill byta för man inte är nöjd med windows så kommer man alltid hamna där tillslut igen för att sedan påbörja en ny installation, detta gäller inte alla men många som ger upp för lätt!

Det kan ju helt enkelt inte vara bra när det är så det ser ut såhär för så många det är ju sällan man läser om någon som installerat någon dist från windows och blivit supernöjd och inte viljat återgå utan det är ofta samma diskussioner om det ena och andra som failar men ja de beror oftast inte på systemet som sagt

Helt sjukt vad cpun går upp till max på osx jag brukar inte använda det direkt de är inte något jag tycker någon skall men men men det är jju min andra boot bara sen jag installerade det så galet vad den maxar just när man hamnar vi display managerns login där borde det ju verkligen minska till minmalt men ja det är ju inte linux så är inte förvånad. En mer avancerad login screen på min setup ligger på 0.5% cpu vs 100% på andra os.

Hittade denna för surface go, den använder iris också som jag skrev om tidigare om det nu är samma som du har vet jag ej dock exakt. Man behöver inte kompilera från källkod finns ju naturligtvis binära saker för allt via binpkgs men det är ju inget jag förstår varför man skulle vija använda använda sig av förutom till webläsarna och libreoffice som tar en evighet att kompilera dock för då kan man lika gärna köra något annat.

// wuseman

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Jag använder mig av: Gentoo Linux.

Systemd används av alla och det är bara någonting som skapades för att Red Hat skulle kunna tjäna pengar på någonting som skall vara fritt i grund.

systemd is the best example of Suck.

Jag kör också Gentoo på min dator och jag älskar det. Med systemd då.

Varför? För att jag tycker om systemd. Otroligt enkelt och intuitivt att använda. Och Gentoo handlar väl främst om att få välja själv, eller hur?

Sen måste jag väl säga att jag inte är så säker på att det är en vettig idé att köra Gentoo på en bärbar dator med 4GB ram sådär rent allmänt. Det tar mig över en timme att kompilera Firefox med en i5 med 12 trådar och 32GB RAM. Och det är mer än lite segt om den kompileringen skiter sig efter 55 minuter. Det finns massvis av fördelar med att bara köra en distribution som använder sig av paket snarare än installerar allt via källkod.
(EDIT: Sen kan man ju vara en fegis och köra på firefox-bin snarare än att kompilera skiten och spara typ, ja, en timme, men det vore att fuska)

Men Gentoo har massvis av fördelar som jag tycker är fantastiska. T.ex. att kunna välja om man vill köra openrc eller systemd (eller något annat). Eller att kunna köra på stable men välja specifikt att köra på ostabila paket när man vill, hur man vill, på vilka versioner man vill. Eller att installera saker helt utan stöd för ipv6 för att man vet att man inte kommer använda det. Etc etc etc. Men detta vet ju så klart @wuseman allt om så det är ju preaching to the choir så att säga.

Men om någon läser så vill jag ändå sticka in en kommentar och rekommendera Gentoo även för oss vanliga dödliga som bara vill köra Linux och undrar vilken distribution man ska köra. Speciellt folk som funderar på Arch och bara gjorde som jag och körde en "pacman -Syu" och var och varannan gång fick finna sig med att en massa skit pajade för att vanliga Arch kör senaste versionen av allt. Säkert skit bakom ratten, vad vet jag, men jag känner mig mycket tryggare med att som standard bara installera paket som är markerade som stable och om det finns funktioner som är släppta i versioner som inte är ansedda som stabila i Gentoo så kan jag bara skriva en kort rad om att jag vill ha de paketen ändå.

Gentoo är en otroligt stabil linuxdistro och portage är i min erfarenhet den absolut bästa pakethanterare som existerar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Icetec:

Jag kör också Gentoo på min dator och jag älskar det. Med systemd då.

Varför? För att jag tycker om systemd. Otroligt enkelt och intuitivt att använda. Och Gentoo handlar väl främst om att få välja själv, eller hur?

Sen måste jag väl säga att jag inte är så säker på att det är en vettig idé att köra Gentoo på en bärbar dator med 4GB ram sådär rent allmänt. Det tar mig över en timme att kompilera Firefox med en i5 med 12 trådar och 32GB RAM. Och det är mer än lite segt om den kompileringen skiter sig efter 55 minuter. Det finns massvis av fördelar med att bara köra en distribution som använder sig av paket snarare än installerar allt via källkod.
(EDIT: Sen kan man ju vara en fegis och köra på firefox-bin snarare än att kompilera skiten och spara typ, ja, en timme, men det vore att fuska)

Men Gentoo har massvis av fördelar som jag tycker är fantastiska. T.ex. att kunna välja om man vill köra openrc eller systemd (eller något annat). Eller att kunna köra på stable men välja specifikt att köra på ostabila paket när man vill, hur man vill, på vilka versioner man vill. Eller att installera saker helt utan stöd för ipv6 för att man vet att man inte kommer använda det. Etc etc etc. Men detta vet ju så klart @wuseman allt om så det är ju preaching to the choir så att säga.

Men om någon läser så vill jag ändå sticka in en kommentar och rekommendera Gentoo även för oss vanliga dödliga som bara vill köra Linux och undrar vilken distribution man ska köra. Speciellt folk som funderar på Arch och bara gjorde som jag och körde en "pacman -Syu" och var och varannan gång fick finna sig med att en massa skit pajade för att vanliga Arch kör senaste versionen av allt. Säkert skit bakom ratten, vad vet jag, men jag känner mig mycket tryggare med att som standard bara installera paket som är markerade som stable och om det finns funktioner som är släppta i versioner som inte är ansedda som stabila i Gentoo så kan jag bara skriva en kort rad om att jag vill ha de paketen ändå.

Gentoo är en otroligt stabil linuxdistro och portage är i min erfarenhet den absolut bästa pakethanterare som existerar.

Hej Icetec!

Det var roligt att du dök upp och bekräftar att man blir liksom förälskad i sitt system. Det är ändå lite konstigt att vi är så extremt få men alla är vi typ hur nöjda som helst och man blir verkligen i kontakt med datorn på ett helt annat vis på något vis en innan, kul att det även finns fler på forumet som kör Gentoo.

Exakt, valfriheten är ju det absolut bästa som finns, vill man kunna köra systemd så skall man det och vice versa sedan får andra tycka vad man vill egentligen bara man trivs men bara valet får vara fritt.

Exakt så är det, haha det är fantatiskt att du tog mig precis så som jag hade tagit någon som skrev så som jag gjorde om systemd vad spelar det för roll man får köra precis det man vill själv det är det som är absolut viktigast.

Jag har ju verkligen provat allt tror jag nästan för att vara en extremt nörd det är så det blivit med åren så man har ju verkligen suttit och provat mycket så man har ju inte tid så ofta att rekommendera saker haha men nu för tiden kan man ju ta sig lite tid till det. Gentoo har bara 4 personer i gentoo-se den är helt död faktiskt så det är verkligen få svenskar som man tror använder det men det finns säkert massvis där ute som man inte märker av helt enkelt som jag själv te.x innan jag skrev det såp visste ju ingen att jag använde det men det blir lite så när man inte träffar andra som kör samma system då blir det att man hänger på andra ställen typ.

Sen framförallt, man blir extremt bra på att söka information och hur man söker information för att hitta rätt så man inte kommer in på första bästa bloggen som betalat för att vara överst på listan på google te.x det har jag märkt själv för jag var själv extremt dålig på att hitta rätt innan jag visste att jag inte gjorde det typ för allting finns ju typ att få hjälp med nästan.

Det är sånt man själv förstått att man inte hade bättre koll på innan än vad man har idag typ.

Det är även valfritt att bygga sin egen kernel så det är inget måste det finns ju genkernel som gör allt detta åt en och det är ju också något man väljer själv helt enkelt om man vill eller inte vill ge sig in på det typ precis som det skall vara men det är ju en del av ens system så det är ju bra att man iaf får lära sig att det är ett steg i installationen typ tycker jag.

Haha, jag tycker är så fascinerande hur man märker om det är någon Gentoo användare som svarar eller inte, det måste jag erkänna man känner igen lite menar jag hur man ser på saker och ting.

Alla får köra precis vad dom vill, det är allt som spelar roll egentligen och framförallt alla skall få vara med och alla har vi varit på ruta 1 och blir det fel så får man prova igen och ingen kommer tänka man är sämre eller bättre för det, och går det inte så får man fråga så finns det ju typ alltid hjälp att få även om jag själv vart dålig på det genom åren förens på senare dagar man blir väl äldre och visare kanske.

// wuseman