Permalänk

IT-utbildning YH

Hej,

Jag är en tjej på 33 år och trött på mitt jobb. Jag har en högskoleutbildning i statsvetenskap men jobbar med något helt annat.
Jag vill skola om mig så att jag får ett ordentligt jobb. Har funderat på IT ett tag men jag kan ingenting om IT.

Jag har kollat lite på den här utbildningen, men vet inte riktigt vad det innebär egentligen:
Cloud & IT-Infrastructure Engineer på Lernia.
https://www.lernia.se/utbildning/yrkeshogskoleutbildning/clou...

Jag är inte matematiskt lagd alls, vill helst undvika programmering i den mån som det går. Är en 2-årig yrkesutbildning. Ska jag satsa på en 2-årig utbildning i den här åldern så vill jag vara säker på att jag får ett jobb.

Eventuell förslag på andra it-utbildningar eller någon som gått den här utbildningen?

Permalänk
Sötast

Kollade lite snabbt på vad det stod i beskrivningen och blir lite tveksam till att en del av texten fokuserar på Hyper-V.
Det är en teknik som går EOL 2029. Mest troligt så börjar företagen migrera bort från Hyper-V i samband med att man börjar uppgradera till Windows Server 2022 (som ej supporterar Hyper-v längre).

Man kan ju höra med skolan och hur stort fokus de lägger på just den teknologin.

Har du blivit antagen? för annars står det att ansökan är stängd, kanske behöver titta på något annat.

Vad är det med IT som lockar DIG?

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Kollade lite snabbt på vad det stod i beskrivningen och blir lite tveksam till att en del av texten fokuserar på Hyper-V.
Det är en teknik som går EOL 2029. Mest troligt så börjar företagen migrera bort från Hyper-V i samband med att man börjar uppgradera till Windows Server 2022 (som ej supporterar Hyper-v längre).

Man kan ju höra med skolan och hur stort fokus de lägger på just den teknologin.

Har du blivit antagen? för annars står det att ansökan är stängd, kanske behöver titta på något annat.

Vad är det med IT som lockar DIG?

Jag tänkte söka den till nästa kursstart. Det som lockar är främst en bra lön, att det känns stabilt. Känns som IT är den branschen där det går framåt mest och att man är eftertraktad.

Just nu har jag sökt till programmering 1 på Jensen, för att prova på. Är dock säker på att det kommer kännas tufft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Kollade lite snabbt på vad det stod i beskrivningen och blir lite tveksam till att en del av texten fokuserar på Hyper-V.
Det är en teknik som går EOL 2029. Mest troligt så börjar företagen migrera bort från Hyper-V i samband med att man börjar uppgradera till Windows Server 2022 (som ej supporterar Hyper-v längre).

Man kan ju höra med skolan och hur stort fokus de lägger på just den teknologin.

Har du blivit antagen? för annars står det att ansökan är stängd, kanske behöver titta på något annat.

Vad är det med IT som lockar DIG?

Det är standalone versionen av Hyper-V som inte finns i 2022 version och 2019 versionen går EoL 2029. Hyper-V som role i windows server 2022 finns kvar. Eftersom man inte behöver licensiera windows server på en server som agerar Hyper-V host, så är det vanligaste att man kör datacenter versionen ändå och installerar Hyper-V rollen.

Sen kan man alltid applicera en del av kunskapen på Azure HCI om man byter till det i framtiden.

Permalänk
Medlem

Något som jag önskar att jag hade tänkt på innan jag började söka utbildningar var att det finns mycket utbildningsmaterial på nätet som man kan använda för att testa på olika saker och se om det är något man tycker är kul.

Så om du hittar något ämne så kan du kolla upp Udemy tex (köp dock endast kurser när det är rabatt, vilket det ofta är), eller Youtube. Udemy har rabatt nu, så kan vara värt att söka lite där och se om du hittar något, under Udemys rabatt tider så går kurserna för $9,99.

Jag rekommenderar front-end utveckling, vilket är mycket programmering dock. Men programmering är väldigt kul, även om det kan kännas tufft i början. När man väl kommit över tröskeln så är det riktigt kul.

Permalänk
Sötast
Skrivet av dozix:

Det är standalone versionen av Hyper-V som inte finns i 2022 version och 2019 versionen går EoL 2029. Hyper-V som role i windows server 2022 finns kvar. Eftersom man inte behöver licensiera windows server på en server som agerar Hyper-V host, så är det vanligaste att man kör datacenter versionen ändå och installerar Hyper-V rollen.

Sen kan man alltid applicera en del av kunskapen på Azure HCI om man byter till det i framtiden.

Åh fan? Lite mitt misstag då, vi kör exklusivt vmware så får väl erkänna att jag inte läst noga.

Men om man kör Hyper-V som en roll i windows så blir det väl inte .... .... ... googlar
Huh, jag antog att Hyper-v rollen var Type-2 hypervisor men gissningar kan stå en dyrt. Som sagt, tur vi kör vmware

Det lilla jag läste fick mig att tro att Microsoft forcerade in kunderna till Azure även med virtualiseringen. Är väl inte osannolikt att det sker heller. Men då ändras tidsramarna kanske så pass att det inte påverkar utbildningen oavsett.

Till TS
Utbildningen pekar dig emot en framtid som som en driftstekniker med fokus på servermiljöer som i sig hostar server-os så som windows och linux.

Exakt vad rollen i verkligheten innefattar går knappt att ens diskutera då företagen ger ut arbetsgifter till höger och vänster vanligtvis Men i teorin så ser du till att hypervisors så som ESXi, HyperV, Xen, Proxmox etc är i ett gott skick för att hosta ett fåtal till tusentals servrar beroende på miljö. Inom ansvaret är väl inte sällan att man arbetar i projekt och utvecklar miljöerna, ser till att driften fungerar, patchar, sätter upp kluster av hypervisors etc.

Det finns gratisversioner av ESXi som man kan utföra smålabb i, men att sätta upp mer avancerade miljöer kommer att kosta dig licenser.

Ett alternativ är Proxmox som är FOSS (Free and open source software) där man kan sätta upp labbmiljöer med ett flertal hostar som man sedan klustrar och driftar server-os i.

Jag har inte den bästa infon då jag själv inte driftar virtualiseringsmiljön, det gör jag mest på hobby hemma. I vardagen så är jag drifttekniker och arbetar delvis med hårdvaran i serverhallarna eller med incidenter på OS-nivå (windows eller linux servrar som strular av någon anledning) etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Popcorn88:

Jag tänkte söka den till nästa kursstart. Det som lockar är främst en bra lön, att det känns stabilt. Känns som IT är den branschen där det går framåt mest och att man är eftertraktad.

Bra löner och att vara eftertraktad brukar ofta kräva en hel del intresse inom IT, bara läsa någon kurs går sällan långt.

Värt att tänka på

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.