Snabbkoll: Har du mekanisk hårddisk i din primära dator?

Permalänk
Redaktion
Redaktör

fanns planer på att stoppa in ett par nu när jag byggde nytt men dom ligger kvar nerpackade och har i ärlighetens namn inte känt behovet sen dess.

Permalänk
Medlem

Ja, förutom 2x480GB SSD som boot disk för Windows och MacOS har jag en Seagate SSHD och en Fusion Drive (MacOS) bestående av 120GB Intel 320 SSD + 4TB Seagate Ironwolf. Samt några externa mekaniska för backup, nerladdningar, Time Machine.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

1 nvme, 2 ssd och 3st hdd i huvudburken

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk

Min sista hdd havererade för ett år sedan och kommer inte att ersättas, rensade nyligen ut min skog av små sata SSD och kör bara på 2st m.2.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Medlem

Har två (eller är det tre...) SSD-diskar i speldatorn. En för os och två för spel typ. Lite varierande storlekar.

Sen har jag en mekanisk för "om det är något som inte få plats". Lagrar lite inspelade klipp från spel och annat som tar en massa plats men där hastigheten inte är så noga.

Permalänk
Medlem

Har en 4TB lagringsdisk som är mekanisk i Primära datorn, men övriga diskar i den är SSD.

Om inte hastigheten är avgörande (vilket sällan är kritiskt på en ren lagringsdisk) så är 4TB SSD fortfarande betydligt dyrare än mekanisk än så länge.

Permalänk
Medlem

Japp... de gamla lagringshårddiskar jag har får snurra vidare så länge de orkar.
Det sitter t.o.m. en i min ganska nya huvudburk.

Och retromaskinerna är förstås helt SSD-fria.

Permalänk
Medlem

Jag har två mekaniska diskar. En mindre för bilder/musik/film, och en större för spel

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

oj, var riktigt många som kör mekaniskt fortfarande, tror inte jag har haft en mek sen innan 2010 nånstans. Sen har jag iofs servers för att hålla större saker på.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Kör SSD för OS och nyare spel, har dock totalt 16TB lagringsutrymme i mekaniska diskar, för lagring/arkiveringssyfte, och äldre spel.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Har en stor mekanisk men sen bara SSD/NVME

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag började skita i hastigheter på ssd för länge sedan. Dom har länge varit snabba nog för mitt bruk.
Det är priset jag vill ha ned. Men nej, snabbare och snabbare blir dom. Men fan aldrig billiga nog.

Varför är det inga som gör rena "lagrings" ssd? Dvs något billigare kretskort osv som inte ger högsta hastigheterna och hela konceptet är mer utrymme för priset.
Den billigaste 4TB ssd är rent för dyr för vad jag får.

Så mina två HDD av sex st hårddiskar i min burk får snällt bli kvar.

För att det är själva lagringschippen som kostar, inte det runtomkring

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

HDD för lagring av sånt som inte ska över till NASen.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Gick över till only-ssd eller nVme för att par år sedan

Visst funkar om man bara kräver en terrabyte dvs säga knappt något alls. Vi som behöver över 10TB eller mer har inte SSD varit ett alternativ förrän nu. Billigaste 4TB SSDerna 2,5 tums varianterna kostar 3500kr och uppåt och det är fortfarande dyrt.

Permalänk
Medlem

Endast SSD i spelburken, men i hemmaservern snurrar ett par hårddiskar

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Kör endast SSD sen datorköpet för drygt 1,5 år sedan. Har närmare 500 GB ledigt på min 1 TB SSD så jag är inte någon som behöver så mycket lagring direkt.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Har bara 2st nvme numera, minimalt med kablar ska det vara 😜

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Japp, har en 4 TB 7200 RPM disk.

Den används dels för image-backuper av C: som tas var 3:e kväll (de FTP:as även upp till NAS:en, men bra att ha dem på två ställen), samt för diverse skräp man laddar ner och zippar upp, som man inte vill slita ut SSD:n med.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Primära datorn är den man startar upp först va?

Har tittat på att börja migrera de mekaniska diskar jag har till SSD alternativt sätta upp en NAS med SSD-lagring någon gång i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Visst funkar om man bara kräver en terrabyte dvs säga knappt något alls. Vi som behöver över 10TB eller mer har inte SSD varit ett alternativ förrän nu. Billigaste 4TB SSDerna 2,5 tums varianterna kostar 3500kr och uppåt och det är fortfarande dyrt.

ja precis så är det ju, jag har bara spel nu för tiden på datorn, inget warez nu för tiden hehe

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Är ssd ok för långtidslagring där strömmen periodvis är urkopplad?

Permalänk
Medlem

Nä, har inte haft mekanisk disk i datorn sedan 2011, det låter för mycket. Har dock en extern som står på vibrationsdämpande underlägg.

Visa signatur

Deschutes -> Spitfire -> Winchester -> Toledo -> Deneb -> Sandy Bridge -> Summit Ridge -> Vermeer

Permalänk
Medlem

SSD i alla burkar utom nasen som kör både SSD och mekaniska.
Fortfarande lite för dyrt att gå över helt.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Enbart en M.2-disk i huvudburken, men 7 stycken HDDer i servern som snurrar dygnet runt

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

HDD är fortfarande den stabilaste långtidslagringen, jag skulle aldrig våga lägga gamla foton på en SSD och än mindre på någon moln som G-drive eller OneDrive, även om det kanske skulle fungera för redundans. Sedan måste man ju inte ha en HDD inne i själva burken utan extern eller via nätverk, bläddrar ju inte i gamla foton varje dag precis.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Jag använder extern mekanisk hårddisk för backup.

Har funderat på att skaffa en NAS med mekaniska i för videoredigering, som då förstås också bara skulle användas ibland.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

@Fenrisulvfan precis.

Eftersom SSD och M.2 har gått ner i pris så är det inte givet idag att man behöver ha en mekanisk hårddisk. Jag misstänker också att M.2 är ännu sämre på att hålla data kvar jämfört med SSD men i en aktiv dator man använder ofta är det inget problem. Dessutom är det ganska smidigt numera med externa hårddiskar för backup, eller lagring av data. USB3 gjorde att det gick fortare så man kan klara sig bra oavsett hur man använder en dator, stationär, laptop etc.

Däremot är det lite märkligt att så många tycker mekaniska hårddiskar är dåliga, för inte tala om att bränna skivor. Gör folk inte backup numera, hur vågar man lita på en SSD etc. Har du inte värdefull information som du vill försöka skydda så mycket som möjligt från att försvinna. Hur kan folk lita på backup i molnet.

Permalänk
Medlem

Jag har inte särksilt mycket data i omlopp på min dator så det går bra med 2TB SSD i dagsläget.

Kan dock tänka mig att skaffa en lite fetare HDD i framtiden.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk

Har kört enbart SSD i datorn i tio år nu

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@Fenrisulvfan precis.

Eftersom SSD och M.2 har gått ner i pris så är det inte givet idag att man behöver ha en mekanisk hårddisk. Jag misstänker också att M.2 är ännu sämre på att hålla data kvar jämfört med SSD men i en aktiv dator man använder ofta är det inget problem. Dessutom är det ganska smidigt numera med externa hårddiskar för backup, eller lagring av data. USB3 gjorde att det gick fortare så man kan klara sig bra oavsett hur man använder en dator, stationär, laptop etc.

Däremot är det lite märkligt att så många tycker mekaniska hårddiskar är dåliga, för inte tala om att bränna skivor. Gör folk inte backup numera, hur vågar man lita på en SSD etc. Har du inte värdefull information som du vill försöka skydda så mycket som möjligt från att försvinna. Hur kan folk lita på backup i molnet.

Att bränna skivor förstår jag att man inte gör längre, det är ganska mycket meck med det, repor på skivorna och det går inte att sortera om heller. Säg att man har en mapp för foton på snögubbar, då vill man säkert kunna lägga till varje års snögubbar i samma mapp.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.