Permalänk
Medlem

Plötsligt seg?

Jag blåste ur datorn i förrgår och efter det vart den jätte seg.
Efter många om och men valde jag att installera om datorn
helt. Men startar jag ett spel så är det jätte segt laggar som aldrig förr.

Några tips på vad som kan ha hänt?

Processor: i7-7700k CPU 4.20GHz
motherboard: MSI-Z270 GAMING PRO
grafik: GeForce GTX 1070
Ram: 16GB

Permalänk
Medlem

Hej,

Antar att du menar att du kört tryckluft eller liknande?
Vad har du för kylare till din processor? Kolla så den sitter som den ska till att börja med.
Kan vara så att din CPU blir för varm och då throttlar.

Edit: Om den sitter väldigt löst kan det vara en bra idé att byta kylpasta samtidigt.

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem

Har du installerat senaste drivrutinerna för grafikkortet efter ominstallationen?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyRus:

Hej,

Antar att du menar att du kört tryckluft eller liknande?
Vad har du för kylare till din processor? Kolla så den sitter som den ska till att börja med.
Kan vara så att din CPU blir för varm och då throttlar.

Edit: Om den sitter väldigt löst kan det vara en bra idé att byta kylpasta samtidigt.

Jo tryckluft. Jag kör en NZXT Kraken X53 CPU Kylare och den sitter på plats som den skall.

Skrivet av Llhweiir:

Har du installerat senaste drivrutinerna för grafikkortet efter ominstallationen?

Japp alla drivrutiner inne och up to date.

Permalänk
Medlem

Råkade du sätta tillbaka skärmsladden i moderkortet istället för grafikkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Råkade du sätta tillbaka skärmsladden i moderkortet istället för grafikkortet?

Allt sitter precis som innan.

Permalänk
Medlem

Vad har du för tempar på CPU och GPU när datorn blir seg? Är inte jättesvårt att ta sönder fläktar om man inte håller i dom när man blåser

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Vad har du för tempar på CPU och GPU när datorn blir seg? Är inte jättesvårt att ta sönder fläktar om man inte håller i dom när man blåser

Allt snurrar som det skall när jag tittar men får ta ner nåt imorrn o kolla temps o köper med nya pasta o testar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av monkan83:

Japp alla drivrutiner inne och up to date.

Vilka är alla? 🙂
Lista gärna vilka så att vi kan utesluta att du inte missat någon.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Vilka är alla? 🙂
Lista gärna vilka så att vi kan utesluta att du inte missat någon.

´jag uppdaterade 117st

Permalänk
Medlem
Skrivet av monkan83:

´jag uppdaterade 117st

Det i sig låter som ett problem 😅

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av monkan83:

´jag uppdaterade 117st

Det ska bara vara chipset, LAN, Ljud, grafikkort och eventuellt WiFi/BT som ska uppdateras.
Se temperatur före, under belastning och strax efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det ska bara vara chipset, LAN, Ljud, grafikkort och eventuellt WiFi/BT som ska uppdateras.
Se temperatur före, under belastning och strax efter

tog ner ett program nu o kolla processorn den låg på temp
value min max
Package 71.0 69.0 86.9
Cores 70.0 69.0 87.0

När jag starta ett spel

value min max
Package 100.0 69.0 100.0
Cores 100.0 69.0 00.0

Ska jag testa o skruva isär alla delar o blåsa ur dem var för sig o slänga på ny kylpasta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av monkan83:

tog ner ett program nu o kolla processorn den låg på temp
value min max
Package 71.0 69.0 86.9
Cores 70.0 69.0 87.0

När jag starta ett spel

value min max
Package 100.0 69.0 100.0
Cores 100.0 69.0 00.0

Ska jag testa o skruva isär alla delar o blåsa ur dem var för sig o slänga på ny kylpasta?

Något är ju galet med din kylning. Vid 100grader så drar cpu ner hastigheten för att skydda sig.

Vad är det för vattentemp, pumphastighet samt fläkthastighet när du når 100grader?

När du skriver startar ett spel, så antar jag att det är typ normala spel scenario, typ starta en match cs go eller liknande?

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Något är ju galet med din kylning. Vid 100grader så drar cpu ner hastigheten för att skydda sig.

Vad är det för vattentemp, pumphastighet samt fläkthastighet när du når 100grader?

När du skriver startar ett spel, så antar jag att det är typ normala spel scenario, typ starta en match cs go eller liknande?

Jag startade bara FiveM så egentligen bara programmet för o få igång spelet.

När jag startar upp tillex fiveM så ligger
CPU temp på 97 och dens fläktar ligger på 2004 RPM

Permalänk
Medlem

Går pumpen?

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Låter onekligen som inte pumpen går.
Samma hände mig med min gamla Kraken X61 efter en flytt. Pumpen gick inte / flyttade inte vatten och samma symtom som TS.

Om nu blocket sitter som det ska

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk
Medlem

luftbubbla i pumpen efter flytt? och kolla så den inte lossnat eller kylpastan torkat och blivit pulver.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av monkan83:

Jag startade bara FiveM så egentligen bara programmet för o få igång spelet.

När jag startar upp tillex fiveM så ligger
CPU temp på 97 och dens fläktar ligger på 2004 RPM

Vad är ser för pumphastighet och vattentemp? Om du lägger fingret på pumpen känner du ett lågt surr? Blir radiatorn varm?

Det låter nästan som om kylaren har lossnat.

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

Det e bara luft radiator ingen vattenkylning i denna.
Inget är ju ändrat. Men ska köpa med kylpasta hem o kleta nytt o testa. Sen tar jag bort alla delar o blåser rent dem var för sig o testar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av monkan83:

Det e bara luft radiator ingen vattenkylning i denna.
Inget är ju ändrat. Men ska köpa med kylpasta hem o kleta nytt o testa. Sen tar jag bort alla delar o blåser rent dem var för sig o testar.

Kraken X53 är ju en AIO. Dvs vattenkylning. Tror som övriga att det är något med cirkulationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Kraken X53 är ju en AIO. Dvs vattenkylning. Tror som övriga att det är något med cirkulationen.

Då är det en annan modell jag har ska kolla när jag kommer hem.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av monkan83:

tog ner ett program nu o kolla processorn den låg på temp
value min max
Package 71.0 69.0 86.9
Cores 70.0 69.0 87.0

När jag starta ett spel

value min max
Package 100.0 69.0 100.0
Cores 100.0 69.0 00.0

Ska jag testa o skruva isär alla delar o blåsa ur dem var för sig o slänga på ny kylpasta?

Du har kylning som inte funkar, hur gjorde du ren datorn?
Plockade du isär den i delar? Du måste göra rent och applicera ny kylpasta på IHS (värmespridaren)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du har kylning som inte funkar, hur gjorde du ren datorn?
Plockade du isär den i delar? Du måste göra rent och applicera ny kylpasta på IHS (värmespridaren)

Nej blåste bara ur den.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av monkan83:

Nej blåste bara ur den.

Allting snurrar som det ska, vad du kan se? Vad är det för kylare? Känns något varmt/svalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Allting snurrar som det ska, vad du kan se? Vad är det för kylare? Känns något varmt/svalt?

snurrar på som bara den.

Permalänk
Medlem

Men nu lägger sig tempen på 100 direkt på datorn. Måste vara nåt med radiatorn då? Eller kan ny pasta sänka så mycket?

Permalänk
Medlem

Det låter onekligen som din pump inte fungerar som den ska.
Finns det någon mjukvara till din kylare som visar pumpens hastighet? Du kan inte ha råkat dra ut kabeln till pumpen?

E: Om jag minns rätt ska du kunna känna vibrationer på pumpen. Du kan även se i BIOS vill jag minnas.

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyRus:

Det låter onekligen som din pump inte fungerar som den ska.
Finns det någon mjukvara till din kylare som visar pumpens hastighet? Du kan inte ha råkat dra ut kabeln till pumpen?

E: Om jag minns rätt ska du kunna känna vibrationer på pumpen. Du kan även se i BIOS vill jag minnas.

så här ser radiatorn jag har ut. Finns en kabel den sitter i ström slangarna går till fläktarna som snurrar. Starta datorn nu och normal temp på 55.

Permalänk
Medlem
Skrivet av monkan83:

<Uppladdad bildlänk> så här ser radiatorn jag har ut. Finns en kabel den sitter i ström slangarna går till fläktarna som snurrar. Starta datorn nu och normal temp på 55.<Uppladdad bildlänk>

Är den fortfarande seg eller fumgerar den som den ska nu?

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.