Värmebölja i Kina leder till nedstängda kretsfabriker

Permalänk
Melding Plague

Värmebölja i Kina leder till nedstängda kretsfabriker

Med temperaturer norr om 40 °C och akut elbrist stängs kretsfabriker tillfälligt, något som bland annat påverkar Intel och Foxconn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Måste vara att de små kretsarna blir törstigare när värmen kommer. Varför har annars vattnet försvunnit från floden?

Permalänk
Medlem

Sen när värmeböljan är över så kommer ett nytt utbrott av corona på nån kretsfabrik så de stänger ner igen. Sen är vi inne i höst-vinter med nya papperslanseringar av grafikkort.

Permalänk
Medlem

Frågan är vad elpriset är när man gör så här kraftiga åtgärder?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk

Kan ni möjligtvis ha skrivit fel? Sextio miljoner kilowatt? Det motsvarar Sextio Terawatt, vilket är lite mindre än hälften av hela Sveriges årliga elförbrukning, på ett kvartal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scorpion85:

Kan ni möjligtvis ha skrivit fel? Sextio miljoner kilowatt? Det motsvarar Sextio Terawatt, vilket är lite mindre än hälften av hela Sveriges årliga elförbrukning, på ett kvartal?

Kilowatt-timmar, lite olika saker. Men ja, det ser ut som att dom förbrukar 60 miljoner kWh per kvartal om man kollar deras sida.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk

Haha i vanlig jävla ordning så skall det skyllas på nått. Kan ge dig fan på att även Nvidia och AmD kommer stt rida på denna vågen sen.....

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz 72MB . ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO (Wi-Fi) X570 , Gskill Royal Elite 32GB 3,600MHz DDR4 cl14 . NZXT Kraken Z73 360mm , ASUS Radeon RX 6800 XT TUF GAMING OC 16GB , WD Black SN850 Gen 4 SSD 1TB , 2 x Samsung 860 evo 500gb , 1x Samsung 860 evo 1tb , 1x Samsung 860 evo 2tb .

Permalänk
Medlem

Allt kretsar kring värmen nuförtiden…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scorpion85:

Kan ni möjligtvis ha skrivit fel? Sextio miljoner kilowatt? Det motsvarar Sextio Terawatt, vilket är lite mindre än hälften av hela Sveriges årliga elförbrukning, på ett kvartal?

Jag får det till 28MW i snittförbrukning lite grovt räknat.

I denna stund, Lördag förmiddag, används i Sverige drygt 12 600MW.

Nu pratar vi effekt och inte energi över tid alltså.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Intressant, kände mig tvungen att se vad TSMC behöver och hur trenden ser ut. Uppåt iom mer avancerade tekniker, ser det ut som. (Ska inte dra paralleller till "grönt stål" )
https://english.cw.com.tw/article/article.action?id=2766
"Bernstein estimates that TSMC consumed 4.9% of Taiwan’s electricity in 2019."

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Nu pratar vi effekt och inte energi över tid alltså.

Fast energi över tid är ju effekt...

Däremot är ju effekt gånger tid lika med energi.

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Ja men se där, kolberoende Kina kämpar med elbrist. Vilken överaskning att det är fossila bränslen som ännu en gång sätter käppar i hjulen.

/sarkasm

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Allt kretsar kring värmen nuförtiden…

Om några år så är det något annat och alla har glömt bort värmen.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
AKA AudioBamse
Skrivet av Viper_82:

Sen när värmeböljan är över så kommer ett nytt utbrott av corona på nån kretsfabrik så de stänger ner igen. Sen är vi inne i höst-vinter med nya papperslanseringar av grafikkort.

...och då gnälls det istället på att det är för kallt

Permalänk
Medlem

Varför säger man miljoner kilowatt och inte GW istället?

Permalänk
Medlem

Tur att dom bygger högar med kärnkraftverk då. Synd att det ska ta sån lång tid bara.

Permalänk
Medlem

En liten jordbävning med för att driva upp minnespriserna inför hösten vore ju lämpligt!

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ford Prefect:

Fast energi över tid är ju effekt...

Däremot är ju effekt gånger tid lika med energi.

Det jag skriver är fortfarande korrekt och påvisar att de två fabrikerna har en ganska hög effekt men inte extremt hög effekt.
Vi talar om en ganska liten förbrukning jämfört med ett land.

Det skulle fortfarande räcka för att försörja ett helt samhälle med många tusen invånare.

Inlägget jag svarar på var lite förvirrande då man bara säger kilowatt och inte kilowatt timmar.

Kanske angavs det fel i artikeln tidigare och rättades innan jag läste, jag vet inte?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marida:

Måste vara att de små kretsarna blir törstigare när värmen kommer. Varför har annars vattnet försvunnit från floden?

Man blir törstig av chips.

Skrivet av naaw:

Allt kretsar kring värmen nuförtiden…

Ja, flera planeter kretsar ju kring en ganska varm sol, men det är ju knappast en nyhet.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Om några år så är det något annat och alla har glömt bort värmen.

Skrivet av Fenrisulvfan:

Man blir törstig av chips.
Ja, flera planeter kretsar ju kring en ganska varm sol, men det är ju knappast en nyhet.

Mitt skämt vad tydligen rätt dåligt eller otydligt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av naaw:

Mitt skämt vad tydligen rätt dåligt eller otydligt.

Tyckte den satt som det skulle. Folk har nog bara tankarna på annat eller är för snabba.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Mitt skämt vad tydligen rätt dåligt eller otydligt.

Det är nog för varmt

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marida:

Måste vara att de små kretsarna blir törstigare när värmen kommer. Varför har annars vattnet försvunnit från floden?

Skrivet av Viper_82:

Sen när värmeböljan är över så kommer ett nytt utbrott av corona på nån kretsfabrik så de stänger ner igen. Sen är vi inne i höst-vinter med nya papperslanseringar av grafikkort.

Skrivet av Nothorized:

Haha i vanlig jävla ordning så skall det skyllas på nått. Kan ge dig fan på att även Nvidia och AmD kommer stt rida på denna vågen sen.....

Skrivet av pskjonte:

En liten jordbävning med för att driva upp minnespriserna inför hösten vore ju lämpligt!

…Eller…

…Så kanske den bistra verkligheten är att allt håller på att gå åt fanders? På grund av vad? Global uppvärmning? Jordens naturliga utrensningscykler?

Vem vet? Men kanske det är så? Vi vet inte det.

Kanske är det som pågår nu en motsats till istiden och sker helt naturligt?

Jag menar… det fanns varken bilar eller andra onaturliga utsläpp och ändå blev det en istid. Man har ju på vissa håll kunnat påvisa att utbredda torkor har skett tidigare också utan inblandning av det vi tror händer på grund av global uppvärmning genom användande av fossila bränslen och så vidare.

Jag har hört bra argument från båda sidor av forskningen om hur det ligger till. Jag anser att båda har rätt och båda har fel. Jag har inte valt läger över huvudtaget. Jag kör bil och sopsorterar och använder allt jag kan i det längsta för jag tycker inte om slit och släng och resursslöseri - inte för att jag tror eller inte tror på global uppvärmning genom fossilanvändande…

Tänk om jorden bara är på väg att göra en ”sedvanlig reset”?

Då är det ganska naturligt oavsett om detta beror på mänsklighetens skövlande och utsläpp eller naturliga gång - att saker och ting påverkas.

Tänk om batterihetsen helt enkelt bara beror på att oljan är på väg att ta slut? Att det hela bara är en stor cover-up? Jag menar - batterier är ruggigt giftiga att framställa, likaså solceller. Vad är då meningen med att använda dom om dom ger upphov till lika stor eller större miljöförstöring än fossila bränslen?

Ingen foliehatt alls. Bara tankar, funderingar och frågeställningar.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Varför säger man miljoner kilowatt och inte GW istället?

Skulle tro det är för att när det kommer till el o liknande så begriper 99% av befolkningen inte något, men kW känner de kanske igen från elräkningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scorpion85:

Kan ni möjligtvis ha skrivit fel? Sextio miljoner kilowatt? Det motsvarar Sextio Terawatt, vilket är lite mindre än hälften av hela Sveriges årliga elförbrukning, på ett kvartal?

Nej, det motsvarar 60 Gigawatttimmar

Permalänk
Medlem

Vi är inne i en aktiv period på solen med ökande mängd solfläckar. Det finns teorier om att ju mer aktiv solen är desto mindre moln och i sin tur nederbörd på vår planet på grund av att solen så att säga "blåser" bort kosmisk strålning. Lägg till att vår planet värmts upp sedan senaste istiden på grund av växthuseffekten och i tillägg förmodligen även på senare tid mänsklig aktivitet så kommer vi få rekordtemperaturer som slår som spön i backen. Solen är obarmhärtig och bryr sig inte det minsta lilla om våra förehavanden på en av hennes planeter.

Därför föreslår jag att vi börjar tillbe Sól* igen, vår enda och verkliga livgivande och livtagande gudinna.

*Går även att tillbe under andra namn såsom Ra, Helios, Mithra etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Boss302:

Skulle tro det är för att när det kommer till el o liknande så begriper 99% av befolkningen inte något, men kW känner de kanske igen från elräkningen?

Hoppas jag inte. Jag tror nog att energibolagen vet hur man skriver den förkortningen på rätt sätt.

Skrivet av underd0g76:

*Går även att tillbe under andra namn såsom Ra, Helios, Mithra etc.

Glöm inte hela världens frisörskår. De vet verkligen hur allt hänger ihop

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Varför säger man miljoner kilowatt och inte GW istället?

Av samma anledning som man säger liter istället för kubikmeter när nånting läcker
En miljon liter låter ju betydligt värre än 1000m3

Permalänk
Medlem
Skrivet av AudioBase:

...och då gnälls det istället på att det är för kallt

Tror aldrig jag i hela mitt liv gnällt på det varit för kallt
Däremot är jag en jävla gnällspik på värmen varje år sedan jag var barn

Man borde flytta upp till norrland, Skåneland har blivit för tropiskt för en annan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

…Eller…

…Så kanske den bistra verkligheten är att allt håller på att gå åt fanders? På grund av vad? Global uppvärmning? Jordens naturliga utrensningscykler?

Vem vet? Men kanske det är så? Vi vet inte det.

Kanske är det som pågår nu en motsats till istiden och sker helt naturligt?

Jag menar… det fanns varken bilar eller andra onaturliga utsläpp och ändå blev det en istid. Man har ju på vissa håll kunnat påvisa att utbredda torkor har skett tidigare också utan inblandning av det vi tror händer på grund av global uppvärmning genom användande av fossila bränslen och så vidare.

Jag har hört bra argument från båda sidor av forskningen om hur det ligger till. Jag anser att båda har rätt och båda har fel. Jag har inte valt läger över huvudtaget. Jag kör bil och sopsorterar och använder allt jag kan i det längsta för jag tycker inte om slit och släng och resursslöseri - inte för att jag tror eller inte tror på global uppvärmning genom fossilanvändande…

Tänk om jorden bara är på väg att göra en ”sedvanlig reset”?

Då är det ganska naturligt oavsett om detta beror på mänsklighetens skövlande och utsläpp eller naturliga gång - att saker och ting påverkas.

Tänk om batterihetsen helt enkelt bara beror på att oljan är på väg att ta slut? Att det hela bara är en stor cover-up? Jag menar - batterier är ruggigt giftiga att framställa, likaså solceller. Vad är då meningen med att använda dom om dom ger upphov till lika stor eller större miljöförstöring än fossila bränslen?

Ingen foliehatt alls. Bara tankar, funderingar och frågeställningar.

Om du inte valt sida varför nämner du då att det är naturligt? Jag läser det som du menar att vi människan inte påverkar.
Det är ju helt enkelt inte sant. Vi påskyndar det rätt rejält.