Quiz: Medelålders mikrodatorer

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

6/10 rätt! Ja, jag är född på 80-talet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Några chansningar som gick vägen denna gången.

Permalänk

Tur och lite flyt

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Compis hade en massa roliga saker. Bl a hade den 80186 som CPU, väldig udda intel CPU. Man körde någon skum version av MS DOS på den. Dom hade en skolsal med Compis datorer, i den fina datasalen hade dom IBM PS/2 model 30 , vi som gick "praktisk" linje fick sitta ibland compis datorerna i källaren.

Hade inte Compis 2 delat chassit också? Eller var det JET Datorerna som hade det? Man hade en datordel i ett chassi och sedan en terminal del.

"Delat chassie", om du menar separat monitor från själva "datorn" som var under monitorn, så var det separata delar på Compis, om jag minns rätt. Blev bara plågad av Compis cirka ett år, bytte gymnasium i andra ring, för de hade 386!!

Sanningen att säga, så hörde jag att en annan skola precis hade köpt in 386, och då såg jag till att få fortsätta mina studier där. (Vi hade inget fritt skolval på den tiden, så det var en massa byråkrati att ta sig igenom för att få byta skola)

Compis var en knepig dator. Numera bara en fotnot i historien. -Och tur är väl kanske det.
Datorn upplevde jag "snabbare än en 8088", men vad hjälpte det, om systemen var helt inkompatibla?
Compis var en udda fågel. På samma gång måste jag också säga att datorer var en djungel på den tiden. De flesta var inkompatibla med varandra. Apple och IBM började försöka "standardisera".

Vet att OK (bensinstationen) sålde en dator på rea under 1980-talet. Tappen av alla ställen!
299kr, givetvis köpte jag den!

På den tiden "kunde man inte googla", så tog många år innan jag möjligen fick reda på vad det var för en dator, genom gissningar. Antagligen en COLECO-kopia av något slag. Troligtvis ett konkurslager OK kommit över billigt. Datorn var sämre än VIC20, som jag då redan hade uppgraderat till C64 ett år tidigare. Nej, det var rena "vilda västern" gällande datorer på 80-talet, minst sagt. Ingen "standard alls". Skrev man en fil i ett system (så enkelt som en textfil) så kunde den inte läsas av "någon annan dator", knappt ens om den andra datorn var från samma tillverkare.

"Den tiden vill jag INTE ha tillbaka!"
-Annars var det rätt kul, så här efteråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Mitt resultat: 8/10.
Nej jag är inte född på 70-talet. Jag är född på 60-talet.

På gymnasiet (1983-1984) hade vi Commodore PET 2001 med inbyggd skärm och kassettbandspelare. De var redan gamla och slitna när jag började på gymnasiet .Det var BASIC vi lärde oss programmera på den.
https://en.wikipedia.org/wiki/Commodore_PET

Sedan uppgraderade de datorerna till Compis (1985) som körde operativsystemet CP/M. Kändes betydligt modernare med floppydisk. På den programmerade vi mest i Pascal har jag för mig.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Compis

Sista året på gymnasiet (1986-1987) körde vi IBM PC med hela 20 MB hårddisk och DOS operativsystem.
Vi programmerade C samt lärde oss DOS på den. Så det stämmer att compisdatorerna blev snabbt utbytta.

Hemma hade jag Commodore 64 med kassettbandspelare. Har för mig jag och min bror köpte den 1985.
Min första egna PC köpte jag inte förrän 1994. Kostade som en bättre begagnad bil typ...

Tack för härlig information!

79 så knappt 70 talet Blir varm varje gång jag ser bilder från Last Ninja Nu blire lite Last Ninja musik!

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem

Flunkade bara på den norska datorn, men jag är född på 60-talet så jag har sett en hel del ändå inklusive ASR33.

Permalänk
Medlem

Fasen... Alla frågor var solklara men den norska bommade jag och jag som samlar och restaurerar sådant här 😂

Aha,bra ändå
Mer quiz som detta ❤️

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Bah, missade "utplåna".
Till mitt försvar så spenderade jag mycket mer tid på en IBM XT.
Compis datorerna var ju skoldatorer med allt vad det innebar.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Född på 60-talet.
Fortfarande gamer.

Visa signatur

Programmerare, prestandatestare. Australien. Grönt te och lakrits.
----------------------------------------------------------------
7800X3D. 32GbRam. 2+4Gb M2 + 18Gb. 43" 4K. RTX4070Super. S23 Ultra.
Lödstation, Oscilloscop och en massa olika microcontrollers.

Permalänk
Medlem

Det var många som försökte bli stora. Marknaden var väldig fragmenterad i början. På affärssidan var CP/M det dominerade OS, sedan försökte Luxor ABC med sin lösning . Det var väl först PC klonerna ifrån Tawian började droppa in, man såg var det tog vägen. Apple var vid tidpunkten väldig små i Sverige.

Men det byggdes mycket skräp i början, Ericsson Step One var en också en udda fågel.

Kom ihåg att dom sålde Commdore Plus 4 för 800:- på URS DATA som låg på någon tvärgata till Sveavägen. Man skulle köpt den och inte öppna förpackningen, idag går såna här datorer för ganska mycket pengar. Är det udda modeller som har floppat som C= +4 och C16, så desto mer.

Skrivet av Networker:

"Delat chassie", om du menar separat monitor från själva "datorn" som var under monitorn, så var det separata delar på Compis, om jag minns rätt. Blev bara plågad av Compis cirka ett år, bytte gymnasium i andra ring, för de hade 386!!

Sanningen att säga, så hörde jag att en annan skola precis hade köpt in 386, och då såg jag till att få fortsätta mina studier där. (Vi hade inget fritt skolval på den tiden, så det var en massa byråkrati att ta sig igenom för att få byta skola)

Compis var en knepig dator. Numera bara en fotnot i historien. -Och tur är väl kanske det.
Datorn upplevde jag "snabbare än en 8088", men vad hjälpte det, om systemen var helt inkompatibla?
Compis var en udda fågel. På samma gång måste jag också säga att datorer var en djungel på den tiden. De flesta var inkompatibla med varandra. Apple och IBM började försöka "standardisera".

Vet att OK (bensinstationen) sålde en dator på rea under 1980-talet. Tappen av alla ställen!
299kr, givetvis köpte jag den!

På den tiden "kunde man inte googla", så tog många år innan jag möjligen fick reda på vad det var för en dator, genom gissningar. Antagligen en COLECO-kopia av något slag. Troligtvis ett konkurslager OK kommit över billigt. Datorn var sämre än VIC20, som jag då redan hade uppgraderat till C64 ett år tidigare. Nej, det var rena "vilda västern" gällande datorer på 80-talet, minst sagt. Ingen "standard alls". Skrev man en fil i ett system (så enkelt som en textfil) så kunde den inte läsas av "någon annan dator", knappt ens om den andra datorn var från samma tillverkare.

"Den tiden vill jag INTE ha tillbaka!"
-Annars var det rätt kul, så här efteråt.

Permalänk
Medlem

Nära, men ingen Boomer.

Permalänk
Medlem

Inga frågor om Sinclair

Permalänk

Född på 70 talet? Nja 20 år för tidigt, men första datorn var en C64 och sedan en A500

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Född på 70-talet...

Permalänk
Medlem

Jag känner mig gammal

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

På 70-talet kallades inte dessa mikrodatorer, mikrodator var äldre större maskiner med CP/M. Dessa var hemdatorer eller persondatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Mitt resultat: 7/10.
Nära, men ingen Boomer.

Boomers: The generation is often defined as people born from 1946 to 1964

menar du Gen X?

Permalänk
Medlem

8/10, retlig miss på CPU:n där jag tittade och tänkte på ett alternativ men valde det andra. Sen ingen aning på sista frågan tror jag det var.

Permalänk
Medlem

En par eller tre gissningar som gick hem!

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Mitt resultat: 10/10.

Jag känner mig gammal

Bättre än alternativet

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Mitt resultat: 7/10.

På 70-talet kallades inte dessa mikrodatorer, mikrodator var äldre större maskiner med CP/M. Dessa var hemdatorer eller persondatorer.

Nej för många av dem i quizet kom på 80 talet så inte konstigt förlåt var tvungen

Men vet att många kallade persondatorer för mikrodatorer. Framförallt allt i ett maskiner som CMB PET men även ZX80/81, ABC80 (även om ett par av dem kom tidigt 80-tal)etc vet jag annonserades som mikrodator på många ställen.

Begreppet började tidigare ja, och för större maskiner som var "små" mot tidigare och hade mikroprocessorer. Men användes friskt under 70 talet för persondatorer. På 80 talet tonade det ur och få kallade dem för mikrodatorer längre.

Sen kom ju tidningen Mikrodatorn 1978 som var just om persondatorer/hemdatorer (har en hel hög tidningar kvar).

Jag skulle nog vilja säga att Mikrodator som benämning för person/hemdatorer var mer aktuellt på 70 än 80 talet.
På 80-talet var ju hemdatorn redan liten och hade mikroprocessorer (ett fåtal undantag såklart).

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

10/10. Har gjort de flesta av SweClockers quiz och äntligen fick jag full pott. Dock passade det här quizzet mig perfekt

Permalänk
Medlem

Kunde alla utom en, o där gissade jag fel. Typiskt!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

lika gammal som c64an i år.
Tiden springer iväg

Permalänk
Visa signatur

"My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side!"

Permalänk
Medlem

Råkat ut för flera av dessa...

Hade ingen koll på West PC dock och att ABC 80 delade program på det viset. Minns dock Compis från gymnasiet och "dataflex" och "turtle-grafiken" samt programvaran för att lära sig skriva med korrekt fingersättning utan att titta på tangenterna. Det var viktigt då nu finns helsvarta "Das keyboard" för de som kan det där...

Har haft (har kvar) en c64, sålde tyvärr min A500 till en jobbkompis, som raderade alla disketter (gaah!). I gömmorna finns också en ABC 80 som antagligen inte startar längre... (Vi hade ABC 80 och 860 på högstadiet och i ett hörn stod en IBM PC vi knappt fick röra... )

😀

Visa signatur

"Säg till en man att det finns 400 miljarder stjärnor i vintergatan och han tror dig. Säg till samme man att en bänk är nymålad och han måste själv gå fram och känna efter" (Murphys lagar)

http://folding.extremeoverclocking.com/sigs/sigimage.php?un=r...