Dömer ni människor som har vindrutetorkarna på för snabbt?

Permalänk
Medlem

Då jag inte har en aning om varför personen jag möter har torkarna igång så tänker jag inte heller döma personen för det

Lite samma som att bli förbannad över hur folk ställt sig över linjen på en parkeringsplats. Jag vet inte hur det såg ut när den personen ställde sig där. Kanske var det bilen innan som stod åt helvete så denna fick lov att stå som den gör?

Sen finns det såklart idioter som inte själva har någon koll på vad de gör, men det är ingen idé att lägga ner energi på att bli förbannad då jag ändå inte kan göra något åt det.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Det finns viktigare saker att störa sig på i trafiken.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Inaktiv

Det handlar egentligen till slut om sikt och hastghet. Vad du ser och vad föraren i den andra bilen ser.
Du må ha din vindrutetorkare på snabbt och den andra på långsam. Men ser ni varandra?
Hade det varit lloyden då jäla hade man inte hunnit se torkarna, ner till pite på 7 minuter från lule!

Permalänk
Hedersmedlem

Det står dig så klart fritt att ha vilka tankar du vill om andras vindrutetorkare, men precis som andra är inne på så tror jag att det är bra att försöka rikta sin uppmärksamhet mot annat.

En annan grej, det kan ju vara att de som kör sina vindrutetorkare "för snabbt" gör det p.g.a. att deras torkarblad är så pass slitna att de behöver köra dem snabbare för att få tillräcklig effekt? Kan du verkligen se det därifrån du kör?

Personligen är jag väldigt känslig när det handlar om inställningen av hastigheten på mina vindrutetorkare. Som tur är min bil så pass gammal att man enkelt kan ställa in intervallet manuellt och inte förlita sig på en sensor som fungerar dåligt.

Permalänk
Inaktiv

Jag tänker ofta det samma när jag möter bilar, speciellt när de står i en korsning mittemot mig med torkarna i full pull fast det bara duggregnar.

Lika mycket stör jag mig på amatörer som antingen sitter och bromsar i onödan i nerförsbackar eller pga. att de är alldeles för nära bilen framför (Samma sak här, det drabbar ju inte mig mer än ett blinkande bromsljus) Om någon annan sliter sina bromsar i onödan är det ju chaufförens eller hennes man problem men ändå kan jag bli lite lite småfrustrerad ibland.

Edit. En annan sak jag reagerar på är hur slarvigt det ser ut när vissastänger av bilen så att vindrutetorkarna lämnar halvvägs upp på rutan när de parkerar (Amatörer).

Permalänk
Medlem

Det viktigaste jag försökte lära ut till barnen när vi övningskörde: "Alla andra bilförare kan göra vad som helst, när som helst - så har marginalerna på din sida" och "Reta aldrig upp dig eller ens kommentera andras beteende, låt dom fortsätta med det, alla andra är idioter". Om alla levde efter dessa regler i trafiken skulle livet vara enklare.

Permalänk
Medlem

Kan bara konstatera att "regnsensor" låter som en bra idé... tyvärr fungerar de långtifrån optimalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Ett tag tittade jag bara på andras vindrutetorkare. Och det var bra för nu slipper jag köra runt kompisarna överallt.

Haha! Episk kommentar på en extremt episk tråd.

Fattar inget! Folk måste skaffa sig en hobby eller intresse och sluta bry sig så mycket om allt möjligt bös runtomkring som inte påverkar något

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonkius:

Det viktigaste jag försökte lära ut till barnen när vi övningskörde: "Alla andra bilförare kan göra vad som helst, när som helst - så har marginalerna på din sida" och "Reta aldrig upp dig eller ens kommentera andras beteende, låt dom fortsätta med det, alla andra är idioter". Om alla levde efter dessa regler i trafiken skulle livet vara enklare.

Jag tänker precis som dig. Vissa människor i trafiken kan bli så måttlöst arga att de nästan kan döda någon. Jag förstår mig verkligen inte på hur man kan bli så sinnessjukt arg i trafiken.

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem

Ganska rolig men fult normal tråd.
Klart att man skall ha åsikter om andra som kör bil och man skall ju inte klanka på trådskaparens lite märkliga sätt att reta sig på folk. Helt klart har vi alla olika åsikter om andras åsikter eller beteenden. Hela forumet bygger ju på att vi har åsikter om datorprylar så varför kan man inte ha åsikter om andras bilkörning. Jag stör mig på folk som inte fattat att det finns en pinne vid ratten som gör att det tänds en lampa som meddelar att man skall svänga åt något håll. Bromsljusen är inte blinkers. Eller varför inte dem som tänder helljuset 1 sekund innan man passerat varandra så att man blir bländad. Tur vi har något att ha åsikt om.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk

Mina automatiska anpassar sig bra om man ställer in på mellanläge, däremot så kommer det en fågelskit på fel ställe så blir dom galna även om det inte regnar. Tur man kan stänga av.
Samma med autobromsen ibland om vägen svänger svagt och ett övergångsställe på landsväg. Kan toknita. Fast inte värre än subarun jag hade som autobromsade för högt gräs. Jag är skogsbonde.. kör en del skogsvägar som jag inte alltid har hunnit klippa av, eller kan klippa av. Känns som man är på hårdrockskonsert och headbangar i bilen tills man ger upp och åter stänger av

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Avstängd

Dömer och dömer men det är klart att man drar snabba och hårda slutsatser om folk i trafiken baserat på ganska små saker. Torkarna, oförmåga att signalera, signalerar åt fel håll i rondeller, kan inte högerregeln, förutsätter blint att andra följer högerregeln, stannar i en rondell för att släppa in någon, vinglar i filen, kör långsamt i vänsterfilen, oförmåga att hålla sig på sin kant på en smal gata, tränger sig före för att sen köra jättelångsamt, etc. Bilmärket späder ju inte sällan på fördomar också förstås, BMW/Audi - kör som idioter och tränger sig fram, Stellantis/Koreansk/Kinesisk - har inget som helst intresse av bilar eller trafik och beter sig därefter, Mercedes - gubbe, stor pickup/SUV (utan behov) - idiot.

Men personligen stör jag mig nog mer på att folk inte kan parkera ordentligt. Här utanför där jag bor exempelvis är det parkeringar längs med gatan med många avbrott för utfarter eller liknande, och typ hälften fattar ju inte att man ställer sig vid en sådan ficka om det är gott om plats, alltså så nära korsningen eller vad det nu är som möjligt. Inte vart man vill för då får det ju inte plats alls lika många bilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Jag tänker ofta det samma när jag möter bilar, speciellt när de står i en korsning mittemot mig med torkarna i full pull fast det bara duggregnar.

Lika mycket stör jag mig på amatörer som antingen sitter och bromsar i onödan i nerförsbackar eller pga. att de är alldeles för nära bilen framför (Samma sak här, det drabbar ju inte mig mer än ett blinkande bromsljus) Om någon annan sliter sina bromsar i onödan är det ju chaufförens eller hennes man problem men ändå kan jag bli lite lite småfrustrerad ibland..

Tänker du att man bör motorbromsa i nerförsbackarna? Inte alltid ett alternativ är jag rädd

Men även om man motorbromsar så tycker jag det kan vara artigt att visa den bakom mig att jag saktar in, och därför trycker jag ner bromsen lite för att tända bromsljusen ett par gånger som en signal

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Det är ju inte bra om vindrutetorkaren går då rutan i princip är torrlagd, motorerna som driver dem får ju jobba så hemskt mycket mer. I aktivt snöfall är det bra att låta bladen vila nertill om rutan där kupéfläkten blåser varmluft mot rutan, för att förebygga uppbyggnaden av is på bladen.

Enda gångerna jag kan störa mig på folks vindrutetorkarkörande, är när man får skjuts och det skrapas till förbannelse i det torra eller det väntas in i det sista innan de slås igång.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GooGeL:

Det är ju inte bra om vindrutetorkaren går då rutan i princip är torrlagd, motorerna som driver dem får ju jobba så hemskt mycket mer. I aktivt snöfall är det bra att låta bladen vila nertill om rutan där kupéfläkten blåser varmluft mot rutan, för att förebygga uppbyggnaden av is på bladen.

Enda gångerna jag kan störa mig på folks vindrutetorkarkörande, är när man får skjuts och det skrapas till förbannelse i det torra eller det väntas in i det sista innan de slås igång.

Är inte det ett löst problem nu med automatik? "Regnsensor" har väl varit mer eller mindre standard i typ femton år nu eller så.

Det är inte alltid implementationen är den bästa dock. När jag jobbade på Volvo för länge sedan så var auto-läget liksom ett snäpp upp på spaken, som intervalltorkning, vilket var bra för då kunde man bara lämna den där så var allt frid och fröjd. Började det regna började den torka, körde man i en pöl eller något så det skvätte vatten så torkade den som en galning några gånger och slutade sen, och var det torrt så märkte man inte av att den var aktiv alls. Det enda problemet var när man körde in i en biltvätt och den började torka riktigt intensivt. Sen medan jag fortfarande jobbade där flyttade de automatiken till en knapp på torkarspaken som alltid var av när man startade bilen, vilket i mina ögon sänkte användbarheten ganska rejält.

Min nuvarande bil, Passat 2012, har det där intervall-läget normalt är så det är ju bra. Men jag har också märkt att sensorn emellanåt tolkar reflexer som regn, ibland när solen står lågt eller liknande så kan den börja torka trots att rutan är helt torr, vilket inte känns så bra. Min förra bil, BMW 320 2019, hade också autoläget där som intervall, men gjorde också onödiga svep då och då vid konstigt ljus.

Men på det stora hela är det ju en sjukt trevlig funktion.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FX9:

Tänker du att man bör motorbromsa i nerförsbackarna? Inte alltid ett alternativ är jag rädd

Men även om man motorbromsar så tycker jag det kan vara artigt att visa den bakom mig att jag saktar in, och därför trycker jag ner bromsen lite för att tända bromsljusen ett par gånger som en signal

Ibland men jag menar i långa backar där du kan motorbromsa utan problem bara du håller tillräckligt avstånd till framförvarande bil.

Ingen ide att blinka med bromsljusen om man alltid håller en jämn fart. Är man erfaren chaufför och håller koll på trafiken framför en så bör man väldigt sällan hålla på bromsa vid landsvägskörning. Folk som håller på med sånt är bovarna som orsakar knyckiga bilköer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Ibland men jag menar i långa backar där du kan motorbromsa utan problem bara du håller tillräckligt avstånd till framförvarande bil.

Ingen ide att blinka med bromsljusen om man alltid håller en jämn fart. Är man erfaren chaufför och håller koll på trafiken framför en så bör man väldigt sällan hålla på bromsa vid landsvägskörning. Folk som håller på med sånt är bovarna som orsakar knyckiga bilköer.

Så jag kommer runt en kurva, ser att det är lite kö in i en rondell en bit fram. Gör bedömningen att jag måste ner på 2an för att motorbromsa tillräckligt - jag tänker inte gå ner på 2an för att motorbromsa från 80 km/h...gör det mig till en dålig chaufför som inte förutsatte att det kanske behövdes köra lite långsammare in i kurvan? Och när man inte ens kan vägen och vet att det kommer en rondell en bit fram?

Motorbroms i all ära men allt är inte så svart och vitt

Och du nämner landsvägskörning, det är inte alltid man kör landsväg utan det finns massa andra scenarion.

Men i övrigt: håller man koll framåt så har du helt rätt, det är sällan man måste bromsa vid landsvägskörning - räcker ofta att bara släppa gasen. Men om jag vill blinka med bromsljusen för att vara extra tydlig med att jag sänker hastigheten så tycker iaf inte jag att det är nått fel med det.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Tänker du att man bör motorbromsa i nerförsbackarna? Inte alltid ett alternativ är jag rädd

Men även om man motorbromsar så tycker jag det kan vara artigt att visa den bakom mig att jag saktar in, och därför trycker jag ner bromsen lite för att tända bromsljusen ett par gånger som en signal

Det beror på situationen. Är det halka så motorbromsar man inte. Motorbromsa handlar annars om att planera sin körning i backar eller mot korsningar, något som påbörjas vid god tid som vid t ex krönet av backen. Är det mörkt ute så är det ganska irriterande om folk tomtrycker på bromspedalen, eftersom att det bländar eller larmar för en sekund om något helt i onödan.

Min uppgift som bakomvarande är främst bevaka avståndet till dig, där jag kan stanna utan och smaka på din kofångare, om du t ex panikbromsar för en igelkottsfamilj. I en livlig stadstrafik blir det 50/50 tankesplitt och koll efter ben samt armar, som kommer gåendes/farandes.

Kör bara tydligt dvs beräkneligt, det är det allra minsta man kan göra för att hjälpa sina medtrafikanter. Alla kan göra ett ärligt misstag dock.

Permalänk
Medlem

Hur är det med folk som har baktorkaren på fast rutan är torr?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Hur är det med folk som har baktorkaren på fast rutan är torr?

Ja den är lite... speciell. Inte helt ovanlig heller.

Permalänk
Medlem

Jag använder oftast inte vindrutetorkare om det inte öser ner. Ser lika bra genom dropparna istälelt för att få avbrott i sikten hela tiden

Permalänk
Medlem

ahh stör mig mer på de som har de bakre torkarna på, i strålande solsken. Kom precis från bilen där jag fick uppleva det. Blir nervös och tänker att den där bilföraren har nog ingen som helt konroll på sitt fordon....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FX9:

Så jag kommer runt en kurva, ser att det är lite kö in i en rondell en bit fram. Gör bedömningen att jag måste ner på 2an för att motorbromsa tillräckligt - jag tänker inte gå ner på 2an för att motorbromsa från 80 km/h...gör det mig till en dålig chaufför som inte förutsatte att det kanske behövdes köra lite långsammare in i kurvan? Och när man inte ens kan vägen och vet att det kommer en rondell en bit fram?

Motorbroms i all ära men allt är inte så svart och vitt

Och du nämner landsvägskörning, det är inte alltid man kör landsväg utan det finns massa andra scenarion.

Men i övrigt: håller man koll framåt så har du helt rätt, det är sällan man måste bromsa vid landsvägskörning - räcker ofta att bara släppa gasen. Men om jag vill blinka med bromsljusen för att vara extra tydlig med att jag sänker hastigheten så tycker iaf inte jag att det är nått fel med det.

Det var ju inte detta scenario ja pratade om.

Givetvis bromsar man när det behövs, antingen för att du kommer till en korsning eller att du hamnar efter en traktor i en kurva men på landsväg ser man ofta folk som sitter och bromsar när det hade räckt med att släppa gasen i 5e växeln bara de hade haft tillräckligt säkerhetsavstånd till följande bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Helt orimligt så klart. Jag vet att det är ett sjukt beteende. Men jag kan inte låta bli att döma människor som har vindrutetorkarna på för snabbt för vad situationen kräver. Jag tror att jag jämställer det i mitt huvud med någon som är en dålig bilförare. Om jag t.ex. kör bil i regnet och hamnar bakom en person som pendlar mellan 70 och 85 på en 80-väg så kollar jag automatiskt genom bilen för att se hur snabbt de kör vindrutetorkarna och ganska ofta lägger jag märke till att de kör dem på typ hastighet 2 när det är ett lätt duggregn som kräver att vindrutetorkarna går typ en gång var tionde sekund. Och där ligger de och kör med torkarna som aktiverar typ två gånger i sekunden. Och på samma sätt stämmer naturligtvis motsatsen, d.v.s. att det faktum att jag kör en lägre frekvens på torkarna gör mig till en bättre bilförare än dem.

Det är naturligtvis ett helt irrationellt beteende. Hur påverkar det mig hur någon annan i en annan bil använder vindrutetorkarna? Inte alls. Ändå kan jag inte låta bli att tänka på det. Jag föreställer mig hur de sitter där och kör bil till ljudet av ett par torkarblad som drar över en torr vindruta och orsakar ett gnälligt, irriterande oväsen.

Är jag ensam? Vad är det för fel på mig?

Dömer ni också andra bilförare för hur de väljer att använda vindrutetorkarna? Eller något annat som är helt ologiskt och fullständigt befängt?

Så om du ligger bakom mig som typ aldrig använder vindrutetorkarna i den farten då jag har ett medel på rutan som gör att vattnet blir små droppar och rinner av bättre än vad vindrutetorkarna tar hand om det gör jag fel då?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Inaktiv

Bara när torkarna är igång en längre tid en solig sommardag. Inte störande, mer än varning som visar att föraren inte är vid sina sinnenas fulla bruk alt. extremt oerfaren.

Permalänk
Medlem

Stör mig på alla i trafiken som inte kör som mig. Så ja

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Det där med att försöka sätta sig i någon annans skor verkar vara en sådan där förmåga man verkligen måste träna fram, att irritera sig på andra i trafiken är dessutom en frö som kan gro till allvarliga olyckor, beroende på hur mycket det påverkar en.

Permalänk
Medlem

Jag dömer bara folk som kör med öppen mun. Det sammanfaller i och för sig ofta med dylika särdrag som TS beskriver.

Glad fredag på er alla!

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem

Jag brukar störa mig på att automatläget för torkarna går alldeles för långsamt eller så startar de inte alls trots att det regnar. Då slår man på manuellt läge och så upphör regnskuren och man tänker det börjar nog regna snart igen så låt dem gå lite till. Och just då möter man en stolle som dömer en för att man kör torkarna för snabbt.

Permalänk
Medlem

Jag stör mig på människor som glömmer stänga av sin blinkers trots rak sträcka. Det är nog det värsta jag vet. Jag brukar skrika inombords när jag ser en förare framför med konstant blinkers igång. Är folk blinda? Ser och hör folk inte det där gröna klickande lampan????????

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX