Ryzen 5800x höga temperaturer vid låg belastning!

Permalänk

Ryzen 5800x höga temperaturer vid låg belastning!

Hej

Min burks specifikationer!

Amd Ryzen 5800x "Ej klockad"
Fractual Design Lumen s36, kylning
Corsair 3600 MHz, minnen
Asus Crosshair x570 dark hero, moderkort
XFX 6800, grafikkort
Använder windows 10

Som rubriken säger så har jag likt många andra väldigt högra temperaturer vid låg belastning, 2 till 5 %. Där temperaturen många gånger ligger över 70 C, detta när man endast använder sig av en browser med några flikar öppna såsom twitch och youtube. Detta problem började inträffa för någon månad sedan.

Har försökt med applicera ny kylpasta, använt mig av eco mode i Ryzen master, uppdaterat bios, använt mig av olika fläktkurvor, har försökt underklocka processorn på alla tänkbara sätt men utan framgång. Har haft inne den hos återförsäljaren för felsökning men de hittade inga fel.

Alltid samma resultat där kylning kör igång på 100% när man startat datorn den och så fort man startar någon enkel applikation som såsom crome eller firefox så stiger temperaturen från 50 C till att ligga över 65 C och toppar ofta kring 75 C.

Använt mig av Aida64 för att kontrollera temperaturen men även gjort stresstest och där den efter 10 minuter toppar kring 81 grader.

Ursäkta väggen av text men vet inte riktigt mer vad man kan göra. Ska man göra en RMA på cpun? Har haft många system genom åren men aldrig med denna typen av dumheter där inget hjälper.

Vad är era tankar om detta?

Permalänk
Medlem

Jag är inte inte hundra på hur 5800X ska ligga, rent temperaturmässigt, men risken är väl större (i varje fall inte otänkbar) att det är din processorkylare som det är fel på. Har du kört med den länge? Rengjort den? Monterat rätt osv?

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

Din 5800x är varmare än min 5900x så något är förmodligen inte helt rätt. Min gissning är antingen att du inte får in tillräckligt med frisk luft detta kan du testa via att köra utan sido panel eller att det är felmonterat.
Hjälper inte det så hade jag kontrollerat om du har monterat kylaren korrekt, om du har ett ojämt tryck med kylblocket på själva CPU'n så kan det ha stor påverkan.
Om inget av detta verkar vara felet så hade jag börjat undersöka om din kylare är sönder, du kan kolla att vätskan flödar som det ska via att lätt knipa med fingranra på ett av slangarna då ska du känna vätskan som flödar där i.
Hur är det monterat? Om själva CPU blocket är högre än hela radiatorn (mkt svårt med en så stor radiator) så kan du få luftbubblor i själva CPU blocket och det påverkar prestandan väldigt mkt.

Visa signatur

Ryzen R9 5900X | Dark Rock Pro 4 | Gigabyte Pro 3060 Ti | MSI B450 PRO CARBON AC | 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 MHZ

Permalänk
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Jag är inte inte hundra på hur 5800X ska ligga, rent temperaturmässigt, men risken är väl större (i varje fall inte otänkbar) att det är din processorkylare som det är fel på. Har du kört med den länge? Rengjort den? Monterat rätt osv?

En Ryzen 5800x klarar temperaturer upp till 90 C enligt specifikationerna innan det klockar ned sig. Burken är ren och kylaren fungerade vid felsökningen på Inet för några veckor sedan. Har dubbelkollat att kylaren sitter som den ska. Vi stresstest så ligger tempen kring 80 C men att ligga på över 60 C vid låg belastning där den har temperatur spikar på över 75 C känns inte riktigt normalt.

Har googlat denna problematik och höga temperaturer är ett vanligt problem, det är en varm CPU. Finns en del trådar om detta på forumet. Men alla de lösningar som presenteras som undervolt, ECO mode, leka med Curve Optimize hjälper inte mej alls.

Jag köper inte de som säger att temperaturer över 60 C när datorn "idlar" är normalt, inte när man har en aio-kylare 360 mm.

Ja, ja är som ni märker är man väldigt frustrerad, har byggt mina datorer i 15 år och löst de mesta problem för eller senare men inga lösningar gällande detta problem fungerar för mej.

Permalänk
Skrivet av z3poxx:

Din 5800x är varmare än min 5900x så något är förmodligen inte helt rätt. Min gissning är antingen att du inte får in tillräckligt med frisk luft detta kan du testa via att köra utan sido panel eller att det är felmonterat.
Hjälper inte det så hade jag kontrollerat om du har monterat kylaren korrekt, om du har ett ojämt tryck med kylblocket på själva CPU'n så kan det ha stor påverkan.
Om inget av detta verkar vara felet så hade jag börjat undersöka om din kylare är sönder, du kan kolla att vätskan flödar som det ska via att lätt knipa med fingranra på ett av slangarna då ska du känna vätskan som flödar där i.
Hur är det monterat? Om själva CPU blocket är högre än hela radiatorn (mkt svårt med en så stor radiator) så kan du få luftbubblor i själva CPU blocket och det påverkar prestandan väldigt mkt.

Har ett Fractal Design Meshify 2 med 3 be quiet! Silent Wings 3 High-speed fläktar, 2 fram och 1 bak med generösa fläktkurvor och det borde räcka tycker man.

Den felsöktes av Inet för några veckor sedan så kylaren fungerar, vid stresstest så går inte CPU´n över 81 C så den kyler. Det som besvärar mej och som jag inte tycker är normalt är att den vid låg belastning och när man "idlar" ligger på temperaturer på över 60 C och inte ovanligt över 70 C. Vid stresstest 81 C och vid vardaglig användning som att kolla på på Youtube eller Twitch så ligger den över 60 C, detta cpu beteende känns inte rätt.

Ska kolla att aio- kylaren sitter rätt som den ska men tycker att jag gjort det några gånger.

Permalänk
Rekordmedlem

Finns kanske 2 enkla förklaringar att kolla, cpun går för fullt hela tiden, har du kollat att den verkligen minskar frekvensen och spänning osv och inte bara kollat på tempen, finns det möjligen nått uppdaterat bios ?
Du antyder att du har en vattenkylare, är den monterad rätt så att det inte kan uppstå luftfickor som kan påverka, posta gärna bilder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad har du för temp i rummet och på vattnet i kylaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av superbengan:

Hej

Min burks specifikationer!

Amd Ryzen 5800x "Ej klockad"
Fractual Design Lumen s36, kylning
Corsair 3600 MHz, minnen
Asus Crosshair x570 dark hero, moderkort
XFX 6800, grafikkort
Använder windows 10

Som rubriken säger så har jag likt många andra väldigt högra temperaturer vid låg belastning, 2 till 5 %. Där temperaturen många gånger ligger över 70 C, detta när man endast använder sig av en browser med några flikar öppna såsom twitch och youtube. Detta problem började inträffa för någon månad sedan.

Har försökt med applicera ny kylpasta, använt mig av eco mode i Ryzen master, uppdaterat bios, använt mig av olika fläktkurvor, har försökt underklocka processorn på alla tänkbara sätt men utan framgång. Har haft inne den hos återförsäljaren för felsökning men de hittade inga fel.

Alltid samma resultat där kylning kör igång på 100% när man startat datorn den och så fort man startar någon enkel applikation som såsom crome eller firefox så stiger temperaturen från 50 C till att ligga över 65 C och toppar ofta kring 75 C.

Använt mig av Aida64 för att kontrollera temperaturen men även gjort stresstest och där den efter 10 minuter toppar kring 81 grader.

Ursäkta väggen av text men vet inte riktigt mer vad man kan göra. Ska man göra en RMA på cpun? Har haft många system genom åren men aldrig med denna typen av dumheter där inget hjälper.

Vad är era tankar om detta?

Kanske långsökt men har du testat att installera AMDs chipsetdrivrutiner? Råkar du köra Ultimate Power Plan? Som jämförelse idlar min 5900X runt 50C men så kör jag inte AIO heller och har ett stort, varmt 3080 i närheten av CPUn.

Skrivet av z3poxx:

Din 5800x är varmare än min 5900x så något är förmodligen inte helt rätt. Min gissning är antingen att du inte får in tillräckligt med frisk luft detta kan du testa via att köra utan sido panel eller att det är felmonterat.
Hjälper inte det så hade jag kontrollerat om du har monterat kylaren korrekt, om du har ett ojämt tryck med kylblocket på själva CPU'n så kan det ha stor påverkan.
Om inget av detta verkar vara felet så hade jag börjat undersöka om din kylare är sönder, du kan kolla att vätskan flödar som det ska via att lätt knipa med fingranra på ett av slangarna då ska du känna vätskan som flödar där i.
Hur är det monterat? Om själva CPU blocket är högre än hela radiatorn (mkt svårt med en så stor radiator) så kan du få luftbubblor i själva CPU blocket och det påverkar prestandan väldigt mkt.

Vad jag läst blir 5800X varmare än 5900X pga att den har ett enda CCX kluster med 8 kärnor och 5900X har två CCX med 6 kärnor var. De 6 kärniga klustren blir tydligen inte lika varma. Har för mig att det stod mycket om detta när 5000-serien släpptes och är ett skäl till varför jag avbokade min 5800X och körde på 5900X istället.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av superbengan:

En Ryzen 5800x klarar temperaturer upp till 90 C enligt specifikationerna innan det klockar ned sig. Burken är ren och kylaren fungerade vid felsökningen på Inet för några veckor sedan. Har dubbelkollat att kylaren sitter som den ska. Vi stresstest så ligger tempen kring 80 C men att ligga på över 60 C vid låg belastning där den har temperatur spikar på över 75 C känns inte riktigt normalt.

Har googlat denna problematik och höga temperaturer är ett vanligt problem, det är en varm CPU. Finns en del trådar om detta på forumet. Men alla de lösningar som presenteras som undervolt, ECO mode, leka med Curve Optimize hjälper inte mej alls.

Jag köper inte de som säger att temperaturer över 60 C när datorn "idlar" är normalt, inte när man har en aio-kylare 360 mm.

Ja, ja är som ni märker är man väldigt frustrerad, har byggt mina datorer i 15 år och löst de mesta problem för eller senare men inga lösningar gällande detta problem fungerar för mej.

Nej, det är inte normalt. Min 5800x ligger mellan 32-35 grader, med en vanlig Hyper 212.

Här är ett klipp från HWMonitor om du vill jämföra

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Finns kanske 2 enkla förklaringar att kolla, cpun går för fullt hela tiden, har du kollat att den verkligen minskar frekvensen och spänning osv och inte bara kollat på tempen, finns det möjligen nått uppdaterat bios ?
Du antyder att du har en vattenkylare, är den monterad rätt så att det inte kan uppstå luftfickor som kan påverka, posta gärna bilder.

Kylningen är Fractal Design Lumen S36 RGB som sitter i toppen på mitt chassi. Har uppdaterat till senaste bios. Kollar inte bara temperaturen utan i använder mig av AIDA64 så de variabler som nu nämner ser man också, inget avviker nämnvärt.

Utan problemet är varför "idle" temperaturen är så hög, över 60 C, vid lågbelastning men max 81 C vid stresstest. Volten maxar på 1.4 v och den boostar som den ska från 3600 Mhz till 4700 Mhz enligt Aida64. Ska kolla kylaren imorgon men har kollat det tidigare utan att upptäcka några fel. Vet att Ryzen enkeltrådade belastning är hög och att det kan höja temperaturen men har inte hittat en specifik mjukvara som kan skapa detta problem i Windows 10 som jag har installerat.

Permalänk
Skrivet av Patriksan:

Nej, det är inte normalt. Min 5800x ligger mellan 32-35 grader, med en vanlig Hyper 212.

Här är ett klipp från HWMonitor om du vill jämföra
<Uppladdad bildlänk>

Som ni ser så är medeltemperaturen på CPU 60 C av att bara skriva på sweclockers forum och några flikar öppna i firefox.

Permalänk
Medlem

Helt normalt, framförallt om du kör med PBO.
Min 5600x låg runt 55c idle och 80c lastad med stockkylare.

Ryzen är kända för "hoppiga" temperaturer och går varmt med "lätt" last då processorn inte kan gå ner i spänning.

45 - 65c ligger den på just nu med statiskt vattenkylning och manuell OC (4.75Ghz).
Enda anledning till att jag bytte till vatten var att jag inte stod ut med en CPU fläkt som gick upp och ner konstant.
kör 50% fläkt på min AIO nu och datorn är både tystare och kallare än någonsin.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av superbengan:

<Uppladdad bildlänk>

Som ni ser så är medeltemperaturen på CPU 60 C av att bara skriva på sweclockers forum och några flikar öppna i firefox.

Din ligger på 43 W i idle, som du ser ligger min på 26 W. Något håller dina kärnor vakna.

Jag tycker också att exakt 3600 MHz på alla cores är skumt, men det kan vara typiskt för ditt program. Verkar väldigt Intel-orienterat eftersom den kallar minnesklockan för Northbridge Clock. Jag vet att HWmonitor visar base clock (3774 MHz) när den inte kan läsa av korrekta frekvenser pga av att kärnorna sover. Jag tror man kan använda Ryzen Master eller HWinfo64 för "effektiva frekvenser"

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av superbengan:

Kylningen är Fractal Design Lumen S36 RGB som sitter i toppen på mitt chassi.

Då finns det ju risk för att det blir luftfickor om den inte är helt full med vätska, visserligen är det ju nått som borde funka om kylaren är ny men du kan ju ändå prova att ha den i ett läge så att anslutningarna och pumpen garanterat är under vattennivån.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ville uppdatera om problematiken att jag fick ner temperaturen efter man bytt kylpasta men kommer nog inte vänja mej att den kan sticka upp över 70 C vid låg belastning

Har fortfarande inte kollat temperaturen när man spelar vilket jag ska testa när jag får mer tid.

Permalänk

Installerade en ny kylare Noctua u12a och för att testa idag och så det var en kylarprolematik vad jag kan se men tack för alla svar och allt stöd.