Veckans fråga: Vilken mediaspelare använder du för musik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

Känns väl spontant som att de flesta ändå använder Spotify?

Onkel kånkel finns ej på Spotify eller för den delen någon annan tjänst heller.

Permalänk

MusicBee

Mest mest rippad flac och en hel del högupplöst via dac är MusicBee helt outstanding.

Permalänk
Medlem

Tidal och PlexAmp både på datorn och i iPhone.
PlexAmp använder jag för den musiken som inte finns på Tidal i FLAC som jag köpt på CD eller via Bandcamp.com, 7digital osv.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

youtube music på telefon.
på dator, enstaka låtar, samma som video, MPC-HC.
på dator om jag ska ha en spellista, foobar2000.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk

Plex på datorn. Spotyfi i bilen

Visa signatur

Chassi Fractal Design Define R6|Moderkort Asus ROG x570f|CPU AMD Ryzen 9 3950x|CPU Kylning Noctua NH-U12S|GPU Gigabyte 2070 super|RAM Corsair 32GB 3200MHz CL16 Vengeance|Ljud Logitech Z906 5.1|Optisk ASUS Intern BW-16D1HT Blu-ray|SSD Corsair Force MP600 1TB|HDD 3st 3TB WD, 3st 4tb Seagate IronWolf |PSU Corsair RM 750w 80+ gold|Skärm Skantic B5512FHD 55"|OS Win 10|Plexpass|Fiber 1000/1000|

Permalänk
Medlem

Spotify på dator och mobil när man är lite lat, Vinyl när man vill ha bästa upplevelsen

Permalänk
Medlem

Spotify i absolut majoritet.
Plexamp på mobilen ibland
Winamp ibland (skitgammal version som fortfarande funkar, med ett skin som jag gjorde i slutet på 90-talet)

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk

Oftast YouTube för musik, Aimp för ljudböcker på mobilen.

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 7 3700x Mb: Gigabyte B550M-DS3H
Gpu: Gigabyte RTX 3060 12GB
Ram: Corsair Vengeance DDR4 3200 Mhz
Monitor: Aoc G2490vxa 144 Hz
Hörlurar: JBL Tune 510BT

Permalänk
Medlem

Jag tittar nästan uteslutande på livespelningar på Youtube. Studiomusik är själsligt död. Att lyssna på studiomusik är som att äta en fantastiskt vacker rätt där flera smaker blivit bortredigerade.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

WinAmp på datorn för egenmusik, samt när jag lyssnar på RixFM via direktlänk
Spotify (inte så mycket)

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

"Annat", i mitt fall Spotify, jag streamar endast.

Visa signatur

ASUS P8Z68-V || Intel Core i7 2600 @ 4.4GHz || Kingston HyperX 16GB 9-9-9-27 @ 1600MHz || MSI GTX 960 GAMING 4G || OCZ Arc 100 240GB SSD || 2x BenQ 2420T 24" 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av koohrak:

"Annat", i mitt fall Spotify, jag streamar endast.

Du menar "Applikation eller webbsida för strömmad musik"...

Permalänk
Medlem

För streaming (som är vad jag gör 99% av tiden):
- Spotify

För lokalt på datorn:
- VLC

För lokalt på mobilen:
- Poweramp

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem

Audacity 👍

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk

Lyssnar mest på Spotify. Om jag lyssnar på lokalt lagrad musik så blir det på MusicBee.

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 14TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Använder foobar för att den är enkel att använda och gör precis det den ska. Strömmande med Tidal och Spotify, till stereon användeder jag Kazoo till min Linn DSM. Har även en anläggning i hobbyrummet som spelar genom en Squeezebox och då är det Logitechs spelare som gäller.

foobar går ju att i hög grad konfigurera till det utseende man önskar, men det har jag inte orkat sätta mig in i, så jag kör en standardvariant.

https://www.dropbox.com/s/yrg1rl9yr81xjhd/musikspelare.jpg?dl...

PS Skulle gärna slippa fönstret nedtill höger, någon som vet hur man gör?

/ B

Tillägg PS
Permalänk
Medlem

Oj. Jag är överraskad att mindre än hälften använder strömmande tjänster för musik. Jag har själv inte rört en MP3a på många många år.

Jag tror att svaren snarare hade varit 95%+ för strömmande tjänster om man frågade allmänheten. Jag hade ju gissat att det skiljde sig en hel del mellan sweclockers och "folk i allmänhet" men inte att det var så här mycket.

Eller så är det kanske många som svarat tex winamp även fast de till 99% använder spotify men den gången i månaden/året de känner sig lite nostaligiska eller vill lyssna på just den där gruppen som inte finns på spotify så dammar de av winamp.

Permalänk
Medlem

Roon. Innan det Musicbee.
Bästa alternativen om man dels tar lyssnandet på allvar och dessutom är nördig med katalogisering/metadata

"audiofil" låter ju lite larvigt men jag lyssnar aktivt på musik när jag lyssnar och har det sällan bara på i bakgrunden.

Permalänk
Medlem

Från musiksamling lokalt på PC: Navidrome (från egen server) eller winamp.

När jag inte är hemma är det substreamer (som streamar från Navidrome från min egen server, över internet), spotify eller Podcast Addict för podcasts som jag lyssnar väldigt mycket på. Använer ALDRIG radio numera.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Skrivet av Bill50x:

Använder foobar för att den är enkel att använda och gör precis det den ska. Strömmande med Tidal och Spotify, till stereon användeder jag Kazoo till min Linn DSM. Har även en anläggning i hobbyrummet som spelar genom en Squeezebox och då är det Logitechs spelare som gäller.

foobar går ju att i hög grad konfigurera till det utseende man önskar, men det har jag inte orkat sätta mig in i, så jag kör en standardvariant.

https://www.dropbox.com/s/yrg1rl9yr81xjhd/musikspelare.jpg?dl...

PS Skulle gärna slippa fönstret nedtill höger, någon som vet hur man gör?

/ B

Linn, det är klass!
Du kan ta bort ui-element via en meny i foobar rätt enkelt.

Permalänk
Medlem

Man är ju slö då, va... Spotify till allra största del, sedan YouTube och sist - för lokala filer - den mediaspelare som råkar vara "standard" på den dator/enhet jag råkar ha närmast till hands. Groove, WMP, MPC, VLC... you name it.

Permalänk
Medlem
  1. Strömningsapp eller webbläsare

  2. MPC-BE för lokala filer

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Winyl
Funkar exakt som jag vill, förutom att jag vill stänga av spellistan helt och hållet. Är ju open source så man kanske får för sig att göra en egen variant senare.

Använde i flera år Winamp men tröttnade på utseendet och hittade aldrig riktigt ett skin som passade mig. Körde classic skinnet mot slutet som var helt ok.

För film har det vart VLC bra länge eller MPC.

Permalänk

vet ej om det räknas som strömningssida men jag bygde en egen navidrome och kör numera med för min musik. Riktigt smidigt!

Permalänk
Medlem

Jag kör Clementine under Ubuntu Mate. Jag har inga stora krav. Den duger.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

5KPlayer (Annat)

Använder den för både visning av filmer och spelning av musik (mp3) /KenzoM

Visa signatur

"Hopefully another 25 years with AMD!"

Permalänk
Medlem

Foobar2000 med SimPlaylist.
På telefonen Vanilla music player. Har provat säkert 20-30 olika musikspelare på Android och kommer alltid tillbaka till denna. Den i särklass vettigaste som klarar av att sortera biblioteket på album artist-taggen och har stöd för ReplayGain.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

foobar2k eller roon, när jag orkar betala för skiten

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk

Jag har foobar på en windows-laptop någonstans.
På ordinarie datorn kör jag audacious men oftast CMUS eftersom det är så enkelt att bara köra den i terminalen.
Rätt bra ljudkvalité också, inbillar jag mig

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem

MusicBee för lokala filer. Annars är Roon riktigt trevligt, rent UI. Bra om man använder Tidal eller Qobuz och har flera "endpoints" i huset, plus att man kan lägga till sitt lokala bibliotek. Parametrisk EQ med WASAPI om man bryr sig om det. Dyrt dock.