Reparation av bildskärm - elektrolytkondensatorer volt

Permalänk
Medlem

Reparation av bildskärm - elektrolytkondensatorer volt

Hej!

Jag sitter med både en trasig TV (Samsung LE40F86BD) och tre trasiga bildskärmar (BenQ XL2411T) och min felsökning av dem har lett till upptäckten att elektrolytkondensatorerna i dem har spruckit och är troligen ansvariga för felen på prylarna.

Det jag undrar över är i bytet av dessa. Jag ser att det är svårt att få tag på samma elektrolytkondensator med samma volt som originalet. Men jag har sett i andra trådar på internet personer som inte verkar brytt som om detta (jag läste även att låg resistans är att rekommendera för hållbarhetens skull).

Räcker det med att kapaciteten är rätt? Eller spelar volten/resistansen roll?

Permalänk
Medlem

Volt måste vara samma eller högre. ABSOLUT INTE LÄGRE volt då är det stor risk att dom exploderar

Kapaciteten bör vara samma. Liiite lägre eller högre fungerar, men avvik inte för mycket

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DeZerTe:

Hej!

Jag sitter med både en trasig TV (Samsung LE40F86BD) och tre trasiga bildskärmar (BenQ XL2411T) och min felsökning av dem har lett till upptäckten att elektrolytkondensatorerna i dem har spruckit och är troligen ansvariga för felen på prylarna.

Det jag undrar över är i bytet av dessa. Jag ser att det är svårt att få tag på samma elektrolytkondensator med samma volt som originalet. Men jag har sett i andra trådar på internet personer som inte verkar brytt som om detta (jag läste även att låg resistans är att rekommendera för hållbarhetens skull).

Räcker det med att kapaciteten är rätt? Eller spelar volten/resistansen roll?

Om du sätter in nått med för låg spänningstålighet går de sönder, ev kan de explodera men att öka spänningen på dem går bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Volt måste vara samma eller högre. ABSOLUT INTE LÄGRE volt då är det stor risk att dom exploderar

Kapaciteten bör vara samma. Liiite lägre eller högre fungerar, men avvik inte för mycket

Skrivet av mrqaffe:

Om du sätter in nått med för låg spänningstålighet går de sönder, ev kan de explodera men att öka spänningen på dem går bra.

Okej! Då var det ingen fara att köpa de med högre volt.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Kanske uppenbart, men glöm inte montera dem med rätt polaritet