Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Hur blir det för alla billister med elbil? Borde inte priserna för att köra en elbil bli enormt dyra?

Det beror på vad för sorts elavtal man har. Vi har t.ex. rörligt timpris, vilket medför att vi kan ladda bilen i princip gratis under natten.

Visa signatur

Dator - Louqe Ghost S1 - i5 9600K - MSI Z390I MPG GAMING EDGE AC - Corsair Vengeance LPX 16GB - Samsung 960 EVO - Palit GeForce RTX 2080 GamingPro OC - Corsair SF600 V2

Ljud - Audeze LCD-2 - Schiit Jotunheim - Schiit Modi Multibit

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Hur blir det för alla billister med elbil? Borde inte priserna för att köra en elbil bli enormt dyra?

Man kanske laddar den på jobbet istället?

Men jo, det kommer bli saftigt för elbilsägarna.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Hur blir det för alla billister med elbil? Borde inte priserna för att köra en elbil bli enormt dyra?

Med min förra bil (passat diesel) ligger drivmedelskostnaden på 24kr/l * 0.7l/mil = 16.8kr/mil.

Min elbil förbrukar drygt 1.9kWh/mil, med andra ord är drivmedelskostnaden lägre sålänge elen inte kostar 16.8kr/1.9kWH = 8.84kr/kWh (i snitt under laddning).

Sen finns det naturligtvis snålare bilar, har bara min gamla bil att jämföra mot

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Hedersmedlem

Repris på uppmaningen:

Skrivet av Kent:

***Uppmaning***

Nu börjar det bli lite väl mycket ot-politiksnack i tråden, vänligen återgå till ämnet.

Jag tycker att [insert valfritt partipropagandasnack] och att övriga partier är sämst" hör ej hemma här (eller övriga forumet.
Vänligen ta en titt på SweClockers regler och policy om politik-artikeln.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av AxxT:

Vad fan har hänt idag på elmarknaden?!

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av Aeig:

Andra europeiska länder har börjat fylla på sina lager av gas inför vintern, därmed förbrukar de en större mängd el i dagsläget.

Det kommer bara bli dyrare och dyrare.

Mvh

Eh - nej. Spotpriset på länken (tittade du inte?) är ruskigt lågt - och har varit det de senaste dagarna. Men det beror helt enkelt på att det blåser så mycket att vi kan producera så mycket ström i Sverige att överföringen till kontinenten blir mättad. Så just nu finns det el i överflöd här och priset blir följaktligen väldigt lågt på spot-marknaden.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Hur blir det för alla billister med elbil? Borde inte priserna för att köra en elbil bli enormt dyra?

Laddar du på natten kostar det inte mycket, problemet är om man har hög förbrukning under topparna.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svurre:

Det beror på vad för sorts elavtal man har. Vi har t.ex. rörligt timpris, vilket medför att vi kan ladda bilen i princip gratis under natten.

Skrivet av Swedishchef_90:

Laddar du på natten kostar det inte mycket, problemet är om man har hög förbrukning under topparna.

Att "ladda billigt på natten" gäller väl endast för den som har timpris på sitt avtal? Något som kräver särskild elmätare. Väldigt få har timpris-debitering.

Svensson med vanligt rörligt avtal blir ju inte ruinerad om hon kör tvättmaskinen på en peak-timme, det slås väl ut på något sätt med snittpris för dygnet (eller nåt liknande)?

Rätta mig om jag har fel...

Permalänk
Medlem

Alldeles för mycket!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Att "ladda billigt på natten" gäller väl endast för den som har timpris på sitt avtal? Något som kräver särskild elmätare. Väldigt få har timpris-debitering.

Svensson med vanligt rörligt avtal blir ju inte ruinerad om hon kör tvättmaskinen på en peak-timme, det slås väl ut på något sätt med snittpris för dygnet (eller nåt liknande)?

Rätta mig om jag har fel...

I princip alla elmätare i sverige har stöd för timpris men i vissa fall kan dom behöva programmeras om för att stödja det.

Om elmäraten inte stödjer det så kommer nätbolaget byta den kostnadsfritt (inom 3 månader) när man beställer avtal med timpris.

Men man måste oftast aktivt välja att ha timpriser när man beställer sitt elavtal, bara tibber vad jag känner till som endast har timpris.

Jag räknade ut att jag sparat över 1100kr bara i år på att ha pris/timme men jag styr vissa laster till när det är billig el.

Kan tillägga att jag bor i elprisområde Malmö (SE4).

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Avstängd

Mitt bundna elavtal går ut den sista november. Första dag jag kan binda abonnemanget är 1 september.

Som det ser ut nu, så kommer jag att köra på rörligt pris. De fasta priserna är helt sjuka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Att "ladda billigt på natten" gäller väl endast för den som har timpris på sitt avtal? Något som kräver särskild elmätare. Väldigt få har timpris-debitering.

Svensson med vanligt rörligt avtal blir ju inte ruinerad om hon kör tvättmaskinen på en peak-timme, det slås väl ut på något sätt med snittpris för dygnet (eller nåt liknande)?

Rätta mig om jag har fel...

Så enkelt är det inte. Jag trodde också att med rörligt avtsl så betalar man snittpris för el över hela månaden. Men så är det inte, utan peaktimmarna vägs in liter annorlunda. Kallas tydligen ”volymvägning” av elbolagen. Har inte greppat det helt ännu, svårt att hitta bra info om det.

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Mitt bundna elavtal går ut den sista november. Första dag jag kan binda abonnemanget är 1 september.

Som det ser ut nu, så kommer jag att köra på rörligt pris. De fasta priserna är helt sjuka.

Håller med, att binda nu är försent.
Jag blickar mer och mer åt timpris istället…

Permalänk
Medlem
Skrivet av istream:

Så enkelt är det inte. Jag trodde också att med rörligt avtsl så betalar man snittpris för el över hela månaden. Men så är det inte, utan peaktimmarna vägs in liter annorlunda. Kallas tydligen ”volymvägning” av elbolagen. Har inte greppat det helt ännu, svårt att hitta bra info om det.

Intressant, trodde jag också, hittar du ngn vettig info så dela gärna med dig

Visa signatur

Bara för idag

Permalänk
Medlem

Flyttade i Mars till eget boende för första gången i mitt liv och tänkte "Binda för ~60(kommer inte ihåg exakt vad priserna låg på när jag tecknade, men tecknade innan jag flyttade) öre/kWh på 5 år? Njäää, jag väntar tills det blir billigare." ... Nu är det ju som det är.

Boendet är en lägenhet på ~65 kvm, är totalt 4 lägenheter i huset 2 på bredd och 2 på höjd, bor på övervåning. Det är kallhyra och har någon typ av pump jag inte kommer ihåg tekniska ordet på, värmepump? frånluftspump? Som värmer vatten som går i elementen och till kranarna. Detta är i SE3. Dyraste fakturan var för Mars och låg på totalt 1969kr med en förbrukning på ca 516 kWh (Dock inkluderat inflyttningsavgift).

Har precis tecknat "Strängnäs-el" på Sevab som började gälla denna månad. Det är en typ av mix som ligger på 70% fast och 30% rörligt på vinterhalvåret och omvänt på sommarhalvåret. Den fasta kostnaden baseras på ett medel taget från 3 månader (om jag kommer ihåg rätt nu) av halvåret innan. Med andra ord så betalar du på vintern 70% till medel av sommarens pris och 30% till rörliga priset, och på sommaren betalar du 30% till medel av vinterns pris och 30% till rörliga priset. Det är 3 månaders uppsägningstid. Så till vintern kommer jag nog i alla fall betala mindre än om jag stannat på rörliga, problemet är dock sommaren, jag gissar på att det skulle vara fördelaktigt att säga upp Strängnäs-el 3 månader innan sommarhalvåret börjar och teckna rörligt med startdatum om 3 månader så att när sommarhalvåret börjar så går det över till rörligt (om jag tänker rätt angående uppsägningstid där?) och sedan fortsätta med detta tills det går att binda fasta avtal till vad som tidigare ansågs rimligare priser.
Detta är som sagt mitt första boende så är inte så kunnig om detta, vad tror/tycker ni andra om det ovan? Smart? Dumt?

Permalänk
Datavetare

Ibland ser man inte skogen för alla träd... Har rörligt elpris hos vattenfall, det pris man betalar per kWh är baserat på genomsnittspriset hos Nordpool. Står ju faktiskt klart och tydligt på räkningen att priset man betalar är genomsnittligt spotpris över månaden +6 öre.

Så man kan räkna ut månadskostnaden i slutet av månaden genom att kika på t.ex. elbruk.se

Och på tal om spotpris. Vi är bara 6 dagar in i augusti, men ändå lite hoppfullt att vi just nu faktiskt ligger under 2021 års nivå, en dag till med låg pris och den går under 2020 års nivå. Bäst att fira innan det ändras

Skrivet av roo:

Hur blir det för alla billister med elbil? Borde inte priserna för att köra en elbil bli enormt dyra?

En klart fördel med elbilar är otroligt lågt pris på "drivmedel", så elpriset måste gå upp en hel del innan "drivmedlet" för elbil passerar bensin/diesel.

Enligt Naturvårdsverket drar en modern bensinbil 0,58 l/mil och dieselbil 0,52 l/mil.

Sett flera, bl.a. Vattenfall, sätta genomsnittsförbrukningen för elbil på 2 kWh/mil (det är väsentligt mindre på sommaren och mer på vintern, så detta är en genomsnitt över året).

Om vi antar ett bensinpris på 20 kr/l är blir det lika dyr att köra elbil vid 5,8 kr/kWh. Sen finns andra aspekter, allt fler kommuner inför "effekttariff" (kostnad per månad som baseras på högsta effekten man haft under en enskild timme). Den kan vara ganska hög, är över 100 kr/kW i Sollentuna vintertid

Med den beror det lite på hur mycket effekten hos hushållet går upp, krävs fortfarande 4,5 - 5 kr/kWh innan elbilen blir dyrare. Effekt-tariff har fått kritik för att vara en ”skatt på elbil”

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Elen var billigare för Juli månad än Juni i alla fall.
Med tanke på kWh jag använt så känns Juni inte så mycket att betala (med tanke på att jag haft portabel AC på mer eller mindre alltid)
Som jag sagt innan, elen är dyr, men bekymrar mig inte alls lika mycket som de sjuka livsmedelpriserna.

Juni

Juli:

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av yrfhar:

Sista uträkningen jag läste december 2021 var 6 kr/mil om man laddar hemma med rörligt elpris. Jag kör bensinbil för 8 kr/mil om jag håller hastigheterna när jag ställer på den om jag ska långt. Vet inte hur en uträkning i år skulle landa på. Observera att inte bara elpriset räknas in, utan också nät avgifter plus skatter för att få elen i väggen.

Såg en video för 3 dagar sedan där seriösa och uppskattade Tech Altar gick igenom vad en bil egentligen kostar konsumenten. Oj, oj, oj!

https://youtu.be/ztHZj6QNlkM

Det beror som sagt helt på vilket elavtal du har. Med spot/tim-pris har jag inte legat över 3:- /milen en enda gång med min hemmaladdning sen jag skaffade elbil i maj 2021. Då laddar jag uteslutande nattetid.

Nu på sommaren då jag laddat för 3:- /Kwh (vanligt pris på destinationsladdare vid hotell och i parkeringshus) så har jag legat runt 5:- /milen för den delen av laddningen. Dyrast hittils var när jag körde Gävle - Malmö och laddade på Teslas Superchargers. För den delen av resan kostade elen ca 8:- /milen.

Att äga bil generellt är dock dyrt. Väldigt dyrt. Många konsumenter underskattar grovt den totala ägandekostnaden. Oftast för att man ironiskt nog missar att räkna med den absolut största delen: värdeminskningen.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av AddeC:

Intressant, trodde jag också, hittar du ngn vettig info så dela gärna med dig

Vi låtsas som att vi bara har två olika elpriser under dagen, 2kr/kWh mellan 08:00-20:00 och 1kr/kWh mellan 20:00-08:00. Om det skulle vara ett vanligt genomsnitt så blir genomsnittspriset 1,5kr/kWh. Om nu all förbrukning sker mellan 08:00-20:00, då borde priset rimligtvis vara 2kr/kWh eller hur, för du har ju ingen förbrukning mellan 20:00-08:00. Det är principen bakom volymvägning.

edit:
Jag borde kanske tillägga att volymen bestäms av förbrukningsmönstret hos många kunder ihop och inte bara av dig, annars hade du haft timpris. Det bara råkar vara så att många har ett liknande förbrukningsmönster för att de kliver upp och går och lägger sig ungefär samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Vi låtsas som att vi bara har två olika elpriser under dagen, 2kr/kWh mellan 08:00-20:00 och 1kr/kWh mellan 20:00-08:00. Om det skulle vara ett vanligt genomsnitt så blir genomsnittspriset 1,5kr/kWh. Om nu all förbrukning sker mellan 08:00-20:00, då borde priset rimligtvis vara 2kr/kWh eller hur, för du har ju ingen förbrukning mellan 20:00-08:00. Det är principen bakom volymvägning.

edit:
Jag borde kanske tillägga att volymen bestäms av förbrukningsmönstret hos många kunder ihop och inte bara av dig, annars hade du haft timpris. Det bara råkar vara så att många har ett liknande förbrukningsmönster för att de kliver upp och går och lägger sig ungefär samtidigt.

Man tackar! Precis så jag hade förstått det, men du förklarade det på ett mer begripligt sätt än elbolagen.

Permalänk
Medlem

Det jobbiga med volymvägt rörligt pris är att man inte vet vad saker kommer kosta förrän månaden är över.
Såg nåt om 39-40 öre för Juli, men vad de kommer kosta för Augusti vet de inte förrän 1-2;a September.

Blir svårt att försöka anpassa sig efter kostnaden i de fall man kan göra det, t.ex. låta bli värmen i bubbelbadet, stänga av terassvärme eller vad man nu har för utrustning som mest är komfort-grejjer och inte nödvändiga.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Bundet på 40öre till årsskiftet. Då blir det rörligt ett tag tills det lagt sig lite lugn på marknaden.
Som boende i norra SE2 och mer störd på de höga nätavgifterna fortfarande ser jag ingen nöd än så länge.
De priser som man nu kan binda till här är så otroligt uppdrivna av den mediala uppmärksamheten.

Det enda jag verkligen är orolig för är hur mycket populistiska lokalpolitiker i södra Sverige får i inflytande kring elområdens vara eller icke vara. För tydligen är norra Sverige en skånsk koloni.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Hur blir det för alla billister med elbil? Borde inte priserna för att köra en elbil bli enormt dyra?

Definition av enorma? 6-8kr/kwh? Jag lova dig att det är fler som har problem än elbilsägarna, lågavlönade med dåligt isolerat hus. Pensionärer med stora hus exempelvis. Då hade jag ställt mig och laddat på ionity med abonnemang på 3kr 10öre. Är det någon med elbil som kör rörligt?
Så istället för att ladda för 144kr i månaden så hamnar jag på 1054kr på 180mil.
Samma kostar 2160kr för en bensinbil som drar 0,6l/mil, samt de höjer bensin/diesel i september vilket gör det dyrare.
Så nej jag sover gott om natten där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Oj, då räknade du på väldigt felaktiga siffror kan jag berätta för dig. Trafikverkets totala budget för verksamhetsåret 2020 var 75 miljarder SEK.

Den totala skatten på vägtrafik, som alltså inkluderar fordonskatt (för privata- och företags- ägda bilar), vägavgifter (vissa broar etc.), trängselskatt och skatt på trafikförsäkringspremier blev 22,5 miljarder.

Andra skatter betalar alltså för resterande 52,5 miljarder SEK.

Lägger vi sen till koldioxidskatt och energiskatt på ALLA bensin- och oljeprodukter (då räknas flygfotogen, bensin, diesel till trädgårdsmaskiner, kemisk bensin till rengöring etc. också in) så blir det totala skatteintaget 70,5 miljarder SEK.

Resterande 4,5 miljarder SEK av trafikverkets budget betalas alltså av andra skatter.

Källor:
https://www.ekonomifakta.se/fakta/skatter/skattetryck/skattei...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Trafikverket

Det här är då i Sverige, där vi ändå har relativt hög skatt på bränsle etc. Jämför du det med länder som USA, där skatten på bränsle är avsevärt lägre - så subventioneras biltrafiken i ännu högre utsträckning.

Men som sagt, något of topic. Kontentan som jag redan svarat yrfhar om är att även om elen tripplas i pris så kommer det troligtvis vara billigare att köra elbil än bensin/dieselbil. Samt att oavsett vilken sorts bil du än har så är bränslekostnaden en väldigt, väldigt liten del av den totala ägandekostnaden för en bil idag.

Okej.

Vi har ~5 miljoner personbilar i trafik.
Den totala skatteintäkten för en genomsnittlig svensk bil ligger på motsvarande ~16 000 kr per år.

4 944 067 x 15 787 = 78 051 985 729kr

Då har Trafikverket med sin budget på 75 miljarder alltså 3,05 miljarder "till godo", räknat endast på personbilar.
Lägger vi sen till koldioxidskatt och energiskatt på ALLA bensin- och oljeprodukter (då räknas lastbilstrafik, busstrafik, flygfotogen, bensin, diesel till trädgårdsmaskiner, kemisk bensin till rengöring etc. också in)...
+Alla andra skatteintäkter som Trafikverket har på järnvägstrafik, sjöfart och luftfart....

"Andra skatter betalar alltså för resterande 52,5 miljarder SEK.", säger du? Konstigt

Källor
https://www.vibilagare.se/nyheter/har-ar-landerna-med-hogst-o...
https://www.trafa.se/globalassets/statistik/vagtrafik/fordon/...

Permalänk
Medlem

Märkligt att de flesta inlägg som pekar på orsaker till dagens obalanserade elsystem är borttagna i denna tråd! Kvarstår gör inlägg om att vi ska klara ett trasigt system med timprisavtal och andra nödlösningar. Inlägg om varningar för "rullande elavbrott" i SE3/4 är borta. Men vill moderator bara ha en diskussion om elavtal på U-lands nivå så är detta rätt tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Märkligt att de flesta inlägg som pekar på orsaker till dagens obalanserade elsystem är borttagna i denna tråd! Kvarstår gör inlägg om att vi ska klara ett trasigt system med timprisavtal och andra nödlösningar. Inlägg om varningar för "rullande elavbrott" i SE3/4 är borta. Men vill moderator bara ha en diskussion om elavtal på U-lands nivå så är detta rätt tråd.

Jag gissar på att dessa inlägg innehöll mycket politiskt snack - vilket inte är tillåtet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

. Inlägg om varningar för "rullande elavbrott" i SE3/4 är borta. Men vill moderator bara ha en diskussion om elavtal på U-lands nivå så är detta rätt tråd.

De inläggen kanske inte hade så mycket att göra med trådens ämne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Märkligt att de flesta inlägg som pekar på orsaker till dagens obalanserade elsystem är borttagna i denna tråd! Kvarstår gör inlägg om att vi ska klara ett trasigt system med timprisavtal och andra nödlösningar. Inlägg om varningar för "rullande elavbrott" i SE3/4 är borta. Men vill moderator bara ha en diskussion om elavtal på U-lands nivå så är detta rätt tråd.

Inlägg kan också ha tagits bort, även om de själva inte bryter mot några regler, för att få slut på en annars återkommande urspårning. Det görs enbart för att hålla trivseln på sidan.

Vill du diskutera problemen så kan du göra det, men håll dig undan politiken då det lätt hettar till och spårar ur.

I grund och botten är problemen att vi har för mycket oplanerbar kraft i förhållande till mängden planerbar. Sedan kommer att vi snart producerar för lite ström för att klara förbrukningen - vilket kommer leda till bortkoppling. Kärnkraften skulle inte lagts ned, det är vårt absolut största misstag! Jag skrek rakt ut när jag såg nyheten att de lade ner Ringhals 2 förra årsskiftet. Det var då jag förstod att det här skulle ske och band mig på 3 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Jag gissar på att dessa inlägg innehöll mycket politiskt snack - vilket inte är tillåtet.

Inlägg som återgav förloppet i energihaveriet - utan att nämna ansvariga partier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Inlägg som återgav förloppet i energihaveriet - utan att nämna ansvariga partier.

Alla?...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marida:

Inlägg kan också ha tagits bort, även om de själva inte bryter mot några regler, för att få slut på en annars återkommande urspårning. Det görs enbart för att hålla trivseln på sidan.

Vill du diskutera problemen så kan du göra det, men håll dig undan politiken då det lätt hettar till och spårar ur.

I grund och botten är problemen att vi har för mycket oplanerbar kraft i förhållande till mängden planerbar. Sedan kommer att vi snart producerar för lite ström för att klara förbrukningen - vilket kommer leda till bortkoppling. Kärnkraften skulle inte lagts ned, det är vårt absolut största misstag! Jag skrek rakt ut när jag såg nyheten att de lade ner Ringhals 2 förra årsskiftet. Det var då jag förstod att det här skulle ske och band mig på 3 år.

Fast det stämmer ju inte?
Vi har kapacitet för att driva hela Sverige på våran Vattenkraft och Kärnkraft.
Det är verkligheten att vi handlar energi på en öppen marknad varför priserna är höga.

Den lades ner pga folkvalet 1980, driftkostnader (vilket var den verkliga anledningen) samt att ingen kunde se världsituationen vi har nu komma.

Som vi kan se på Nordpool så har vi fortfarande något av den billigaste elen i Europa (och vi ser tydligt att mycket kärnkraft inte heller uppenbarligen fungerar om vi kollar på fransmännen).
Spelar spel med några polaker och de är avundsjuka på oss, otroligt nog. xD

Själv har jag mentaliteten att vi är ändå ganska lyckligt lottade här under omständigheterna, och den nedsatta tonen man ser allt för ofta tycker jag folk inte rikgit har belägg för det.
Det är typ som att folk klagar på att det var tuffa tider under och i efterkrigstiden efter andra världskriget.

Jag själv betalar nästan inget för elen (någon hundralapp i månaden, bor i lägenhet) och päronen som bor i en ~240kvm villa i mellansödra Sverige betalar nästan inget nu (pga elbidraget) och utan det ~2800:-.