Permalänk
Medlem

Helt galet. Jag är SE1, lyckades (ren tur) teckna tre års fastprisavtal för snart ett år sedan. Visste att det var skillnad men skalan är ju helt åt h*lvete. Skäms nästan. :/

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Edd1e:

Helt galet. Jag är SE1, lyckades (ren tur) teckna tre års fastprisavtal för snart ett år sedan. Visste att det var skillnad men skalan är ju helt åt h*lvete. Skäms nästan. :/

Du ska inte skämmas, våra politiker ska göra det

Bor i SE4 och man kan knappt leva och måste gå runt och kolla så att allting är av osv... ändå blir det salta räkningar varje månad /rant

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flashen:

Du ska inte skämmas, våra politiker ska göra det

Bor i SE4 och man kan knappt leva och måste gå runt och kolla så att allting är av osv... ändå blir det salta räkningar varje månad /rant

Tänk om jag hade kunnat fakturera mina kunder på samma premisser.
Nä idag orkar jag inte så mycket, så timpriset blir 3200kr

Permalänk
Medlem

Har bundet elavtal fram till 2024 (tecknade fast avtal på ~50 öre/kWh när jag flyttade 2019)...

Bävar för vad jag kommer behöva betala när detta avtalet löper ut...

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Har bundet elavtal fram till 2024 (tecknade fast avtal på ~50 öre/kWh när jag flyttade 2019)...

Bävar för vad jag kommer behöva betala när detta avtalet löper ut...7

Snyggt! Får verkligen hoppas att priserna 2024 är helt annorlunda.. tom att du har för dyrt istället

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Tänk om jag hade kunnat fakturera mina kunder på samma premisser.
Nä idag orkar jag inte så mycket, så timpriset blir 3200kr

Jag har lite dåligt med energi idag, så timpriset blir 5000 kr 😂😁
Det är ju bokstavligen så det är 😁

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Jag har lite dåligt med energi idag, så timpriset blir 5000 kr 😂😁
Det är ju bokstavligen så det är 😁

Hur bra det fungerar beror på om andra är lika energilösa och hur priselasticiteten ser ut för tjänsten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Hur bra det fungerar beror på om andra är lika energilösa och hur priselasticiteten ser ut för tjänsten...

Går ju inte att bara stänga av strömbrytaren. Elen är ju något vi behöver oavsett. Skamligt att det inte finns något tak eller skälig prissättning,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marida:

Går ju inte att bara stänga av strömbrytaren. Elen är ju något vi behöver oavsett. Skamligt att det inte finns något tak eller skälig prissättning,

Du har givetvis helt rätt.

Politikerna skiter fullständigt i medborgarna idag, korruptionen är väldigt utbredd på alla nivåer även på kommunal. Befolkningen har hamnat i svår situation, det är besvärligt att göra något åt det då alla är beroende av tjänsterna som det moderna samhället erbjuder samtidigt som det skulle behövas kraftiga reformer inom alla nivåer av vår förvaltning.

Det är tragiskt, men om samtliga företag och privatpersoner hade slutat betala sina elräkningar hade det kunnat få effekt, vad ska de göra, stänga av strömmen för alla som vägrar? Då slutar hjulen snurrar och konsekvenserna skulle bli miljarder i skattebortfall, dålig stämning etc.

Krävs bara att folket går samman och enas så kan det förändras till det bättre

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

177 öre/kwh innan allt.

Tack för det MP+enablers. Tack för det Tyskland och tack för det Putte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marida:

Går ju inte att bara stänga av strömbrytaren. Elen är ju något vi behöver oavsett. Skamligt att det inte finns något tak eller skälig prissättning,

Goda nyheter, det finns ett tak för elpriset.

Dåliga nyheter, det taket är 4000 EUR/MWh (41,70 kr/kWh).

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Cad_edis:

Goda nyheter, det finns ett tak för elpriset.

Dåliga nyheter, det taket är 4000 EUR/MWh (41,70 kr/kWh).

Det finns en gräns för vad elpriset kan bli under den "normala" handeln. Den gränsen var 3000 EUR/MWh fram i våras, men då den gränsen nåddes flera gånger under vintern höjdes den till 4000 EUR/MWh.

I lite mer krisande situationer kan det bli väsentligt dyrare än så, det fick britterna erfara i slutet av juli

"On July 20, surging electricity demand collided with a bottleneck in the grid, leaving the eastern part of the British capital briefly short of power. Only by paying a record high £9,724.54 (about $11,685) per megawatt hour — more than 5,000% higher than the typical price — did the UK avoid homes and businesses going dark."

9,72 GBP/kWh är ca 122 SEK/kWh...

Har inte fått räkningen från Vattenfall för juli än, men känns ändå "rätt billigt" kontra ovan då Nordpools genomsnittliga pris för SE3 hamnade på 0,87 SEK/kWh i juli. Man får vad glad för det lilla

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Du ska inte skämmas, våra politiker ska göra det

Bor i SE4 och man kan knappt leva och måste gå runt och kolla så att allting är av osv... ändå blir det salta räkningar varje månad /rant

Håller med om det behövs ändring med elen i Sverige.

Men jag går inte runt och oroar mig för stänga av saker osv. Har datorn på 24/7 som alltid, portabla ACn är på alltid osv.
SE4 här också.

Jag mår nog sämre av matpriserna då Eftersom jag innan tyckte det var kul att gå runt på typ maxi och tänka ut vad jag ska göra ikväll osv. Nu vill man bara där ifrån
Matpriserna är 10 gånger värre än elpriserna tbh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Håller med om det behövs ändring med elen i Sverige.

Men jag går inte runt och oroar mig för stänga av saker osv. Har datorn på 24/7 som alltid, portabla ACn är på alltid osv.
SE4 här också.

Jag mår nog sämre av matpriserna då Eftersom jag innan tyckte det var kul att gå runt på typ maxi och tänka ut vad jag ska göra ikväll osv. Nu vill man bara där ifrån
Matpriserna är 10 gånger värre än elpriserna tbh

Fast el kan du påverka ganska mycket.
Mat måste ju handlas. Visst det går att spara några kronor genom att inte äta varje dag Entrecote tex.
Sedan behöver man inte handla på Maxi, om det finns andra billigare ställen omkring.

El är ju ganska enkel att dra ner på tex, stänga AC, inte ha igång spel datorn när man inte sitter där etc.

Tänker så väldigt mycket just nu, tom drar ut stand by prylar. Aldrig gjort det tidigare.

Men säga att man inte oroar sig och sedan får en sky hög elräkning känns väldigt dumt.
Speciellt som det ser ut nu.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Inaktiv

Hej!

Jag är inte så insatt i det här med elen, men jag har ett par frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

Idag har jag både elnätet och elhandel hos Göteborg Energi (SE3), jag har haft ett s k "Sov Gott" avtal sedan 10 år tillbaka. Avtalet innebar 5 månader fastpris (Nov - Mars) och sedan rörligt resterande av året, detta avtalet kommer att upphöra och erbjuds istället av något som de kallar för "Vintersäkrat". Skillnaden mellan de avtalen är att JAG kan själv vintersäkrar mitt pris genom att tecknar det här fastprisavtal. De gav mig ett erbjudande där min magkänsla säger att det är för dyrt.

Erbjudandet:
--------------
Min förbrukning: 1700 kWh/år, cirka 142 kWh per månad.

Kostnad förbrukning: Fastpris = 381,6 öre/kWH
Moms = 95,4 öre/kWh
Totalt elpris = 477 öre/kWh

Total månadskostnad = 676 kr (447 x 142)

1. Min fråga är säger min magkänsla rätt? Är det för dyrt?
2. Om det är för dyrt, vad för elhandel borde jag byta till då isf. Kan ni rekommenderar några bra som är väletablerade?

PS! Dum fråga, men visst är det så att man inte kan byta sin elnät men elhandel kan man det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon342649:

Hej!

Jag är inte så insatt i det här med elen, men jag har ett par frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

Idag har jag både elnätet och elhandel hos Göteborg Energi (SE3), jag har haft ett s k "Sov Gott" avtal sedan 10 år tillbaka. Avtalet innebar 5 månader fastpris (Nov - Mars) och sedan rörligt resterande av året, detta avtalet kommer att upphöra och erbjuds istället av något som de kallar för "Vintersäkrat". Skillnaden mellan de avtalen är att JAG kan själv vintersäkrar mitt pris genom att tecknar det här fastprisavtal. De gav mig ett erbjudande där min magkänsla säger att det är för dyrt.

Erbjudandet:
--------------
Min förbrukning: 1700 kWh/år, cirka 142 kWh per månad.

Kostnad förbrukning: Fastpris = 381,6 öre/kWH
Moms = 95,4 öre/kWh
Totalt elpris = 477 öre/kWh

Total månadskostnad = 676 kr (447 x 142)

1. Min fråga är säger min magkänsla rätt? Är det för dyrt?
2. Om det är för dyrt, vad för elhandel borde jag byta till då isf. Kan ni rekommenderar några bra som är väletablerade?

PS! Dum fråga, men visst är det så att man inte kan byta sin elnät men elhandel kan man det?

1. Ja det är dyrt
2. Göta Energi har hälften 200öre ca fast pris. Eller så kollar du elskling och väljer något.
Eftersom du har så låg förbrukning så skulle jag valt något med lång bindningstid OM du tänker bo kvar lika lång tid!

Inga duma frågor
Elnät kan du inte byta, då får man flytta.

Glömde att Jämtkraft som har Jämtpris som är även ett alternativ. Har diskuterats tidigare i tråden.
Du binder dig inte heller i flera å med dem. Kan vara ett alternativ för dig.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

177 öre/kwh innan allt.

Tack för det MP+enablers. Tack för det Tyskland och tack för det Putte.

Trodde inte MP-memesen inte fanns här också...
Gillar du inte situationen ska du inte gnälla på MP (eller ja, det kan man såklart men de står inte för allt)...

Svenska folket har velat ha detta, en privatiserad elmarknad etc.

Högern öppnade folkvalet om kärnkraft, högern införde effektskatten (kärnkraftskatten).
Ingen klagade på Tyskland när elen (och gas i allmänhet) var billig, så vi står till fall där med.

Och Putin, ja, är Putin.... Inget mer behövs säga.

Permalänk
Medlem

Vad fan har hänt idag på elmarknaden?!

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Du har givetvis helt rätt.

Politikerna skiter fullständigt i medborgarna idag, korruptionen är väldigt utbredd på alla nivåer även på kommunal. Befolkningen har hamnat i svår situation, det är besvärligt att göra något åt det då alla är beroende av tjänsterna som det moderna samhället erbjuder samtidigt som det skulle behövas kraftiga reformer inom alla nivåer av vår förvaltning.

Det är tragiskt, men om samtliga företag och privatpersoner hade slutat betala sina elräkningar hade det kunnat få effekt, vad ska de göra, stänga av strömmen för alla som vägrar? Då slutar hjulen snurrar och konsekvenserna skulle bli miljarder i skattebortfall, dålig stämning etc.

Krävs bara att folket går samman och enas så kan det förändras till det bättre

Mvh

Fast det stämmer inte.
Folket har velat privatisera elmarknaden, iaf så vi har röstat.
Så nu när våran girighet slår tillbaka grinar folk.

Folk röstade i stöd för effektskatten (indirket) när Reinfeldt satt.
Folk röstade för en "billigare och effektivare" privat sektor till att driva elproduktion och nät.

Man måste har varit blind och döv för att inte sett detta komma de senaste decenierna.

Relativt har Sverige en av den billigaste elen i Europe, alltså absolutpris.
Fransmännen betalar >2x vad vi gör, samma runt om i Europa.
Polacker betalar >2x samt så tjänar de 1/3e-del vad vi gör.

Visst kan vi klaga, det är vår medfödda rätt som svenskar.
Men vi måste ta det i relation till andra, vi lever inte ett vakuum.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Vad fan har hänt idag på elmarknaden?!

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

10 öre är väl inte så farligt? Eller är den trasig och alltså menar 10 kronor?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Vattenfall Juli, inte tokhögt men....

edit: SE3

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

10 öre är väl inte så farligt? Eller är den trasig och alltså menar 10 kronor?

Haha 10kronor vore ju nästan rimligt..

Högsta priset tex på morgonen har legat ca 200 för SE3 och 400öre for SE4.
Helt plötsligt är det 10öre.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon342649:

Hej!

Jag är inte så insatt i det här med elen, men jag har ett par frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

Idag har jag både elnätet och elhandel hos Göteborg Energi (SE3), jag har haft ett s k "Sov Gott" avtal sedan 10 år tillbaka. Avtalet innebar 5 månader fastpris (Nov - Mars) och sedan rörligt resterande av året, detta avtalet kommer att upphöra och erbjuds istället av något som de kallar för "Vintersäkrat". Skillnaden mellan de avtalen är att JAG kan själv vintersäkrar mitt pris genom att tecknar det här fastprisavtal. De gav mig ett erbjudande där min magkänsla säger att det är för dyrt.

Erbjudandet:
--------------
Min förbrukning: 1700 kWh/år, cirka 142 kWh per månad.

Kostnad förbrukning: Fastpris = 381,6 öre/kWH
Moms = 95,4 öre/kWh
Totalt elpris = 477 öre/kWh

Total månadskostnad = 676 kr (447 x 142)

1. Min fråga är säger min magkänsla rätt? Är det för dyrt?
2. Om det är för dyrt, vad för elhandel borde jag byta till då isf. Kan ni rekommenderar några bra som är väletablerade?

PS! Dum fråga, men visst är det så att man inte kan byta sin elnät men elhandel kan man det?

Jag skaffade rörligt i SE3 nyss, hamnade på 155 (elavtal) + 90 (elnät + elskatt), så totalt ca 250 öre/kwh. Tycker spontant att dina 477 låter dyrt, men det lär jag väl få äta upp lagom till jul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Vad fan har hänt idag på elmarknaden?!

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Det blåser bra, bry dig inte om dag-till-dag priser, kolla över månaden.
Dvs om du har ett elavtal som 99% av svenskar har.

Har du Tibber kan du bry dig

Annars i helhet är vi i en global energikris sedan sommaren 2021, ungefär.
Energi är dyrt överallt.
Dessutom hjälper det inte att energibolag (shell etc) gör rekordvinster.
Men vi är ju helt för en ostyrd privat marknad här i Sverige, så vi har knappt rätt att klaga?

Dessutom som notis, 2020 var energi skitbilligt, oljan var nästan gratis i en lång period så 2020 är ett dåligt år att jämföra med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Haha 10kronor vore ju nästan rimligt..

Högsta priset tex på morgonen har legat ca 200 för SE3 och 400öre for SE4.
Helt plötsligt är det 10öre.

Högsta spotpris*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaarker:

Fast det stämmer inte.
Folket har velat privatisera elmarknaden, iaf så vi har röstat.
Så nu när våran girighet slår tillbaka grinar folk.

Folk röstade i stöd för effektskatten (indirket) när Reinfeldt satt.
Folk röstade för en "billigare och effektivare" privat sektor till att driva elproduktion och nät.

Man måste har varit blind och döv för att inte sett detta komma de senaste decenierna.

Relativt har Sverige en av den billigaste elen i Europe, alltså absolutpris.
Fransmännen betalar >2x vad vi gör, samma runt om i Europa.
Polacker betalar >2x samt så tjänar de 1/3e-del vad vi gör.

Visst kan vi klaga, det är vår medfödda rätt som svenskar.
Men vi måste ta det i relation till andra, vi lever inte ett vakuum.

Mvh

Har inte läst hela tråden, så kanske finns någon lyft upp det du skriver. Det behövs lite mer nyans i debatten, att allt skulle vara MP, sossars och nedstängning av kärnkraftens fel. Precis som du lyfter - Tack för det. Det är mer komplicerat än så, priset för energi har ökat i många länder, inte bara Sverige.

"Sverige och Europa har avreglerade elmarknader och el handlas under fri konkurrens. Elnäten är hopkopplade och elen kan flöda över nationsgränser. Syftet med elmarknaden är att de samlade resurserna ska nyttjas så effektivt som möjligt för att tillgodose efterfrågan hos elanvändarna."

"Arbetet med en gemensam inre elmarknad i syfte att främja handeln inom EU påbörjades i början av 1990-talet. Då genomfördes även elmarknadsförändringar för att skapa uppdelning mellan kraftproducenter och nätägare, och främja en konkurrensutsatt handel med energi."

https://www.svk.se/om-kraftsystemet/oversikt-av-kraftsystemet...

Som det är idag måste Sverige göra 70% av el som produceras här tillgänglig för EU:s inre marknad. Och eftersom marknaden är beredd att betala mer för den elen så ökar priset för oss...

"Enligt den så kallade 70-procentregeln, får systemansvariga för överföringssystem inte begränsa den mängd sammanlänkningskapacitet som ska göras tillgänglig för marknadsaktörer för att lösa överbelastning inom sitt eget elområde eller som ett sätt att hantera flöden som är en följd av interna transaktioner. Regeln anges i artikel 16(8) i Elmarknadsförordningen (EU) 2019/943.

Artikeln definierar en lägsta nivå för att avgöra om det legalt bindande kravet är uppfyllt. Denna nivå är satt till 70 procent av överföringskapaciteten samtidigt som driftsäkerhetsgränserna respekteras."

https://www.svk.se/press-och-nyheter/nyheter/elmarknad-allman...

Så det betyder att även om vi bygger flera kärnreaktorer (vilket i dagsläget inte är marknadsmässigt lönsamt) kommer vi behöva exportera upp till 70% av elen som produceras där, så min tolkning är att andra länder behöver öka sin produktion för att den ska bli billigare än elen som blir tillgänglig för markaden från Sverige. Annars kommer vi betala för reaktorn och ändå inte få billigare el.

"EU:s regelverk bestämmer

I och med den nya elmarknadsförordningen (bindande EU lagstiftning) från 2019 infördes ett uttryckligt krav på att systemoperatörerna – Svenska kraftnät i Sverige – måste lämna minst 70 procent av transmissionskapaciteten till marknaden för handel.

I klarspråk innebär det att Sverige, med hänsyn taget till driftsäkerheten, inte får begränsa överföringskapaciteten till andra EU-länder med vilka vi har överföringsförbindelser. Sveriges är således bunden att vara en del av den europeiska elmarknaden."

https://www.svk.se/press-och-nyheter/temasidor/tema-elmarknad...

Att elpriset går upp har med andra ord mer att göra med marknaden är beredd att betala mer för den = Tillgång / efterfrågan. Inte så mycket kring vad man tycker om nuvarande regering. Självklart kan regeringar påverka (minska/öka risker) med nya investeringar inom kärnkraften - Men läs denna artikel från 2019. Då var det alltså inte affärsmässigt lönsamt att rusta upp reaktorer. Inget annat.

"Men från och med årsskiftet 2019/2020 stängs reaktor Ringhals 2 (R2), och ett år senare ska även reaktorn Ringhals 1 (R1) tas ur bruk. De två andra reaktorerna har planerad drift in på 2040-talet.

Sjunkande elpriser

Beslutet om att stänga R1 och R2 var affärsmässigt och berodde till stor del på att elpriserna var låga. Dessutom väntade stora investeringar i upprustning. Ringhals ägare gjorde en bedömning om att det skulle bli dyrare att rusta upp och driva de båda reaktorerna än vad de skulle tjäna på dem."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/darfor-stangs-reakt...

Permalänk
Medlem

Hur sätts kWh priset på vanliga rörliga avtalen ? Jämför dom snittpriset för dagen med min förbrukning för dagen? eller går dom in och kollar priset per timme och jämför med min förbrukning per timme ? Eller tar dom ett snitt på hela månaden ?

Dvs spelar det roll om jag skulle använda all min el under natten när det enligt https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/timpris-pa-elborse... är som billigast men fortfarande använda lika mycket el/dag som innan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pajjann:

Hur sätts kWh priset på vanliga rörliga avtalen ? Jämför dom snittpriset för dagen med min förbrukning för dagen? eller går dom in och kollar priset per timme och jämför med min förbrukning per timme ? Eller tar dom ett snitt på hela månaden ?

Dvs spelar det roll om jag skulle använda all min el under natten när det enligt https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/timpris-pa-elborse... är som billigast men fortfarande använda lika mycket el/dag som innan?

Ett uträknat snittpris per månad som inte direkt baserar sig på hur just du förbrukat el är normalfallet. Ska du få per timme så behöver du ha ett särskilt sådant abonnemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pajjann:

Hur sätts kWh priset på vanliga rörliga avtalen ? Jämför dom snittpriset för dagen med min förbrukning för dagen? eller går dom in och kollar priset per timme och jämför med min förbrukning per timme ? Eller tar dom ett snitt på hela månaden ?

Dvs spelar det roll om jag skulle använda all min el under natten när det enligt https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/timpris-pa-elborse... är som billigast men fortfarande använda lika mycket el/dag som innan?

De finns någon schablon-beräkning där du använder mest när det är dyrast, dvs när efterfrågan är som störst som tex morgon och kväll när vi lagar mat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

Sjunkande elpriser

Beslutet om att stänga R1 och R2 var affärsmässigt och berodde till stor del på att elpriserna var låga. Dessutom väntade stora investeringar i upprustning. Ringhals ägare gjorde en bedömning om att det skulle bli dyrare att rusta upp och driva de båda reaktorerna än vad de skulle tjäna på dem."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/darfor-stangs-reakt...

Nu har ju dock MP skrutit om att de lyckades stänga ner reaktorer genom att byta ut styrelsen i vattenfall från en "kärnkraftsvänlig" till en som hade samma åsikter. Nedstängningarna var ett krav från MP för att släppa fram S till makten så visst skulle man kunna gnälla på S för de la sig för ett 4% parti.

Rent generellt så har du dock rätt. Andra sidan har inte heller tänkt framåt. Sveriges elsystem designades av sakkunniga på 70-talet efter lärdommarna från oljekrisen. 50 år senare har vi avvecklat våra fördelar och står inför samma dilemma. Får hoppas att partierna efter valet kan lämna över frågan till sakkunniga för att lösa problemen som politkerna har ställt till med, men dessa priser får vi leva med i åtminstone 10 år från dagen då beslut tas, varken kärnkraft, havsbaserad vindkraft går snabbt att bygga ut, och fossilkraft lär väl tappa i popularitet även om det är snabbast vägen framåt för att lösa den verkliga krisen, effektbristen vid "extrem-toppar" i söder.