Permalänk

Laptop till universitetsstudier

Jag ska strax börja läsa datavetenskap på Jönköpings universitet och behöver skaffa en laptop att använda. Kommer antagligen behöva kunna köra 3D-moddelleringsprogram och möjligtvis spelmotorer som Unity eller Unreal.

Tacksam för svar.

Permalänk

Mitt tips är se till att pengar finns, datorn bara beställa och beställ efter du har sett vad dina studiekamrater har. Du kan också bara gå in t.ex t.ex El-Giganten och få en dator under lunchrasten.

Första frågan är ju PC vs Mac? Är det så att de du först jobbar med har det ena eller andra så är det oftast smidigast med detsamma.
Annars 16GB ram och 500GB ssd är vad jag rekommenderar en vanlig student, enda problemet är att dessa konstigt nog fortfarande är dyra speciellt om man vill ha en ultraportabel.
I praktiken fungerar 250GB ssd laptop med en extern usb ssd för alla studenter, med problemet att man just har en extern ssd extra att hantera.

Angående 3D modellering, så kanske det finns en speciell gren/inriktning i ditt program som du vill läsa? Annars hade nog gpun i de flesta bättre laptops inte varit något problem.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Mitt tips är se till att pengar finns, datorn bara beställa och beställ efter du har sett vad dina studiekamrater har. Du kan också bara gå in t.ex t.ex El-Giganten och få en dator under lunchrasten.

Första frågan är ju PC vs Mac? Är det så att de du först jobbar med har det ena eller andra så är det oftast smidigast med detsamma.
Annars 16GB ram och 500GB ssd är vad jag rekommenderar en vanlig student, enda problemet är att dessa konstigt nog fortfarande är dyra speciellt om man vill ha en ultraportabel.
I praktiken fungerar 250GB ssd laptop med en extern usb ssd för alla studenter, med problemet att man just har en extern ssd extra att hantera.

Angående 3D modellering, så kanske det finns en speciell gren/inriktning i ditt program som du vill läsa? Annars hade nog gpun i de flesta bättre laptops inte varit något problem.

Vad tror du jag behöver för nivå på CPUn? Det är egentligen enda komponenten jag inte kan nåt om då det är en annan sort än de som finns i desktops.

Permalänk
Medlem

Jag hade kollat med programansvarig vad hen rekommenderar. Skulle gissa på att det räcker med en laptop utan dedikerad GPU och att allt som kräver det kan ni köra antingen fysiskt på plats eller via en VM.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Skrivet av Oscar The Great M8:

Vad tror du jag behöver för nivå på CPUn? Det är egentligen enda komponenten jag inte kan nåt om då det är en annan sort än de som finns i desktops.

Vilken som helst som är ny. De flesta studenter gör inget krävande, det är först när de börjar doktorera som de just gör detta.
Det har sina förklaringar att ni under studierna får lära er grunderna och då arbeta med små datamängder. När folk sedan doktorerar så kan det motsatta bli att försöka analysera gigantiska datamängder.

Men en högt klockat core + ht med bra ipc. Typ alla nya icke budgetlaptops uppfyller detta krav idag. De ultraportabla har en förmåga att klocka ner sig själv när de blir varma, men de större är just klumpigare.

Jag själv kör med 15,6" skulle aldrig gå ner mer. Majoriteten av alla studenter med dyrare laptops idag har säkerligen runt 14". (det var många år sedan jag var student, men likaväl har jag en laptop i väskan jämnt)

Permalänk
Medlem

Jag hade en ultrabook på typ 13" när jag pluggade och nog för att den var smidig att bära omkring på men inte något vidare att försöka läsa/skriva kod med en sån liten skärm.

Jag hade kört på iaf 15" men det är ju min personliga åsikt.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"