Permalänk

Problem vid omstart av dator

Hej!

Jag har följande problem att vid omstart av min dator så får jag ingen bild på skärmen, allt startar (fläktar snurrar osv) men skärmen är enbart svart (ja den är igång, jag har testa olika kontakter, sladdar osv.). Jag har lokaliserat problemet till att det endast händer när chipset temperaturen överstiger 60 grader, så om datorn fått svalna sig så startar den utan problem. Väll igång är det inte heller några problem och datorn stängs inte av oväntat pga. höga temperaturer eller så. Är detta ett batteriproblem på moderkortet är väll min egentliga fråga?

  • Operativsystem: Microsoft Windows 11 Pro och senaste drivrutinerna

  • Processor: AMD Ryzen 5 3600

  • Processorkylare: EK AIO Basic

  • Moderkort: Asus ROG Strix B550-I Gaming (AMD B550) BIOS 2803

  • Minne: 32 GB Corsair DDR-4-2666

  • Grafikkort: Asus ROG Strix RTX 3080 10 GB

  • Hårddisk: Seagate Firecuda 520 SSD NVMe 2TB (GEN4), Gigabyte GP NVMe 1TB (GEN3), Samsung SSD 860 EVO SATA 1TB

  • Nätaggregat: Corsair SF750 / 750W / SFX / 80+ Platinum

  • Övriga komponenter: Chassi Lian Li A4-H2O X4 PCIE 4.0

Temperaturer: CPU runt 42° Moderkort 37° Chipset 69° (efter ca 24 h idle) GPU 43° GPU-minne 52° GPU hot spot 55°

All input är välkommen.

Permalänk
Medlem

Du behöver nog bättre kylning, det är en ganska liten låda och RTX3080 drar ju ganska mycket ström och går varmt.
Går det inte att klämma in någon extra fläkt, helst riktad mot chipset?
EDit: annars kanske någon i den här stilen kan hjälpa?
heatsinks

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Tror inte på att det skulle vara temperatur-relaterat. Har dock inget konkret svar att komma med.
Om det hade varit batteriproblem, så skulle moderkortet återställts till standard och tappat datum och tid när man drar ut kontakten.

Du har inte överklockat minnet. Antingen själv eller via XMP profiler i bios (DOCP)?
Den går inte igång om du stänger av den och startar den direkt efter?

Permalänk

Nej jag tycker inte heller att det bör vara temperaturerna, vad jag sett efter en massa googling är att chipset temperaturen kan ligga betydligt högre utan någon påverkan. Sen är det ju inte så att datorn inte startar om eller kraschar pga temperaturen heller och vid tyngre användning kan chipset-temperaturen ligga på en bra bit mer än 60 grader. Det händer enbart om jag ska göra en omstart.

Ska undersöka inställningarna för minnet och se vad jag eventuellt gjort där.

Permalänk
Medlem

Osannolikt att batteriet skulle ta slut så fort.

Har du testat att resetta bios? Kör du senaste ver 2803? Inte råkat stänga av VRM-fläkten i bios-inställningarna? Och du kör senaste chipset-drivrutiner från AMD's sida?

Har likadant moderkort och chassi som du. Dock endast luftkylning. Chipset går nog upp till 60-70 grader ibland men inga problem här.

Såg nu att du körde bios 2803

missade bios ver
Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2