Hur upplever ni förståelsen för ert tekniska jobb är med bekanta?

Permalänk

Hur upplever ni förståelsen för ert tekniska jobb är med bekanta?

Hej hur upplever ni förståelsen för ert tekniska jobb är med bekanta?
Jag själv jobbar med IT bygger saker och driftsätter dem, jag är på möten med olika personer etc.

Sedan umgås jag med folk som lever i en helt annan värld med noll fattningsförmåga att om man har utvecklat något riktigt stort, man ska åka till kund och ha en fysisk driftsättning, så är det inget jobb som är superlätt att ersätta med en helt annan person. Samma sak förberedelse kvällen innan, det är inte bara hoppa över viss granskning som man ej har hunnit med. Även ta ledigt, man har deadlines. Tar man ledigt en dag så kan man få stora problem att hinna med deadlinen.

Nå jag är nyfiken på hur det är för er andra? Jag tänker att speciellt familjer kan ha det tufft.

*edit*
Något jag stör mig mycket på är argument som de får anställa fler personer. Som om det skulle vara en lösning på problemet att man själv har utvecklat ett system i kanske 2 månader och en helt annan person skulle kunna ta över driftsättningen med några timmars varsel.

Permalänk
Medlem

Nu jobbar jag inom elkraft men generellt tror jag det är svårt för gemene man att förstå vad lite mer okända/otydliga yrken innebär. Det är nog bara de inom samma branch som mig som skulle förstå hälften om jag försökte förklara vad jag jobbar med.

Permalänk
Medlem

Min kollega har varit ensam sysadmin för en partikelaccelerator, hanterat all infrastruktur, lagring (ceph), virtualisering, backups, disaster recovery, användarsupport osv osv.

Hans flickvän tror att han i princip jobbar på Mediamarkt.

Det är samma för mig, det är alldeles för mycket detalj för att familj och bekanta förstår vad man gör. Jag förenklar allting och således upplever inga problem egentligen. Det är heller inte viktigt för mig att mina bekanta och familj förstår mitt jobb. De förstår att jobbet är svårt och är krävande.

Sedan är jag ganska tydlig med min fritid. Jag gör det jag hinner göra på arbetstid. Min fritid är otroligt viktig så jag drar en tydlig linje mellan jobb och fritid.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Min kollega har varit ensam sysadmin för en partikelaccelerator, hanterat all infrastruktur, lagring (ceph), virtualisering, backups, disaster recovery, användarsupport osv osv.

Alla vet att CERNs LHC använde Ceph

Permalänk
Medlem

@lillaankan_i_dammen

Jag har läst många av dina inlägg och du har otroligt djupt och bred förståelse för IT, särskilt lagring. Alltid ett nöje att läsa dina inlägg. Om jobbet börjar ta över för mycket så kanske det kan vara värt att distansera lite från det, om det är möjligt såklart. Försöka med andra saker, andra hobbies, och således forma en annat förhållande till bekanta och familj. Det kan ju faktiskt innebära att du inte är lite effektiv på jobbet och inte hinner med allt som du kanske kunnat om du satsade fullt ut, men frågan är om det är värt det. Det kan ingen annan besvara än du.

Jag kanske missförstår tråden helt, och du får gärna rätta mig i så fall.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Skrivet av Cloudstone:

@lillaankan_i_dammen

Jag har läst många av dina inlägg och du har otroligt djupt och bred förståelse för IT, särskilt lagring. Alltid ett nöje att läsa dina inlägg. Om jobbet börjar ta över för mycket så kanske det kan vara värt att distansera lite från det, om det är möjligt såklart. Försöka med andra saker, andra hobbies, och således forma en annat förhållande till bekanta och familj. Det kan ju faktiskt innebära att du inte är lite effektiv på jobbet och inte hinner med allt som du kanske kunnat om du satsade fullt ut, men frågan är om det är värt det. Det kan ingen annan besvara än du.

Jag kanske missförstår tråden helt, och du får gärna rätta mig i så fall.

Självklart finns det problem med mig och mitt arbetssätt.. Men jag är mer nyfiken på hur andra har det och då få bättre inblick i hur andra hanterar det.

Och jag har sett några skrivit och fått lite tankar. Jag har lite kollegor och folk inom samma område och det är inte att man är helt ledig någon gång. En kollega låg inne på sjukhus för något mer allvarligt, men så blev det en driftstopp på ett ställe och då fick någon ringa honom och fråga om hjälp. Dålig dokumentation, en person som själv jobbar med något gör det är supersvårt för andra att ta över. Det spelar ingen roll om någon är tusen gånger så duktig inom datateknik som en själv, om man själv har utvecklat något från grunden och den andra vet inte ett skvatt om vad man har gjort utan det är en skräddarsydd lösning som det bara finns ett exemplar i världen av, även om såklart ramstummen är byggt på olika kända ramverk.

*edit*
Typ första veckan som jag började inom IT. 2st personer hade jag att rådfråga, båda var pappalediga. De var superhjälpsamma, ingen snack om denna sak. Men det kändes sådär att ringa dem så ofta.

Permalänk
Medlem

Kan hålla med att de har svårt att förstå vad det är man gör. Men när man hjälper någon och löser ett problem och förklarar så förstår de att det är avancerat, för de hänger inte riktigt med.

Som du säger är det svårt att ersätta en person i en installation som är ett en-mansjobb. Verksamheten har anpassat sig efter ditt servicefönster eller du anpassat dig efter deras begränsade. Mycket går inte att ta på då det är logisk konfiguration som tar tid att sätta sig in i.

Men samma sak för ett gäng elektriker som förberett för att stopp, dragit fram kablar i veckor och läst kopplingsscheman och när dagen kommer har alla covid. Man kan då inte slänga in ett nytt gäng där. Men vid installation av en standardprodukt är det mycket lättare att skicka ut någon annan.

Även om man dokumenterat bra så är det alltid lättare för den som installerat eller som jobbar med systemet att felsöka. Gäller inte bara IT, det gäller massa andra service-yrken med. Det gäller att man inte slarvar med ritningar, dokumentation, funktionsbeskrivningar, märkningar osv. man skjuter sig i foten och blir oumbärlig.

Permalänk
Medlem

Jag tror mycket handlar om att vara ödmjuk inför andras profession, och det gäller ju det mesta oavsett om man jobbar med IT, är politiker, polis, sjuksyrra, bagare eller vad det nu kan vara.
Det är så lätt att tro att man vet hur saker går till eller hur det ska vara.

Utöver olika yrken så tror jag också att vi alla brinner olika mkt för våra jobb men även att det finns olika grader av lojalitet, både mot arbetsgivare men kanske även mot bekanta när det gäller att hjälpa till.

Vissa skulle aldrig lyfta ett finger för att hjälpa en bekant i nöd medans andra skulle ställa upp när som helst på dygnet och det är precis likadant på en arbetsplats.

Permalänk
Medlem

Alla mina vänner kallar mig för "ekonom" eftersom jag studerade industriell ekonomi med fokus på logistik....
Egentligen är det väl inte helt fel med tanke på vad ordet betyder

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Är också utvecklare och sitter med stora komplexa system som jag utvecklar, givetvis tillsammans med andra. Men jag känner igen mig i bilden du beskriver. Det är inte många som förstår komplexiteten i det man gör eller att det inte bara går att byta ut någon lite snabbt. Jag brukar inte direkt prata ingående om vad jag gör, för folk förstår inte eller zonar ut ganska omgående 😆
Är det någon som är intresserad kan man förklara lite mer, på en generell nivå, men annars inte. Min familj är rätt förstående att jag jobbar mycket och även behöver svara på frågor eller administrera något även på semestern ibland, får hoppas det förblir så. Det är svårt att koppla bort jobbet helt ibland, tyvärr får man väl säga. Det är inte alltid ett 9-17-jobb utan ibland kräver det att man jobbar mer. Jag hoppas det avspeglas i lönen också. Ens engagemang borde betala sig.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Inaktiv

Jag försöker undvika att gå in på detaljnivå vad gäller arbete när jag pratar med vänner. Jag diskuterar hellre t.ex. hobbyn som jag inte själv håller på med eftersom jag tycker det är intressant och lärorikt att inte bara snöa in sig på vad jag själv håller på med.

Permalänk
Medlem

Har sån tur att sonen som är 17 nu oxo är intresserad av kodning, science och teknik. Vi kodar, bygger datorer och snackar teknik - ytterligare "tur" är att min fru jobbar som testledare IT sen många år och jobbar ofta nära utvecklare, så hon har ganska bra hum om vad jag gör. Men resten av min bekantskapskrets ser nog bara mig som "den där snubben som kan hjälpa till när det skitet sig med datan"

Har många kunniga och trevliga kollegor som man kan nörda ner sig med de dagar man fysiskt är på jobbet

// Lazze

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Hej hur upplever ni förståelsen för ert tekniska jobb är med bekanta?
Jag själv jobbar med IT bygger saker och driftsätter dem, jag är på möten med olika personer etc.

Sedan umgås jag med folk som lever i en helt annan värld med noll fattningsförmåga att om man har utvecklat något riktigt stort, man ska åka till kund och ha en fysisk driftsättning, så är det inget jobb som är superlätt att ersätta med en helt annan person. Samma sak förberedelse kvällen innan, det är inte bara hoppa över viss granskning som man ej har hunnit med. Även ta ledigt, man har deadlines. Tar man ledigt en dag så kan man få stora problem att hinna med deadlinen.

Nå jag är nyfiken på hur det är för er andra? Jag tänker att speciellt familjer kan ha det tufft.

*edit*
Något jag stör mig mycket på är argument som de får anställa fler personer. Som om det skulle vara en lösning på problemet att man själv har utvecklat ett system i kanske 2 månader och en helt annan person skulle kunna ta över driftsättningen med några timmars varsel.

Jag tycker själv det är en svår balansakt, men ur ett företagsperspektiv ligger det ju faktiskt väldigt mycket i att det är dåligt för din arbetsgivare att ha single points of failure också: Det är dyrt att anställa bra tekniker, men vad kommer det att kosta företaget om "den bra teknikern" inom ett område blir sjuk eller dör och inte kan användas på många månader eller någonsin?
Ingen är oersättlig, men det kommer att bli ett svindyrt halvår när - sannolikt flera - konsulter ska sätta sig in i någons dåligt dokumenterade vardag så företaget inte står stilla inom detta område. Jag har sett sådant hända flera gånger.

Så även om det kanske uttrycks på ett alldeles för förenklat sätt har din familj/vänner rätt i sak: Finns det ingen annan än dig att ringa när något skiter sig har både du och firman som anställt dig gjort fel.

Min situation påminner om den du beskriver, med skillnaden att min fru driver eget och därför har full förståelse för att man kan hamna i situationer där ingen annan kan göra ens jobb just då. Däremot har jag på senare tid börjat skriva all övertid som intjänad komp snarare än att ta ut den i form av pengar. Vad jag rätt snabbt upptäckte när jag gjorde så var att jag nära nog varenda vecka hade kunnat ta ut en ledig dag bara i komptid. Och är det så, finns det faktiskt fog för ens familj att klaga och för arbetsgivaren att understödja förändringar både för sin egen och för din skull. Så för att ta ditt exempel: visst, jag gör min driftssättning som bara jag kan göra, och jag är på plats påföljande arbetsdag så jag ser att allt funkar, men sen försöker jag aktivt vara ledig motsvarande tid med målet att inte bli uppringd med mindre än att något brinner. Och naturligtvis är det långsiktiga målet att träna upp kollegor så det aldrig igen ska finnas färre än två "jag" för majoriteten av vad jag gör.

Permalänk
Medlem

Oavsett om det man jobbar med är avancerat eller inte så är det ett problem när arbetsgivaren förutsätter att enskilda medarbetare ska dra tunga lass utöver vanliga arbetstiden. Det din otekniska umgängeskrets ser är att du, vad som verkar vara ofta, planerar och prioriterar jobbet framför dem. Vad du gör på jobbet spelar inte så stor roll.

Det är klart det kan brinna ibland eller att det finns arbetsuppgifter bara du kan lösa. Men om du är i en situation där du aldrig eller väldigt sällan kan ta ledigt, ofta med kort varsel måste bortprioritera familj/vänner och att du blir kontaktad de få gånger du egentligen ska vara ledig så förstår jag verkligen att de klagar.

IT är inte bara utveckling. Det är ansvarsfördelning, processer, riskspridning och framtidsplanering. Det är dåligt för alla inblandade (medarbetare, företag och kund) om strukturen är uppbyggd helt runt enskilda personer på företaget. Angående din edit om att anställa fler så är det såklart en del av lösningen. Den andra delen är att du inte utvecklar något helt själv utan att ni är minst två på varje arbete samt såklart dokumenterar bra. En eventuell förlust i effektivitet tycker jag täcker upp den monumentalt ökade säkerhetsaspekten av att inte ha individberoende på absurd nivå.

Edit:
Jag glömde ju svara på det du egentligen frågade. Till och från har jag haft roller där det varit svårt att förklara vad jag gör och varför jag behövt åka in till jobbet, men eftersom det varit undantagsfall och inte norm har det inte varit några problem.

Visa signatur

.

Permalänk
Inaktiv

Det är helt hopplöst. Jag försöker inte längre förklara vad jag jobbar med. En konversation med släkten kan gå till såhär ungefär.

Vad jobbar du med nu fumped?
-Jag är nätverkstekniker.
Vad gör du då?
-Jag jobbar på en MSP, jag är med och designar och implementerar lösningar åt kunder. Jag konfigurerar routrar och brandväggar etc, det är ett kontorsjobb.
Okej...... så folk ringer dig då om det är fel på datorn?
-.... va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Något jag stör mig mycket på är argument som de får anställa fler personer. Som om det skulle vara en lösning på problemet att man själv har utvecklat ett system i kanske 2 månader och en helt annan person skulle kunna ta över driftsättningen med några timmars varsel.

Ingen är oersättlig, och ingen ska vara oersättlig.

Det låter ohållbart inte minst för kunden, vad händer om du är med om en olycka imorgon, är kunden helt utlämnad då?

Man ska kanske fundera på om man är oersättlig, eller om man vill vara det.

Jag har också utvecklat kundspecifika lösningar, och en sak är såklart rättigheter, men jag gör mig inga illusioner om att "vem som helst" som programmerar i samma språk inte (dubbla negationer...jag tror det är rätt) kan plocka upp min kod om det behövs.
Man ska inte tro att man är så himla speciell.

Är det sen en lösning man hyr ut (så SAAS) så är det ju ens förbaskade skyldighet att plocka in någon som åtminstone grundläggande kan "ta över" om det behövs, som sagt, om man t.ex. blir sjuk.

Som sagt, man ska fundera på om man är oersättlig eller om man vill vara det. Om för mycket av ens identitet ligger i att man är det, i ens jobb, så utsätter man ju framförallt sina kunder.

Permalänk
Medlem

Jag har med åren slutat att försöka förklara mina arbetsuppgifter för de flesta, jag "jobbar med IT" typ. Men till visst försvar så har jag själv rätt dålig koll på vad många kollegor jobbar med exakt mer än deras arbetsområde.

Lite tråkigt är det ju ibland att inte lite snabbt kunna ge vanliga människor en ungefärlig bild av jobbet, typ snickare, lärare eller nåt.

Permalänk
Medlem

För min del är det rätt enkelt, säger bara utveckling. Frågas det mer specifikt säger jag inom elektronik och där nöjer sig de flesta vilket är ganska skönt eftersom jag sällan kan eller får gå in i detaljer

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Haft varierande jobb, allt från utvecklare, arkitekt och numera produkt ägare, och har ibland haft svårt att förklara mitt jobb. Roligaste är när folk likställer "jobbar inom IT" med säljare av datorer på Elgiganten.

Händer ett par ggr när man träffar folk utanför sin normala umgängeskrets

Har numera inte svårt att balansera jobb och privatliv. Har byggt upp ett otroligt bra och flexibelt team som har lätt att täcka upp för varandra. Samt att vår change mngmt process (vårt företag har kommit ganska långt i att anamma SAFe) fungerar väldigt bra. Sålänge allt flaggas korrekt, och anledningarna till förseningar är korrekta så flyttar vi ut det minst prioriterade till nästa PI.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Försöker inte ens förklara, ingen idé. När man träffar någon som faktiskt kan en del och jobbar med liknande bara nickar vi till varanda. Underförstått "Vi ska inte snacka jobb idag va? Vi tar nått annat"

Permalänk
Medlem

Ingen vet vad jag gör, inte ens min chef. Jag jobbar med IT och jag hjälper människor/företag med deras " dator-problem " är allt jag säger.

Permalänk
Medlem

Tolkar det som två frågor: När jag ska förklara för "otekniska" vad jag gör, så blir det ibland bara "jag jobbar med data" eller "jag jobbar på ett IT-företag". Ibland kan jag förklara lite vad våra produkter gör etc. om motparten verkar intresserad.

När det gäller det där med att bara "oumbärlig" så förstår jag problemet, och det är inget som löses över en natt. Om situationen är som du beskriver, ja då kanske man måste ta det där samtalet under semestern eller sitta kvar en kväll och jobba fast man hade andra planer.

Visst kan man tycka att det är att prioritera jobbet över t.ex. familjen, men ett sådant uttalande är så svartvitt. Jag ser det mer som en gråskala. Visst, familjen är viktigast, och skulle det vara kris så prioriterar man den först. Men det betyder ju inte att man helt kan strunta i jobbet bara för att man missar en middag eller liknande. Den middagen kan väl inte vara viktigare än jobbet? Att ha en stabil försörjning är också att tänka på familjen.

I det korta perspektivet behöver man prata med sina närmaste och förklara situationen. Inte arbetsuppgifterna utan just att som läget är nu går det inte att lägga över detta på andra med kort varsel. Men för att få en långsiktigt hållbar situation behöver man göra något åt den. Gör fler delaktiga i arbetet, dokumentera, planera. Detta kostar tid och pengar men man måste försöka förklara för arbetsgivaren vilka effekter t.ex. sjukdom skulle kunna få för företaget och kunden. Det är en utmaning men jag tror alla vinner på det i det långa loppet. Tyvärr finns det många "genvägar" man kan göra i IT-branschen (och säkert inom andra yrken också). Bristande test, dokumentation, kunskapsdelning mm. gör att man kommer framåt fortare på kort sikt, men risken är att det kostar många gånger fler timmar/kronor i slutändan om man skyndar för fort.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Jag jobbar med data lagring/säkerhet och har svårt att förklara mitt arbete för vänner och flickvän.
Idag ska jag flytta ett företags virtuella maskiner till vårat datacenter.
Jaha, vad är ett datacenter, vad är en virtuell maskin? high availability? jag fölstår.. nästan säger dom?? Och så vidare LOL

Enklast är att säga IT. Men det är ju så mycket. Programmering, supports etc.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Jobbar med säkerhet och har t.om flera kollegor med samma tjänst som det inte går att prata om jobbet med.

Folk vet att jag gör något med IT men inget mer, ingen bryr sig om att fråga och jag försöker inte direkt förklara.

Är ju ändå NDA på hälften man gör så knepigt att förklara ibland.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Samma här, jobbar med drift av en SaaS på en molnplattform, hanterar nätverk, containrar, ci/cd mm. Det är så långt bortom vanligt folks uppfattning om vad "data" är att det inte ens är lönt att försöka förklara.

Permalänk
Medlem

De allra flesta jobben består av en otänkbar komposition. Den med passion kan nog rabbla upp en onödigt stor helhetsbild, då någon frågar "vad du gör" inom yrket.

Som endast anställd ska man inte känna ett behov att alltid vara tillgänglig, efter jobbet och arbetstidens slut. Man behöver vila allt under brynjan och hjärnhinnan, för att hålla till pensionen och bortanför 81-82 år. Vi gör stundtals våra uppoffringar och så där. Men livet består av så mycket mer än putta och laga firmans (inte din) eller kundernas skottkärra.

Många jobb idag är fantastisk för ens egna utveckling och gör gott för självkänslan. Men det finns något meningsfullt i att stanna till och dofta på en äng i kvällssolen. Eller se hur landskapet avbildar sig på en stilla sjö.

Permalänk

Jag jobbar som sys förvaltare och produkt ägare för flera system inom offentlig sektor, brukar enbart säga it konsult så blir det inga fler frågor.

Visa signatur

CPU: i5-200k @3.30GHz, HDD SSD OCZ Agilty... boot failer........
Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Ps. Alla grammatik polis ombeds ej att hava ett föreskrivit svar, då något ej kommer ges till handa tillbaks.

Permalänk
Skrivet av Xeonist:

Ingen är oersättlig, och ingen ska vara oersättlig.

Det låter ohållbart inte minst för kunden, vad händer om du är med om en olycka imorgon, är kunden helt utlämnad då?

Man ska kanske fundera på om man är oersättlig, eller om man vill vara det.

Jag har också utvecklat kundspecifika lösningar, och en sak är såklart rättigheter, men jag gör mig inga illusioner om att "vem som helst" som programmerar i samma språk inte (dubbla negationer...jag tror det är rätt) kan plocka upp min kod om det behövs.
Man ska inte tro att man är så himla speciell.

Nyckelord är kort varsel och driftsättning.
Det är väldigt sällan en driftsättning av något nytt fungerar direkt. Man måste ändra olika saker. Och vissa saker är så komplexa så det i praktiken inte går ha för mycket redundanta personal som kan precis allt hela tiden.
Ta t.ex att man gör en större driftsättning med mängder med uppdateringar/förändringar. En del är driversstyr för kommunikation emot några styrenheter. Då är det ofta en personal som har ansvar för denna driver om det är ej superviktiga. Skulle drivern krångla i framtiden så får folk läsa på, se dokumentationen etc. Men när folk har kanske har tusen andra saker att också tänka på uppgraderingen så skaffar de ett helhetsfokus.

Mina uppdateringar är ofta just såna. Grunderna kan skitmånga göra, sätta sig in i olika kommunikationsprotokoll varför de ej fungerar korrekt får allt den som gjorde drivern ta hand om själv. Även om viss enkel felsökning som portar etc gör alla.

Så jag påstår att för mindre projekt blir folk oumbärliga för att kostnaden med att ha personer som är väl insatta i allt som ska driftsättas är svindyrt. Och det finns ett ordspråk, ju fler kockar desto sämre soppa.
Där min poäng är att 2st halvinsatta i ett kommunikationsprotokoll och hur drivern fungerar, kan vara sämre än en riktigt insatt.

Permalänk
Medlem

Jag tycker mig läsa två frågor i en.

När det kommer till hur jag förklarar vad jag jobbar med beror mitt svar på vem som frågar och hur intresserad han/hon är. Om jag hamnar bredvid någon på ett bröllop och vi mest ska kallprata så är jag IT-konsult. Skulle personen också jobba inom utvecklarsfären kan jag förklara lite mer ingående vad jag gör.

Detta sagt tror jag att de allra flesta tech-yrken går att förklara utan massor med teknisk jargong, givet att man får tillräckligt med tid på sig att förklara. Jobbar du som mjukvaruutvecklare kan du prata om appar och i stora drag förklara hur de blir till. Pillar man med SCADA kan man åtminstone förklara varför systemen finns och ge exempel på hur de påverkar slutkund.

Nästa fråga: hur skiljer sig ett tech-jobb från andra jobb, med avseende på t.ex. drift, kritiska buggar som bara "måste fixas", osv? Här tycker jag att TS har fel i sin edit:

Citat:

Något jag stör mig mycket på är argument som de får anställa fler personer. Som om det skulle vara en lösning på problemet att man själv har utvecklat ett system i kanske 2 månader och en helt annan person skulle kunna ta över driftsättningen med några timmars varsel.

Alla yrken som levererar en produkt har samma problem som tech-sfären har och det handlar alltid om kostnadseffektivitet. Balansen mellan att ha så få anställda som möjligt och att kunna hantera situationer när en eller flera anställda faller bort. Det åligger inte den anställde att lösa det problemet. Blir man sjuk, blir man sjuk. Man ska inte behöva jobba utanför arbetstid. Osv.

Arbetar man i en organisation där man frekvent ser att man har flaskhalsar, trånga sektorer, och "single points of failure", borde det vara uppenbart att något behöver ändras på. Nu skriver TS specifikt om att starta upp en ny site och där behövs givetvis förberedelser och blir man sjuk kvällen innan/under natten har man sannolikt inte planerat för att Stina eller Staffan ska hoppa in med superkort varsel (men man borde kanske ha planerat för att två personer alltid ska åka på sådana jobb?).

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Mina nära förstår inte alls vad jag jobbat med men nu när jag är verksamhetsutvecklare/It-samordnare så är det något lättare att förklara. Applikationskonsult var halvt omöjligt att förstå.