Permalänk

Urval 1 och 2 på högskola

Tjena gubbar.

Hade bara en kort fråga ifall någon vet om urval 1 och 2 vid högskola. Om man går in och kollar på UHR kan man alltså se hur många som blivit antagna i urval 2 nu, men är det både urval 1 och 2 som tillsammans visar resultatet för hur många som är antagna, eller är det urval 2 som visar hur många totalt som kommer gå det programmet?

Exempelvis var det 105 antagna vid urval 1 på systemvetenskap i LiU, och 90 vid urval 2.

Tack i förväg.

Permalänk
Medlem

Givetvis bara urval 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpiikeN^:

Givetvis bara urval 2.

Det måste vara en kombination av urval 1 och urval 2. Det är orimligt att 90 av 105 personer i urval 1 tackar nej samtidigt som det är orimligt att 90 personer i urval 2 tackar ja. 70% kanske tackade ja i urval 1 eftersom det är förstahandsvalet så de förväntar sig att typ 40% tackar ja i urval 2. Sen brukar de ta in lite fler än vad de egentligen har plats för och det är för att folk brukar hoppa av i början, kanske 10-20%?

Procentsatserna är gissningar från min sida men hela processen tror jag ser ut ungefär så där.

Den rätta förklaringen finns längre ner (länk)

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Det måste vara en kombination av urval 1 och urval 2. Det är orimligt att 90 av 105 personer i urval 1 tackar nej samtidigt som det är orimligt att 90 personer i urval 2 tackar ja. 70% kanske tackade ja i urval 1 eftersom det är förstahandsvalet så de förväntar sig att typ 40% tackar ja i urval 2. Sen brukar de ta in lite fler än vad de egentligen har plats för och det är för att folk brukar hoppa av i början, kanske 10-20%?

Procentsatserna är gissningar från min sida men hela processen tror jag ser ut ungefär så där.

Hänger inte riktigt med i din förklaring.

Men svaret på TS fråga är att urval 2 är det relevanta för att veta hur många som antagits till en utbildning.
I exemplet ovan innebär det bara att minst 15 personer som blev antagna i urval 1 tackade nej till utbildningen. Det var alltså 90st som blev antagna till utbildningen.

Ibland kan skolor ringa upp reserver vid avhopp men det är oftast inte så många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantgrenen:

Hänger inte riktigt med i din förklaring.

Men svaret på TS fråga är att urval 2 är det relevanta för att veta hur många som antagits till en utbildning.
I exemplet ovan innebär det bara att minst 15 personer som blev antagna i urval 1 tackade nej till utbildningen. Det var alltså 90st som blev antagna till utbildningen.

Ibland kan skolor ringa upp reserver vid avhopp men det är oftast inte så många.

Folk som blir antagna i urval 1 räknas inte in i urval 2, varför skulle de göra det... De är inte en del av urval 2.
https://www.uhr.se/om-uhr/kalender/2022-kalender/andra-urvale...

Citat:

Andra urvalet HT 2022 – antagningsbesked
Reservplacerade i första urvalet får besked om de har fått plats till höstens högskoleutbildningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Folk som blir antagna i urval 1 räknas inte in i urval 2, varför skulle de göra det... De är inte en del av urval 2.
https://www.uhr.se/om-uhr/kalender/2022-kalender/andra-urvale...

Fast man kan ju tacka nej i andra urvalet om man har svarat ja i första. Därav bör de väl vara högst delaktiga i andra urvalet?

Edit: Känns som att jag inte skrev ovan som jag menade men har ändå för mig att urval 2 är slutgiltiga och att man ej lägger ihop de båda.

Permalänk
Medlem

Antal antagna vid urval 2 är samtliga som antagits till utbildningen, urval 1 ingår alltså i denna.

För ett exempel har vi utbildningen "Forumteknik, 180hp". Den har 50 platser.

Vid urval 1 tilldelas ett antal platser, säg 75, till de med högst betyg av alla som sökt. Varför det är fler platser här än det faktiskt finns platser vid utbildningen är för att ta höjd för alla som säger nej - vi vill ju faktiskt få 50 nya studenter. Sen tilldelas ett antal reservplatser, säg 50, till de nästkommande 50 med högst betyg efter de som fick en plats tilldelad.

Mellan urval 1 och 2 tackar ett antal nej till sin plats, säg 40 stycken. Nu har vi bara 35 som vill studera vid utbildningen.

I urval 2 erbjuds reservantagna från urval 1 platser tills vi har 50 som har tackat ja att läsa utbildningen. Antagna i urval 2 är därmed både från urval 1 (35st) och urval 2 (15st). Reservantagna vid urval 2 är de som inte fått en plats innan terminsstart, men de kan beroende på utbildning och lärosäte få en plats efter terminsstart vid eventuella avhopp.

Som sagt så tar man höjd för alla som tackar nej, det är därför urval 1 är fler än urval 2.

För ett annat exempel som faktiskt är kopplat till verkligheten kan vi ta utbildningen jag själv läst, Ekonomi och Produktionsteknik (180hp) på Chalmers. Utbildningen har typ 50 platser. I urval 1 hade man i år 74 antagna, i urval 2 54 antagna. Hade urval 1 och 2 varit helt separata antagningar som nämnts längre upp i tråden hade man antagit 128 studenter till en utbildning som ska ha typ 50. Kan säga att det hade varit ganska trångt i klassrummen