Hur mycket svalare är Gen 3 NVMe kontra Gen 4?

Permalänk
Medlem

Hur mycket svalare är Gen 3 NVMe kontra Gen 4?

Köpte en bärbar Asus G15 med AMD 6800HS + RTX 3060. Köpte till 2 x Crucial P5 M.2 (1TB + 2TB) då den rekommenderades som ett bra budgetalternativ bland Gen 4 NVMe SSDs.

Tyvärr går diskarna väldigt varma, +60-70 C i idle och disk nr 2 drar iväg till +80 C och mer under belastning. Har precis installerat thermal pads (Thermal Grizzly Minus Pad 8) men effekten var liten, tempen sjönk med fjuttiga 2-3 grader.

Funderar därför på att byta till Gen 3 diskar, ex.vis Samsung 970. Hur mycket svalare är de, någon som vet? Mina Gen 4 diskar kommer ju ändå inte att leva länge med dessa tropiska temperaturer.

(Är för övrigt lite besviken på denna G15, den går helt enkelt för varm trots relativt enkla komponenter. Dålig värmedesign.)

Permalänk
Medlem

Sitter på en Samsung 970 EVO 1TB med moderkortets inbyggda "kylfläns" (dvs en tunn alluminum plåt med nån generisk thermal pad) och idlar på 45 grader (21 C rumstemperatur) går upp till ca 55 grader vid max belastning. Har 2 120mm fläktar som insug i ett Fractal Define 7C.

Permalänk
Medlem

Missade att du satt på en laptop, vilket såklart kommer öka temperaturen avsevärt, skulle ju tippa att de andra komponenterna bidrar rejält till den höga idle temperaturen. Hur varmt går övriga datorn i idle?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martengooz:

Sitter på en Samsung 970 EVO 1TB med moderkortets inbyggda "kylfläns" (dvs en tunn alluminum plåt med nån generisk thermal pad) och idlar på 45 grader (21 C rumstemperatur) går upp till ca 55 grader vid max belastning. Har 2 120mm fläktar som insug i ett Fractal Define 7C.

Tack. Tempen lär vara ett betydligt mindre problem i en stationär dator förvisso. I mitt fall är grundproblemet dålig värmedesign i ett tajt laptopchassi. CPU och GPU klarar den av att kyla, men uppenbart inte diskarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martengooz:

Missade att du satt på en laptop, vilket såklart kommer öka temperaturen avsevärt, skulle ju tippa att de andra komponenterna bidrar rejält till den höga idle temperaturen. Hur varmt går övriga datorn i idle?

Cirkus 50 grader med nästan knäpptysta fläktar.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Går ju alltid att beställa på nätet och sen utnyttja ångerrätten om det är så att det inte skulle bli bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martengooz:

Går ju alltid att beställa på nätet och sen utnyttja ångerrätten om det är så att det inte skulle bli bättre?

Tack, får kanske ta och testa. Har för mig att det finns M.2-diskar som är specialdesignade för laptops med lägre effektförbrukning och då även lägre temperaturer... Hittar dock inget vettigt när jag googlar lite snabbt.

Permalänk
Medlem

Jag är tveksam att det är disken som blir varm över att den jobbar utan snarare läckage värme från resterande komponenter.

Nu har jag iofs stationär men min gen 3 och gen 4 har 25c idle

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag är tveksam att det är disken som blir varm över att den jobbar utan snarare läckage värme från resterande komponenter.

Nu har jag iofs stationär men min gen 3 och gen 4 har 25c idle

Det är nog just dålig värmedesign i chassit som är grundproblemet. Får leva med det tills jag köper min nästa laptop om något år. +60-65 skulle jag nog kunna leva med, problemet är disk nr 2 som slutar funka när den drar iväg till +80 C eller mer. Får luska vidare i eventuella specialdesignade alternativ för laptops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Det är nog just dålig värmedesign i chassit som är grundproblemet. Får leva med det tills jag köper min nästa laptop om något år. +60-65 skulle jag nog kunna leva med, problemet är disk nr 2 som slutar funka när den drar iväg till +80 C eller mer. Får luska vidare i eventuella specialdesignade alternativ för laptops.

Har du testat kylplatta under? Laptops är ju tyvärr bygda som dem är

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Har du testat kylplatta under? Laptops är ju tyvärr bygda som dem är

Nej, har ingen sån i dagsläget. Har ett laptopstativ utan fläktar. Får kanske överväga att byta till kylplatta... Läste två recensioner innan jag köpte denna laptop och ingen av dem påtalade värmeproblemet, typiskt nog. Tänkte också att komponenterna är lite mellanmjölk så det blir väl inte så varmt.

Permalänk
Medlem

Det löste sig med en Samsung 970 Evo Plus och 3mm kylfläns. Ligger nu stabilt under +60 C.