Reportage: Begagnade datorer får nya ägare genom Inrego

Permalänk
Melding Plague

Reportage: Begagnade datorer får nya ägare genom Inrego

En dator med ett par år på nacken är sällan uttjänt. Vi besöker Inrego, som berättar om processen att ge begagnade proffsdatorer ett nytt hem.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra reportage

Någon från Inrego lär väl läsa detta. Har ni funderat på att erbjuda tjänsten att printa om tangentbord som fristående produkt? Lär finnas både en och tre laptops köpta i utlandet ute i stugorna, lätt att glömma den grejen när man ser en dator 30% billigare än den är hemma på Best Buy eller vad det kan vara.

Givet att trycket håller bra och inte är bortslitet efter några månader, skulle jag definitivt kunna tänka mig att använda en sådan tjänst i alla fall.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Snusfri

Har handlat några gånger från Inrego.
Bla 2st desktops där ena fortfarande är i bruk hos mina päron.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Vore trevligt om företag som Inrego även valde att köpa grejer av privatpersoner. Man får så klart vara beredd på att man får mindre än om man säljer till en privatperson men tror nog många skulle uppskatta möjligheten att sälja sina grejer på det sättet också.

Höll själv på leta efter något sånt företag här i Stockholm tidigare men hittade inget.

Visa signatur

Acer Predator Helios 18 Core i9 32GB 1024GB SSD RTX 4080 250Hz 18"

Permalänk
Medlem

Har alltid kollat Inrego när exv familjemedlemmar vill köpa och de håller hårt i slantarna, och inte har så höga krav men jag måste säga att det hittills varit oattraktiva priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Har alltid kollat Inrego när exv familjemedlemmar vill köpa och de håller hårt i slantarna, och inte har så höga krav men jag måste säga att det hittills varit oattraktiva priser.

Håller med, kollade inrego sist för samma ändamål men hittade en ny 2017 modell år 2020 som legat på lager länge som dustin slumpade iväg för 3000kr istället och de komiska var att inrego hade exakt samma dator i lager begagnade för 3800...

Dennna dator var det https://www.dustinhome.se/product/5011183144/lenovo-thinkcent...

Inrego verkar inte ha den modellen i lager just nu men finns en del i5 modeller dock härligt överpris

https://shop.inrego.se/stationara#eyJsaXN0U3RhdGUiOnsiaW50T2Z...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Köpte två stationära hos Inrego för nått år sen, skulle ha dom i labbet. Fungerat kanon, priset var då nån rea och var enligt mig väldigt billigt.

Permalänk
Medlem

Bara haft bra erfarenheter med Inrego hitills. Ingen maskin därifrån jag använder men en kollega har sin laptop därifrån och en bekant tipsade jag om att köpa därifrån. Båda väldigt nöjda, väldigt fina maskiner för priset.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Bra reportage
Jag har bara ett litet med dessa bolag - på tok för höga priser. Känns inte värt att betala typ halva nypriset för en 3-5 år gammal produkt.

Permalänk

De klassiska workstationlaptoparna utklassar all ny dritt jag har prövat på många saker som tangentbord, ljudnivå kvalitekänsla etc.
3st fel finns.
1: De har typ aldrig fullhd skärm utan något lägre upplösning.
2: En 10år gammal laptop är lite sliten även om kvaliten på dem var överlägsen.
3: Prestandan är lite sämre såklart.

Om det fortfarande skulle tillverkas nya bra workstation laptoppar, så hade jag varit mycket intresserad av en kanske 3år gammal sådan. Det är bara det att jag inte tycker de nya workstation laptopparna är bra.

När jag tänker dessa begagnad-laptop som företag ofta sålde vidare så var det de riktigt bra laptopparna som jag nämnde innan, även om en majoritet var budgetklassen och inte de som kostade runt 30 000kr när de var nya.

Permalänk
Medlem

Farsan köpte en desktop dator från Inrego för en jäkla massa år sedan. Ingen värstingprestanda, men den var ändå helt okej. Den var riktigt billig också. Men sedan kollade han några år senare och allt hade rört sig uppåt i pris.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Köpt mycket från Inrego, bl.a. nuvarande laptop och div. mindre slimmade arbetsburkar som gömts bl.a. på ett gym för att styra musiken, aldrig haft problem what so ever varken med Inrego eller med deras produkter.

Ibland är inte priset det avgörande utan vad man får, hur snabbt man får det och vilka problem det löser.
Laptopen jag köpte sist hade jag säkert kunnat hitta för 1000kr billigare om jag letat runt lite, men bara smidigheten i klick-klick och delivery två dagar efter var värt all huvudvärk.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Också handlat en dator på Inrego och kommer inte göra det igen. De klarar inte ens av att blåsa ur dammet ur datorn och torka av den och tillhörande laddare. Såg ut som någon släpat laddaren över ett smutsigt kontorsgolv. Det minsta man kan begära av en begagnad dator är att den är rengjord.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Köpt mycket från Inrego, bl.a. nuvarande laptop och div. mindre slimmade arbetsburkar som gömts bl.a. på ett gym för att styra musiken, aldrig haft problem what so ever varken med Inrego eller med deras produkter.

Ibland är inte priset det avgörande utan vad man får, hur snabbt man får det och vilka problem det löser.
Laptopen jag köpte sist hade jag säkert kunnat hitta för 1000kr billigare om jag letat runt lite, men bara smidigheten i klick-klick och delivery två dagar efter var värt all huvudvärk.

Två dagar är ju långsamt för leverans. Begagnat på blocket hämtar man samma dag o elkedjorna kör dagen efter. Och på vilket sätt är deras webbshop smidigare än andras? Är ju lika mycket klick klick på alla

Sen är de snordyra tycker jag. Köper hellre samma dator på blocket/Facebook och nya keycaps + Linux. Done

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

De klassiska workstationlaptoparna utklassar all ny dritt jag har prövat på många saker som tangentbord, ljudnivå kvalitekänsla etc.
3st fel finns.
1: De har typ aldrig fullhd skärm utan något lägre upplösning.
2: En 10år gammal laptop är lite sliten även om kvaliten på dem var överlägsen.
3: Prestandan är lite sämre såklart.

Om det fortfarande skulle tillverkas nya bra workstation laptoppar, så hade jag varit mycket intresserad av en kanske 3år gammal sådan. Det är bara det att jag inte tycker de nya workstation laptopparna är bra.

När jag tänker dessa begagnad-laptop som företag ofta sålde vidare så var det de riktigt bra laptopparna som jag nämnde innan, även om en majoritet var budgetklassen och inte de som kostade runt 30 000kr när de var nya.

Jag tycker Lenovo:s P-serie funkar bra. Testat den?

Permalänk
Skrivet av andelf:

Jag tycker Lenovo:s P-serie funkar bra. Testat den?

Har den. Den låter för högt. Allmänt brist på portar etc. Såklart att den går använda, men jag gillar de gamla modellerna bättre. Skillnaden är att marknaden efterfrågar ultrakompakta datorer, jag själv föredrar lite tyngre men bättre istället. Där de har satt in grymma fläktar typ i noctua klass.

Jag sitter nu med en 10år gammal HP Elitebook och fläkten är både tystare och bättre efter 10års användning än Lenovo P serie när de är nya. Med bättre så tyst hela tiden, datorn är sval, inga dumheter med fnatt som att spinna upp som en dåre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

De klassiska workstationlaptoparna utklassar all ny dritt jag har prövat på många saker som tangentbord, ljudnivå kvalitekänsla etc.
3st fel finns.
1: De har typ aldrig fullhd skärm utan något lägre upplösning.
2: En 10år gammal laptop är lite sliten även om kvaliten på dem var överlägsen.
3: Prestandan är lite sämre såklart.

Om det fortfarande skulle tillverkas nya bra workstation laptoppar, så hade jag varit mycket intresserad av en kanske 3år gammal sådan. Det är bara det att jag inte tycker de nya workstation laptopparna är bra.

När jag tänker dessa begagnad-laptop som företag ofta sålde vidare så var det de riktigt bra laptopparna som jag nämnde innan, även om en majoritet var budgetklassen och inte de som kostade runt 30 000kr när de var nya.

Jag har flera kunder som kör med HP Workstation LapTop´s för deras ingenjörer. redigt otyplig skapelse som laptop, men presterar bra för att vara en workstation laptop.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Inrego och liknande företag är också kanon för servers. Man kan få en väldigt kraftfull ProLiant med 2x16 kärnor, 128 GB RAM o.s.v. till en bråkdel av vad en ny kostar. Visst CPU:erna är några generationer bakom, men ska man bara ha den till några VM:s för affärssystem, AD, file, print och liknande räcker det gott och väl. Bara köpa nya diskar så håller de i många, många år till.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Jag har varit sugen på en äldre dell precision laptop från inrego, problemet är väl bara priset, prestandan är märkbart sämre än en splitter ny lenovo som även har ett bra mycket vassare grafikkort än gammla quadro m1000/m2000

Hittade en med ok prestanda, m2000, 16gb ram ich i7 6820 eller vad det var, men den fick på 7000kr medans en lenovo med vassare grejer kan hittas med lite flyt för 11-12k(rtx 3060och en 6 kärnig AMD)

Det är ett stort hopp i prestanda, dessutom är den ny, dock över min prisklass ändå.

Lenovon är dock plastigare, en kompis köpte en sådan spec jag nämnde för 11.5k förra året såbman fick känna lite på den, 144hz skärm var också välkommet på den!

Mja, priserna är inte helt i mitt tycke. Synd för det är fina maskiner dom där Dell workstations!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, INTEL INTEGRATED GRAPHICS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Två dagar är ju långsamt för leverans. Begagnat på blocket hämtar man samma dag o elkedjorna kör dagen efter. Och på vilket sätt är deras webbshop smidigare än andras? Är ju lika mycket klick klick på alla

Sen är de snordyra tycker jag. Köper hellre samma dator på blocket/Facebook och nya keycaps + Linux. Done

Bor utanför tunnelbanor och spårvägar så 2 dagar är normalt här
När man blir äldre och har barn och allt annat så blir tid värdefullt, då är det enkelt att välja något som är i klass med det man behöver och sen bara invänta leverans till dörren, tidsåtgång kanske 20min.

Gentemot att klänga runt på div. ställen där saker säljs beg, säkerhetsställa att det är schyssta grejjer och sen åka runt i staden och hämta upp, det tar tid och jag värderar min tid på annat sätt helt enkelt
Sen går det säkert att hitta något på deras sida som är i stil med nypris vilket man såklart ska akta sig för och jag håller ju med i min post att det går att hitta billigare, om det är huvudfokus.

Om alla, precis alla hade tänkt på priset så hade de inte haft den omsättning de har idag. Kostnad är så mycket mer än priset i kronor.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Mina företag handlar i princip enbart från Inrego och har gjort så sedan 2016. Från början av ekonomiska skäl, antingen fick vi välja en (1) dator för 12 500kr eller fyra datorer för samma peng. Det är möjligen monitorer och liknande kringutrustning som köps nytt.

Permalänk
Medlem

Jag har som tidigare skrivit varit inne och jämfört med inrego. Min kaviat är att jag ser är oftast 3-7 generationer gamla produkter och att en splitter ny produkt med samma prestanda eller mer kostar densamma eller mindre.
Även den stora fördelen med att köpa enterprise-produkter som då är garantin från hp/dell/lenovo/etc är att den bara brukar ha 1(batterier)-3 år.

Annars ser jag reduce > reuse> recycle som en bra grej både för miljö och plånbok.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Nästan allt som säljs i refurb butikerna är som nämnts alldeles för dyrt för vad man får. En gammal dual core för 6k? 8gb minne och dassig skärm verkar också vara standard.
Kan säkert vara fint i företag som inte behöver bättre men som privatperson är det meningslöst att köpa (laptop, då det är vad jag själv tittat på i omgångar) från inrego, bluecity, billigteknik osv.

Permalänk

Ser ut att vara betydligt bättre lokaler än när jag jobbade där. Svinvarmt på sommaren och svinkallt på vintern ute på lagret och inget kollektivavtal så det blev ju en del oplanerad övertid.

Sålde mycket skärm och laptop till utlandet och laptops till skolor, var som jag minns inte alls särskilt många privatkunder som det är nu. Går i tankarna på att köpa en Lenovo eller surfplatta därifrån trots min rätt negativa bild av företaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Också handlat en dator på Inrego och kommer inte göra det igen. De klarar inte ens av att blåsa ur dammet ur datorn och torka av den och tillhörande laddare. Såg ut som någon släpat laddaren över ett smutsigt kontorsgolv. Det minsta man kan begära av en begagnad dator är att den är rengjord.

låter som en bra business dom hittat, blåsa folk på gamla sketna datorer.. usch

Permalänk
Skrivmaskin

Intressant att läsa om lite olika erfarenheter av Inrego. För några år sedan köpte jag en Surface Pro 3 till ett väldigt schysst pris, men har som flera andra stundvis reagerat på att priserna – både väldigt låga och svårsmält höga. Därför var just detta en av punkterna jag ville beröra under mötet, och svaren som gavs känns ändå fullt rimliga: Att jämföra proffs- mot konsumentprodukter är knepigt och det finns flera steg som helt enkelt kostar pengar, som garanti, säker radering av data och arbetstiden nedlagd.

Både före och efter besöket sympatiserar jag dock fullt ut med konceptet där ingen teknik ska behöva bli elektronikskrot så länge det finns ett användningsområde för den. Hoppas på att ett cirkulärt flöde kan komma på plats på fler håll

Avslutningsvis var det mycket intressant att hänga med bakom kulisserna och få en genomgång av det hela, och jag har ytterligare ett par intressanta reportage på G, som "bara" ska skrivas färdigt. Är det några företag eller teknikorienterade platser som ni skulle vilja att vi besöker är det bara att hojta, så ska vi vad som kan gå att ordna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

låter som en bra business dom hittat, blåsa folk på gamla sketna datorer.. usch

Märkligt att SweClockers gör en artikel om detta företag då.

Permalänk
Medlem

Sponsorer är alltid intresserade av potentiella kunder. Jag föredrar att bygga själv då får jag exakt det jag behöver.👈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Håller med, kollade inrego sist för samma ändamål men hittade en ny 2017 modell år 2020 som legat på lager länge som dustin slumpade iväg för 3000kr istället och de komiska var att inrego hade exakt samma dator i lager begagnade för 3800...

Dennna dator var det https://www.dustinhome.se/product/5011183144/lenovo-thinkcent...

Inrego verkar inte ha den modellen i lager just nu men finns en del i5 modeller dock härligt överpris

https://shop.inrego.se/stationara#eyJsaXN0U3RhdGUiOnsiaW50T2Z...

Aktieägare ska ha sitt m marginal!👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag har som tidigare skrivit varit inne och jämfört med inrego. Min kaviat är att jag ser är oftast 3-7 generationer gamla produkter och att en splitter ny produkt med samma prestanda eller mer kostar densamma eller mindre.
Även den stora fördelen med att köpa enterprise-produkter som då är garantin från hp/dell/lenovo/etc är att den bara brukar ha 1(batterier)-3 år.

Annars ser jag reduce > reuse> recycle som en bra grej både för miljö och plånbok.

Din kaviat? Är det månne en försvenskning av engelskans caveat som betyder varning?