16 vs 32 GB RAM för C++-programmering på Ubuntu 22.04 LTS?

Permalänk
Medlem

16 vs 32 GB RAM för C++-programmering på Ubuntu 22.04 LTS?

Hej,

Jag är nära att nå mitt sparmål för en programmeringslaptop och undrar om jag kan hålla mig till 16 GB arbetsminne eller om jag ska satsa på 32 GB?

Jag har sökt runt men inte hittat något som är klart nog för min situation.

Min hårdvaru- och mjukvarukonfiguration:

  • CPU: Ryzen 9 5900HX

  • GPU: Nvidia RTX 3070 8 GB

  • SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB

  • IDE/Editor: Visual Studio Code

  • Kompilator: gcc/g++

  • OS: Ubuntu 22.04 LTS 64-bit

  • Språk: C++ (med C++20-standarden)

Vad jag förstår så påverkar en hel del faktorer hur mycket arbetsminne man behöver, ovan har jag angett det jag tror är mest relevant. Om någon kan ge tips om detta uppskattas det starkt.

Permalänk
Medlem

Det beror såklart på hur tunga applikationer du ska skapa och hur tung utvecklingsmiljön är. I ärlighetens namn så duger nästan vad som hest. Du hade nog klarat dig på 8 till och med. Jag antar att du inte kommer utveckla tunga spel.

Visa signatur

Ryzen 5 5800X3D
Palit RTX 4090 Gamerock OC
32 GB Corsair lpx 3600mhz
Sabrent Rocket Q 2TB M.2, Kingston A2000 2TB, Kingston A400 1TB SSD, Kingston A400 1TB SSD, Segate 8TB HDD

Permalänk
Medlem

Eftersom du inte har koll på dina krav så är du antagligen nybörjare och därmed kommer programmen du skriver inte ha några speciellt höga krav.

Editor, skrivbord, webbläsare och kompilator kommer klara sig utmärkt med 16 GB.

Sedan tycker jag att man alltid ska satsa på minst 32 GB om man har råd och pristillägget är rimligt. Det gör framtida användande flexiblare - framför allt tillåter det att köra VM:ar utan krångel. Du kanske vill testa att kompilera och köra dina program under Windows (eller FreeBSD eller något annat OS) i framtiden?

För en ren programmeringsdator betalar du antagligen onödigt mycket för GPU, om du inte vet med dig att den behövs för den typ av programmering du ska göra. Jag hade lagt prio på RAM och disk i stället (och möjligen snålat på CPU också). Anslutningsmöjligheter för externa skärmar är dock något att hålla i åtanke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Eftersom du inte har koll på dina krav så är du antagligen nybörjare och därmed kommer programmen du skriver inte ha några speciellt höga krav.

Editor, skrivbord, webbläsare och kompilator kommer klara sig utmärkt med 16 GB.

Sedan tycker jag att man alltid ska satsa på minst 32 GB om man har råd och pristillägget är rimligt. Det gör framtida användande flexiblare - framför allt tillåter det att köra VM:ar utan krångel. Du kanske vill testa att kompilera och köra dina program under Windows (eller FreeBSD eller något annat OS) i framtiden?

För en ren programmeringsdator betalar du antagligen onödigt mycket för GPU, om du inte vet med dig att den behövs för den typ av programmering du ska göra. Jag hade lagt prio på RAM och disk i stället (och möjligen snålat på CPU också). Anslutningsmöjligheter för externa skärmar är dock något att hålla i åtanke.

Detta sammanfattar även mina tankar om ämnet. Du behöver _egentligen_ inte ens 16 GB för "programmering", men så klart kan det vara användbart med mycket minne om man skall virtualisera - det du vill ha är en snabb processor med många kärnor/trådar för att minska kompileringstider (speciellt för c/c++).

Permalänk
Avstängd

Programmering kräver inte mycket, men kompilering, "intellisense" och liknande funkar ju bättre och snabbare med lite mer kraft. Sen beror det väldigt mycket på vad du ska utveckla för program, om du behöver köra en tung miljö i övrigt och liknande.

Jag jobbar med att utveckla en produkt byggd med microservices exempelvis och min jobbdator är ganska fet. En eller några services flyger ju fram liksom, men ska jag köra hela vårt "paket" med närmare 40 containers plus några virtuella maskiner med tredjepartsmjukvara, och debugga och köra något mätverktyg, testramverk och så, så blir det riktigt trögt. Kickar jobbets AV igång samtidigt så är det ingen idé att ens försöka liksom. Men det är väl inget problem med Ubuntu förstås.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen!

Jag kommer förmodligen inte att utveckla tunga saker i C++20, angående GPU:n så var det den enda laptopen jag kunde hitta som hade en Ryzen 9-processor och hade garanterat stöd för Ubuntu (från en tillverkare som fixar allt krångligt med drivrutiner och kompatibilitet, har god renommé).

I framtiden kommer det bli en hel del utveckling med Java i IntelliJ IDEA Community Edition, som jag av erfarenhet vet äter upp ca 2 GB arbetsminne.

För mig är GPU:n en bonus (om en dyr sådan).

Jag kommer troligen ta 16 GB och expandera om mer behövs.

Permalänk
Medlem

Behöver du så stark hårdvara för detta? Känns som denna laptop skulle fungera mer än väl om det inte är något tungt du ska göra.

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-14...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB