Är detta digital (optisk) ut?

Permalänk

Är detta digital (optisk) ut?

Är det digital ut som är under hdmi3 på bilden?

Jag har denna tv: https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Läser man specifikationen så hittar jag dock inget om digital anslutning men jag tycker det ser ut så.
Jag använder just nu aktiva högtalare och kör via bluetooth men tänkte uppgradera med nya högtalare och förstärkare.

Permalänk
Medlem

Yes TOSLINK

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

Glöm inte att du inte kan höja och sänka ljudet via optiska utgången. Du kan alltså inte använda TVns fjärrkontroll utan måste använda förstärkarens egna fjärrkontroll.

Du är även begränsad till Dolby Digital 5.1, så Dolby Digital Plus, Atmos, TrueHD och DTS motsvarigheter kommer inte fungera.

Har TVn en HDMI med ARC eller eARC så ska du använda den om möjligt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Precis som nu1mlock säger så är TOSLINk förlegad teknik. Använd ARC eller eARC istället.

Permalänk
Medlem

TV:n verkar stödja eARC, hittar dock inte på vilken HDMI-ingång det är. Brukar vara uppmärkt så lätt att hitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Glöm inte att du inte kan höja och sänka ljudet via optiska utgången. Du kan alltså inte använda TVns fjärrkontroll utan måste använda förstärkarens egna fjärrkontroll.

Så trodde jag att det var, men med min LG OLED 65C1 tillsammans med en gammal, gammal Yamaha-förstärkare så styr TVns fjärr receiverns volym.

Citat:

Du är även begränsad till Dolby Digital 5.1, så Dolby Digital Plus, Atmos, TrueHD och DTS motsvarigheter kommer inte fungera.

Har TVn en HDMI med ARC eller eARC så ska du använda den om möjligt.

Vanliga DTS fungerar också, men i övrigt har du rätt. Jag hade tänkt köra ARC, men efter att försökt i timmar med att få den förbannade skiten att fungera, gav jag upp och drog bara en optisk kabel istället. Den fungerade på första försöket.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Bildexpert

TOSLINK fungerar utmärkt för 2-kanals LPCM, med praktiskt taget vilket bitdjup och samplingsfrekvens som helst, så för någon med en stereoanläggning är det ett alldeles utmärkt alternativ än idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

TOSLINK fungerar utmärkt för 2-kanals LPCM, med praktiskt taget vilket bitdjup och samplingsfrekvens som helst, så för någon med en stereoanläggning är det ett alldeles utmärkt alternativ än idag.

Kontext räknas. När jag säger förlegad är det i kontextet hemmabio kopplad till TV.

Permalänk
Skrivet av edson:

TV:n verkar stödja eARC, hittar dock inte på vilken HDMI-ingång det är. Brukar vara uppmärkt så lätt att hitta.

Jo det finns eARC på hdmi 2.
Spännande att specifikationen säger så här:

Anslutningar
Antal HDMI-ingångar 3
eARC (enhanced Audio Return Channel) Nej
Antal USB-ingångar 2
Stödjer följande media via USB
Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnubben90:

Jo det finns eARC på hdmi 2.
Spännande att specifikationen säger så här:

Anslutningar
Antal HDMI-ingångar 3
eARC (enhanced Audio Return Channel) Nej
Antal USB-ingångar 2
Stödjer följande media via USB
Ja

Elgigantens spec-sidor ska man alltid ta med några nävar salt.

Direkt från Samsung:
https://www.samsung.com/se/tvs/uhd-4k-tv/au9075-50-inch-cryst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Så trodde jag att det var, men med min LG OLED 65C1 tillsammans med en gammal, gammal Yamaha-förstärkare så styr TVns fjärr receiverns volym.

Signalen att ändra volym skickas i vilket fall inte via den optiska anslutningen. Det är möjligt att din TV eller fjärr kan skicka via IR.

Nu när jag tänker på det så borde även Samsung klara av det.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Signalen att ändra volym skickas i vilket fall inte via den optiska anslutningen. Det är möjligt att din TV eller fjärr kan skicka via IR.

Nu när jag tänker på det så borde även Samsung klara av det.

Om man sitter vid en PC och kopplar in ljudet via optisk, så kan man från Windows ändra ljudvolymen. Detta är notabelt eftersom det inte fungerar från en Mac - kopplar man in sig via optisk så stänger den av volym-kontrollen. Hur det nu fungerar klarar alltså Windows av att manipulera ljudströmmen så att volymen går upp eller ner. Ursprungligen tänkte jag att TVn gör samma sak, men jag ser att ljudvolymen ändras på receiverns display, så det är mer komplext än så.

Det skall sägas att HDMI-kabeln naturligtvis sitter kvar mellan TV och receiver, eftersom jag ibland kör video genom receivern (min gamla Bluray-spelare sitter på receivern). Det är alltså inte omöjligt att signalen går den vägen, trots att själva ljudet inte fungerar alls och receivern står inställd på en helt annan kanal.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Om man sitter vid en PC och kopplar in ljudet via optisk, så kan man från Windows ändra ljudvolymen. Detta är notabelt eftersom det inte fungerar från en Mac - kopplar man in sig via optisk så stänger den av volym-kontrollen. Hur det nu fungerar klarar alltså Windows av att manipulera ljudströmmen så att volymen går upp eller ner. Ursprungligen tänkte jag att TVn gör samma sak, men jag ser att ljudvolymen ändras på receiverns display, så det är mer komplext än så.

Det skall sägas att HDMI-kabeln naturligtvis sitter kvar mellan TV och receiver, eftersom jag ibland kör video genom receivern (min gamla Bluray-spelare sitter på receivern). Det är alltså inte omöjligt att signalen går den vägen, trots att själva ljudet inte fungerar alls och receivern står inställd på en helt annan kanal.

Konstigt de inte fungerar på mac.
Du ändrar ju inte volymen på förstärkaren i windows. Det är ju bara en mjukvaru ändring av volymen. Verkar ju konstigt om MAC låst en sådan simpel funktion

Har kört stereoförstärkare via toslink till min PC sedan så länge jag kan minnas, typ när toslink kom på ljudkort/moderkort

Och detta är väl samma anledning det fungerar på vissa TV. Dvs du ändrar inte volymen på förstärkaren, utan du bara sänker o höjer steget du valt på förstärkaren (vet en del som gjort så, de väljer en högre volym på förstärkaren sen har tvn på kanske 60% som bas. Så finns de rum för både höja o sänka de valda steget på förstärkaren).

Så var även fallet när jag körde toslink till TV och hade en xiaomi mi box. Då kunde jag ändra volymen på xiaomi fjärren. Men den ändrade ju inte förstärkarens valda volym. Bara som i windows typ. Därför hade jag lite högre nivå valt på förstärkaren så jag hade rum för både höja o sänka utan använda förstärkarkontrollen.

Direktstyra förstärkarens faktiskt volym har jag aldrig lyckats via ren toslink dock.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av mpat:

Detta är notabelt eftersom det inte fungerar från en Mac - kopplar man in sig via optisk så stänger den av volym-kontrollen.

Vilka Maccar har optisk utgång? Eller används någon adapter? Kan inte minnas mig ha sett det på någon av de många Maccar jag använt.

Har heller aldrig varit med om att volymkontrollen försvunnit i macOS oavsett vad jag använt för lösning för externt ljud. Däremot kan det ju hända att volymkontrollen försvinner från ens top bar och då får man ta fram den genom Systeminställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Vilka Maccar har optisk utgång?

Typ alla, kombinerat i den vanliga ljud ut-porten. Man använder en sådan här kabel:

https://www.amazon.se/dp/B0057A98PG/ref=asc_df_B0057A98PG1658...

Kan ju vara borttaget på modernare modeller, har inte gjort det på ett tag, men det fanns kvar rätt länge.

Citat:

Har heller aldrig varit med om att volymkontrollen försvunnit i macOS oavsett vad jag använt för lösning för externt ljud. Däremot kan det ju hända att volymkontrollen försvinner från ens top bar och då får man ta fram den genom Systeminställningar.

Den finns kvar i menyraden men blir ljusgrå, som menyer blir när de inte går att använda. Nej, det funkar inte att gå in i Systeminställningarna heller, den volymkontrollen är också bortlåst. Återgår till det normala Norman drar ur den optiska sladden.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av mpat:

Kan ju vara borttaget på modernare modeller, har inte gjort det på ett tag, men det fanns kvar rätt länge.

Spännande, måste kika på detta. Har ett par Maccar gjorda mellan 2009 och 2020 att undersöka med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Spännande, måste kika på detta. Har ett par Maccar gjorda mellan 2009 och 2020 att undersöka med.

IMac 2009 har det, det vet jag eftersom jag hade en och det var där jag använde porten. MBPerna tog bort det med 2016 års modell, men de hade det innan dess.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Precis som nu1mlock säger så är TOSLINk förlegad teknik. Använd ARC eller eARC istället.

Egentligen har tillverkarna låtit det bli en teknik som inte har stöd för det senaste, men den är överlägsen om man har problem med jordströmmar eller på annat sätt vill få elektrisk isolering.

Men de flesta media idag är max 5.1, så det är egentligen inget problem.

Nu finns det tydligen optisk HDMI-kabel att köpa (bl.a. på Kjell), men jag vet inte hur bra de är i verkligheten. Men ibland vill man inte få ljud och bild samma väg utan olika vägar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Men de flesta media idag är max 5.1, så det är egentligen inget problem.

Det har ju inte endast med antal kanaler att göra, det blir ju även lägre kvalitet på ljudet rent allmänt.

Det är ändå rätt stor skillnad i kvalitet på Dolby Digital och TrueHD. Man går ju även miste om alla höjdkanaler om man vill ha Dolby Atmos via antingen Dolby Digital Plus eller Dolby TrueHD (samt DTS motsvarande). Spel använder också ofta både högre kvalitet och fler kanaler än vad man kan få via Toslink.

Alla streamingtjänster erbjuder väl Dolby Digital Plus (högre bitrate än Dolby Digital) med Atmos på nästan allt nyproducerat material idag?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

TOSLINK fungerar utmärkt för 2-kanals LPCM, med praktiskt taget vilket bitdjup och samplingsfrekvens som helst, så för någon med en stereoanläggning är det ett alldeles utmärkt alternativ än idag.

Tror jag kan intyga detta. Kör Sennheiser RS180, öppna 2chan radio.
Det spatiala gets me errytiem tho.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av mpat:

IMac 2009 har det, det vet jag eftersom jag hade en och det var där jag använde porten.

Alright; Jag har just en iMac från 2009 liggandes i klädkammaren så det är verkligen något jag tänker undersöka.