Permalänk
Medlem

Skurmedel i Roborock

Jag har en Roborock S6 som håller rent i mitt hem. Jag undrar om någon av er kör med skurmedel i när ni svabbar med den? Jag har inte provat men skulle vilja prova för att få en ännu renare doft. Har någon tips på ett bra som funkar och hur mycket skurmedel häller ni i vattenbehållaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Jag har en Roborock S6 som håller rent i mitt hem. Jag undrar om någon av er kör med skurmedel i när ni svabbar med den? Jag har inte provat men skulle vilja prova för att få en ännu renare doft. Har någon tips på ett bra som funkar och hur mycket skurmedel häller ni i vattenbehållaren?

Roborock själva rekommenderar att man inte lägger något medel i vattentanken enligt manualen iallafall fyi

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Roborock själva rekommenderar att man inte lägger något medel i vattentanken enligt manualen iallafall fyi

Vill minnas att de skriver att om det inte löddrar för mycket så kan man använda skurmedel. Om jag inte minns helt fel vill säga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Vill minnas att de skriver att om det inte löddrar för mycket så kan man använda skurmedel. Om jag inte minns helt fel vill säga...

Står följande:

Källa: https://support.roborock.com/hc/en-us/article_attachments/900... sida 19 i manualen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Ah ok då mindes jag fel i alla fall då :/
Tack för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Ah ok då mindes jag fel i alla fall då :/
Tack för svar

Jag och många andra (sök lite på Google) kör skurmedel i. Än så länge fungerar det super och ser inte ut att skapa problem. Bara använt det i 6 månader visserligen.

Tror det jag använder heter brava jet (skapat av någon annat märke som gör robotdammsugare). Klart man använder det på egen risk men det var så många som använt i flera år så jag körde på.

Edit: Använder S7.

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra men det gäller att ha extremt lite annars får man en film på golvet.

Permalänk
Medlem

Du kan annars blanda i pyttelite av en "hushållsparfym" om det är fräsch doft du är ute efter.

Typ dessa, fast det finns såklart billigare https://www.rituals.com/sv-se/hem/rumsspray
Två sprayningar i tanken räcker gått och väl.

Vanlig skurmedel gör inte så mycket mer än att lägga en film på golvet som nämnt ovan.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Brukar blanda i en liten skvätt vanlig grön såpa i vattnet. Funkar fint! Inte skapat några problem.

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : Cooler Master Tempest GP27U Mini LED 4K

Permalänk
Medlem

vi kör grönsåpa i både s5 och s7+ (några droppar)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Ett par tre droppar tensider som såpa lär inte var något problem och förbättrar vätningen mycket - och är emulgerade av fetter och därmed också rengörande effekt.

Att man skriver som man gör är att friskriva sig från problem när typ en av hundra köpare häller i koncentrat av rengöringsmedel istället för vatten och det blir reklamationer/garantiärenden...

Skulle också köra på någon såpa av tallolja, soljaolja, olivolja, ricinolja[1] och den riktiga finsåpan för trägolv - linoljesåpa när det används på trägolv och golv med linoljefärger/lacker och oljefärger som ytbehandling då fettsyran i såpan kan sugas in och fylla på fettsyreförrådet i trädet/lacken när det med tiden torkar ut (oljorna är flyktiga även om det går väldigt långsamt) och lacken blir skör och börja ha sprickor i sig då oljorna också fungerar som plasticid/mjukmedel - det är förlust av dessa oljor som gör att färg och lacker till sist börja spricka och senare flagna

- Om det är på obehandlad/oljad golv så ger skurgolv med såpa en allt vitare träyta då alkaliet i såpan sakta bleker träfibren och är en golv-ytbehandlingmetod som har ökat popularitet senare år.

På syntetgolv kan jag tänka mig att kvarlämnad tunn tensidyta upplevs som mindre bra (då den inte sugs ned i underlaget som med trä, oljelacker mm.) men det handlar också om hur mycket rengöringsmedel man häller i då med handskurning med mopp har man samma bekymmer om man har för mycket regöringsmedel i tvättvattnet.

[1]
Ricinolja var ursprunget till grönsåpan med naturlig färgning under koket medans såpa på tallolja gav gulsåpa vilket man var tvingad till under världskrigen och ricinolja (castor oil) blev en bristvara - idag färgar man gul eller grönsåpa oavsett oljebas [oftast tallolja] och det är samma såpa i båda - gul eller grön såpa är alltså en marknadsföringsgimick drivet av tradition hur såpa skall se ut bland köparna

Permalänk
Medlem

Jag kör med en aning vanlig Ajax .. mest för doften

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix