Någon som har testat Vimla?

Permalänk
Medlem

Jag har också haft Vimla i typ 5 år och var länge nöjd, men nu är jag på väg ifrån dom. När något strular är deras support inte nåt att hänga i julgranen och när det började strula för mig skulle dom ha en massa info i omgångar. Sen kröp det fram att dom hade avvecklat 3G nätet i Lund i precis samma veva som mina problem började. Jag har typ ingen 4G täckning här med Vimla och när dom skulle "felsöka" det skulle dom återigen ha en massa info i omgångar och flera gånger om. Till slut gav jag upp, jag kan liksom bara ge dom information om exakt samma avbrutna samtal så många gånger... Jag misstänker att det nog var deras taktik.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag har också haft Vimla i typ 5 år och var länge nöjd, men nu är jag på väg ifrån dom. När något strular är deras support inte nåt att hänga i julgranen och när det började strula för mig skulle dom ha en massa info i omgångar. Sen kröp det fram att dom hade avvecklat 3G nätet i Lund i precis samma veva som mina problem började. Jag har typ ingen 4G täckning här med Vimla och när dom skulle "felsöka" det skulle dom återigen ha en massa info i omgångar och flera gånger om. Till slut gav jag upp, jag kan liksom bara ge dom information om exakt samma avbrutna samtal så många gånger... Jag misstänker att det nog var deras taktik.

Tråkigt att det blivit så. Vimla var riktigt fantastiskt bra när jag skaffade dem (när de startade). De krånglar dock inte för mig och priset jag betalar är oslagbart, så lär krävas att det börjar krångla mycket för att jag ska byta tyvärr.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Tråkigt att det blivit så. Vimla var riktigt fantastiskt bra när jag skaffade dem (när de startade). De krånglar dock inte för mig och priset jag betalar är oslagbart, så lär krävas att det börjar krångla mycket för att jag ska byta tyvärr.

Behöver du ha kontakt med sjukvården så går det inte ha vimla och det krånglar. Är inga problem om inte en kompis kan nå dig någon dag med om du t.ex väntar på en undersökning eller en operation så går det inte att folk inte kommer fram till dig. Bara ett av olika exempel på när vimla och deras problem som de inte är så "benägna" på att lösa kan ställa till med stora problem. Att man kan nås på sin mobil idag då det är det enda många har nu för tiden är i vissa fall väldigt viktigt. Och tyvärr kan man aldrig veta när man blir sjuk och att då behöva krångla med att byta operatör är inte riktigt det man vill behöva krångla med också. Så vimlas i vissa fall låga/krånglande upptid är för en del inget problem men är katastrof i andra lägen.

Permalänk
Medlem

Bytte själv ifrån Vimla till Comviq för några veckor sen. Vimla har funkat kanon sen 2016 för min del, men för 6-7 månader sen började det strula och supporten gjorde inga större ansträngningar för att fixa problemet.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Skrivet av ToddTheOdd:

Behöver du ha kontakt med sjukvården så går det inte ha vimla och det krånglar. Är inga problem om inte en kompis kan nå dig någon dag med om du t.ex väntar på en undersökning eller en operation så går det inte att folk inte kommer fram till dig. Bara ett av olika exempel på när vimla och deras problem som de inte är så "benägna" på att lösa kan ställa till med stora problem. Att man kan nås på sin mobil idag då det är det enda många har nu för tiden är i vissa fall väldigt viktigt. Och tyvärr kan man aldrig veta när man blir sjuk och att då behöva krångla med att byta operatör är inte riktigt det man vill behöva krångla med också. Så vimlas i vissa fall låga/krånglande upptid är för en del inget problem men är katastrof i andra lägen.

Man kan inte riktigt generalisera så som du gör. Jag hade också problem med samtal som inte kom fram under några veckor men det problemet har försvunnit helt för mig trots att jag rör mig i samma områden. Men håller med om att sådana problem är helt oacceptabla. Hade det inte löst sig för mig så hade jag nog också blivit tvungen att byta operatör.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Haft vimla ett par år nu. Men känns som att det blivit segt som sirap senaste månaden? Kanske dags byta.

Permalänk
Medlem

Har haft vimla nu i runt 5 år och hade jag inte haft ett gratis abb så hade jag nog antagligen flyttat för länge sedan

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk

Vimla har något som heter kompispris där de har 10GB för 70kr är det någon som har det och vet hur man skaffar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vimla har något som heter kompispris där de har 10GB för 70kr är det någon som har det och vet hur man skaffar det?

Säker på att det inte är 170 kr/mån som det kostar? Annars så kan det vara så att man har lyckats få till 10 tips-rabatter på totalt 100 kr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Behöver du ha kontakt med sjukvården så går det inte ha vimla och det krånglar. Är inga problem om inte en kompis kan nå dig någon dag med om du t.ex väntar på en undersökning eller en operation så går det inte att folk inte kommer fram till dig. Bara ett av olika exempel på när vimla och deras problem som de inte är så "benägna" på att lösa kan ställa till med stora problem. Att man kan nås på sin mobil idag då det är det enda många har nu för tiden är i vissa fall väldigt viktigt. Och tyvärr kan man aldrig veta när man blir sjuk och att då behöva krångla med att byta operatör är inte riktigt det man vill behöva krångla med också. Så vimlas i vissa fall låga/krånglande upptid är för en del inget problem men är katastrof i andra lägen.

Problemet är sjukvården då deras växlar bara kan ringa genom 3g nätet och Vimla har likt 3 inte tillgång till något 3g nät längre enbart 4g/5g.

Morsan hade samma problem så hon fick byta till halebop (telia) som fortfarande har 3g nät.

kollar du @hurtigbullen inlägg längre upp i tråden så är det bekräftat att deras 3g nät är släckt

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Säker på att det inte är 170 kr/mån som det kostar? Annars så kan det vara så att man har lyckats få till 10 tips-rabatter på totalt 100 kr.

https://vimla.se/priser-kompis/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Problemet är sjukvården då deras växlar bara kan ringa genom 3g nätet och Vimla har likt 3 inte tillgång till något 3g nät längre enbart 4g/5g.

Morsan hade samma problem så hon fick byta till halebop (telia) som fortfarande har 3g nät.

kollar du @hurtigbullen inlägg längre upp i tråden så är det bekräftat att deras 3g nät är släckt

Var har du fått denna lögnen ifrån?

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Vimla har något som heter kompispris där de har 10GB för 70kr är det någon som har det och vet hur man skaffar det?

Det går att få på tre sätt så vitt jag vet.
1. Man jobbar på Vimla/Telenor (men då har man säkert tillgång till ännu bättre erbjudanden iofs eller gratis abonnemang).
2. Man är kompis/familj till någon som jobbar på Vimla (därav namnet).
3. Man tecknade abonnemang runt när Vimla startade sin verksamhet. Då kunde man teckna vissa erbjudanden på abonnemang som senare omvandlades till kompispris-abonnemang (det var så jag fick det).

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Problemet är sjukvården då deras växlar bara kan ringa genom 3g nätet och Vimla har likt 3 inte tillgång till något 3g nät längre enbart 4g/5g.

Morsan hade samma problem så hon fick byta till halebop (telia) som fortfarande har 3g nät.

kollar du @hurtigbullen inlägg längre upp i tråden så är det bekräftat att deras 3g nät är släckt

Så vitt jag vet har de bara avvecklat 3G-nätet helt på Öland. Men de har påbörjat avvecklingen av 3G överallt, så enstaka 3G-stationer kan ha stängt runtom i Sverige.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Problemet är sjukvården då deras växlar bara kan ringa genom 3g nätet.

Jo för att man får cancer av 4G och Corona av 5G. Men om man avjoniserar sin telefon ska det gå bra.

Skämt åsido, hur tänkte du där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Problemet är sjukvården då deras växlar bara kan ringa genom 3g nätet och Vimla har likt 3 inte tillgång till något 3g nät längre enbart 4g/5g.

Morsan hade samma problem så hon fick byta till halebop (telia) som fortfarande har 3g nät.

kollar du @hurtigbullen inlägg längre upp i tråden så är det bekräftat att deras 3g nät är släckt

Fast det där stämmer inte att sjukvården bara kan ringa genom 3G nätet. Telia har stängt mycket av deras 3G nät och kommer vara helt stängt om lite mer än 1 år. Sedan har Vimla inte 5G stöd. Vimlas 3G nät är inte släkt överallt, men Telia, Tele2 och Telenor (Vimla använder Telenors nät) kommer ha stängt 3G näten på 2100 bandet till våren 2024. Tre är dom enda som sagt att dom tänker ha 3G stöd en bit efter 2025. Tele2 och Telenor har också börjat använda 3G på 900 bandet som dom kommer ha till slutet av 2025.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Oliver91:

Problemet är sjukvården då deras växlar bara kan ringa genom 3g nätet och Vimla har likt 3 inte tillgång till något 3g nät längre enbart 4g/5g.

Morsan hade samma problem så hon fick byta till halebop (telia) som fortfarande har 3g nät.

kollar du @hurtigbullen inlägg längre upp i tråden så är det bekräftat att deras 3g nät är släckt

Att sjukvården bara kan ringa via 3G är ju bara trams. Har du läst detta på någon antivaxx/5g sanningssägande hemsida eller?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

För mig finns det inget annat än Telia. Jag fick agera medlare åt mina 5 kamrater sist vi åkte iväg och fiskade. Ingen utom jag hade mottagning. Telia fungerar, men det kostar därefter.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vimla har något som heter kompispris där de har 10GB för 70kr är det någon som har det och vet hur man skaffar det?

Japp, men det är omöjligt att skaffa längre om du nu inte jobbar inom telenor.

Permalänk
Skrivet av Bozzeta:

Japp, men det är omöjligt att skaffa längre om du nu inte jobbar inom telenor.

Så det gick förut som privatperson? Hur kunde de vara så billiga då? Ingen har haft 10GB för 70kr förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Var har du fått denna lögnen ifrån?

Direkt från regionen? De beklagar och ska ha en lösning under 2023

Skrivet av TobiasStockholm:

Så vitt jag vet har de bara avvecklat 3G-nätet helt på Öland. Men de har påbörjat avvecklingen av 3G överallt, så enstaka 3G-stationer kan ha stängt runtom i Sverige.

Japp och det orsakar problem.

Skrivet av Mordekai:

Jo för att man får cancer av 4G och Corona av 5G. Men om man avjoniserar sin telefon ska det gå bra.

Skämt åsido, hur tänkte du där?

Ja man kan få cancer av allt? Skämt åsido så har regionen bekräftat att deras växlar är omoderna och en uppgradering kommer under 2023, de får ringa från sina privata telefoner till de som de inte kan nå... Otroligt pinsam lösning!

Skrivet av jnsson:

Fast det där stämmer inte att sjukvården bara kan ringa genom 3G nätet. Telia har stängt mycket av deras 3G nät och kommer vara helt stängt om lite mer än 1 år. Sedan har Vimla inte 5G stöd. Vimlas 3G nät är inte släkt överallt, men Telia, Tele2 och Telenor (Vimla använder Telenors nät) kommer ha stängt 3G näten på 2100 bandet till våren 2024. Tre är dom enda som sagt att dom tänker ha 3G stöd en bit efter 2025. Tele2 och Telenor har också börjat använda 3G på 900 bandet som dom kommer ha till slutet av 2025.

Det är som du nämner något specifikt band som är avvecklat hos nämnda operatörer som orsakar strulet hos regionen.

Skrivet av Trigger:

Att sjukvården bara kan ringa via 3G är ju bara trams. Har du läst detta på någon antivaxx/5g sanningssägande hemsida eller?

Japp, källa flashback eller samtal med region hallands ansvariga för teleutrustningen.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Direkt från regionen? De beklagar och ska ha en lösning under 2023

Japp och det orsakar problem.

Ja man kan få cancer av allt? Skämt åsido så har regionen bekräftat att deras växlar är omoderna och en uppgradering kommer under 2023, de får ringa från sina privata telefoner till de som de inte kan nå... Otroligt pinsam lösning!

Det är som du nämner något specifikt band som är avvecklat hos nämnda operatörer som orsakar strulet hos regionen.

Japp, källa flashback eller samtal med region hallands ansvariga för teleutrustningen.

Att någon bara kan ringa från t.ex. 3G påverkar inte den personen du ringer till. Spelar ingen roll om den du ringer till tar emot samtalet på 2G, 3G eller 4G så det du hört kan inte stämma.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Så vitt jag vet har de bara avvecklat 3G-nätet helt på Öland. Men de har påbörjat avvecklingen av 3G överallt, så enstaka 3G-stationer kan ha stängt runtom i Sverige.

Från denna bild

Så har Telenor stängt ner ca 2000 basstationer för 3G så det är inte enstaka stationer
Bilden har jag tagit själv och kommer från denna video https://www.youtube.com/watch?v=O_xWafrTBX4

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Så det gick förut som privatperson? Hur kunde de vara så billiga då? Ingen har haft 10GB för 70kr förut.

2015 gick det att få 90kr 10gb/mån under en kort period.
Priset och mängden data har justerats lite under åren.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Oliver91:

Japp, källa flashback eller samtal med region hallands ansvariga för teleutrustningen.

Det låter fortfarande märkligt. Har du lust att posta källan från Flashback?
Det låter ju mer som ett problem med hårdvaran man använder

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Direkt från regionen? De beklagar och ska ha en lösning under 2023

Japp och det orsakar problem.

Ja man kan få cancer av allt? Skämt åsido så har regionen bekräftat att deras växlar är omoderna och en uppgradering kommer under 2023, de får ringa från sina privata telefoner till de som de inte kan nå... Otroligt pinsam lösning!

Det är som du nämner något specifikt band som är avvecklat hos nämnda operatörer som orsakar strulet hos regionen.

Japp, källa flashback eller samtal med region hallands ansvariga för teleutrustningen.

Jag vet inte om du trollar eller på riktigt inte förstår hur telenätet fungerar. Allt anslutet till ett PSTN kan tekniskt kontakta allt kopplat till ett PSTN. Hela poängen med telenät är ju att oavsett vilken PSTN-utrustning du har kan du använda likt annan PSTN-utrustning. De menar antagligen sina egna mobila enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

För mig finns det inget annat än Telia. Jag fick agera medlare åt mina 5 kamrater sist vi åkte iväg och fiskade. Ingen utom jag hade mottagning. Telia fungerar, men det kostar därefter.

Du kan ju skaffa Fello i så fall

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag vet inte om du trollar eller på riktigt inte förstår hur telenätet fungerar. Allt anslutet till ett PSTN kan tekniskt kontakta allt kopplat till ett PSTN. Hela poängen med telenät är ju att oavsett vilken PSTN-utrustning du har kan du använda likt annan PSTN-utrustning. De menar antagligen sina egna mobila enheter.

Japp! De har ju jobbtelefoner som strular så de får använda sina privata för att nå vissa.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Det låter fortfarande märkligt. Har du lust att posta källan från Flashback?
Det låter ju mer som ett problem med hårdvaran man använder

Ett skämt med flashback givetvis, det var de svaret jag fick från regionen iallafall

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Har felsökt detta lite mer nu och ska försöka beskriva situationen så tydligt som möjligt.

Jag har haft Vimla i rätt många år nu med både en Oneplus 6 och Oneplus 8T och det har alltid fungerat bra. Därför så rekommenderade jag Vimla till min far nu när han skaffade en Oneplus Nord CE. Problemet är då att han inte kan bli uppring när han är hemma när telefonen står i 2G/3G/4G och 2G/3G/4G/5G läge. Ändrar man till enbart 2G/3G så fungerar det att bli uppringd. Att ringa andra fungerar bra oavsett nätverksläge. Sedan testade jag att sätta i ett annat simkort som kör på Telia i hans Oneplus Nord CE och då fungerar det bra att bli uppringd oavsett vilket nätverksläge man sätter på telefonen. Sätter jag min fars vimla simkort i min egen Oneplus 8T fungerar även det bra.

Så vår slutsats är att vimla inte verkar fungera på denna telefonen, Oneplus Nord CE 5G om man använder 4G där han bor. På andra ställen fungerar det dock bra oavsett läge. Kollar man Oneplus forumet så verkar många ha problem med voice calls: https://forums.oneplus.com/feedback/?node_id=231

Blir kanske att byta telefon istället, borde väl gå på garantin? Att ringa borde ju vara en grundfunktion som ska fungera.

Har samma problem med Oneplus Nord CE 5G med vimla. Löste du problemet? Går inte ta emot samtal på jobbet(lager) och inte heller i källaren. Den som ringer vid detta tillfällen får en röst som säger att mobilen är avstängd. Får sedan direkt efter detta ett sms med ett nummer och att man missat samtalet. Går konstigt nog ringa men inte ta emot samtal.... Varit så sedan mobilen köptes, blir annars att byta lur.