Permalänk
Medlem

Dator för ~15-18k AMD

Hej!

Edit: Uppdaterad version efter råd längre ner i tråden
Har petat ihop denna: Dator

Söker svar på klassiska frågorna som platsar allt i chassit? Och passar grejerna i moderkortet? Extra Noctua-fläktar bra idé?

Vill ej ha Intel och Nvidia-grejer såvida det inte är direkt korkat att köpa AMD över det. Och vill köpa allt via Webhallen.

Tackar för hjälp!

Permalänk
Medlem

Det ser ut som att du valt ett nätaggregat i ATX-format till ett chassi som bara klarar SFX/SFX-L. Webhallen hade riktigt dåliga filtreringmöjligheter men här är ett exempel på ett nätaggregat i korrekt format: https://www.webhallen.com/se/product/295620-Corsair-SF750-750...

Permalänk
Medlem

Har inte den processorn inbyggd grafik. Varför då du kommer att ha ett grafikkort i datorn?

Kanske titta på en CPU utan grafik om det är mer fördelaktigt med pris.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk

Varför 5700G? 5600x är snäppet bättre och billigare utan inbyggd grafik.

Du vill ha ett sfx nätagg även om Nr200p klarar atx. Corsair SF600 hade räckt.

https://www.webhallen.com/se/product/287865-Corsair-SF600-V2-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuppel:

Det ser ut som att du valt ett nätaggregat i ATX-format till ett chassi som bara klarar SFX/SFX-L. Webhallen hade riktigt dåliga filtreringmöjligheter men här är ett exempel på ett nätaggregat i korrekt format: https://www.webhallen.com/se/product/295620-Corsair-SF750-750...

Precis sånt här är anledningen till att man frågar innan man beställer, tack så mycket! Bytt.

Skrivet av Gustav-P:

Har inte den processorn inbyggd grafik. Varför då du kommer att ha ett grafikkort i datorn?

Kanske titta på en CPU utan grafik om det är mer fördelaktigt med pris.

Skrivet av hopppasdefunkar:

Varför 5700G? 5600x är snäppet bättre och billigare utan inbyggd grafik.

Du vill ha ett sfx nätagg även om Nr200p klarar atx. Corsair SF600 hade räckt.

https://www.webhallen.com/se/product/287865-Corsair-SF600-V2-...

Aha det är det som G står för? Gick mest på pris och att det var en nyare modell.

Blir bra med 5600X då!

Permalänk
Medlem

Jag tror inte du får plats med en Noctua NH-U12A i det chassit.
NR200p har en specifierad max höjd på 153mm för CPU kylare och NH-U12A är 158mm. Det står inte på Webhallens sida men Inet specar det tydligare.

Sen så kan det vara bra att beskriva vad du vill använda dator till. Om du vill primärt spela så hade jag gått ner i CPU'n och lagt mer krut på GPU'n istället.

Visa signatur

Ryzen R9 5900X | Dark Rock Pro 4 | Gigabyte Pro 3060 Ti | MSI B450 PRO CARBON AC | 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av klafsarn:

Hej!

Har petat ihop denna: Dator

https://www.webhallen.com/api/cart-img/338332,341689,338848,330746,319200,322382,236123,296372,337712?name=Dator

Söker svar på klassiska frågorna som platsar allt i chassit? Och passar grejerna i moderkortet? Extra Noctua-fläktar bra idé?

Vill ej ha Intel och Nvidia-grejer såvida det inte är direkt korkat att köpa AMD över det. Och vill köpa allt via Webhallen.

Tackar för hjälp!

Måste det vara ITX?
Vill du ha wifi?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av z3poxx:

Jag tror inte du får plats med en Noctua NH-U12A i det chassit.
NR200p har en specifierad max höjd på 153mm för CPU kylare och NH-U12A är 158mm. Det står inte på Webhallens sida men Inet specar det tydligare.

Sen så kan det vara bra att beskriva vad du vill använda dator till. Om du vill primärt spela så hade jag gått ner i CPU'n och lagt mer krut på GPU'n istället.

Ajdå med fläkten. Om jag fattat rätt så är det där ett lite mindre chassit vilket jag gärna vill ha om möjligt men kanske bäst att byta? Har för mig att Noctua-fläktarna är väldigt mycket bättre och tystare än de man får med.

Delvis spelande men det är typ HoI4 och Dota 2 ibland. Viktigaste är att den klarar att streama fotbollsmatch, kolla youtube 4k och börsskärm igång samtidigt men det gör säkert en dator för 10k också.

Skrivet av Aeig:

Måste det vara ITX?
Vill du ha wifi?

Mvh

Nej men gärna så litet chassit som möjligt, men viktigare med tysta fläktar än litet chassit. Helst både

Wifi kan man väl fixa med usb-sticka så inget krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av z3poxx:

Jag tror inte du får plats med en Noctua NH-U12A i det chassit.
NR200p har en specifierad max höjd på 153mm för CPU kylare och NH-U12A är 158mm. Det står inte på Webhallens sida men Inet specar det tydligare.

Sen så kan det vara bra att beskriva vad du vill använda dator till. Om du vill primärt spela så hade jag gått ner i CPU'n och lagt mer krut på GPU'n istället.

Skrivet av klafsarn:

Ajdå med fläkten. Om jag fattat rätt så är det där ett lite mindre chassit vilket jag gärna vill ha om möjligt men kanske bäst att byta? Har för mig att Noctua-fläktarna är väldigt mycket bättre och tystare än de man får med.

Delvis spelande men det är typ HoI4 och Dota 2 ibland. Viktigaste är att den klarar att streama fotbollsmatch, kolla youtube 4k och börsskärm igång samtidigt men det gör säkert en dator för 10k också.

U12A passar i NR200, iaf med icke-fönster panelen, jag har kört det: https://pcpartpicker.com/b/hYykcf

Webhallen säljer förövrigt en av sina egna Config datorer som är nästan samma som du byggt: https://www.webhallen.com/se/product/343118-Webhallen-Config-...

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Uppdaterad:

Permalänk
Medlem

850W är overkill med 5600X och ett Radeon 6600. Om du inte tänkt uppgradera på ett tag räcker det nog med 600W. Men vill du framtidsäkra så låt det vara som det är.

EDIT: ser att du redan ändrat medans jag skrev

Permalänk
Medlem
Skrivet av klafsarn:

Ajdå med fläkten. Om jag fattat rätt så är det där ett lite mindre chassit vilket jag gärna vill ha om möjligt men kanske bäst att byta? Har för mig att Noctua-fläktarna är väldigt mycket bättre och tystare än de man får med.

Delvis spelande men det är typ HoI4 och Dota 2 ibland. Viktigaste är att den klarar att streama fotbollsmatch, kolla youtube 4k och börsskärm igång samtidigt men det gör säkert en dator för 10k också.

Nej men gärna så litet chassit som möjligt, men viktigare med tysta fläktar än litet chassit. Helst både

Wifi kan man väl fixa med usb-sticka så inget krav.

Jag har byggt datorer sedan 2008-2009 och höll i flera år på med ITX specifikt.

Det är nästintill omöjligt att få en helt tyst utan vattenkylning (custom loop) och/eller stort chassi med stora fläktar (140mm eller större) samt gott om luftflöde.

En dator i ITX formfaktorn blir relativt tyst om komponenterna undervoltas eller om komponenterna i sig inte är särskilt kraftfulla, dvs drar mindre ström.

Jag hade satsat på ATX såvida inte utrymme är ett problem eller om datorn skall flyttas ofta.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Här är betydligt bättre prestanda för lägre peng Finns några tusenlappar kvar, jag hade isåfall tittat på en processor med 8 kärnor/16 trådar istället och/eller ett grafikkort med tystare kylare. Nätdelen är grymt prisvärd sett till Webhallens sortiment.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Detta är vad jag hade köpt med din budget på Webhallen (om den skall monteras av dem):

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Jag skulle försöka få in ett 3070 grafikkort som har ca 50% bättre prestanda än ett 6600 om jag skulle lägga den pengen du är inne på.
Blir 2400kr mer då 3070 går att få för 7k från andra butiker https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5809763
En del av det kan tas tillbaka genom att köra ATX (billigare chassi, moderkort, nätagg). Går även ta en billigare hårddisk för några hundra mindre.

Vet inte hur det ser ut nu, förut kunde man be Webhallen att bygga datorn utan grafikkort valt då tillgången inte var bra.
Isf kan du beställa grafikkortet från annan butik och installera det själv vilket är väldigt enkelt.

Edit: Svaret ovanför mitt ser helt okej ut imo.

Permalänk
Medlem

Wow grymt tackar Aeig! Mitt enda klagomål är chassit, vill inte ha några flashiga färger :D. Vad byter du till i så fall?
Edit: Verkar gå att stänga av men kanske är någon form av onödig strömförbrukning med mera ändå.

Skrivet av Amd81:

Jag skulle försöka få in ett 3070 grafikkort som har ca 50% bättre prestanda än ett 6600 om jag skulle lägga den pengen du är inne på.
Blir 2400kr mer då 3070 går att få för 7k från andra butiker https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5809763
En del av det kan tas tillbaka genom att köra ATX (billigare chassi, moderkort, nätagg). Går även ta en billigare hårddisk för några hundra mindre.

Vet inte hur det ser ut nu, förut kunde man be Webhallen att bygga datorn utan grafikkort valt då tillgången inte var bra.
Isf kan du beställa grafikkortet från annan butik och installera det själv vilket är väldigt enkelt.

Har en gammal beef med Nvidia och gillar inte deras grejer. Har ett 1050 i min AiO-dator nu och tycker geforce experience med mera enbart är irriterande. Men tackar för tips i övrigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Folk verkar inte jättenöjda med chassit i recensioner. Har inget emot med några hundralappar till på bättre chassi om någon har något annat att rekommendera. Grymt i övrigt!

Edit: Detta kanske? Med extra Noctua-fläktar för att byta ut de man får med

https://www.webhallen.com/api/cart-img/287133x2,272328?name=C...

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/yiYFAfcMtE0QaBpEuadnP4cTkmk/namnlos

Spräckte budgeten lite men krämade in ett RX 6800 XT i ett ITX bygge

Nu snackar vi om ett kort som ligger mellan RTX 3070 - 3080 i prestanda med mer VRAM, kanske lite AMD Fine Wine framöver?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Detta kanske om itx?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klafsarn:

Folk verkar inte jättenöjda med chassit i recensioner. Har inget emot med några hundralappar till på bättre chassi om någon har något annat att rekommendera. Grymt i övrigt!

Edit: Detta kanske? Med extra Noctua-fläktar för att byta ut de man får med

https://www.webhallen.com/api/cart-img/287133x2,272328?name=C...

Jag tycker absolut du ska köpa ett dyrare chassi om du har råd med det, dock så behöver du inte lägga extra pengar på fläktar från Noctua Köper du ett bra chassi från Phanteks, BeQuiet, Fractal Design så är de som medföljer bra nog.

Jag har själv detta chassi och det är nog det bästa jag har använt överlag. Det är tyst, stilrent, relativt bra temperaturer med tanke på hur slutet det är, gott om plats och massor med tillbehör samt en schysst fläkthubb.

Edit: Moderkortet i den förra listan hade sålt slut, så fick tyvärr ersätta med ett dyrare. Om du vill spara lite pengar så tar du bort 5800X och lägger in en 5600 istället:

Billigare chassi fast fortfarande bra kvalité och med 3 medföljande fläktar:

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Vad är viktigt för dig när du köper chassit? Inga RGB, bra luftflöde (och möjligt att få tyst)?
Har du tittat på Corsair 4000D AIRFLOW eller Lian LI Lancool-II-Mesh-Performance?

Är temperaturer viktiga för dig, lägre behov av snabba fläktar vilket gör det tystare så har GamersNexus väldigt bra tester.
Titta på en av de senaste videorna så kan du se i tabellerna som visas vart andra chassin placerar sig - eller så tittar då på testerna av de chassin som du är intresserad av.

Kör ett 4000D Airflow själv och är nöjd.

Edit: Kolink Observatory hade jag skippat, har ju glaspanel fram och det är ju inte precis bra för luftinflöde

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/yiYFAfcMtE0QaBpEuadnP4cTkmk/namnloshttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/yiYFAfcMtE0QaBpEuadnP4cTkmk/namnlos

Spräckte budgeten lite men krämade in ett RX 6800 XT i ett ITX bygge

Nu snackar vi om ett kort som ligger mellan RTX 3070 - 3080 i prestanda med mer VRAM, kanske lite AMD Fine Wine framöver?

Bra prestanda men det kommer bli tokvarmt och hålla väldigt hög ljudnivå.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av klafsarn:

Hej!

Edit: Uppdaterad version efter råd längre ner i tråden
Har petat ihop denna: Dator

https://www.webhallen.com/api/cart-img/338332,341689,338848,330746,319200,322382,236123,296372,337712?name=Dator

Söker svar på klassiska frågorna som platsar allt i chassit? Och passar grejerna i moderkortet? Extra Noctua-fläktar bra idé?

Vill ej ha Intel och Nvidia-grejer såvida det inte är direkt korkat att köpa AMD över det. Och vill köpa allt via Webhallen.

Tackar för hjälp!

Tjena kompis!

Här har du en bra byggnad för mITX, du kan lira ultra settings i 1440p lugn och fint.
Det chassit som du valde är en riktig bra all-around chassi, tveka inte på den. Den rymmer bra o fint på skrivbordet, jag har haft den och den låter inte alls ngt.

CPU: 5600 (lite mer strömsnålt än X), vill du ha en 8 core kör 5700x då.
GPU: Ok pris nu för att köpa, RX 6700 XT slår 6600 hästlängder och håller bättre för framtiden.
SSD: Lika bra ha en sådan snabb nu när framtida spel kräver det så småningom, dessutom skiljer det sig inte så mkt i priser. PS! Välj ett annat märke om du nu så vill.
PSU: Nästa snarlika priser mellan 650-750 watt, bättre att ta det senare för att säkra sig.
CPU-kylare: Mest för det visuella, diskret och fint men leverar verkligen bra! Har haft en sådan själv. PS! Kolla bara på TPD om du nu väljer en annan avancerad CPU.

Lycka till vännen!

Skrivet av Aeig:

Jag har byggt datorer sedan 2008-2009 och höll i flera år på med ITX specifikt.

Det är nästintill omöjligt att få en helt tyst utan vattenkylning (custom loop) och/eller stort chassi med stora fläktar (140mm eller större) samt gott om luftflöde.

En dator i ITX formfaktorn blir relativt tyst om komponenterna undervoltas eller om komponenterna i sig inte är särskilt kraftfulla, dvs drar mindre ström.

Jag hade satsat på ATX såvida inte utrymme är ett problem eller om datorn skall flyttas ofta.

Mvh

Vadå nästan intill omöjligt? Jag har haft en sådan NR200 på skrivbordet, det kändes som om den inte vore där. Du säger själv, du byggde sedan 2008 och några till. Tekniken har faktiskt gått framåt..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aeig:

Bra prestanda men det kommer bli tokvarmt och hålla väldigt hög ljudnivå.

Mvh

Nu tar du väl ändå i. För att vara ITX är det väldigt välbalanserat imo, jag har själv kört 9900k och 2080s i NR200 utan några fläktar alls och det fungerade bra och var betydligt tystare än tidigare ITX byggen. Det beror helt på vilket grafikkort man väljer och ifall du kör ett par Noctua i topp eller botten så blir det nog bra även med topp-end kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon342649:

Vadå nästan intill omöjligt? Jag har haft en sådan NR200 på skrivbordet, det kändes som om den inte vore där. Du säger själv, du byggde sedan 2008 och några till. Tekniken har faktiskt gått framåt..

Jag sa inte att det var omöjligt, men det är dyrt och det kräver kompromisser.

Då har jag byggt i Ncase M1, Cerberus X, Ghost S1, och några till

Utan custom loop kan du ex. inte få in en 5950X och ett 6900XT/RTX 3090 i ITX utan att det kommer vara högljutt (relativt) om du istället satte samma komponenter i ett 4000D Airflow, Meshify 2, etc.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Nu tar du väl ändå i. För att vara ITX är det väldigt välbalanserat imo, jag har själv kört 9900k och 2080s i NR200 utan några fläktar alls och det fungerade bra och var betydligt tystare än tidigare ITX byggen. Det beror helt på vilket grafikkort man väljer och ifall du kör ett par Noctua i topp eller botten så blir det nog bra även med topp-end kort

I mitt tycke blir det för högljutt, men gränsen för ljudnivå är givetvis subjektiv.

Jag kör ett Define 7 med 5950X och 6900XT, alla fläktar går i 800-900 RPM och jag har undervoltat både CPU och GPU, men den är också nästintill ljudlös även under full belastning.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aeig:

I mitt tycke blir det för högljutt, men gränsen för ljudnivå är givetvis subjektiv.

Jag kör ett Define 7 med 5950X och 6900XT, alla fläktar går i 800-900 RPM och jag har undervoltat både CPU och GPU, men den är också nästintill ljudlös även under full belastning.

Mvh

Jag hade nog också valt ATX med highend componenter och placerat datorn på golvet men vill man ha en liten ITX låda placerad på skrivbordet så blir man nog illa tvungen att kompromissa lite när det gäller ljudnivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Jag hade nog också valt ATX med highend componenter och placerat datorn på golvet men vill man ha en liten ITX låda placerad på skrivbordet så blir man nog illa tvungen att kompromissa lite när det gäller ljudnivå.

Om jag hade byggt ITX och haft på skrivbordet hade jag nog inte valt kraftfullare komponenter än 12400F/12700F eller 5600/5700X, samt ett RX6800/3070 Ti.

Allt handlar i slutändan om vad personen ifråga är OK med, jag har en god vän vars dator låter som ett jetplan 24/7 och han bryr sig inte ett dugg.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Varför rekommenderas 3200Mhz minnen? 3600 eller 4000 kostar ju bara några hundra mer.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Varför rekommenderas 3200Mhz minnen? 3600 eller 4000 kostar ju bara några hundra mer.

För att prestandan är likvärdig mellan 3200/CL16 och 3600/CL18 som är de vanligaste hastigheterna på billiga kit med 2x16GB DDR4, skillnaden är knappt mätbar om ens det i de flesta spel och applikationer.

3200/CL16 ökar också chanserna för kompatibilitet, potentiellt mindre huvudvärk

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED