Adapter för att ladda och lyssna på musik i bilen, samtidigt, med en samsung galaxy s21

Permalänk
Medlem

Adapter för att ladda och lyssna på musik i bilen, samtidigt, med en samsung galaxy s21

Min bil är inte supermodern. Har inte bluetooth. *hide the pain*

Jag har dock "aux-ingång", dvs 3.5mm ljud-ingång. Det har jag tidigare använt med en helt vanlig 3.5mm audio-kabel, med stor framgång.

Min samsung galaxy s21 har dock ingen sån kontakt... Har bara en usb-c kontakt.

Jag skulle vilja ladda och lyssna på musik samtidigt. Därför behöver jag någon form av adapter.

Jag köpte en billig variant... men den funkar inte. Den laddar, men får inget ljud. I en annan uppsättning av enheter/laddare ( inte i bilen) så fick jag ljudet att funka, men då laddade den inte, utan den använde ström från mobilen till att driva adaptern istället.

Letade lite bland alternativ och läste då i en hel del beskrivningar att den bara funkade för s10 och tidigare, av någon anledning. Kanske är något liknande med min, fast butiken kommunicerade det inte lika bra.

Är det nån här som har någon liknande lösning med en liknande mobil? Vad använder ni för adapter?

Jag hittade en sån här: https://www.clasohlson.com/se/Adapter%2C-Belkin-RockStar-3-5m...

Några recensioner säger att den funkar med s20 och s21... men recensionerna är väldigt blandade, både här och andra sidor jag läst om den... och 400 spänn...

Finns det någon bättre lösning?

Permalänk
Medlem

Finns ju Bluetooth till 3.5mm mottagare så slipper du 3.5mm sladden till mobilen

nackdelen är kanske att även den kräver ström från usb så du behöver 2st usb om du vill ladda mobilen samtidig du spelar musik.

https://www.teknikdelar.se/billaddare-med-2-usb-utgangar-2-1a

Permalänk
Medlem

Alternativt kanske du kan ha en trådlös laddare i bilen?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Alternativt kanske du kan ha en trådlös laddare i bilen?

Måste va den bästa lösningen ^

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

+1 för en Bluetooth-adapter. Min (som är 10 år gammal, så du får ingen exakt modell för den finns säkert inte kvar) innehåller en 12V-plugg med ytterligare en USB-A, en sladd till AUXen, samt en kombinerad knapp/mikrofon för att användas till handsfreesamtal.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Bluetooth adapter låter inte helt fy skam...

Den startas då upp automatiskt när man startar bilen och kopplas ihop med mobilen automatiskt?

Jag hade en bluetooth till 3.5mm för länge sen. Den var dock tänkt att användas för att "bluetoothifiera" trådade hörlurar. Den hade batteri inbyggt. Det var lite bökigt i bilen. Man kunde ju ladda den i bilen men den startades inte automatiskt när bilen startade och stängdes av när bilen stängdes av...

Jag har ett usb-uttag inne i handskfacket så den hade passat bra där. Då kan jag ladda mobilen från cigguttaget istället bara.

Permalänk

Jag hade också kört på Bluetooth. Hittade inte just den jag har men denna är ganska lik: https://www.clasohlson.com/se/Bluetoothmottagare/p/39-1199

Smidigt att kunna använda som handsfree vid samtal också. Min kopplar upp sig automatiskt. Trevligt med 2 USB-portar för laddning också

Visa signatur

Intel Core i7 3770K | ASUS GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | ASUS P8Z77-V | BenQ 24" XL2410T 120Hz | Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av CocaColaSweden:

Jag hade också kört på Bluetooth. Hittade inte just den jag har men denna är ganska lik: https://www.clasohlson.com/se/Bluetoothmottagare/p/39-1199

Smidigt att kunna använda som handsfree vid samtal också. Min kopplar upp sig automatiskt. Trevligt med 2 USB-portar för laddning också

Den där är väldigt lik den jag har.

Visa signatur

5900X | 6700XT