Permalänk
Medlem

Veteranmoped = kul!

För något år sedan fick jag ett våldsamt sug att köpa en äldre moped (gärna ett repobjekt) och skruva i.
Fick napp på en äldre Puch Maxi, inte startad på flera år. Men efter lite ny soppa i tanken så startade den så fint. Lät dock som ett tröskverk, alla lager totalslut i motorn!
Beställde alla lager och packboxar på en tysk sida som i princip bara säljer Puch Maxi delar och började byta. Fast jag aldrig skruvat med mopedmotorer innan gick det sjukt smidigt, tack YouTube!
Väldigt skön känsla när man sedan startar motorn och den låter silkeslen.
Använder den när jag kör runt till grannarna, sjukt kul!

Har ni fått någon moped-kris på äldre dagar? Nu har jag helt plötsligt två stycken Puch Maxi.
Båda har fått sig en motorrenovering! Sjukt stor community för Puch Maxi, många som gjort riktigt fina byggen.

Bilder!

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Å avis!
Tyvärr har jag inte plats för en själv, men moppekulturen härikring är väldigt stark.
Gott om träffar året runt och jag känner flera som tjänar grova cash på att köpa/sälja och modda mopeder
Man ser även ofta stora gäng med gubbar och gummor fara runt på vägarna här.
En hel del av dom är såklart våldsammt trimmade, men farbro barbro bryr sig inte, dom är själva med och åker!

Permalänk
Medlem

Kul! Kan absolut se mig själv göra samma sak.

Två-takt eller?

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Medlem

Har en Maxi K2 från -82, enväxlad kickmodell. Trimpipa i originalstuk och bing 14mm förgasare.

Renoverade motorn precis som dig med nya packboxar och lager förra vintern. Tyvärr inte åkt någonting i år. Har nya hjullagerkonor som ligger och väntar på att bli monterade, sen blir det ut och åka igen.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nerus:

Kul! Kan absolut se mig själv göra samma sak.

Två-takt eller?

Japp, tvåtakt. Kan rekommendera Puch Maxi om man inte skruvat förut. Otroligt simpel motor att renovera.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Har en Maxi K2 från -82, enväxlad kickmodell. Renoverade motorn precis som dig med nya packboxar och lager förra vintern. Tyvärr inte åkt någonting i år. Har nya hjullagerkonor som ligger och väntar på att bli monterade, sen blir det ut och åka igen.

<Uppladdad bildlänk>

Trevligt, jag har också enväxlade. Funderar på att köpa 70cc och ett större avgassystem för att få mer vrid. Är inte speciellt intresserad utav att åka fort

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Å avis!
Tyvärr har jag inte plats för en själv, men moppekulturen härikring är väldigt stark.
Gott om träffar året runt och jag känner flera som tjänar grova cash på att köpa/sälja och modda mopeder
Man ser även ofta stora gäng med gubbar och gummor fara runt på vägarna här.
En hel del av dom är såklart våldsammt trimmade, men farbro barbro bryr sig inte, dom är själva med och åker!

Ja det är väldigt roligt, lätt att skruva i och dessutom väldigt billiga delar! Låter som jag måste bli avis på dig då!

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

För något år sedan fick jag ett våldsamt sug att köpa en äldre moped (gärna ett repobjekt) och skruva i.
Fick napp på en äldre Puch Maxi, inte startad på flera år. Men efter lite ny soppa i tanken så startade den så fint. Lät dock som ett tröskverk, alla lager totalslut i motorn!
Beställde alla lager och packboxar på en tysk sida som i princip bara säljer Puch Maxi delar och började byta. Fast jag aldrig skruvat med mopedmotorer innan gick det sjukt smidigt, tack YouTube!
Väldigt skön känsla när man sedan startar motorn och den låter silkeslen.
Använder den när jag kör runt till grannarna, sjukt kul!

Har ni fått någon moped-kris på äldre dagar? Nu har jag helt plötsligt två stycken Puch Maxi.
Båda har fått sig en motorrenovering! Sjukt stor community för Puch Maxi, många som gjort riktigt fina byggen.

Bilder! <Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Måste bara fråga, har det blivit mer veteranmopeder?
Vet att det är en giftig hobby 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Måste bara fråga, har det blivit mer veteranmopeder?
Vet att det är en giftig hobby 😂

Haha jo det blev en till Maxi =D

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080