Nothing visar Phone 1 – på riktigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Inte något som tilltalar mig direkt. Det är ju fint att det kommer fler val i mellanprisklassen som också kör en hyfsat ren Android, men LED-blink är inget som lockar direkt. Sen tror jag att jag hade irriterat mig oerhört på att kunna se innanmätet utan att ha möjlighet att komma åt det. Å andra sidan ser den ju ganska trevlig ut på kanterna liksom, som en iPhone 5 men utan enorma "bezels" ungefär, men vi får se hur den faktiskt känns.

Storleken i tum är ju på diagonalen så en långsmal telefon har inte alls lika stor skärm som en mer fyrkantig surfplatta även om diagonalen är typ samma.

Sant men då tillkommer det andra problem. Själv hoppas jag på en telefon i 4-5 tums klassen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdennistm:

Lite faktiskt

Detta är inget prestandamonster den är mer riktad för en som surfar betalar räkningar och kollar messenger etc.

Har jag missat något i mobilvärlden? Tror den duger till mer än det (har mellanklass mobil också och det går göra mer än det).

Skrivet av Sveklockarn:

"Design och enkel användning" finns redan en etablerad tillverkare för, heter Apple.

Prackade på min far en ny iPhone SE 2022 för 5695 kr häromdan, och det är väl antagligen jättedyrt om man frågar godtycklig Androidare... men denna kinesiska juldekoration är såklart billig och prisvärd.

För mig är allt över 4000kr för mobil inte billig. Senaste jag köpte var för runt 3500 och har svårt att motivera mer (är snabb, har bra batteritid, hörlursuttag (tyvärr fick jag offra sd kortet)).

Lär i alla fall inte köpa denna oavsett hur mycket han tvingas rea ut den.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Har jag missat något i mobilvärlden? Tror den duger till mer än det (har mellanklass mobil också och det går göra mer än det).

För mig är allt över 4000kr för mobil inte billig. Senaste jag köpte var för runt 3500 och har svårt att motivera mer (är snabb, har bra batteritid, hörlursuttag (tyvärr fick jag offra sd kortet)).

Lär i alla fall inte köpa denna oavsett hur mycket han tvingas rea ut den.

Inte missat ngt men för mig är det just så jag ser på denna mobil. Jag kommer från Poco X3 Pro skärmen suger då ljusstyrkan är otroligt dålig. Hemma inga problem. Ute glöm det inte alls roligt att försöka läsa på skärmen.

Den klarar säkert spela på med hög fps och ta bra bilder. För mig som läser mycket på forum, teknik release etc så är skärmen viktig och att den är snabb. Visst man kan säkert köpa en billigare för det endamål men tror ändå för under 6000kr i dagens läge är det no brainer. Dock så kostar 12gb ram 256gb 6190kr men fortfarande billigt

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Och om man vill köpa från denna etablerade tillverkare, och inte se ut som om man kommer direkt från år 2016 *host iPhone SE, så får man punga ut minst 8-9 lax. Och även då ser det ut som man åkt med en tidsmaskin från 2019 istället

Tycker det är bara bra att ett nytt företag med fokus på "design och enkel användning" kommer till marknaden. Speciellt i en lägre prisklass och då Apple inte lyckas ta tummen ur röven och varken byta till USB C eller ta bort den fula notchen. Nothing har då löst båda dessa problem, och plus det får man en 120 hz skärm, vilket är absolut löjligt att man inte får på en telefon för 9 tusen kronor... T.o.m min Poco F3 för 3 lax erbjuder det, och även helt smärtfritt också.

Ja det viktigaste är ju inte att man har en användbar telefon med marknadens högsta prestanda och ett användarvänligt (och säkert) OS, utan att det ser ut som att man har "den senaste".

När behövs 120 Hz skärm på en mobil förresten? När man ska spela Doom?

Om Android var i närheten av iOS så att det bara var lite layout som skiljde så hade det ju inte spelat något större roll vad man valde för telefon/mobil enhet, men med tanke på att Android är ett gigantiskt säkerhetshål som är lika mjukvarumässigt spretigt som Linux-distributioner på PC så skulle jag inte skaffa en för personlig bruk under några omständigheter. Backupfunktioner via iCloud är också fortfarande ljusår ifrån vad Android erbjuder, där en förlust av telefon inte är värre än att man loggar in på en ny enhet och får tillbaka allt synkroniserat innehåll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Prova googla om det är nåt du inte hajar. Namn på wifi-hotspot styrs av namnet på telefonen, det kan ändras i inställningar/allmänt/om.

En mp3 som ringsignal går, men den måste konverteras till en ringsignalsfil först. Googla.

Ang larm, använd "väckarklocka" istället för vanliga larm för dom låter illa om man är halvsovande. De mysiga larmen i väckarklocka är bättre.

Fullt logiskt och enkelt allt detta menar du? Inget av det du skrev är användarvänligt och med tanke på att du inte ens kan skriva hur jag byter till en egen signal visar ju på hur korkat skit ios är.

Slutsatsen är alltså att varje gång jag måste byta namn på min wifi hotspot så måste jag parkoppla allt igen till telefonen istället för att bara byta namn på wifi hotspot?

Och jag använder ”väckarklocka” idag men du säger fortfarande inte hur jag kan ställa volymen på denna så den ringer varje morgon på en viss volym för något som är användarvänligt bör ha en sådan funktion.
Nu får jag ju hjärtinfarkt varje morgon när den väcker mig i 110dB, och jag vet att den styrs av min ringsignalsvolym men det innebär att jag ska ändra den flera gånger per dag istället vilket är väldans användarvänligt.

Dom som säger att IOS är användarvänligt har aldrig använt något annat och gett det en chans utan styrs enbart av gammal tjat som ”allt bara funkar” när i själva verket inget funkar istället.

För att skapa balans i diskussionen så sitter jag både på en Samsung lur och den iPhone och jag har både en ipad pro 12,9 av senaste modell samt samsungs motsvarande dito så jag har full koll på båda ”lägren”

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Någonting som gör mig mörkrädd, det är att det finns medlemmar på SweClockers som inte riktigt vet vilken telefon de har.

Jag kan helt ärligt inte bry mig mindre om vad den heter, det är ingen större skillnad på 12 eller 13 vad jag förstår och jag har den största av alla modeller som har släppts, apple väljer ju lite titt som tätt att ändra deras namn för att skapa någon slags hype kringe en refresh på en produkt och det tilltalar mig inte.

När min skärm på min andra telefon gick sönder när jag var i NYC så behövde jag en ny telefon snabbt med tanke på att vaccinpass var obligatoriskt vid tidpunkten för att gå innanför dörrarna på valfri byggnad.

Jag kollade upp lite snabbt vilka telefoner som har samma band som vi använder här i EU och gärna fler, men tyvärr är det bara Apple som är tydliga med vilka band en viss modell stödjer.
Så jag vandrade in i en Apple butik i NYC och efter typ 2,5 timmars väntan fick jag köpa en telefon som en annan kund avsagt sig att köpa.
Man skulle tydligen boka en telefon minst 2 dagar innan, men det var den största av deras senaste modell.
Jag hade gärna köpt den billigaste men jag fick leva med detta eftersom det var en rätt aktut situation.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Jag kan helt ärligt inte bry mig mindre om vad den heter, det är ingen större skillnad på 12 eller 13 vad jag förstår och jag har den största av alla modeller som har släppts, apple väljer ju lite titt som tätt att ändra deras namn för att skapa någon slags hype kringe en refresh på en produkt och det tilltalar mig inte.

När min skärm på min andra telefon gick sönder när jag var i NYC så behövde jag en ny telefon snabbt med tanke på att vaccinpass var obligatoriskt vid tidpunkten för att gå innanför dörrarna på valfri byggnad.

Jag kollade upp lite snabbt vilka telefoner som har samma band som vi använder här i EU och gärna fler, men tyvärr är det bara Apple som är tydliga med vilka band en viss modell stödjer.
Så jag vandrade in i en Apple butik i NYC och efter typ 2,5 timmars väntan fick jag köpa en telefon som en annan kund avsagt sig att köpa.
Man skulle tydligen boka en telefon minst 2 dagar innan, men det var den största av deras senaste modell.
Jag hade gärna köpt den billigaste men jag fick leva med detta eftersom det var en rätt aktut situation.

Herregud, sansa dig. Ta en nypa luft och sälj sedan din iphone, du verkar ju inte gilla den direkt och den verkar inte vara för dig. Förövrigt är det nog inte så många normalanvändare som ens använder mp3-filer nuförtiden, så varför ska man kunna lägga in en sån som som ringsignal? För att det går på Android eller? Tror inte Agda bryr sig om det.

Ontopic så var ju inte denna telefon särskilt mycket att hurra för. Känns som alla telefoner är mellanmjölk idag. Varför lämnar Pei ett bolag och startar sen ett likadant? Jag har deras Ear 1-lurar och dom funkar ärligt talat inget vidare. Brusrediceringen är aldrig på när man startar dom, utan man får gå in i appen och ändra läge till typ ambient och sen tillbaka, då märker man att det aktiveras. Touchkontrollerna funkar uselt trots typ 10 firmwareuppdateringar. Funkar telefonen lika halvdant så har de lite att jobba på.. Om jag får spå lite så känns det som att de kommer ha en del motvind i uppförsbacke, men kan ha helt fel 😆

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Skrivet av Pugilisten:

Men "enkel användning" stämmer inte på iPhone. Fick en iPad i julklapp av frugan och exakt allt är krångligare att göra än på en android. Allt. Och det tar längre tid, med tanke på att man inte har en dedikerad "knapp" för att gå bakåt, som alla androids alltid har haft.

Tror det handlar mycket om vad man är van med. Har man alltid haft Android, verkar iOS väldigt begränsat och onormalt, medans Android kan kännas väldigt förvirrande för en iOS användare.

Men ger jag en Android till en iOS användare tror jag de har svårare att förstå den än om jag skulle ge en iPhone till en Android användare (förutsatt att de inte har tidigare erfarenhet av OSet). iOS känns mer "komplett" och straight forward enligt mig.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har svårt att se grejen med den här luren ärligt talat.

Jag har haft glasbaksida på telefon innan med min Honor 8, och det var inte direkt en robust upplevelse, den gick sönder väldigt lätt. De flesta jag kände med den telefonen råkade ut för sprucken baksida. I praktiken behöver man sätta mobilen i ett skal för att skydda den och då spelar det ingen roll hur baksidan ser ut...

Det jag vill ha från en mobil är:

- Tillräcklig hårdvaruprestanda. Något från dagens mellanklass (eller ungefär den prestandanivån som Phone 1 har) är lagom. Mer är bara onödigt för mig.
- Robust design. Behöver inte vara något inspirerat av en grävmaskin, men den ska tåla att tappas så mycket som möjligt, och kontakterna ska inte slitas ut i förtid. Gärna också om den tål att användas i regn med gott samvete.
- Ljusstark skärm som går att se i solljus, som i övrigt är "good enough".
- Vettig batteritid.
- Rimlig servicebarhet så att det går att byta slitdelar till ett vettigt pris.
- Mjukvaruuppdateringar, så att säkerhetsuppdateringar kommer i rimligt tid i minst 5 år efter att telefonen slutar säljas. Även övriga buggar ska lösas inom rimlig tid. (OnePlus har inte varit jättebra på detta på sistone...)
- Ingen inlåsning i en viss tillverkares ekosystem, i grunden ska jag få köra vad fan jag vill på min egen telefon. (Det gör att Apple går bort av principskäl, även om de är bra mobiler på många andra sätt.)
- USB-C-kontakt och standardiserad snabbladdning.

Min nuvaranade mobil är en Oneplus 6 som jag "ärvde" av min fru, efter hon uppgraderade till en 6+. Den checkar inte av hela listan ovan så det finns klart utrymme för förbättring vid nästa köp.

Phone 1 verkar inte checka av mycket mer av ovanstående lista än min Oneplus 6. Klart jag kommer överväga den om jag behöver köpa ny mobil, men det är verkligen inget som får den att sticka ut från mängden för mig utifrån den information vi ser idag.

Däremot är det ju kul att se en ny tillverkare inom branschen, särskilt nu när Oneplus är rejält på dekis...

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att min iPhone 12 mini kommer hålla länge - så jag slipper att bry mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Sant men då tillkommer det andra problem. Själv hoppas jag på en telefon i 4-5 tums klassen.

Tja, långsmala skärmar har absolut nackdelar, men också fördelar. För mig som läser mycket på telefonen får det plats för rader text exempelvis, dock blir ju texten mindre än på en bredare skärm (om texten anpassas efter bredden förstås, vilket är det vanligaste). Å andra sidan så är det ju en ganska liten del av skärmen jag läser på ändå så det kanske inte minskar scrollandet så mycket i alla fall.

Men jämfört med äldre telefoner så är ju den stora fördelen att man får in mer skärm på samma yta, när man slipper en-två centimeter kant uppe och nere. I teorin i alla fall. Samtidigt har ju telefonerna ändå landat i en större fysisk storlek. Men säg en i storlek som en iPhone 5 typ, fast med heltäckande skärm, hade ju funkat bra för de flesta som vill ha något mindre tror jag.

Personligen körde jag rätt snabbt på stora telefoner, köpte första och andra Note exempelvis och blev hånad för det, men de passade vad jag gjorde med telefonen. Idag har jag en relativt liten telefon dock, men skärmen är ju stor i jämförelse med typ Note 1 och så, förutom på just bredden, så egentligen har jag ju inte ändrat mina preferenser utan marknaden har bara följt dem och sen sprungit vidare i samma riktning liksom. För surf, foto och annat jag har telefonen till utom just telefonsamtal så är ju en stor skärm bra, sen handlar det om att den inte får vara så stor att den blir otymplig på något sätt helst, varken i fickan eller handen.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Är det någon annan än media som ser denna hype eller är det en hype skapad av media för att få lite flera views?

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Är det någon annan än media som ser denna hype eller är det en hype skapad av media för att få lite flera views?

Många trodde nog att det skulle bli en "ny oneplus one".
En billig lur med bra hårdvara, eftersom samma man ligger bakom dessa.

Så hypen efter att priset uppdagades är nog media o reklam antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantgrenen:

Tror det handlar mycket om vad man är van med. Har man alltid haft Android, verkar iOS väldigt begränsat och onormalt, medans Android kan kännas väldigt förvirrande för en iOS användare.

Men ger jag en Android till en iOS användare tror jag de har svårare att förstå den än om jag skulle ge en iPhone till en Android användare (förutsatt att de inte har tidigare erfarenhet av OSet). iOS känns mer "komplett" och straight forward enligt mig.

Jag har gått från iOS till android av den anledningen att filhanteringen va fruktansvärt frustrerande, va inga som helst problem men nu va det förvisso typ 11-12 år sedan 🤣

Vad det gäller telefonen så är jag lite taggad, får hoppas den inte lider av massa jobbiga buggar.
Tycker de flesta telefoner jag har haft senaste tiden har klarat det mesta, stirrar verkligen inte mig blind på hårdvara på telefoner.

Bra batteritid, lång livslängd, slippa bloatware och en premiumkänsla är viktigast för mig.

Permalänk
Medlem

Hur underbara är inte dbrand?

https://dbrand.com/shop/special-edition/something

😅

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, långsmala skärmar har absolut nackdelar, men också fördelar. För mig som läser mycket på telefonen får det plats för rader text exempelvis, dock blir ju texten mindre än på en bredare skärm (om texten anpassas efter bredden förstås, vilket är det vanligaste). Å andra sidan så är det ju en ganska liten del av skärmen jag läser på ändå så det kanske inte minskar scrollandet så mycket i alla fall.

Men jämfört med äldre telefoner så är ju den stora fördelen att man får in mer skärm på samma yta, när man slipper en-två centimeter kant uppe och nere. I teorin i alla fall. Samtidigt har ju telefonerna ändå landat i en större fysisk storlek. Men säg en i storlek som en iPhone 5 typ, fast med heltäckande skärm, hade ju funkat bra för de flesta som vill ha något mindre tror jag.

Personligen körde jag rätt snabbt på stora telefoner, köpte första och andra Note exempelvis och blev hånad för det, men de passade vad jag gjorde med telefonen. Idag har jag en relativt liten telefon dock, men skärmen är ju stor i jämförelse med typ Note 1 och så, förutom på just bredden, så egentligen har jag ju inte ändrat mina preferenser utan marknaden har bara följt dem och sen sprungit vidare i samma riktning liksom. För surf, foto och annat jag har telefonen till utom just telefonsamtal så är ju en stor skärm bra, sen handlar det om att den inte får vara så stor att den blir otymplig på något sätt helst, varken i fickan eller handen.

Fördelarna med långsmala passar inte mig då jag får glida telefonen mellan fingrarna upp och ned för att kunna klicka överallt. Det kan gå illa.
Ja de svarta kanterna är nu mindre och dom har även blivit bättre på att inte reagera lika starkt på när handflatan "bullar" upp över en kant som förr. Har en samsung s10e idag och den är på 6.8 tum och den är något för stor för mig så 5 tum skulle nog kunna fungera om skärmen går ut till kanterna.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.