Rykte: Nvidia kapar riktpriserna för Geforce RTX 3000-serien

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Nvidia kapar riktpriserna för Geforce RTX 3000-serien

Fyra kort i toppsegmentet påstås bli billigare framöver, men det återstår att se om det gör någon större skillnad i Sverige.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Får hoppas på 4k som när jag köpte 9700pro för massor av år sedan 😁

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Känns lite för sent för min del. Två år sedan serien släpptes borde ju vara nere på långt under släpp-priserna. Nu tänker jag nog vänta på nysläppen, eller kanske främst alla som paniksäljer

Permalänk
Medlem

Det enda som skulle få mig att köpa ett kort i 3000-serien är om tillgången eller priset på kommande 4000-serien blir skit, men när det ryktas att 4070 kommer prestera som ett 3090 så är man inte direkt köpsugen just nu.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Kommer lite sent kan man tycka, men bättre sent än aldrig?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Verkar som att priserna släppts i Sverige redan

3080 12GB MSRP 799$ = 8470 kr + 25% moms = 10587 kr
Här går det för 10290 kr på Netonnet:
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Visa signatur

Workstation: i7 2600K @ 4.2GHz - Zalman 9900 MAX | MSI P67A-GD65 B3 | Corsair XMS3 1600 (16GB) | MSI GTX 1070 Gaming X | Samsung 860 EVO 1TB | Antec P280 | Corsair HX 850W
Server: Atom C2750 (ASRock C2750D4I) | Kingston 2x8GB 1600 ECC | Intel S3500 160GB | 26TB WD Red | Silverstone DS380 | Silverstone SFX ST45SF-G

Permalänk
Medlem

Magkänslan säger mig "köp ej". Går rykten om att RTX 4070 ska ha likvärdig performance som RTX 3090 och kommer den ens i närheten så är det bortkastat med pengar att köpa 3000-serien nu.

Detta skulle även förklara prissänkningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jenus:

Verkar som att priserna släppts i Sverige redan

3080 12GB MSRP 799$ = 8470 kr + 25% moms = 10587 kr
Här går det för 10290 kr på Netonnet:
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Lite off topic men vilken enhet använder Netonnet för grafikminne??

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Låt oss ej dock glömma bort att nya serien ryktas även ha väldigt mycket högre strömkrav. Detta är då bara basvärdet på den nya generationen. Man skall ha i åtanke kring den nya generationens "spikes" när det kommer till strömmen, som i vissa fall är 3X basvärdet och kan därmed slå av diverse nätaggregat.

Gamers Nexus har gjort en väldigt bra video på just detta ämne, som är värd en titt faktiskt. De förklarar det potentiella stora problemet med nya generationen, som många glömmer bort.

Permalänk
Medlem

Hoppar 3000 serien helt då 4000-serien snart är här👍 så i höst blir man rejält pank!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawelio:

Låt oss ej dock glömma bort att nya serien ryktas även ha väldigt mycket högre strömkrav. Detta är då bara basvärdet på den nya generationen. Man skall ha i åtanke kring den nya generationens "spikes" när det kommer till strömmen, som i vissa fall är 3X basvärdet och kan därmed slå av diverse nätaggregat.

Finns ingen risk alls att 4000 serien skulle ha sämre perf/watt som du antyder. Köper man däremot det värsta kommer det dra ström, men det kommer gå undan också.

Permalänk
Medlem

Lågkonjunktur, energikris, överblivna ampere-kort, få miners som köper kort och desto fler som säljer av sina gamla.
NVIDIA försöker redan kapa sin beställning på 5nm-dies så inte en chans att de släpper ännu fler konkurerande kort om de inte absolut måste.
De kommer bara släppa nya high-end kort för valarna medans 4070 och under får en papperslansering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Finns ingen risk alls att 4000 serien skulle ha sämre perf/watt som du antyder. Köper man däremot det värsta kommer det dra ström, men det kommer gå undan också.

Så du menar att 4000 serien kommer att vara mer energi effektiva än 3000 serien?...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Finns ingen risk alls att 4000 serien skulle ha sämre perf/watt som du antyder. Köper man däremot det värsta kommer det dra ström, men det kommer gå undan också.

Jo precis. Samma sak med 3000 serien om man jämför mot 2000 serien så drar generellt sett (kanske alltid) 3000 modellen mer effekt, men man får ju också fler FPS vid samma energiförbrukning.

@Dawelio Ja den borde vara effektivare än 3000 serien. Men det vet vi inte förrän vi sett tester.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lussarn:

Finns ingen risk alls att 4000 serien skulle ha sämre perf/watt som du antyder. Köper man däremot det värsta kommer det dra ström, men det kommer gå undan också.

Det handlar inte om hur mycket medeleffekt de drar utan om att grafikkorten är uselt designade för att bli billiga, man har snålat in på lokal energilagring så de ger strömspikar som får nätdelarna att slå av, säg att 4000 korten uppför sig likadant så behövs det nätdel på 1200 W för att klara spikarna för ett kort som drar 400 W i medeleffekt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawelio:

Så du menar att 4000 serien kommer att vara mer energi effektiva än 3000 serien?...

Nvidia går från Samsung 8nm)till en betydligt bättre TSMC 5nm, dom kommer få klanta till det mirakulöst mycket ifall perf/watt inte skulle öka. Men visst, allt kan ju hända, men det känns avlägset.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det handlar inte om hur mycket medeleffekt de drar utan om att grafikkorten är uselt designade för att bli billiga, man har snålat in på lokal energilagring så de ger strömspikar som får nätdelarna att slå av, säg att 4000 korten uppför sig likadant så behövs det nätdel på 1200 W för att klara spikarna för ett kort som drar 400 W i medeleffekt.

Kan nog bli ännu värre..

AMD: graphics cards with consumption above 700W TDP before 2025
https://www.guru3d.com/news-story/amd-graphics-cards-with-con...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Finns ingen risk alls att 4000 serien skulle ha sämre perf/watt som du antyder. Köper man däremot det värsta kommer det dra ström, men det kommer gå undan också.

Misstänker att eventuellt missförstånd uppstått här. Jag menar inte att 4000 serien potentiellt har sämre perf/watt än nuvarande serie. Det jag menar är att om 4000 serien har 450W TBP, istället för 300W som 3000 serien (som exempel här), så finns det större risk att 4000 serien trippar diverse system pga de kan få massiva spikar, i jämförelse med 3000 serien. Som är beskrivet i videon jag länkade.

Hoppas detta förtydligar lite grann

Skrivet av mrqaffe:

Det handlar inte om hur mycket medeleffekt de drar utan om att grafikkorten är uselt designade för att bli billiga, man har snålat in på lokal energilagring så de ger strömspikar som får nätdelarna att slå av, säg att 4000 korten uppför sig likadant så behövs det nätdel på 1200 W för att klara spikarna för ett kort som drar 400 W i medeleffekt.

Denna medlem förklarade det lite mer också

Skrivet av Lussarn:

Nvidia går från Samsung 8nm)till en betydligt bättre TSMC 5nm, dom kommer få klanta till det mirakulöst mycket ifall perf/watt inte skulle öka. Men visst, allt kan ju hända, men det känns avlägset.

Det handlar inte direkt om prestanda/effekt egentligen, utan mer om att nya serien kommer dra mer ström generellt och därmed kan deras ström pikar bli så höga att dem orsakar att PSUs slås av pga OCP (Over Current Protection).

Permalänk
Inaktiv

How the tables have turned. Nu försöker de desperat tömma sina lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det handlar inte om hur mycket medeleffekt de drar utan om att grafikkorten är uselt designade för att bli billiga, man har snålat in på lokal energilagring så de ger strömspikar som får nätdelarna att slå av, säg att 4000 korten uppför sig likadant så behövs det nätdel på 1200 W för att klara spikarna för ett kort som drar 400 W i medeleffekt.

Man kan ju diskutera i oändlighet vem som har ansvaret för att sätta kondingarna på sin sida, faktum är att både elektronik och strömförsörjning har ett ansvar. Så här är det alltid med elektronik, enda skillnaden nu är att det rör sig om riktigt höga effekter och det måste vara bättre matchat för att fungera. Ingen vet ännu exakt vad som gäller, eller exakt vilka strömspikar vi talar om. det kommer visa sig. Och en lösning kommer finnas. Om det blir ett faktiskt problem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dawelio:

Låt oss ej dock glömma bort att nya serien ryktas även ha väldigt mycket högre strömkrav. Detta är då bara basvärdet på den nya generationen. Man skall ha i åtanke kring den nya generationens "spikes" när det kommer till strömmen, som i vissa fall är 3X basvärdet och kan därmed slå av diverse nätaggregat.

Gamers Nexus har gjort en väldigt bra video på just detta ämne, som är värd en titt faktiskt. De förklarar det potentiella stora problemet med nya generationen, som många glömmer bort.

Å andra sidan har t.ex. optimum tech kört en överklockad 10900k och rtx 3080/90(?) med sfx 600 gold PSU utan problem och jag tror de flesta som sneglar på toppkort på över 10k har betydligt kraftigare PSU än så.

Permalänk
Medlem

De kan ju lika gärna säga 30 spänn jämt för samtliga kort då de inte har avsikt att sälja mer en halvfull FE kort :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Å andra sidan har t.ex. optimum tech kört en överklockad 10900k och rtx 3080/90(?) med sfx 600 gold PSU utan problem och jag tror de flesta som sneglar på toppkort på över 10k har betydligt kraftigare PSU än så.

Absolut är det så, var mer av en välmening ifrån min sida att eventuellt ha det i bakhuvudet kring om man har en tillräcklig PSU

Å andra sidan är jag skeptisk till att han skulle kunna köra SF600 med nästa generations grafikkort, fast det är bara jag dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Får hoppas på 4k som när jag köpte 9700pro för massor av år sedan 😁

ATI Radeon 9700 Pro 128MB? Det var tider det 😁

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dawelio:

Absolut är det så, var mer av en välmening ifrån min sida att eventuellt ha det i bakhuvudet kring om man har en tillräcklig PSU

Å andra sidan är jag skeptisk till att han skulle kunna köra SF600 med nästa generations grafikkort, fast det är bara jag dock.

Garanterat inte toppmodellen i kombination med t.ex. 13900k, där hade nog jag sneglat på 1Kw PSU just to be safe. Tyvärr blir det lite svårkyld med ITX och sådana komponenter så jag blir väl illa tvungen att leta nånstans i mitten av deras utbud istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Garanterat inte toppmodellen i kombination med t.ex. 13900k, där hade nog jag sneglat på 1Kw PSU just to be safe. Tyvärr blir det lite svårkyld med ITX och sådana komponenter så jag blir väl illa tvungen att leta nånstans i mitten av deras utbud istället.

Där är vi överens

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

ATI Radeon 9700 Pro 128MB? Det var tider det 😁

happy times!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Giriga svenska nätbutiker lära norpa åt sig mellanskillnaden!

Undra hur försäljningen av grafikkort ser ut till hösten med hyperstagflation och energikrisen vi har nu.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

1500 Dollar för toppkortet är fortfarande 300 (eller 20%) mer än 2080 Ti kostade före kryptopandemin.
Det är för lite och för sent.
2080Ti korten såldes för 500 dollar begagnade precis innan 3070 släpptes.
3090 Ti kan alltså hoppa ner till 875 dollar begagnat, vilket fortfarande är högre än vad de borde kosta nya om pris/prestanda vore linjärt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Haziza:

Giriga svenska nätbutiker lära norpa åt sig mellanskillnaden..

Giriga svenska återförsäljare som vågar ta ut nästan två procent marginalvinst på hårdvaruprodukter och dyrare elektronik i allmänhet!

..

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >