Veckans fråga: Vilken panelteknik nyttjar din bildskärm?

Permalänk
Livsnjutare 😎

IPS, ogillar VA och hatar TN.

OLED är inte min kopp te då den är alldeles för stark i de vita partierna som gör att det nästan bränner i näthinnan efter ett tag…

Näh, IPS… tacka vet jag IPS.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

OLED är inte min kopp te då den är alldeles för stark i de vita partierna som gör att det nästan bränner i näthinnan efter ett tag…

Mjae, det är nog mest en inställningsfråga och inte direkt ett specifikt OLED problem... (OLED kan ha aggressiva ABL inställningar som kan bli lite för optimistisk på ljusa partier - som tex subtitles - i annars mörka scener men brukar gå att ställa annorlunda)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv

IPS och det är fruktansvärt. Den enda bra skärmen jag har är på mobilen som är OLED. Jag saknar till och med TN då jag tycker mörka scener på den var bättre än på alla IPS skärmar jag haft.

Stavfel
Permalänk
Medlem

Fabrikskalibrerad VA från BenQ som huvudskärm samt en standard VA som extra skärm, dock blir det nog IPS nästa gång då det är mindre ghosting.

Oled kan vara intressant när dom har löst inbränningsproblemet.

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk

Efter flera år med IPS längtade jag efter bättre svärta så det blev en VA vid Black Friday förra året, i form av Samsung Odyssey G7 C32G75T.

Har varit nöjd och allt är bra utom några mindre detaljer som att gammakurvan är lite off hur jag än försöker med inställningarna.
En annan detalj är att Adaptive-Sync kan strula lite vid låga framerates. T.ex. om jag byter över till min laptop som kör skärmen i 60 Hz så blir det som om att varannan rad av pixlar på skärmen bleknar och tappar färg, vilket bildar ett randigt mönster över mörkare ytor på skärmen.

Sedan saknar jag en riktigt vass MBR, för även om den här skärmen har riktigt bra pixel response time så är det ändå inte samma sak när jag jämför med min gamla skärm som fortfarande är som en dröm i 120 Hz med ULMB (i vissa spel, och bara de spel som verkligen håller sig stabilt på 120 fps)

Permalänk
Medlem

Huvudskärm: VA
Sekundär skärm: TN
TV: VA
Mobil: OLED

Fruns laptop: Kräkdålig TN

Jobblaptop: IPS
Extern skärm till jobbdator: IPS

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Jag testar min 48C1 som skärm nu, men jag har bara ett gtx 1060 så ingen hdmi 2.1, ingen 4:4:4 4K.

Jag har en gammal Qnix 27'' 2560x1440 IPS också

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Äntligen Oled även i kontoret, en sprillans AW3423DW

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Primär: Alienware AW3423DW QD-OLED

Sekundär: Dell 27" S2721DGFA IPS QHD

Detta är min första OLED-skärm någonsin och jag är helt såld.

Jag kommer nog aldrig att kunna gå tillbaka till något annat...

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Roger W:

Mjae, det är nog mest en inställningsfråga och inte direkt ett specifikt OLED problem... (OLED kan ha aggressiva ABL inställningar som kan bli lite för optimistisk på ljusa partier - som tex subtitles - i annars mörka scener men brukar gå att ställa annorlunda)

Precis detta jag menar, med undertexterna. Finns det någon guide eller liknande hur man kommer tillrätta med problemet?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

På skrivbordet så står det Alienware AW3423DW QD-OLED, XtendTouch Pro 15" AMOLED och LG 48CX WOLED. Jag gillar OLED. Har väntat sen FW900.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Kul att se 10% (när jag röstade) kör oled eller liknande. För någon som själv kör oled och tycker de är grymt så hoppas jag att fler kan köra oled och njuta av bildupplevelsen tekniken erbjuder

Tycker det är ett orimligt högt resultat. Det finns inga vanliga bildskärmar med OLED för ett rimligt pris, ett fåtal bärbara med OLED och hur många har sin TV som primär skärm till datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Tycker det är ett orimligt högt resultat. Det finns inga vanliga bildskärmar med OLED för ett rimligt pris, ett fåtal bärbara med OLED och hur många har sin TV som primär skärm till datorn?

Troligtvis folk som kör 48" och 42" LG OLED.

Skrivet av headphoneninja:

På skrivbordet så står det Alienware AW3423DW QD-OLED, XtendTouch Pro 15" AMOLED och LG 48CX WOLED. Jag gillar OLED. Har väntat sen FW900.

Stort skrivbord som får plats med allt det där.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Stort skrivbord som får plats med allt det där.

Det går om man ställer allt framför LG:n, sen får man plocka bort när man vill köra 16:9/4K. Önskade jag hade större skrivbord. ;P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Fujitsu-Siemens SL27T-1 LED, så jag antog att det går under OLED, QD-LED eller motsvarande.
Tips är att köra igång HWiNFO för att vaska fram det.

Du är helt fel ute. Den har troligen en TN panel. Ändrar den lätt färg om du kollar på den ovanifrån?

OLED, QD-OLED är en betydligt bättre skärmteknik och finns typ inte i 27 tum. Dell gjorde väl någon för $5000 tror jag, men är nog den ända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RcT:

Du är helt fel ute. Den har troligen en TN panel. Ändrar den lätt färg om du kollar på den ovanifrån?

OLED, QD-OLED är en betydligt bättre skärmteknik och finns typ inte i 27 tum. Dell gjorde väl någon för $5000 tror jag, men är nog den ända.

Nja, det är lite blå tint om man kollar från en stor vinkel. Klart OLED & QD-LED är mycket bättre skärmtekniker.
Jag köpte den begagnad (cirka 400:-), då jag fick ett bra paketpris ihop med vattenkylning. Jag ville gå upp från 24" till 27" när stativet på den gamla ändå vobblade lite, samt inbyggd högtalare.
FUS07E5
Prisjakt har den som TN https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=714985#properties
Så du kan ha rätt, men prisjakt har inte sällan fel.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Klart OLED & QD-LED är mycket bättre skärmtekniker.

Om du vet att OLED+QD-LED är "bättre tekniker", varför trodde du då att din skärm skulle kategoriseras med dem?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Precis detta jag menar, med undertexterna. Finns det någon guide eller liknande hur man kommer tillrätta med problemet?

Du kan experimentera med att sänka inställningen för Högsta Ljusstyrka tex om du är på en LG TV:
Finns i Laxpuddings guide på denna sida:
https://www.sweclockers.com/test/34436-lg-oled-42c2-tv-som-fu...
(kör du HDR-material så kanske du inte får pilla på inställningen manuellt)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Om du vet att OLED+QD-LED är "bättre tekniker", varför trodde du då att din skärm skulle kategoriseras med dem?

För att det stod LED och det borde ha varit en äldre version av OLED eller QD-LED, lite som PCI-Express är bättre än PCI.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

För att det stod LED och det borde ha varit en äldre version av OLED eller QD-LED, lite som PCI-Express är bättre än PCI.

Inte för LED-paneler på vanliga skärmar
I de fallen står LED bara för bakgrundsbelysningen bakom panelen.
Det sitter fortfarande en TN, VA eller IPS panel framför "LED-lampan"

(även detta kunde kanske varit tydligare i pollen, även om det är svårt att få med det på något vettigt vis som inte bara förvirrar ännu mer)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

För att det stod LED och det borde ha varit en äldre version av OLED eller QD-LED, lite som PCI-Express är bättre än PCI.

Båda är diodbelysning, men det är inte versioner av samma teknik.

https://en.wikipedia.org/wiki/OLED

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

Frågan borde vara efter "primär" bildskärm, även om det kan tyckas vara lite underförstått. Jobbar man med datorer dagligen, som säkert många på SweC gör, är det väl ändå rätt vanligt att ha 2+ skärmar, så hade varit kul att se en uppföljnings-quiz om folks sekundära skärm.

Hur många har en modern sekundär skärm av samma eller liknande snitt som sin primära, respektive hur många har helt enkelt förpassat sin föregående primärskärm till sekundärrollen, samt vad är det för panelteknik i den?

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrgrd:

Bytte precis från en skitbillig TN till 2x IPS och herregud vad IPS glow är vidrigt.

Men du har ju iaf fått färgskärm till sist

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Frågan borde vara efter "primär" bildskärm, även om det kan tyckas vara lite underförstått. Jobbar man med datorer dagligen, som säkert många på SweC gör, är det väl ändå rätt vanligt att ha 2+ skärmar, så hade varit kul att se en uppföljnings-quiz om folks sekundära skärm.

Hur många har en modern sekundär skärm av samma eller liknande snitt som sin primära, respektive hur många har helt enkelt förpassat sin föregående primärskärm till sekundärrollen, samt vad är det för panelteknik i den?

Min sekundära skärm är minst lika bra som min primära Båda kör nano-IPS, HDR och annat lullull. Min sekundära skärm har faktiskt snabbare uppdateringsfrekvens än min primära
Min primära är en ultrawide (21:9-ish) och sekundära är wide (16:9). Därför primära är just min primära! Men för några spel borde jag egentliga lira på min sekundära ... Viktigt med bra skärm, oavsett roll!

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Primär: Samsung G7 28” IPS 4K
Sekundär till sim-rigg: LG C1 48” Oled

Oled ger bäst bild men som allt i allo och en monitor jag dels har till allt det dagliga men också när jag tävlingsspelar tycker jag 28” är precis lagom och Oled inte nödvändig.
Haft VA-paneler också, jag tycker det är lite hugget som stucket mellan dem och IPS. Båda teknikerna har sina för- och nackdelar. Lite nyfiken på Mini LED , men blir att avvakta till de kommer ner lite i pris.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Roger W:

Du kan experimentera med att sänka inställningen för Högsta Ljusstyrka tex om du är på en LG TV:
Finns i Laxpuddings guide på denna sida:
https://www.sweclockers.com/test/34436-lg-oled-42c2-tv-som-fu...
(kör du HDR-material så kanske du inte får pilla på inställningen manuellt)

Tackarrr !
Skall kolla in detta

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Snikade in när jag skulle testa Ultra wide. Så köpte en Samsung G5 34" 1440p VA. Kan väl säga att min sekundära skärm som är en IPS panel ifrån Samsung på 1440p. Har man väl testat IPS så skall man absolut inte gå tillbaka till VA. Fyfan vad jag ångrar min Samsung G5 34"..
Har även en LG CX55 till gaming med gamepad

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz 72MB . ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO (Wi-Fi) X570 , Gskill Royal Elite 32GB 3,600MHz DDR4 cl14 . NZXT Kraken Z73 360mm , ASUS Radeon RX 6800 XT TUF GAMING OC 16GB , WD Black SN850 Gen 4 SSD 1TB , 2 x Samsung 860 evo 500gb , 1x Samsung 860 evo 1tb , 1x Samsung 860 evo 2tb .

Permalänk

165Hz IPS panel. Testade VA innan men upplevde alldeles för mycket ghosting.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305