Varför välja ena fläkten över den andra?

Permalänk
Medlem

Varför välja ena fläkten över den andra?

Jag satt och kollade på lite noctua-fläktar och började fundera varför man skulle välja en 2000RPM fläkt över en 3000RPM fläkt? Den enda skillnaden verkar vara att den långsammare fläkten kan på en lägre hastighet. Är detta den enda skillnaden? Om jag planerar att alltid ha en fläkt gående i ca 1000RPM är 3000RPM fläkten ett självklart val då om jag inte räknar med kostnaden?

Har en "vanlig" NF-A14 lägre ljudnivå om man skulle köra den på samma varvtal, säg 1000RPM, bredvid värstingfläkten?

https://www.inet.se/jamfor?compare=6308854&compare=6308853&co...

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Rekordmedlem

Alla kan inte varvtalsstyra externt och då kan en med lägre varvtal kyla tillräckligt och låta mindre.
Det kan också skilja i hur bra de fungerar vid riktigt låga varv för fläktar kan vägra att starta om man stryper dem hårt och då kan en med lägre maxvarvtal funka för den behöver inte strypas lika mycket.
Man bör alltså helst välja en fläkt som fyller behovet vid sitt nominella varvtal hellre än att strypa en mer högvarvig hårt för att få tyst på den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Jag satt och kollade på lite noctua-fläktar och började fundera varför man skulle välja en 2000RPM fläkt över en 3000RPM fläkt? Den enda skillnaden verkar vara att den långsammare fläkten kan på en lägre hastighet. Är detta den enda skillnaden? Om jag planerar att alltid ha en fläkt gående i ca 1000RPM är 3000RPM fläkten ett självklart val då om jag inte räknar med kostnaden?

Har en "vanlig" NF-A14 lägre ljudnivå om man skulle köra den på samma varvtal, säg 1000RPM, bredvid värstingfläkten?

https://www.inet.se/jamfor?compare=6308854&compare=6308853&co...

Jag tror inte att jag någonsin sett en fläkttillverkade ange t.ex. CFM och statiskt tryck vid olika hastigheter. De vet ju utan tvekan om det själva, och jag är ganska säker på att jag sett det i någon video men jag tror inte att det är något de har listat på hemsidan. Men, är det någon som har det är det kanske Noctua. Hojta till på deras kundtjänst så kanske de kan hjälpa dig.

Jag har ingen ingenjörs utbildning, men det låter logiskt för mig att en fläkt har ett varvtal där den ger ett optimalt statiskt tryck i förhållande till t.ex. luftflöde och ljudvolym. Det låter även troligt att detta säkert ligger närmare "max" än "min" på kurvan. Dvs, du vill ha hellre ha en fläkt på max 1500 som du kör i 1000, än en fläkt på 3000 som du kör i 1000. Men det är bara jag som sitter här och killgissar.