Permalänk
Medlem

Meshnoder till befintlig router.

Hej på er!

Har kikat runt lite efter hur jag bör göra men blir inte klokare så jag frågar här..

Min förra router var en från Asus som hade sårbarheten som var på tapeten för ett tag sedan men som hade nåt EOL så den fick ju kasseras.

Fick då en router av min bror som han inte var nöjd med, ännu en router från Asus med mesh/aimesh. Nu är det så att den står i en skrubb i köket då fiberboxen sitter där. Det är dock väldigt kass signalstyrka i vardagsrummet eftersom det är några väggar emellan.

Kollade då runt om man kunde köpa nån meshnod men vet inte alls vad som är bästa alternativet och om det ens fungerar.

Skulle det fungera att köpa ett paket likt detta?
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/natverk/rout...

Eller är det nån extender likt denna jag ska satsa på?
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/natverk/wifi...

Eller ska man köpa nån sämre router bara den har meshfunktionalitet och använda som nod?

Eller är det nåt helt annat jag bör sikta på? Vad är mitt bästa alternativ som inte kostar skjortan?

Jag är helt lost här som sagt annars hade jag kanske kunnat gräva fram något!

Hoppas nån nätverksguru kan hjälpa mig!

Permalänk
Medlem

Den andra länken kommer ge dig försämrad hastighet och latens och är det sämsta av alla möjliga alternativ.

En bra början hade varit att skriva vilken router du har. Men du påstår att den har AiMesh och då är det bara att köpa ytterligare valfri router med AiMesh. Superlätt. Glöm inte att ansluta nya noden med kabel.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Glöm inte att ansluta nya noden med kabel.

Det är relevant för diskussionen om det finns kablage för nätverk draget i lägenheten...

Trådade enheter är att föredra om det finns nätverk draget. Om det ger någon egentlig fördel att ha samma märke på båda enheterna är inte helt lätt att reda ut, men det kan vara så, men det finns också en gräns för hur mycket pengar som är vettigt att lägga på att få det så.

En kablad enhet står med fördel där täckningen är dålig. En trådlös mesh-enhets optimala placering är mer komplicerad.

Det kan finnas en ekonomisk aspekt i att köpa en (trådad) accesspunkt snarare än ett mesh-system eller något som nödvändigtvis är mesh-kompatibelt. Men det är inte heller säkert, det beror på vad man hittar och till vilket pris.

Personligen hade jag inte köpt något från ett företag som just hade bränt mig genom att inte ta hand om sina säkerhetsproblem. Sådana företag är ju dubbelt korkade.

Går det kanske att förbättra placeringen av den befintliga enheten? I en skrubb låter inte optimalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Den andra länken kommer ge dig försämrad hastighet och latens och är det sämsta av alla möjliga alternativ.

En bra början hade varit att skriva vilken router du har. Men du påstår att den har AiMesh och då är det bara att köpa ytterligare valfri router med AiMesh. Superlätt. Glöm inte att ansluta nya noden med kabel.

Tack! Kan kolla upp modellen men ja den har stöd för AiMesh, hoppades bara på att kunna köpa till 1-2 puckar och placera ut men om det försämrar kan jag ju lika gärna köpa en router och använda som nod.

Skrivet av KAD:

Det är relevant för diskussionen om det finns kablage för nätverk draget i lägenheten...

Trådade enheter är att föredra om det finns nätverk draget. Om det ger någon egentlig fördel att ha samma märke på båda enheterna är inte helt lätt att reda ut, men det kan vara så, men det finns också en gräns för hur mycket pengar som är vettigt att lägga på att få det så.

En kablad enhet står med fördel där täckningen är dålig. En trådlös mesh-enhets optimala placering är mer komplicerad.

Det kan finnas en ekonomisk aspekt i att köpa en (trådad) accesspunkt snarare än ett mesh-system eller något som nödvändigtvis är mesh-kompatibelt. Men det är inte heller säkert, det beror på vad man hittar och till vilket pris.

Personligen hade jag inte köpt något från ett företag som just hade bränt mig genom att inte ta hand om sina säkerhetsproblem. Sådana företag är ju dubbelt korkade.

Går det kanske att förbättra placeringen av den befintliga enheten? I en skrubb låter inte optimalt.

Hej!

Nej, placeringen är inte optimal som du säger men vi brukar har den stående utanför. Anledningen är att den då står brevid trappen där jag har dragit en kabel upp till mitt kontor på övervåningen. Det är mest min sambo som har klagat på dålig signal. Vi skulle kunna flytta den till en bättre plats men hon ogillar kablar "som dräller" mer än dålig signalstyrka
Och det hade blivit värre med en kabel till från optimalt läge till min stationära

Det skulle ju gå att lösa med lite ambitiös kabeldragning men vi ska eventuellt byta plats på sovrum och kontor och innan vi har bestämt hur det blir vill jag inte ge mig på det.
Men en kabel dragen från befintlig router till en meshnod skulle fungera för tillfället.

Känns ju som du säger inte jättehett att köpa från ett företag som inte tar tag i problemen men nu är det som det är.

Den gamla routern är en RT-AC87U. Kollade lite på att installera nåt custom firmware på den och ha som meshnod men är för dåligt bevandrad för att veta om den ens skulle ha funktionaliteten kvar efter det samt om det ens går på den då det verkar vara lite bråkigt med den modellen.

Det verkar i alla fall som att det bästa just nu är att köpa nån billig router med AiMesh och ha som nod.

Tack för hjälpen, blev lite klarare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaggixx:

Tack! Kan kolla upp modellen men ja den har stöd för AiMesh, hoppades bara på att kunna köpa till 1-2 puckar och placera ut men om det försämrar kan jag ju lika gärna köpa en router och använda som nod.

Jag har 2st av Asus-modellen du länkade (totalt 6st noder) fördelat över två hus. Det fungerar utmärkt när det kommer till täckning, men hastigheten är låg. Alla enheter jag behöver hög hastighet på (dator, konsoler) är kabelanslutna hos mig.

Med AiMesh behöver du inte köpa specifika noder, utan vilken Asus-router som helst kan användas som nod (så länge den har stöd för AiMesh) och fungerar likadant som om du skulle köpa ett paket med tre.

Visa signatur

press nu1mlock