Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Fråga: Va inne på Kia idag och valde vinterdäck och fälgar. Visade sig att dom hade bra pris på 20” så valde dom.( se bild) Varför säger man att 20” tappar ca 3 mil på en laddning kontra 19” när diametern borde vara samma 19” mot 20” 55 mot 45 borde vara mer eller mindre identiskt i min värld?
https://i.imgur.com/IMVlr7h.jpg

Av ren nyfikenhet, vad fick du ge för uppsättningen?

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Cove:

Av ren nyfikenhet, vad fick du ge för uppsättningen?

24100:- med 20” fälgar ovan med dubbade Pirelli.
Ska säga att detta priset är nog lite rabatterat så kan inte lova att det är det som gäller för ”nya kunder”.
Bra pris med tanke på att dom höjt priserna på däck och fälgar med 30%(!) i våras..

Edit: Kan också tillägga att det börjat släppa med leveranserna av dragkrokar nu till EV6 äntligen. Så ni som väntar på era eller ska beställa så är det nog läge nu. Fått in 3 leveranser nu i sommar på Kia här och det fanns nu för näst intill leverans omgående om man beställde.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

Åkte över till Norge idag. Svenska appar för t.ex Circkle K och MER fungerar inte och det är bara att börja scanna QR-kod på laddaren för att sen registrera betalkort. Så leeeesssss på dåliga laddnätverk!

Dessutom korta kablar. Det här är varför sida fram är en dålig idé.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Åkte över till Norge idag. Svenska appar för t.ex Circkle K och MER fungerar inte och det är bara att börja scanna QR-kod på laddaren för att sen registrera betalkort. Så leeeesssss på dåliga laddnätverk!

Dessutom korta kablar. Det här är varför sida fram är en dålig idé.

<Uppladdad bildlänk>

Låter som du har samma problem som jag hade i Danmark där inte Bonnet funka för mig på Ionity.
Så vad kostar en KW på CircleK i Norge?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Låter som du har samma problem som jag hade i Danmark där inte Bonnet funka för mig på Ionity.
Så vad kostar en KW på CircleK i Norge?

7 norska, ca 7,30 sek, som hittat! Betala dyrt på en bensinmack, just like the old times! Tur man inte är på semester så ofta 😂

Visa signatur
Permalänk
Medlem

För er som vill ha en Polestar är det kanske dags att beställa innan den försvinner från den Europeiska marknaden

Ärligt verkar detta vara ett fall av inte klara av att konkurrera med egen teknik och då gör man allt för att bli av med motståndarna.
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20220706/c...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

För er som vill ha en Polestar är det kanske dags att beställa innan den försvinner från den Europeiska marknaden

Ärligt verkar detta vara ett fall av inte klara av att konkurrera med egen teknik och då gör man allt för att bli av med motståndarna.
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20220706/c...

Fan vad töntigt! Riskerar att förvirra konsumenterna? Måste vara lagom blind om man förväxlar Polestar med Citroen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Åkte över till Norge idag. Svenska appar för t.ex Circkle K och MER fungerar inte och det är bara att börja scanna QR-kod på laddaren för att sen registrera betalkort. Så leeeesssss på dåliga laddnätverk!

Dessutom korta kablar. Det här är varför sida fram är en dålig idé.

<Uppladdad bildlänk>

De där stolparna står lite väl nära varandra också, kommer ju vara omöjligt att ladda två bilar som har laddluckan på samma sida samtidigt.

Visa signatur

Driver sajten www.alltomelbil.se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Bara och kolla inställningar -> allmänt

Om du kör med mjukvaran från Februari, ladda ner Kias Navigation updater. Du behöver ett usb minne (tror 32Gb är tillräckligt, men fast osäker då mitt usb-minne var 64Gb).

I programmet väljer du sen bil och marknad och den du väljer bara target (välj din usb disk).

Efter nedladdningen är klar så är det bara och plugga in i bilen, så dekteterar bilen själv att usb minnet innehåller en uppdatering.
Om du uppdaterar bilen medans du väntar, se till att "startat" bilen, så du inte sitter hela den stunden bara på 12v batteriet.

själva uppdateringen tar ca 25 min, men den gör lite valideringar om omstarter och sånt som tar tid med.

Räcker det med att ha bilen ansluten till laddaren, sätta på uppdateringen och gå därifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Räcker det med att ha bilen ansluten till laddaren, sätta på uppdateringen och gå därifrån?

Jag har ännu ingen laddare på min parkering, så du behöver ingen laddare inkloplad.
Jag satt kvar i bilen. När man sätter i USB minnet så får man ett option att bilen kan uppdatera direkt, eller när man stänger av den nästa gång (så kör den säkert allt i bakgrunden).

Men misstänksam som jag är så ville jag se att allt fungerar "direkt" så jag valde första alternativet och väntade i bilen medans den körde uppdateringen. Hade med laptopen och jobbade lite under tiden.

Om du sitter kvar i bilen, se till att du startat bilen så den är i "ready" läget, så du inte kör slut på 12v batteriet.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Dizzö:

Visst är det så!

Alla gillar olika. Skulle vara tråkigt om det vore annat!

Så är det! En sak som jag däremot tycker väldigt mycket om är hur KIA har lyckats med interiören. Väldigt trevlig och känns flera steg upp från t.ex. ID.4 med alla sina kapacitiva knappar.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Leveranstider på MG om någon är nyfiken (via Holmgrens):
MG ZS EV: Q2 2023
MG 5: Q1 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

För er som vill ha en Polestar är det kanske dags att beställa innan den försvinner från den Europeiska marknaden

Ärligt verkar detta vara ett fall av inte klara av att konkurrera med egen teknik och då gör man allt för att bli av med motståndarna.
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20220706/c...

Skrivet av zaap:

Fan vad töntigt! Riskerar att förvirra konsumenterna? Måste vara lagom blind om man förväxlar Polestar med Citroen..

Det handlar inte om bilarna, utan om loggan. Jag får nog ändå säga att jag har noterat att det finns en likhet i att Polestar konstruerat loggan med två chevroner. De pekar bara med spetsarna mot varandra istället för att liggan ovanför varandra. Man kan kanske notera att DS-loggan, även om den innehåller mer, dessutom har just två chevroner inbyggda som pekar mot varandra. Notera att Polestar inte hade den logotyp de har nu från början, utan den kom för ungefär fem år sedan, så det här problemet får nog ändå sägas vara hemlagat. Vem som sedan vinner i slutändan återstår väl att se.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av megaman01:

Fråga: Va inne på Kia idag och valde vinterdäck och fälgar. Visade sig att dom hade bra pris på 20” så valde dom.( se bild) Varför säger man att 20” tappar ca 3 mil på en laddning kontra 19” när diametern borde vara samma 19” mot 20” 55 mot 45 borde vara mer eller mindre identiskt i min värld?
https://i.imgur.com/IMVlr7h.jpg

Nu tror jag nog att ev dubbar gör att man tappar mer räckvidd än att gå upp en tum på fälgen… men det är inte rullomkretsen på hjulet som i sig gör att det ”drar” mera.
Bredd spelar roll såklart men även storlek på fälgen. Det skapas mer turbulens ju större fälgen är, givet samma utformning. På en elbil som inte drar så mycket energi så märks den lilla ökningen i motstånd ganska tydligt. Att du tappar tre mil på en laddning är nog ett rimligt antagande. Sällan ett problem dock! (För mig)

Visa signatur
Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av zaap:

Fan vad töntigt! Riskerar att förvirra konsumenterna? Måste vara lagom blind om man förväxlar Polestar med Citroen..

Helt sanslöst dumt! Låter som ett dåligt skämt faktiskt..

Visa signatur
Permalänk

Börjar verkligen bli en del elbilar på vägarna nu. I morse körde jag i en karavan med två Teslor, en Ioniq 5, jag i en Enyaq och så en ID4 bakom, samtidigt som vi passerade en EV6 samt några Teslor i innerspåret.

Måste medge att jag är glad jag inte köpte en Ioniq 5, tycker verkligen den blir fulare varje gång jag ser den den medan EV6 blir snyggare varje gång. Tyckte den var cool i början men nu ser den bara skum ut. Bara min åsikt förstås.

Permalänk
Skrivet av Trigger:

Nu tror jag nog att ev dubbar gör att man tappar mer räckvidd än att gå upp en tum på fälgen… men det är inte rullomkretsen på hjulet som i sig gör att det ”drar” mera.
Bredd spelar roll såklart men även storlek på fälgen. Det skapas mer turbulens ju större fälgen är, givet samma utformning. På en elbil som inte drar så mycket energi så märks den lilla ökningen i motstånd ganska tydligt. Att du tappar tre mil på en laddning är nog ett rimligt antagande. Sällan ett problem dock! (För mig)

Ja det var säljarens ord om jag skulle ha 19” vs 20” med dubbdäck på båda så ska man tydligen ha som riktpunkt att man tappar ca 3 mil. Men bredden och därav vikt, rullmotstånd och vindfånget låter ju logiskt. Dubb och mjuka vinterdäck överlag lär också påverka såklart. Inget problem för min del heller och jag fick ett bättre pris på 20 än 19” så funkade för mig även om det blir lite stötigare resa.

Hade förresten kommit ut en ny uppdatering till navigationen igen till EV6 förra veckan enligt säljaren. Jag fixade Majuppdateringen för 1,5 vecka sedan så blir att ladda usb-minnet igen..

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det handlar inte om bilarna, utan om loggan. Jag får nog ändå säga att jag har noterat att det finns en likhet i att Polestar konstruerat loggan med två chevroner. De pekar bara med spetsarna mot varandra istället för att liggan ovanför varandra. Man kan kanske notera att DS-loggan, även om den innehåller mer, dessutom har just två chevroner inbyggda som pekar mot varandra. Notera att Polestar inte hade den logotyp de har nu från början, utan den kom för ungefär fem år sedan, så det här problemet får nog ändå sägas vara hemlagat. Vem som sedan vinner i slutändan återstår väl att se.

Jo så är det ju, men det har indirekt lett till att Polestar inte säljs i Frankrike.
Skulle EU gå på samma linje så kommer dom naturligtvis byta logga, för att sluta sälja bilen inom EU kommer inte att ske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Börjar verkligen bli en del elbilar på vägarna nu. I morse körde jag i en karavan med två Teslor, en Ioniq 5, jag i en Enyaq och så en ID4 bakom, samtidigt som vi passerade en EV6 samt några Teslor i innerspåret.

Måste medge att jag är glad jag inte köpte en Ioniq 5, tycker verkligen den blir fulare varje gång jag ser den den medan EV6 blir snyggare varje gång. Tyckte den var cool i början men nu ser den bara skum ut. Bara min åsikt förstås.

Håller med. Tycker Ioniq 5 ser så sjukt läcker ut på bild, i ljus och i lack där alla veck verkligen syns tydligt. På riktigt har jag bara sett den i färger där vecken tycks flyta ihop och då ser den bara boxig ut. Cool ur vissa vinklar men har ändå helt tappat det där vill ha-begäret den gav först.

Enyaq däremot, har så många gånger sett SUV:ar på avstånd som jag tänkt "hmm, undrar om det där är en Enyaq" nu då jag spanar extra noga eftersom vi beställt en, men det är sällan just den. Så fort jag faktiskt ser en Enyaq dock så sticker den direkt ut, än om jag så bara ser den i ögonvrån. Den ser väldigt mycket ut som vilken bil som helst men varje liten vinkel är något snyggare och modernare. Inte in-your-face som en Tesla eller en ID4 eller en EV6, men det syns absolut att det är en modern, väldesignad bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Dragkrok ligger som separat tillval för 10.100 kronor. Grundpriset för 80X (ej sportline) ligger på 648.300 riksdaler

Sätesinställning med minne ingår i basic men bara på förarsidan. Ska man ha det även på passagerarsidan verkar det vara MAX som gäller ja.

Ser att det som heter Basic egentligen bara är grundutbudet i IV80x. Den har alltså fått rätt mycket mer utrustning som standard.

Bilen vi beställt skulle bli runt 10k dyrare om jag beställde den idag (Advanced + Max + dragkrok + lastnät + 5 års garanti) men då skulle vi ha fått HUD, Canton-ljud och Crystal Face, men förlorat brickorna på ryggstödet fram (om det inte ingår i nåt paket men inte är specat). Nästan så att man blir sugen på att kolla om man kan göra om bilen till motsvarande, men samtidigt är det egentligen bara Canton-ljudet jag verkligen skulle vilja ha. Resten mest bara för andrahandsvärdet, men skulle gissa att prutmånen inte är samma i och med detta, åtminstone lär inte säljaren säga det, så förmodligen skulle det bli dyrare än bara mellanskillnaden.

Gillar i alla fall upplägget!

Permalänk
Medlem

Stora paket är på gott och ont, själv tycker jag det är bättre att kunna välja varje detalj själv.
Med stora paket blir det ofta att man vill ha ett par saker och nog f*n ligger dom i olika paket vilket gör att man måste välja alla om man inte vill göra avkall något och då betalar man helt plötsligt för saker som man egentligen klarar sig utan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Stora paket är på gott och ont, själv tycker jag det är bättre att kunna välja varje detalj själv.
Med stora paket blir det ofta att man vill ha ett par saker och nog f*n ligger dom i olika paket vilket gör att man måste välja alla om man inte vill göra avkall något och då betalar man helt plötsligt för saker som man egentligen klarar sig utan.

Jo beror ju på prissättningen. Kostar paketen bara dom summan av dess delar blir det ju inte bra, men är det bra paketpris och det skyndar på tillverkningen är det ju vettigt. Särskilt bra när man ska köpa begagnat i framtiden och man vet att man ska köpa en bil med paket x och y för att få det man vill ha. Minns att det var svårt att hitta en bil när kriteriet var sätesvärme bak, för just det tillägger väljer nästan ingen.

Permalänk
Medlem

Börjar redan kolla lite smått på vinterdäck + fälgar.
Kommer hamna på ca 20k med de däckena jag vill ha och om jag tar 19 tum som är lägsta spec

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Börjar redan kolla lite smått på vinterdäck + fälgar.
Kommer hamna på ca 20k med de däckena jag vill ha och om jag tar 19 tum som är lägsta spec

Kommer med behöva titta på vinterdäck till hösten, paste:a gärna din setup när du bestämt dig,alltid bra med inspiration

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Så är det! En sak som jag däremot tycker väldigt mycket om är hur KIA har lyckats med interiören. Väldigt trevlig och känns flera steg upp från t.ex. ID.4 med alla sina kapacitiva knappar.

Jag gillar knapparna i id4, tycker många av recensionerna på id4 inte riktigt begriper sig på gränssnitten. Inser t.ex. inte att man kan svajpa på rattknapparna, inte förstår hur vredet till backspeglarna funkar, inte förstår genvägarna på knapparna etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Jag gillar knapparna i id4, tycker många av recensionerna på id4 inte riktigt begriper sig på gränssnitten. Inser t.ex. inte att man kan svajpa på rattknapparna, inte förstår hur vredet till backspeglarna funkar, inte förstår genvägarna på knapparna etc.

Jag har fortfarande inte tagit mig tid att läsa hur allt fungerar. Det är ungefär samma tröskel som att lära sig gester på telefonen - bra för den som sätter sig in i det, förvirrande och fullständigt värdelöst för den som bara vill att allt ska funka. Vissa val, som att swipea mellan vyer på förarens skärm, är trevliga medan andra, som att man byter låt genom att trycka uppåt/nedåt, inte känns intuitiva alls.

Det lilla som har visats av ID Software 3.x ser lovande ut och kommer säkert kännas mer naturligt på många sätt, men releaseplanen för tankarna till 3D Realms...

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Skrivet av Dizzö:

Börjar redan kolla lite smått på vinterdäck + fälgar.
Kommer hamna på ca 20k med de däckena jag vill ha och om jag tar 19 tum som är lägsta spec

Skrivet av Cove:

Kommer med behöva titta på vinterdäck till hösten, paste:a gärna din setup när du bestämt dig,alltid bra med inspiration

Här är dom priserna jag fick från Kia i veckan. Kan säga att det finns spelrum här också då jag fick ”egna” priser för att ha köpt bilar mm där mycket. Lär gälla er också om ni köpt er EV6 där tex. Ca 15% av dessa priserna.

Vinterhjul – kompletta på fälg med TPMS sensorer
Nokian 19” dubb 29.738:-

Michelin 19” dubb 28.531:-
Goodyear 19” dubb 26.469:-
Hankook 19” dubb 24.900:-
Nexen 19” Dubb 22.469:-

20” va av nån anledning väldigt billiga för mig och fick ett bra pris på dom som sagt.
Dom flesta brukar väl ha dubbfria också och då är det nog några kronor billigare också.

Som jag skrev innan har dom fått en höjning på 30% i våras och det är dessa priserna vi får leva med nu tyvärr..

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

7 norska, ca 7,30 sek, som hittat! Betala dyrt på en bensinmack, just like the old times! Tur man inte är på semester så ofta 😂

Du hade kunnat köra med Elli på dessa i Norge. Dessutom kostar IONITY i Norge 1.6 NOK/kWh med Elli vilket är helt sinnessjukt billigt Fast ja då krävs 129kr abonnemanget...

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Du hade kunnat köra med Elli på dessa i Norge. Dessutom kostar IONITY i Norge 1.6 NOK/kWh med Elli vilket är helt sinnessjukt billigt Fast ja då krävs 129kr abonnemanget...

Jaså? Circle K dyker inte upp i Elli-appen, har du testat?

Ionitys nordligaste laddare finns i Klett, jag var i Narvik igår och Bodö idag Än så länge hunnit med att ladda ner 4 nya appar… Är det något jag verkligen hatar med elbil så är det alla laddnätverk… har bestämt att spärra mitt kort när jag kommer hem igen, det är reggat på så många ställen nu så jag blir närvös…

Visa signatur