Diablo Immortal har redan dragit in 49 miljoner dollar från mobilspelare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Har väl lagt ett par hundra lappar och tycker spelet är värt det. Mer tänker jag inte lägga.

MEN gillar generellt inte modellen där man kan få en fördel genom att betala.

Säkert många som tänker som dig..

Vips så så har Blizzard 49 miljoner dollar..

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Ska vi förbjuda all typ av spel då? Betting på fotboll, vinnare av presidentval, casino?

Okey, jag behöver nämna barn för att du ska förstår ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Kul för blizzard! Nu är det ju så bra att ingen är tvingad att spela detta spel om de inte vill Tur va!

Ju mer pengar denna typ av speldesign drar in, desto mer motiverade är utgivare och utvecklare att fortsätta med det. Följden blir att äldre modeller, mer traditionella modeller, får ta ett steg tillbaka.

Det är lite som att alla schyssta restauranger och innovativa hak skulle gå under och ersättas av skräpmat, för att de kedjorna börjat pudra beroendeframkallande matheroin i sina burgare och pizzor. Ingen vinner på det förutom kedjorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Jag tycker det är grymt kul att se att även spelbranschen hittar nya vägar. Engångssummor och prenumerationsmodeller är både förlegat och lite 2010...

Jag hoppas den kommentaren var sarkastisk. Annars åker jag till 2010.

F2P förstör spel. Tänk om man när man tittar på film på bio plötsligt kommer upp att man ska vänta 10 timmar men om man köper popcorn får man titta vidare på en gång.

Om det tar över helt kommer jag sluta med nya spel. Tur man har massor med spel så man klarar sig länge även om man skulle sluta köpa nya.

Jag vill ha spel med tydligt slut där man klarat dem och kan gå vidare på nästa inte , helst Single player med bra story, inte evighetsprojekt utan slut och svarta hål där hur mycket man än betalar så blir man aldrig klar.

en kompis lade 1000kr på ett mobilspel. Det räckte i några veckor. Sen 1000kr till det räckte några dagar. Sen insåg han att det krävdes minst 10000kr om han skulle komma vidare till nästa nivån och slutade som tur var. Ju mer man spenderat desto mer behövs för nästa nivå. Väldigt bra påfund för spelbolagen men katastrofalt dåligt för spelaren.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av Specias:

Såna här typer av spel borde förbjudas, de är inget annat än casino-spel, gjorda för att snärja och spela av folk deras pengar.

snarare beskattas med 75% eller något (dvs högre än gambling), för att ta bort alla incentives för att skapa såna här lotterier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Det motsvarar nästan en miljon kopior av ett spel till fullpris? Känns inte så imponerande men jag har samtidigt inget att jämföra med direkt.
Undra hur lång tid det tar innan Immortal dragit in lika mycket som Diablo 3 gjort.

Utvecklingskostnaderna och reklam måste ju tas med i beräkningen. Kan tänka mej att Diablo Immortal kostade en bråkdel att tillverka kontra trean då Immortal i stort sett är ett reskin på ett tidigare Netease titel. Samt att spel med MTX framför allt mobilspel har en tendens att dra in stora summor pengar långt efter släpp.

Permalänk
Medlem

Framtiden för kvalitetsspel ligger nog hos indieutvecklarna där det fortfarande finns hopp.

Svårt att föreställa sig det nu men Blizzard stod en gång i tiden för toppklassiga produktioner (Diablo 2, Starcraft 1-2, vanilla wow och warcraft 1-3) och varje spel de släppte revolutionerade spelbranschen på ett positivt sätt till nya höjder.

Jag vet inte vem som tog beslutet att DI skulle bli så här, vad jag förstått hade alphan inga av dessa betalsystem som slutversionen fick. Deras första misstag var att överhuvudtaget utannonsera detta på en mässa för tusentals dedikerade pc-fans som hjälpt till att göra Blizzard stora. Snacka om att spotta dessa i ansiktet. Klart D4 kommer ha en in game shop, i alla fall om man ska tolka deras jobbannons: https://www.icy-veins.com/forums/topic/66235-diablo-4-will-ha..., frågan är hur de tänker hantera den. Är det bara skins? Kommer man kunna köpa till sig fördelar? Tiden för utvisa.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Framtiden för kvalitetsspel ligger nog hos indieutvecklarna där det fortfarande finns hopp.

Ja, herregud. Så många bra indie spel jag har klarat av..

Nu senaste jag klarade jag av Bad North, Far Lone Sails.

Grymma spel! För små kronor.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Sorgligt.

"I'll leave the morality out of the talk, we can discuss it if we have time later"

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

49 miljoner USD är också utan Kina för där har dom inte fått lansera än pga det blev uppskjutet på obestämd tid, pga en Tweet.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Utvecklingskostnaderna och reklam måste ju tas med i beräkningen. Kan tänka mej att Diablo Immortal kostade en bråkdel att tillverka kontra trean då Immortal i stort sett är ett reskin på ett tidigare Netease titel. Samt att spel med MTX framför allt mobilspel har en tendens att dra in stora summor pengar långt efter släpp.

Ja det är sant.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av CFSsss:

Till alla som vill ha en riktig uppföljare till D2 rekar jag Grim Dawn: https://store.steampowered.com/app/219990/Grim_Dawn/

(Crate Entertainment)

Till alla som vill ha ett grymt RPG (turn-based) rekar jag Divinity Original Sin 2: https://store.steampowered.com/app/435150/Divinity_Original_S...

(Larian Studios)

Blizzard har inte gjort en bra spel sedan Starcraft 2 och det var 12 år sedan. Förväntningarna på D4 är sådär.

Har inte ens förväntningar på D4. Det är ett D3,5 ser exakt och spelar exakt som D3.

Permalänk
Medlem

Jag installerade och startade det. Såg ut som d3 och tog bort det igen.

Troligtvis det spel som avinstallerats fortast någonsin hos mig 🙂

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag hoppas den kommentaren var sarkastisk. Annars åker jag till 2010.

F2P förstör spel. Tänk om man när man tittar på film på bio plötsligt kommer upp att man ska vänta 10 timmar men om man köper popcorn får man titta vidare på en gång.

Om det tar över helt kommer jag sluta med nya spel. Tur man har massor med spel så man klarar sig länge även om man skulle sluta köpa nya.

Jag vill ha spel med tydligt slut där man klarat dem och kan gå vidare på nästa inte , helst Single player med bra story, inte evighetsprojekt utan slut och svarta hål där hur mycket man än betalar så blir man aldrig klar.

en kompis lade 1000kr på ett mobilspel. Det räckte i några veckor. Sen 1000kr till det räckte några dagar. Sen insåg han att det krävdes minst 10000kr om han skulle komma vidare till nästa nivån och slutade som tur var. Ju mer man spenderat desto mer behövs för nästa nivå. Väldigt bra påfund för spelbolagen men katastrofalt dåligt för spelaren.

Jag lägger 1000spänn i månaden på ett visst mobilspel, ibland har det blivit 3k. Jag känner många gånger att jag får mer "nöje" av lägga pengar på mobilspelet än att köpa 2fullpris spel till PC/konsol för samma pris. Jag har en stor backlog av spel till konsol/pc som jag inte har någon lust/ork att spela, helt bortkastade pengar. Så länge man har roligt och inte spenderar på ohälsosamma nivåer så spelar det ju ingen roll vad man lägger pengarna på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Ju mer pengar denna typ av speldesign drar in, desto mer motiverade är utgivare och utvecklare att fortsätta med det. Följden blir att äldre modeller, mer traditionella modeller, får ta ett steg tillbaka.

Det är lite som att alla schyssta restauranger och innovativa hak skulle gå under och ersättas av skräpmat, för att de kedjorna börjat pudra beroendeframkallande matheroin i sina burgare och pizzor. Ingen vinner på det förutom kedjorna.

Allt du pratar om fungerar ju endast om du har nöjda betalande kunder? Så jag ser inte problemet

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Det motsvarar nästan en miljon kopior av ett spel till fullpris? Känns inte så imponerande men jag har samtidigt inget att jämföra med direkt.
Undra hur lång tid det tar innan Immortal dragit in lika mycket som Diablo 3 gjort.

Edit: feltänk

Permalänk
Medlem

Har lagt 5 Euro på ett battlepass så det är jag skyldig till blir det ett nytt nu när det släpps imorgon nope tänker inte kasta in 5 Euro igen.
Har jag fått valuta för pengarna det tycker jag.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

50 mill är inte jättemycket i samanhanget. Snarare så är det lite av en besvikelse, misstänker jag. Speciellt som första veckan drog in mestaparten, med veckorna därefter successivt sämre förtjänst.

Så om man vill vara lite hoppfull så kanske skiten dör ut snart.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Allt du pratar om fungerar ju endast om du har nöjda betalande kunder? Så jag ser inte problemet

Du får nog plugga på lite på psykologin bakom dessa spel för att förstå varför det drar in enorma summor. Det är väl orkestrerat och planerat för att suga pengar. Det är gjort för att generera deg, tyvärr får nöjje, passion etc ta ett steg tillbaks i de flesta fall. Vilket knappast är bra. Betalande kunder räcker gott och väl, de behöver inte vara nöjda för att öppna plånboken...

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

en kompis lade 1000kr på ett mobilspel. Det räckte i några veckor. Sen 1000kr till det räckte några dagar. Sen insåg han att det krävdes minst 10000kr om han skulle komma vidare till nästa nivån och slutade som tur var. Ju mer man spenderat desto mer behövs för nästa nivå. Väldigt bra påfund för spelbolagen men katastrofalt dåligt för spelaren.

Om jag inte minns fel så föra eller förföra sommaren var en artikel här på SweC om Fortnite där det hade kommit ut att de kännande i snitt runt 600kr sedan släppet per användare. Med tanke på hur många som inte lägger ut det eller inget så måste ju rent logiskt vissa lägga ut väldigt mycket.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag hoppas den kommentaren var sarkastisk. Annars åker jag till 2010.

F2P förstör spel. Tänk om man när man tittar på film på bio plötsligt kommer upp att man ska vänta 10 timmar men om man köper popcorn får man titta vidare på en gång.

Om det tar över helt kommer jag sluta med nya spel. Tur man har massor med spel så man klarar sig länge även om man skulle sluta köpa nya.

Jag vill ha spel med tydligt slut där man klarat dem och kan gå vidare på nästa inte , helst Single player med bra story, inte evighetsprojekt utan slut och svarta hål där hur mycket man än betalar så blir man aldrig klar.

Nej jag är fullt allvarlig, jag tror snarare att det handlar om att man måste kunna acceptera utveckling. Du tycker att det förstör spel men det handlar enbart om att vi använder ny teknologi till nya saker. Mobilen som vi känner till den var i sin linda för tio, tolv år sedan - varför ska man inte kunna få tjäna pengar på det nu? Tekniken ligger alltid i framkant, moral och lagar kommer senare. Sådant här utreds väl redan av EU om det ska anses som lotteri, tror jag.

Samma sak egentligen med självkörande bilar, tekniken finns sedan ett par år tillbaka men lagverket kommer inte vara på plats än på ett par år framåt i tiden. Detta är en teknisk möjlighet som Blizzard drar nytta av, och går därför inte att jämföra med en film, annat än om den är delad och man måste vänta ett år för att se slutet (och givetvis betala lika mycket till). Om det regleras i framtiden låter jag vara osagt men jag är positiv till att Blizzard med flera tänjer gränserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Nej jag är fullt allvarlig, jag tror snarare att det handlar om att man måste kunna acceptera utveckling. Du tycker att det förstör spel men det handlar enbart om att vi använder ny teknologi till nya saker. Mobilen som vi känner till den var i sin linda för tio, tolv år sedan - varför ska man inte kunna få tjäna pengar på det nu? Tekniken ligger alltid i framkant, moral och lagar kommer senare. Sådant här utreds väl redan av EU om det ska anses som lotteri, tror jag.

Samma sak egentligen med självkörande bilar, tekniken finns sedan ett par år tillbaka men lagverket kommer inte vara på plats än på ett par år framåt i tiden. Detta är en teknisk möjlighet som Blizzard drar nytta av, och går därför inte att jämföra med en film, annat än om den är delad och man måste vänta ett år för att se slutet (och givetvis betala lika mycket till). Om det regleras i framtiden låter jag vara osagt men jag är positiv till att Blizzard med flera tänjer gränserna.

Detta är inte att använda "teknologi" till nya saker. Mobilspel är knappast teknologiskt innovativa, det är ARM-baserade spel som nyttjar Vulkan med ett objektivt sämre interface (touchskärm) än tangentbord + mus eller kontroller. Det om något är förlegad teknologi. Nej, det enda dem lyckats med är att maskera gambling, lotteri och spelberoende som spel - och det är knappast teknologi, det är illvillig och ondsint psykologi.

Se videon jag länkade ovan, och säg mig snälla hur mycket teknologi som nämns där.

Bara för att det är "kul" betyder inte att det är sunt. Spelen är konstruerade att uppmuntra spelberoende med sina "daily rewards" och alla andra tiotals psykologiska knep dem använder för att få människor beroende. Verkligen, skitbra "teknologi"!

Förstår inte hur någon kan försvara detta. Det är verkligen helt beyond me. Men visst, to each his own.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Jag lägger 1000spänn i månaden på ett visst mobilspel, ibland har det blivit 3k. Jag känner många gånger att jag får mer "nöje" av lägga pengar på mobilspelet än att köpa 2fullpris spel till PC/konsol för samma pris. Jag har en stor backlog av spel till konsol/pc som jag inte har någon lust/ork att spela, helt bortkastade pengar. Så länge man har roligt och inte spenderar på ohälsosamma nivåer så spelar det ju ingen roll vad man lägger pengarna på.

Tänk om du kunde spela samma spel, få exakt samma nöje, men endast betala 300 SEK en gång? Det är möjligt faktiskt, mer än möjligt, hela spelbranschen har fungerat så i 30+ år. Det är det enda vi vill, vi som är emot F2P och/eller P2W. Ingen vill att du inte ska ha kul - vi vill bara att spelen inte ska innehålla gambling, uppmuntra till beroende och vara psykiskt skadliga för minderåriga. Och ja, minderåriga spelar dessa spel. Om man tror att bara för att ett spel har ett ålderskrav, så spelar inga kids det, då lever man i en drömvärld.

Jag förstår inte varför ni mobilspelare tror att det enda sättet att få spelen att utvecklas och hållas vid liv är dessa mikrotransaktioner. Jag förstår att du betalt en massa pengar, och känner att du behöver försvara det, men du försvarar något som faktiskt skadar din plånbok, barn, andra människor som enkelt fastnar i spelberoenden och spelbranschen som helhet. Just FYI.

Men by all means, go ahead. Spendera mer pengar, för det verkar ju vara direkt kopplat till hur kul du har. Känns som en fantastisk modell att designa spel efter, verkligen.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Detta är inte att använda "teknologi" till nya saker. Mobilspel är knappast teknologiskt innovativa, det är ARM-baserade spel som nyttjar Vulkan med ett objektivt sämre interface (touchskärm) än tangentbord + mus eller kontroller. Det om något är förlegad teknologi. Nej, det enda dem lyckats med är att maskera gambling, lotteri och spelberoende som spel - och det är knappast teknologi, det är illvillig och ondsint psykologi.

Se videon jag länkade ovan, och säg mig snälla hur mycket teknologi som nämns där.

Bara för att det är "kul" betyder inte att det är sunt. Spelen är konstruerade att uppmuntra spelberoende med sina "daily rewards" och alla andra tiotals psykologiska knep dem använder för att få människor beroende. Verkligen, skitbra "teknologi"!

Förstår inte hur någon kan försvara detta. Det är verkligen helt beyond me. Men visst, to each his own.

Problemet är att du missar hela poängen. Teknologin tillåter att ta betalt inne i en egen värld. Likna det vid Plus paket eller liknande på nyhetssidor om det blir lättare. Kanske betala en krona per upplåst artikel? Teknologin, så som Google eller Apple Pay, knutet till mobilitet har underlättat något enormt för små betalningar som antingen dras direkt eller hamnar på en annan räkning, exempelvis telefonräkningen.

Bet365 och allt vad de heter är också för att uppmuntra spelande, men det är bara en försvinnande liten procent eller promille som missbrukar det. Varför fokusera på dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Tänk om du kunde spela samma spel, få exakt samma nöje, men endast betala 300 SEK en gång? Det är möjligt faktiskt, mer än möjligt, hela spelbranschen har fungerat så i 30+ år. Det är det enda vi vill, vi som är emot F2P och/eller P2W. Ingen vill att du inte ska ha kul?

Jag förstår inte varför ni mobilspelare tror att det enda sättet att få spelen att utvecklas och hållas vid liv är dessa mikrotransaktioner. Jag förstår att du betalt en massa pengar, och känner att du behöver försvara det, men du försvarar något som faktiskt skadar din plånbok, barn, andra människor som enkelt fastnar i spelberoenden och spelbranschen som helhet. Just FYI.

Men by all means, go ahead. Spendera mer pengar, för det verkar ju vara direkt kopplat till hur kul du har. Känns som en fantastisk modell att designa spel efter, verkligen.

Kanske är problemet här. Du gillar inte förändring. Jag älskar den

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Jag är positiv till att Blizzard med flera tänjer gränserna.

Jag blir ju lite nyfiken på hur mikrotransaktioner och P2W är att tänja några andra gränser än något slags moraliska sådana.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Problemet är att du missar hela poängen. Teknologin tillåter att ta betalt inne i en egen värld. Likna det vid Plus paket eller liknande på nyhetssidor om det blir lättare. Kanske betala en krona per upplåst artikel? Teknologin, så som Google eller Apple Pay, knutet till mobilitet har underlättat något enormt för små betalningar som antingen dras direkt eller hamnar på en annan räkning, exempelvis telefonräkningen.

Bet365 och allt vad de heter är också för att uppmuntra spelande, men det är bara en försvinnande liten procent eller promille som missbrukar det. Varför fokusera på dem?

Nej, jag förstår din poäng. Jag vet hur dessa spelen fungerar. Bara för att en "teknologi" tillåter en sak, så är det bra och sunt? Såklart inte. Du skriver bokstavligt talat att det är lättare för utvecklarna att ta betalt.

Nej, det är inte bara Bet365 som uppmuntrar spelande. I princip alla mobilspel; Clash of Clans, CandyCrush, Genshin Impact, Diablo Immortal, alla dessa har gömda knep som uppmuntrar till spelberoende. Det enda vi vill är att ta bort det. Ta betalt för era spel såklart! Det är ingen som vill att utvecklare inte ska få pengar för sitt arbete, men det finns väl betydligt sundare och mer moraliska sätt att ta betalt, eller?

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Kanske är problemet här. Du gillar inte förändring. Jag älskar den

Nej, jag älskar förändring när det leder till något bättre.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Jag blir ju lite nyfiken på hur mikrotransaktioner och P2W är att tänja några andra gränser än något slags moraliska sådana.

Att utveckla hur man tar betalt och tjänar pengar, är väl inte så svårt att gissa? Förr i tiden hade vi shareware, kommer ihåg att jag spelade Doom på diskett eller cd-rom som en del av "månadens spel" från PC Gamer och kunde spela några banor men för att spela klart hela spelet var jag tvungen att köpa det. Jag ser inte skillnaden egentligen.

Skrivet av Cloudstone:

Nej, jag förstår din poäng. Jag vet hur dessa spelen fungerar. Bara för att en "teknologi" tillåter en sak, så är det bra och sunt? Såklart inte. Du skriver bokstavligt talat att det är lättare för utvecklarna att ta betalt.

Nej, det är inte bara Bet365 som uppmuntrar spelande. I princip alla mobilspel; Clash of Clans, CandyCrush, Genshin Impact, Diablo Immortal, alla dessa har gömda knep som uppmuntrar till spelberoende. Det enda vi vill är att ta bort det. Ta betalt för era spel såklart! Det är ingen som vill att utvecklare inte ska få pengar för sitt arbete, men det finns väl betydligt sundare och mer moraliska sätt att ta betalt, eller?

Det är ju hela poängen: Hur får man mer betalt på kortare tid och hur gör man så att kunden vill betala?
Jag tog ett exempel, för jag ansåg att det räckte. Givetvis finns det många fler. Ditt "enda" är ju ganska stort krav. Återigen så fokuserar du på en ytterst liten minoritet som inte klarar av att hantera sitt spelande, varför ska det få förstöra för alla andra som faktiskt tycker att det är roligt och kan hantera det?

Skrivet av Cloudstone:

Nej, jag älskar förändring när det leder till något bättre.

Fast din åsikt om vad som är bättre är ju bevisligen inte fakta. Man kan inte bara utveckla fantastiska saker som alla älskar, det kommer alltid finnas kritiker till allt. Blizzard i det här fallet är säkert nöjda, deras aktieägare är säkerligen nöjda, kunderna som betalar är garanterat till väldigt stor del nöjda då de annars inte skulle betalat.

Permalänk
Medlem

inte installerat det på mobilen men jag testade det på datorn, det höll inte länge innan jag avinstallerade det.

förhoppningsvis får eu tummen ur och förbjuder dessa "spel"