Hur bör jag lösa nätverket i min lägenhet?

Permalänk
Skrivmaskin

Hur bör jag lösa nätverket i min lägenhet?

Hallå! För snart ett år sedan införskaffade jag lägenhet tillika kontor för att kunna jobba ännu mer, men tyvärr har jag ännu inte åtgärdat nätverkssituationen. Nu är det dags att ändra på det!

På planritningen nedan har jag markerat ut det viktiga, nämligen de två nätverksuttagen (blå prick i kontoret är där jag har routern, en Asus RT-AX55, röd prick är det andra uttaget), de tre stationära datorerna samt NAS-enheten, som för närvarande inte är igång. Det handlar om en lägenhet på cirka 50 kvadratmeter, där kontoret är 10 och det större rummet runt 25.

Jag vill ha alla delar på samma nätverk (för att exempelvis kunna använda NAS-enheten), men de båda nätverksuttagen är separata. Dator 2 och 3 är system som då och då används till spelande och att ha dessa anslutna över Wifi vill jag helt undvika, varför jag antingen kan dra 20-25 meter Ethernet-kabel mellan kontor och vardagsrum och placera en switch i det rum där routern inte är.

Alternativet är att köpa en till Asus-router och köra Ai-mesh för att koppla ihop det hela, alltså att nätverksuttag-router-speldatorer huserar i ena rummet och har en Ai-mesh-länk till en router som i sin tur kör trådat till NAS och dator i kontoret. Samtliga trådade enheter är begränsade till Gigabit, så det bör inte bli en flaskhals att köra Ai-mesh och ha NAS-lagringen över det.

Finns det fler alternativ, och vilket är det bästa? Tips mottages tacksamt!

Förtydligade Ai-mesh-logiken
Permalänk
Medlem

Om du inte vill använda wifi så ser jag inte varför ai mesh är ett alternativ.
Dra kabel, byter du golvlister så kan du köpa såna du kan gömma nätverkskabeln bakom.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Sions:

Om du inte vill använda wifi så ser jag inte varför ai mesh är ett alternativ.
Dra kabel, byter du golvlister så kan du köpa såna du kan gömma nätverkskabeln bakom.

Trådlöst är inte önskvärt för dator 2 och 3, och inte heller möjligt för NAS-enheten som endast har Ethernet. Genom att ha två separata routrar, där den som är ansluten till förstnämnda datorer också är ansluten till nätverksuttaget, borde jag kunna komma runt det... men kabel kanske är smidigast. Dessvärre finns inte möjlighet att byta golvlister, men det går ju att dra ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Alternativet är att köpa en till Asus-router och köra Ai-mesh för att koppla ihop det hela, alltså att nätverksuttag-router-speldatorer huserar i ena rummet och har en Ai-mesh-länk till en router som i sin tur kör trådat till NAS och dator i kontoret.

Då blir det alltså trådlöst till NAS och kontorsdator. Men det var kanske okej att köra dom trådlöst?
Varför du ska köra en bit tråd efter detta förstår jag inte?

EDIT: Ah, NAS:en är bara trådad. Då kan det vara ett altenativ antar jag. Förstår jag det rätt om blå prick och röd prick är nätverksuttag som sitter ihop? Då är det väl bara att sätta routern vid dator 2, köra en kabel in i röda uttaget, sätta en switch vid blåa uttaget och sätta NAS + dator 1 i switchen.

Har jag missuppfattat något?

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Hyllbert:

Då blir det alltså trådlöst till NAS och kontorsdator. Men det var kanske okej att köra dom trådlöst?
Varför du ska köra en bit tråd efter detta förstår jag inte?

EDIT: Ah, NAS:en är bara trådad. Då kan det vara ett altenativ antar jag. Förstår jag det rätt om blå prick och röd prick är nätverksuttag som sitter ihop? Då är det väl bara att sätta routern vid dator 2, köra en kabel in i röda uttaget, sätta en switch vid blåa uttaget och sätta NAS + dator 1 i switchen.

Har jag missuppfattat något?

Precis, trådlöst (Ai-mesh, men på samma nätverk) är helt okej för kontorsgrejerna När jag flyttade in trodde jag att nätverksuttagen var sammanlänkade och det hade ju verkligen varit optimalt, men så är tyvärr inte fallet. Eftersom det är ett krångligt kök att ta sig igenom med en Ethernet-kabel undersöker jag om Ai-mesh kan vara ett vettigt alternativ, men annars är det bara att bita i det sura och fästa upp det så gott det går!

Permalänk
Skrivet av Wittwang:

Precis, trådlöst (Ai-mesh, men på samma nätverk) är helt okej för kontorsgrejerna När jag flyttade in trodde jag att nätverksuttagen var sammanlänkade och det hade ju verkligen varit optimalt, men så är tyvärr inte fallet. Eftersom det är ett krångligt kök att ta sig igenom med en Ethernet-kabel undersöker jag om Ai-mesh kan vara ett vettigt alternativ, men annars är det bara att bita i det sura och fästa upp det så gott det går!

hur är de nuvarande uttagen installerade? låter ju som att du redan har nätverk draget till varje rum?

om du redan har ett uttag i varje rum du vill ha trådad tillgång så handlar det ju bara om att patcha från din router till varje uttag i kopplingsskåpet/på uttagen på väggen brevid inkommande nätverksuttag

antar att inkommande inte är vid den blå pricken utan nånstans i hallen vilket generellt brukar vara standard och i det skåpet sitter det bara en patchkabel mellan inkommande till porten i patchpanelen för kabeln till det blå uttagen?

ganska vanligt om det är relativt nybyggt att inkommande är i säkringskåpet i hallen ihop med en patchpanel koplad till varje uttag.

skulle säga att om du redan har uttag installerade i rummen leta reda på var andra änden på kabeln till uttaget är och ställ din router där istället och ha en switch i varje rum om mer än en enhet behöver anslutas med kabel.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Rouge of Darkness:

hur är de nuvarande uttagen installerade? låter ju som att du redan har nätverk draget till varje rum?

om du redan har ett uttag i varje rum du vill ha trådad tillgång så handlar det ju bara om att patcha från din router till varje uttag i kopplingsskåpet/på uttagen på väggen brevid inkommande nätverksuttag

antar att inkommande inte är vid den blå pricken utan nånstans i hallen vilket generellt brukar vara standard och i det skåpet sitter det bara en patchkabel mellan inkommande till porten i patchpanelen för kabeln till det blå uttagen?

ganska vanligt om det är relativt nybyggt att inkommande är i säkringskåpet i hallen ihop med en patchpanel koplad till varje uttag.

skulle säga att om du redan har uttag installerade i rummen leta reda på var andra änden på kabeln till uttaget är och ställ din router där istället och ha en switch i varje rum om mer än en enhet behöver anslutas med kabel.

Tyvärr är båda inkommande och patchpanel i lägenheten saknas :/ Misstänker att det är någon form av efterkonstruktion (lägenheten är från -86), eftersom kablarna från nätverksuttagen löper i utanpåliggande lister innan de försvinner in i väggen, men det lär ju finnas någon central panel som fastighetsägaren kanske kan tänka sig att flytta om i. Ska undersöka saken

Permalänk
Skrivet av Wittwang:

Tyvärr är båda inkommande och patchpanel i lägenheten saknas :/ Misstänker att det är någon form av efterkonstruktion (lägenheten är från -86), eftersom kablarna från nätverksuttagen löper i utanpåliggande lister innan de försvinner in i väggen, men det lär ju finnas någon central panel som fastighetsägaren kanske kan tänka sig att flytta om i. Ska undersöka saken

låter som en bra idé att fråga hyresvärden var inkommande är och var patchpanelen till uttagen är han borde ha koll på vad som installerats.

om det nu är efterinstallerat så inte omöjligt att blå är inkommande men iom att du har uttag röd också så borde den ju ha en andra ände någonstans.

har du 2 uttag vid blå?
isf kan andra änden på röd vara vid blå uttaget dvs du tar från uttag 1 på uttag blå till routerns WAN port och sen en patchkabel från en av LAN portarna tillbaka till uttag 2 för att få nätverk i uttag röd.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Rouge of Darkness:

låter som en bra idé att fråga hyresvärden var inkommande är och var patchpanelen till uttagen är han borde ha koll på vad som installerats.

om det nu är efterinstallerat så inte omöjligt att blå är inkommande men iom att du har uttag röd också så borde den ju ha en andra ände någonstans.

har du 2 uttag vid blå?
isf kan andra änden på röd vara vid blå uttaget dvs du tar från uttag 1 på uttag blå till routerns WAN port och sen en patchkabel från en av LAN portarna tillbaka till uttag 2 för att få nätverk i uttag röd.

Absolut, det får bli en punkt på måndagens agenda Båda har endast ett uttag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Eftersom det är ett krångligt kök att ta sig igenom med en Ethernet-kabel undersöker jag om Ai-mesh kan vara ett vettigt alternativ, men annars är det bara att bita i det sura och fästa upp det så gott det går!

Planritningen säger ju inte allt, men köket ser ju relativt lätt ut. Genom väggen till köket i hörnet vid röd punkt, in under diskbänken, ut under fönstret i köket och in genom nästa vägg. Sätt två utanpåliggande nätverksuttag, borde gå att få rätt diskret och vara enkelt att återställa vid flytt om det skulle behövas.

Är det betong i innerväggarna så blir det ju en liten utmaning att borra, men det borde knappast vara omöjligt. Gäller förstås att inte sätta borret i vatten eller avlopp, men det borde vara möjligt att se var de tar vägen.

Gigabit över WiFi genom två väggar tror jag inte ett dugg på, men det behövs ju knappast för kontorsjobb. Frågan är väl mest hur mycket bandbredd du vill ha mellan NAS:en och datorerna i det större rummet. Ny utrustning ger dig kanske bättre WiFi-bandbredd än vad du har idag till kontorsdatorn om du ställer befintlig trådlös router i stora rummet - eller så får du inte det…