Hur länge har ni fått vänta på pass?

Permalänk
Medlem

Jag och min familj (man och tre barn) gjorde våra pass den 18e maj tidig morgon. Idag har vi fått ett sms hittills och inväntar resterande fyra. Hoppas ni som väntar pxå får positiva besked idag🥰

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnBo:

Jag och min familj (man och tre barn) gjorde våra pass den 18e maj tidig morgon. Idag har vi fått ett sms hittills och inväntar resterande fyra. Hoppas ni som väntar pxå får positiva besked idag🥰

Grattis till er 😊
Ja nu vill vi bara få smsen alltså så man kan börja slappna av 😅
Vet ni när polisen senast skickar ut sms? Tänker att fram till 16 iallafall 🙄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kicka81:

Grattis till er 😊
Ja nu vill vi bara få smsen alltså så man kan börja slappna av 😅
Vet ni när polisen senast skickar ut sms? Tänker att fram till 16 iallafall 🙄

Tack man känner sig genast lite lättare😅jag vet att det var vissa som fick sms sent igår kväll efter kl 21.00.....jag håller tummarna för dig oxå. ✊️

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnBo:

Tack man känner sig genast lite lättare😅jag vet att det var vissa som fick sms sent igår kväll efter kl 21.00.....jag håller tummarna för dig oxå. ✊️

Oh är det sant, herregud ja nu jäklar håller vi tummarna för idag eller imorgon 🙏😊
19 maj är från v.27 enligt listan. Har vi tur kommer dem tidigare.

Permalänk
Medlem

När man väl fått nummerlapp så får man vänta i ca 1 min per handlagt ärende. I morse blev det alltså 180 min i kö. Vi kunde sitta iallafall som tur är när man har små barn. (inga gamla kom som behövde platsen)

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

När man väl fått nummerlapp så får man vänta i ca 1 min per handlagt ärende. I morse blev det alltså 180 min i kö. Vi kunde sitta iallafall som tur är när man har små barn. (inga gamla kom som behövde platsen)

Det kan bli lite nervöst om man får sms vid 17-tiden att passet är redo att hämtas och de stänger inom ett par timmar :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

När man väl fått nummerlapp så får man vänta i ca 1 min per handlagt ärende. I morse blev det alltså 180 min i kö. Vi kunde sitta iallafall som tur är när man har små barn. (inga gamla kom som behövde platsen)

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Inte ens när man klarat sig igenom månader av väntan för av att först ta kort och sen på tillverkningen av passet är köandet slut alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av amandaw:

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Inte ens när man klarat sig igenom månader av väntan för av att först ta kort och sen på tillverkningen av passet är köandet slut alltså.

Jag hämtade ett id-kort i Stockholm (Bergsgatan/Kungsholmen) i morse och det var ingen kö alls till upphämtningen ca 08:45. Strul med kölappsystemet idag dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grobar:

Ansökte till mina barn 19/5
Mailade polisen idag fick svar efter 2-3 timmar att dem inte tillverkats ännu :/

Hur går det för er?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kicka81:

Hur går det för er?

Tyvärr inga pass här.
Min kollega som ansökte 18/5 har heller inte fått sitt pass.
Blir nog att avboka resan ikväll tyvärr.. Känns som man snubblar påbörja mållinjen...

Har ni hört något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grobar:

Tyvärr inga pass här.
Min kollega som ansökte 18/5 har heller inte fått sitt pass.
Blir nog att avboka resan ikväll tyvärr.. Känns som man snubblar påbörja mållinjen...

Har ni hört något?

Jag har hört att många som gjorde pass 17 och 18 maj fått sina pass. Kan det bero på vart man bor att det gör skillnad 🙄
Den här stressen alltså...nä vi har inte heller hört någonting.

Men vi får väl nästa vecka om man nu kan lita på den där preliminära listan.

Vi har några timmar kvar. Än kan vi få sms 🙏

Permalänk
Medlem

Jag bokade tid i februari och fick tid 25 april. Över kristi himmelsfärd skulle jag åka iväg och tänkte att jag hade gott om tid. En månad liksom. Efter 3 veckor började man bli nervös, men den 18 maj fick jag SMS om att hämta ut passet.

Kanske redan postats men på denna sida kan man se aktuella leveranstider på pass:
https://polisen.se/tjanster-tillstand/pass-och-nationellt-id-...

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

Jag bokade tid i februari och fick tid 25 april. Över kristi himmelsfärd skulle jag åka iväg och tänkte att jag hade gott om tid. En månad liksom. Efter 3 veckor började man bli nervös, men den 18 maj fick jag SMS om att hämta ut passet.

Kanske redan postats men på denna sida kan man se aktuella leveranstider på pass:
https://polisen.se/tjanster-tillstand/pass-och-nationellt-id-...

Ja den listan har jag koll på 😁
Vet så många som fått veckan innan den preliminära listan. Så man önskar ju nu att ett sms kommer idag istället för nästa vecka 🙏☺

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kicka81:

Jag har hört att många som gjorde pass 17 och 18 maj fått sina pass. Kan det bero på vart man bor att det gör skillnad 🙄
Den här stressen alltså...nä vi har inte heller hört någonting.

Men vi får väl nästa vecka om man nu kan lita på den där preliminära listan.

Vi har några timmar kvar. Än kan vi få sms 🙏

Jag fick precis sms från min kollega att deras pass är färdiga. Dem ansökte om passen 18/5

Jag ringde precis 11414 för att fråga hur långt i tillverkningsprocessen passen är men den det för inspelade meddelandet svarar att dem inte kan se var i processen passen är så jag lade på.

Mailade passkontoret I Malmö igårkväll också...

Permalänk
Medlem

Beställde pass för barnen 7. maj.
Fick dom 15.6.

Och det var enligt eller även snabbare än polisens leveranslista.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Beställde pass för barnen 7. maj.
Fick dom 15.6.

Och det var enligt eller även snabbare än polisens leveranslista.

Jag tror att vi som tog 19 maj och framåt, samma dag maskinen gick sönder. Att vi tyvärr inte får tidigare, även om jag hoppas de 🙏

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grobar:

Jag fick precis sms från min kollega att deras pass är färdiga. Dem ansökte om passen 18/5

Jag ringde precis 11414 för att fråga hur långt i tillverkningsprocessen passen är men den det för inspelade meddelandet svarar att dem inte kan se var i processen passen är så jag lade på.

Mailade passkontoret I Malmö igårkväll också...

Jo dem kan se de 😊 tror den inspelningen är för att folk inte ska ringa 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kicka81:

Jo dem kan se de 😊 tror den inspelningen är för att folk inte ska ringa 😅

Förmodligen kan de bara se om passen blivit tillverkade eller inte. Och eftersom kön till tillverkningen är över 2 månader är det ju inte mycket de kan säga förrän passen plötsligt blivit tillverkade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av amandaw:

Förmodligen kan de bara se om passen blivit tillverkade eller inte. Och eftersom kön till tillverkningen är över 2 månader är det ju inte mycket de kan säga förrän passen plötsligt blivit tillverkade.

Det är de jag menade. Att dem kan säga hur i processen dem ligger till. Inte när de anländer 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kicka81:

Jo dem kan se de 😊 tror den inspelningen är för att folk inte ska ringa 😅

Ringde precis. Dem stör i kö för tillverkning. Hur länge dem nu gör det man undra :/

Blir att avboka resan...
Tur att jag betalade extra för avbeställningsskydd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kicka81:

Jo dem kan se de 😊 tror den inspelningen är för att folk inte ska ringa 😅

Struntade i att svara på voicprompten på 11414, blev kopplad till en person. Men enligt honom kan dom inte se var i kön man befinner sig. Men det är ju troligt att dom kan se om det är klart. Hade väl ingen förhoppning på bättre information, men ringde just in case. Skulle ha rest på tisdag men har nu bokat av det, för dit vi ska accpteras inte provisoriskt pass tyvärr. Kunde man få bättre precision skulle man kanske kunna boka till senare datum, men som det ser ut nu är det sjukt uppbokat och skyhöga priser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grobar:

Ringde precis. Dem stör i kö för tillverkning. Hur länge dem nu gör det man undra :/

Blir att avboka resan...
Tur att jag betalade extra för avbeställningsskydd.

Nä vad tråkigt 😔 dem kommer i nästa vecka fick vi höra nu. Vilken dag vet dem inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kicka81:

Nä vad tråkigt 😔 dem kommer i nästa vecka fick vi höra nu. Vilken dag vet dem inte.

Hur fick ni reda på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grobar:

Hur fick ni reda på det?

Vi ringde polisen. Dem är tillverkade men inte skickade ännu. Dem sa i nästa vecka. Ingen mer information än så.

Vi tog 19 maj. Dem kanske utgår från den preliminära listan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kicka81:

Vi ringde polisen. Dem är tillverkade men inte skickade ännu. Dem sa i nästa vecka. Ingen mer information än så.

Vi tog 19 maj. Dem kanske utgår från den preliminära listan.

Det är möjligt!

Hoppas vi får passen senast på onsdag 😇

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kicka81:

Det är de jag menade. Att dem kan säga hur i processen dem ligger till. Inte när de anländer 😊

Ja men om de bara kan säga att de står i kön för tillverkning och kön är 2 månader så säger det ju ingenting. Det kan vara mellan 0-60 dagar kvar då. Det vore ju något annat om de kunde säga att ja ditt pass tillverkas imorgon etc.

Permalänk
Medlem

Tror ni dem i Finland som jobbar med passen att dem jobbar helger med? 😏 Typ som helgskift. Ja jag önskar de just nu att maskinen inte står stilla i 2 dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kicka81:

Tror ni dem i Finland som jobbar med passen att dem jobbar helger med? 😏 Typ som helgskift. Ja jag önskar de just nu att maskinen inte står stilla i 2 dagar.

Jag har följt lite andra trådar om pass på Facebook och läste där att någon frågat polisen om detta. Enligt dem jobbar maskinen 24/7 även på helgerna så ja det verkar så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnBo:

Jag har följt lite andra trådar om pass på Facebook och läste där att någon frågat polisen om detta. Enligt dem jobbar maskinen 24/7 även på helgerna så ja det verkar så.

Tack snälla för informationen 😊

Permalänk

Enl en kollega så hade de igår fått info att passet till sonen som godkändes 17/5 var klart att hämta.

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850