LG OLED 2021 (A1/B1/C1/G1/Z1/), samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninjalulz:

Någon som har varit med om detta fenomen med sin OLED-TV (i mitt fall så har jag en 65" B1)?

https://streamable.com/6slr24

Detta händer titt som tätt (senast igår kväll) och försvinner om man drar ut strömkabeln någon minut eller två. Har pysslat med diverse inställningar men tror inte att det har haft någon påverkan på resultatet.

Följande saker ockuperar 3st av HDMI-ingångarna:

  • Google TV

  • PS5

  • XSX

Jag har aldrig sett något liknande (77B1)

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ninjalulz:

Någon som har varit med om detta fenomen med sin OLED-TV (i mitt fall så har jag en 65" B1)?

https://streamable.com/6slr24

Detta händer titt som tätt (senast igår kväll) och försvinner om man drar ut strömkabeln någon minut eller två. Har pysslat med diverse inställningar men tror inte att det har haft någon påverkan på resultatet.

Följande saker ockuperar 3st av HDMI-ingångarna:

  • Google TV

  • PS5

  • XSX

Det där ser ut som Google-TV-UI:et, eller hur? Har du det från en extern källa, någon Android-box?

Steg 1A i felsökning är att se ifall det påverkar TV:ns egna menyer och gränssnitt, likt Home-läget. Ifall det påverkar även TV:ns gränssnitt är det ett problem med TV:n och du bör reklamera. Om det endast påverkar just den källan, så är det rimligen den källan, inklusive att just den HDMI-kabeln inte håller måttet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninjalulz:

Någon som har varit med om detta fenomen med sin OLED-TV (i mitt fall så har jag en 65" B1)?

https://streamable.com/6slr24

Detta händer titt som tätt (senast igår kväll) och försvinner om man drar ut strömkabeln någon minut eller två. Har pysslat med diverse inställningar men tror inte att det har haft någon påverkan på resultatet.

Följande saker ockuperar 3st av HDMI-ingångarna:

  • Google TV

  • PS5

  • XSX

Påminner om fenomenet som sker vid en döende HDMI-kabel (hade en vinkelbar HDMI-kabel som uppvisade liknande symptom).
Kan du pröva Google TVn i en annan enhet, alternativt byta ingångar för dina enheter? T.ex. pröva PS5/XSX i samma port som Google TVn sitter i osv.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Det där ser ut som Google-TV-UI:et, eller hur? Har du det från en extern källa, någon Android-box?

Stämmer mycket riktigt! Det är en Chromecast med Google TV som är inkopplad.

Skrivet av Laxpudding:

Steg 1A i felsökning är att se ifall det påverkar TV:ns egna menyer och gränssnitt, likt Home-läget. Ifall det påverkar även TV:ns gränssnitt är det ett problem med TV:n och du bör reklamera.

Blev lite osäker nu om verkligen menyer och gränssnitt påverkas men tror faktiskt inte det. Dock så syns loggan klart och tydligt när jag stänger av TV:n.

Skrivet av Laxpudding:

Om det endast påverkar just den källan, så är det rimligen den källan, inklusive att just den HDMI-kabeln inte håller måttet.

Skrivet av Exydia:

Påminner om fenomenet som sker vid en döende HDMI-kabel (hade en vinkelbar HDMI-kabel som uppvisade liknande symptom).
Kan du pröva Google TVn i en annan enhet, alternativt byta ingångar för dina enheter? T.ex. pröva PS5/XSX i samma port som Google TVn sitter i osv.

Det händer på samtliga källor och har testat byta ingång för två av enheterna (konsolerna) när det inträffar men ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninjalulz:

Stämmer mycket riktigt! Det är en Chromecast med Google TV som är inkopplad.

Blev lite osäker nu om verkligen menyer och gränssnitt påverkas men tror faktiskt inte det. Dock så syns loggan klart och tydligt när jag stänger av TV:n.

Det händer på samtliga källor och har testat byta ingång för två av enheterna (konsolerna) när det inträffar men ingen skillnad.

Händer det på alla portar så är det fel på teven, tyvärr.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk

Hey, any recommendations for a budget friendly TV mount for LG 77 C2 ?

Considering this one - https://www.amazon.se/-/en/gp/product/B08GFDZ288/ref=ox_sc_ac...

Permalänk
Medlem

finns ny FW SW File(Version 03.33.11), vår G1 77" blev mycket rappare i WebOS & inget förstört i övrigt (har även en CX 55", föredrar det äldre WebOS)
* SW information

1. Improvement
1) The home screen layout has changed.

direkt nedladdning: https://gscs-b2c.lge.com/downloadFile?fileId=PbTb3oJSNpfChzt1...

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Vill ställa en fråga till @laxpudding

Min LG B1, som jag är jättenöjd med, förutom en sak.
Nu har jag inte tagit egna bilder, men bifogad syns det problem jag har.
TVn fungerar utmärkt med allt jag tittar på FÖRUTOM mörka scener ur Game of Thrones när jag kollar genom HBO Max-appen i TVn. Färgerna ser pastell-liknande ut i väldigt mörka scener oavsett vilket bildläge som används. Se bilderna nedan vad jag menar. Kan det vara något fel på TVn som inte visar korrekta färger eller är det dålig kvalitet i streamingappen?

Bilder med problemet:

https://ibb.co/LSq7Mg7
https://ibb.co/Syjw474
https://ibb.co/9VS8pPG

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

finns ny FW SW File(Version 03.33.11), vår G1 77" blev mycket rappare i WebOS & inget förstört i övrigt (har även en CX 55", föredrar det äldre WebOS)
* SW information

1. Improvement
1) The home screen layout has changed.

direkt nedladdning: https://gscs-b2c.lge.com/downloadFile?fileId=PbTb3oJSNpfChzt1...

Tar alltid sån tid att få dessa OTA. Inte sugen på att dra ut min G1:a från väggen pga tight kabeldragning så USB är uteslutet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Vill ställa en fråga till @laxpudding

Min LG B1, som jag är jättenöjd med, förutom en sak.
Nu har jag inte tagit egna bilder, men bifogad syns det problem jag har.
TVn fungerar utmärkt med allt jag tittar på FÖRUTOM mörka scener ur Game of Thrones när jag kollar genom HBO Max-appen i TVn. Färgerna ser pastell-liknande ut i väldigt mörka scener oavsett vilket bildläge som används. Se bilderna nedan vad jag menar. Kan det vara något fel på TVn som inte visar korrekta färger eller är det dålig kvalitet i streamingappen?

Bilder med problemet:

https://ibb.co/LSq7Mg7
https://ibb.co/Syjw474
https://ibb.co/9VS8pPG

Det är garanterat inget fel på din TV utan helt enkelt för klen kvalité / bitrate på HBOs stream. Detta blir extra tydligt i just mörka partier och scener.

Det blev (vad jag minns) en ganska stor snackis kring specifikt S08E03, "The Long Night" då det är en väldigt mörk episod och som såg ut som skräp för många.

Nu har säkert HBO Max blivit bättre men det är väl fortfarande en 1080p-stream i maklig kvalité och då kan det se ut såhär illa.

Om du kör via LG-appen i TV:n och över Wifi så kan möjligtvis en extern enhet kopplad med ethernet (Apple TV exempelvis) ge bättre kvalitet och stabilare bitrate men devisen "skit in, skit ut" gäller även här.

Lösningen? Fysisk media, dvs Blu-Ray eller 4K UHD om det bränner i plånboken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Det är garanterat inget fel på din TV utan helt enkelt för klen kvalité / bitrate på HBOs stream. Detta blir extra tydligt i just mörka partier och scener.

Det blev (vad jag minns) en ganska stor snackis kring specifikt S08E03, "The Long Night" då det är en väldigt mörk episod och som såg ut som skräp för många.

Nu har säkert HBO Max blivit bättre men det är väl fortfarande en 1080p-stream i maklig kvalité och då kan det se ut såhär illa.

Om du kör via LG-appen i TV:n och över Wifi så kan möjligtvis en extern enhet kopplad med ethernet (Apple TV exempelvis) ge bättre kvalitet och stabilare bitrate men devisen "skit in, skit ut" gäller även här.

Lösningen? Fysisk media, dvs Blu-Ray eller 4K UHD om det bränner i plånboken.

Tack för svar! Kul att det var just det avsnittet det gällde Även fast jag sett det i de allra flesta mörka scener förstås.
Ja, då kan jag känna mig lugn att det inte är TVn utan dålig kvalitet på materialet som spelas upp.
Har svårt att se att det skulle bli skillnad, men kan prova med en Chromecast istället för TVns inbyggda app och se om det blir någon skillnad.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Det blev (vad jag minns) en ganska stor snackis kring specifikt S08E03, "The Long Night" då det är en väldigt mörk episod och som såg ut som skräp för många.

Var ju som sagt mycket snack om det avsnittet. Jag märkte inte av det för jag laddade ner alla avsnitten i bättre kvalitet än vad man strömmade från HBO själva, även fast jag hade ett HBO konto aktivt. Det tillsammans med en TV som är hyfsad på att visa detaljer i nära svart gjorde att det inte var några problem. Dom flesta klagade på serien i sig men problemet var ju snarare HBO-tjänsten, och säkert delvis vissa användare som har dåliga eller felinställda TV/skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Var ju som sagt mycket snack om det avsnittet. Jag märkte inte av det för jag laddade ner alla avsnitten i bättre kvalitet än vad man strömmade från HBO själva, även fast jag hade ett HBO konto aktivt. Det tillsammans med en TV som är hyfsad på att visa detaljer i nära svart gjorde att det inte var några problem. Dom flesta klagade på serien i sig men problemet var ju snarare HBO-tjänsten, och säkert delvis vissa användare som har dåliga eller felinställda TV/skärmar.

Haha, japp! Många tittade via små och dåliga skärmar också, tänk 13" laptops, surfplattor etc. vilket gör att det såg ännu sämre ut och bara blev en svart sörja av allt.

Off topic men när du ändå nämner det så är detta GOT-meme 5+! 😂

Permalänk
Medlem

Lånar gärna kartong för OLED77C1 för transport bara

Hej,
Undrar om någon i forumet har hemma en kartong för 77” c1. Betalar gärna för att hyra den så jag kan transportera hem en 77c1 utan kartong. Returnerar rekordsnabbt!
OLED77C1 kartong alltså.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av flautash:

Hej,
Undrar om någon i forumet har hemma en kartong för 77” c1. Betalar gärna för att hyra den så jag kan transportera hem en 77c1 utan kartong. Returnerar rekordsnabbt!
OLED77C1 kartong alltså.

Tack på förhand!

Jag har en kartong till 77b1 om det hjälper (uppsala)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag har en kartong till 77b1 om det hjälper (uppsala)

Ska kolla om den funkar. Stort tack än så länge
Återkommer.

Permalänk
Medlem

Såg nu att det står upp till 55" på väggfästet jag har lagt en beställning på.

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Men som jag har förstått det kommer den att fungera ändå med min B1 77" ?

Den har ju stöd för 400x200 vesa och upp till 60 kg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxann:

Såg nu att det står upp till 55" på väggfästet jag har lagt en beställning på.

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Men som jag har förstått det kommer den att fungera ändå med min B1 77" ?

Den har ju stöd för 400x200 vesa och upp till 60 kg.

Se här:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1666456-samlingstrad-f...

Ska inte vara något problem! Fästet vet inte hur stor TVn är, och många modeller av fästen är från stenåldern när det kanske inte ens fanns större apprater än 55”

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Se här:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1666456-samlingstrad-f...

Ska inte vara något problem! Fästet vet inte hur stor TVn är, och många modeller av fästen är från stenåldern när det kanske inte ens fanns större apprater än 55”

Perfekt! Tackar

Permalänk

Beslutsångest,
Oled65b1 för 11490:-
Oled65b1 för 13990:-

Är c1 värt 2500kr till? Ser inget behov av 2st till 2.1 HDMI inom en överskådlig framtid (äger ingen konsol och inga planer på att skaffa)
Visst, trevligare med ljusare bild men är det något man man märker med tv väl hemma?

Processorn, hur mycket bättre flyt i Webos ger det (kommer ändå sätta i min CCwGTV)
Ger den verkligen bättre bild?

Läst lite här i tråden att folk med c1 haft rosa tint i kanten?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dalledalle:

Beslutsångest,
Oled65b1 för 11490:-
Oled65b1 för 13990:-

Är c1 värt 2500kr till? Ser inget behov av 2st till 2.1 HDMI inom en överskådlig framtid (äger ingen konsol och inga planer på att skaffa)
Visst, trevligare med ljusare bild men är det något man man märker med tv väl hemma?

Processorn, hur mycket bättre flyt i Webos ger det (kommer ändå sätta i min CCwGTV)
Ger den verkligen bättre bild?

Läst lite här i tråden att folk med c1 haft rosa tint i kanten?

Många här kommer rekommendera C1, jag tog B1 (inte bara p.g.a. eventuell rose-tint problem med C1) eftersom banding är bättre i HDR på B1an, enligt rtings.com mycket bättre t o m.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Många här kommer rekommendera C1, jag tog B1 (inte bara p.g.a. eventuell rose-tint problem med C1) eftersom banding är bättre i HDR på B1an, enligt rtings.com mycket bättre t o m.

Kan inte det bara varit panellotteriet som var till fördel för B1 hos rtings snarare än skillnader mellan b och c-serien i allmänhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Kan inte det bara varit panellotteriet som var till fördel för B1 hos rtings snarare än skillnader mellan b och c-serien i allmänhet?

Det tror jag nog.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ugga:

Kan inte det bara varit panellotteriet som var till fördel för B1 hos rtings snarare än skillnader mellan b och c-serien i allmänhet?

Ja lotteriet spelar roll, men det är inte så att det i sin helhet sätter B1 som bättre än C1.
De nämner att C1 har fördelar med, t.ex. fler 2.1 HDMI, något bättre ljusstyrka, bättre VRR...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Ja lotteriet spelar roll, men det är inte så att det i sin helhet sätter B1 som bättre än C1.
De nämner att C1 har fördelar med, t.ex. fler 2.1 HDMI, något bättre ljusstyrka, bättre VRR...

Jo, men det jag menar är att hade de fått andra exemplar av C1 och B1 så hade kanske C1an haft mindre banding än B1 i deras test. Dock kan man ju tycka B1 är mer prisvärd ändå. Banding är ju alltid ett lotteri oberoende av vilken modell du köper.

Eller kan det ha med ljusstyrkan i HDR att göra som gör att bandingen syns mindre snarare än att panelen är bättre? Här skjuts det hejvilt från höften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Beslutsångest,
Oled65b1 för 11490:-
Oled65b1 för 13990:-

Är c1 värt 2500kr till? Ser inget behov av 2st till 2.1 HDMI inom en överskådlig framtid (äger ingen konsol och inga planer på att skaffa)
Visst, trevligare med ljusare bild men är det något man man märker med tv väl hemma?

Processorn, hur mycket bättre flyt i Webos ger det (kommer ändå sätta i min CCwGTV)
Ger den verkligen bättre bild?

Läst lite här i tråden att folk med c1 haft rosa tint i kanten?

Jag var nyligen i ungefär samma sits som dig.

Valde till slut C1. Om pengarna ändå finns blir det utslaget över tid ingen större skillnad i månadskostnad. Då slipper du också eventuella framtida funderingar kring vad du faktiskt missade med en enklare variant. Den nitlotten drog jag själv förra gången jag köpte TV när jag "nöjde mig" med en enklare modell.

Ang. rosa tint verkar det också vara litet av ett lotteri. Jag hade läst såpass mycket kring problemet att jag var mycket osäker på om det ens var värt att chansa. (Alla nyare paneler har problemet. Vissa däremot mer än andra vad det verkar). I praktiken hade jag tur -märker absolut ingenting av det vid daglig användning och inte heller med en helvit testbild upplever jag färgskiftningen som någon deal breaker. Är tvärtom mycket nöjd med TVn och är glad att jag inte lät skriverierna kring rosa tint avskräcka mig från köp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ugga:

Jo, men det jag menar är att hade de fått andra exemplar av C1 och B1 så hade kanske C1an haft mindre banding än B1 i deras test. Dock kan man ju tycka B1 är mer prisvärd ändå. Banding är ju alltid ett lotteri oberoende av vilken modell du köper.

Eller kan det ha med ljusstyrkan i HDR att göra som gör att bandingen syns mindre snarare än att panelen är bättre? Här skjuts det hejvilt från höften.

Vet inte, får intrycket av att det inte är så stor skillnad på ljusstyrkan vare sig i SDR eller HDR. Ljusstyrkan räcker i alla fall gott och väl för mig.

För egen del så var det inte rose-tint som avskräcte utan just banding problemet, som syns tydligt i vissa tester Vincent @ hdtvtest visar på YT.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Har inte följt tv priserna på några år men ser att 55" B1 finns på Elgiganten för 7490kr vilket låter billigt!
Värt att slå till?

Tänker att den isåfall får ersätta min nuvarande 55" B6 som är full av inbränningar.

Permalänk
Medlem

Vilka problem med banding är det ni syftar på? Har inte sett någon allvarlig banding på min C1 65". Är det near black chrominance overshoot? I så fall är det inget man lär se särskilt ofta i riktigt material antar jag?

Stavfel
Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Infiniti:

Vilka problem med banding är det ni syftar på? Har inte sett någon allvarlig banding på min C1 65". Är det near black chrominance overshoot? I så fall är det inget man lär se särskilt ofta i riktigt material antar jag?

Enligt rtings.com (enda källan jag orkar leta upp just nu)
"The B1 has much better gradient handling, so there's less banding in HDR content."
https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/b1-oled

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR