LG OLED 2021 (A1/B1/C1/G1/Z1/), samlingstråd

Permalänk
Bildexpert 📺

Har svårt att se att en B1 på något sätt skulle vara bättre än C1 på graderingar/mindre posterisering. Skillnaderna likt 2 vs. 4 st. 48 Gbps HDMI, lite lägre ljusstyrka, lite enklare "AI"-uppskalning etc. främst handlar om att diversifiera modellerna får att nå olika prisklasser och nå skilda grupper köpare. Man vill nå kunden som gillar att spara marginaler. LG säljer hellre en B1 för tusen kronor mindre än att kunden hoppar över en C1 till förmån för en konkurrent som är tusen kronor billigare.

Det är i grunden samma paneler och samma hårdvara bakom med de här försäljningsstrategiska skillnaderna. Att rtings B1:a skulle vara bättre än rtings C1:a säger nog mer om den stora exemplarvariationen som råder med LG:s modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är i grunden samma paneler och samma hårdvara bakom med de här försäljningsstrategiska skillnaderna. Att rtings B1:a skulle vara bättre än rtings C1:a säger nog mer om den stora exemplarvariationen som råder med LG:s modeller.

Å andra sidan: är det verkligen rimligt med stor skillnad i gradering/postörisering mellan exemplaren inom en modellserie?
Jag är lätt skeptisk. (Variationer i färg och vertikal banding mm köper jag, men variationer i postörisering är jag mer tveksam till)
För mig låter det mer sannolikt att det skulle skilja mellan olika modeller än bero på variationen inom en modell...
Eller kanske allra mest sannolikt att de inte jämförde äpplen med äpplen, dvs inställningarna diffade nånstans mellan de två testade apparaterna.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Trodde en av grejerna var just WBC vs WBE i B1 vs C1

Permalänk
Medlem

Går i funderingar på om man ska uppgradera sin tv och såg nu att 77" B1 är nere på 18 990 kr. Har blivit lite längre från tvn till sittplatsen sedan flytt ca 4 meter nu. Idag har jag en LG 55EG920V som är runt ca 6 år gammal.

Något som talar emot att uppgradera till en B1? Tänker då på om det skulle kunna vara något bättre pris på någon annan variant eller att det kanske är vettigt att hålla ut till black friday.

Några tankar? Håller på att läsa tråden lite för att se vad folk har skrivit och har inte sett något alarmerande hittills.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Går i funderingar på om man ska uppgradera sin tv och såg nu att 77" B1 är nere på 18 990 kr. Har blivit lite längre från tvn till sittplatsen sedan flytt ca 4 meter nu. Idag har jag en LG 55EG920V som är runt ca 6 år gammal.

Något som talar emot att uppgradera till en B1? Tänker då på om det skulle kunna vara något bättre pris på någon annan variant eller att det kanske är vettigt att hålla ut till black friday.

Några tankar? Håller på att läsa tråden lite för att se vad folk har skrivit och har inte sett något alarmerande hittills.

Har en 77B1 och inget alls att klaga på, men om priserna går ner mer eller inte är omöjligt att veta. 1-serien är ju på utgång, och har just nu lägsta priserna någonsin. Det kan vara så att de försvinner helt snart, men kan också bli sista slutreor på någon butik som vill bli av med sista reserverna. Missar man att köpa nu så får man nog vänta till BF, men kanske inte är hela världen

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Roger W:

Å andra sidan: är det verkligen rimligt med stor skillnad i gradering/postörisering mellan exemplaren inom en modellserie?
Jag är lätt skeptisk. (Variationer i färg och vertikal banding mm köper jag, men variationer i postörisering är jag mer tveksam till)
För mig låter det mer sannolikt att det skulle skilja mellan olika modeller än bero på variationen inom en modell...
Eller kanske allra mest sannolikt att de inte jämförde äpplen med äpplen, dvs inställningarna diffade nånstans mellan de två testade apparaterna.

Posterisering kan ofta förvärras när man drar i reglage, särskilt om man drar i dem på fel sätt. Rtings brukar inte göra det.

Ganska lätt att se posterisering bara man har en gråramp, alltså en testbild som drar svart till vitt genom varje diskret steg. Dra rejält i kontrastreglaget, ändra på gammareglaget och man ser hur posteriseringen flyttas runt i gråskalan. Gör man samma sak för skalorna i R, G och B kan man se en färgkanal ofta är värre än de andra.

LCD och OLED är analoga displayer och de brukar alltid variera i posterisering mellan exemplaren, särskilt om urgallringen är låg och tillverkningsvolym är hög, likt för LG:s modeller. Nivån av posterisering och var i skalorna det är som mest framträdande problem varierar därför från exemplar till exemplar. Du får sällan en perfekt gamma tracking (saknar bra svensk ord där, följsamhet) med analog teknik. Du har diskreta nivåer av ljus i signalen men det går inte följa upp signalnivåerna exakt med ljuset ut ur panelen. Uppstår alltid variationer. Där är återigen Sony och Panasonic de bättre tillverkarna på OLED och även LCD-sidan.

Ett motexempel är DLP vilket är en digital teknik där mikrospeglarna på DMD-chippet gör att du kan adressera diskreta nivåer av ljus bit för bit. Då går det att bygga projektorer som är så fria från posterisering så långt som hela systemets samplingsfrekvenserna tillåter. Många moderna och ändå enkla DLP-projektorer har därför förbluffande lite problem med posterisering. Även vissa plasma där färgerna också byggs av modulerade ljuspulser.

Så riktigt bra plasma och DLP har sällan problem med posterisering när man har samplingsfrekvensen för att täcka in 8 bitar eller mer. I den situationen är det väldigt lika mellan modeller vad gäller posterisering. I alla fall i ett viss situation. När man försöker sätta färger och nivåer börjar posterisering framträda även där.

Sedan finns det förstås gott om produkter som trots förutsättningarna ovan inte lyckas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Har en 77B1 och inget alls att klaga på, men om priserna går ner mer eller inte är omöjligt att veta. 1-serien är ju på utgång, och har just nu lägsta priserna någonsin. Det kan vara så att de försvinner helt snart, men kan också bli sista slutreor på någon butik som vill bli av med sista reserverna. Missar man att köpa nu så får man nog vänta till BF, men kanske inte är hela världen

Blev en 65" då jag gjorde lite mätningar och där jag skulle ha 77" hade jag inte plats för högtalarna lägre om jag skulle slänga upp den

Som du säger det kan säkert bli någon sista sista utförsäljning men jag orkar inte vänta längre. Nu får det bli denna i 5-6 år så slipper man tänka på det.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Trodde en av grejerna var just WBC vs WBE i B1 vs C1

Nja C1 kom ursprungligen med WBC för att senare börja dyka upp med WBE då och då. De nyaste gissar jag har övervägande WBE men kommer fortfarande med WBC också.

Permalänk

LG 83C1 finns för 33 lök på webbis:

https://www.webhallen.com/se/product/334816-LG-2021-83-OLED83...

Årets deal för stora OLEDS!

Permalänk

Skaffade en 65 B1 och helt spektakulära färger och svärta. MEN,jag har den förbannad pink-tinten på vänstra sidan av bilden.
I de flesta scener syns det inte, men då man sett det blir det att jag ser det hela tiden..

Ni andra med B1 65" har ni pink tint? Är det värt att byta eller kommer det se likadant ut på nästa?...

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Blev en 65" då jag gjorde lite mätningar och där jag skulle ha 77" hade jag inte plats för högtalarna lägre om jag skulle slänga upp den

Som du säger det kan säkert bli någon sista sista utförsäljning men jag orkar inte vänta längre. Nu får det bli denna i 5-6 år så slipper man tänka på det.

JAg ångrar mitt köp av 65" c1 för några månader sedan (för 16k), skulle jag vetat att 77" skulle ner till under 20 hade jag hellre taig den, trots problemen med att få plats på väggen.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dalledalle:

Skaffade en 65 B1 och helt spektakulära färger och svärta. MEN,jag har den förbannad pink-tinten på vänstra sidan av bilden.
I de flesta scener syns det inte, men då man sett det blir det att jag ser det hela tiden..

Ni andra med B1 65" har ni pink tint? Är det värt att byta eller kommer det se likadant ut på nästa?...

Inte noterat tinten nej..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Jag har ingen tint på 77b1, men vad jag förstår är 65c1 drabbad mer än andra, kanske de panelerna säljs som b1 nu?

Permalänk
Skrivet av Kaleid:

Inte noterat tinten nej..

Har du 65"?
Vill egentligen inte att du ska hitta och störa dig på det, men om du ville kolla lite extra på vänstra sidan i typ vita/gråa bilder (då det syns mycket) så hade det vart snällt

Om det är undantagsfall med tint kan det ju vara värt för mig att byta
Är väldigt nöjd med TVn i övrigt

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

ingen tint på min 77b1 heller

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dalledalle:

Har du 65"?
Vill egentligen inte att du ska hitta och störa dig på det, men om du ville kolla lite extra på vänstra sidan i typ vita/gråa bilder (då det syns mycket) så hade det vart snällt

Om det är undantagsfall med tint kan det ju vara värt för mig att byta
Är väldigt nöjd med TVn i övrigt

Japp, 65". Lungt, inte ditt fel om du påpekar något och jag sedan märker det. Är rätt kräsen själv

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Har lite bestyr med att få ut atmos via e-arc.

Kör ifrån Apple tvn till hdmi på tvn och soundbar då med e-arc.

Verkar som att det inte vill lira riktigt, läst om flera som tycks ha detta bekymmer men dåligt med lösningar, därav att jag vänder mig till eliten här för lite förslag

5.1 tycks inte vara några bekymmer, allt ljud är synkat och fint men just atmos verkar den vägra.

Skriver mest ifall nån annan också har problemet...Haft samma sök och bök hela tiden och bara fått ut 5.1.

Inställningen hette tydligen "Dela tv-ljud". Logiskt? Inte för mig tydligen men av en händelse så tryckte jag på det igår och nu så går allt som det ska.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Skrivet av Kaleid:

Japp, 65". Lungt, inte ditt fel om du påpekar något och jag sedan märker det. Är rätt kräsen själv

Tack! När köpte du din och vilken butik? Jag köpte min på Elgiganten för en vecka sedan.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dalledalle:

Tack! När köpte du din och vilken butik? Jag köpte min på Elgiganten för en vecka sedan.

2a Juni från mediamarkt (förra 55" A1 var dock från elgiganten). Ingen elgiganten denna gång eftersom hemsidan krånglade.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Min tv har börjat att dimma ner sig i mörkare scener. Trycker jag sen på fjärrkontrollen "väcks" bilden igen och blir som den ska vara.. Verkar ha hänt sen senaste uppdateringen. Kan man göra något åt detta?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Min tv har börjat att dimma ner sig i mörkare scener. Trycker jag sen på fjärrkontrollen "väcks" bilden igen och blir som den ska vara.. Verkar ha hänt sen senaste uppdateringen. Kan man göra något åt detta?

Säker på att det är nytt beteende? (eller har du kollat på något du inte kollat på förut som triggat detta?)
Den funktionen har ju funnits hela tiden, brukar kallas ASBL och går att stänga av via servicemenyn - på egen risk!

Fast det är förstås möjligt de förändrat beteendet på den i senaste uppdateringen men har inte hört något sägas om det...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Säker på att det är nytt beteende? (eller har du kollat på något du inte kollat på förut som triggat detta?)
Den funktionen har ju funnits hela tiden, brukar kallas ASBL och går att stänga av via servicemenyn - på egen risk!

Fast det är förstås möjligt de förändrat beteendet på den i senaste uppdateringen men har inte hört något sägas om det...

Har säkert varit där förut. Har också läst nu att det är ASBL. Kollar säsong 4 av Ozarks och det har varit väldigt tydligt där i långa och statiska mörka scener.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Å andra sidan: är det verkligen rimligt med stor skillnad i gradering/postörisering mellan exemplaren inom en modellserie?
Jag är lätt skeptisk. (Variationer i färg och vertikal banding mm köper jag, men variationer i postörisering är jag mer tveksam till)
För mig låter det mer sannolikt att det skulle skilja mellan olika modeller än bero på variationen inom en modell...
Eller kanske allra mest sannolikt att de inte jämförde äpplen med äpplen, dvs inställningarna diffade nånstans mellan de två testade apparaterna.

vincent teoh är det han som recenserar för rtings också? Han tycker sig också få bättre gradering med b1 men det är månne samma. Men googlar jag finns det en vincent på rtings också men under annat efternamn

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

vincent teoh är det han som recenserar för rtings också? Han tycker sig också få bättre gradering med b1 men det är månne samma. Men googlar jag finns det en vincent på rtings också men under annat efternamn

Inte samma kille såvitt jag vet (tror Teoh är frilans?), men de verkar komma fram till en liknande slutsats!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Inte samma kille såvitt jag vet (tror Teoh är frilans?), men de verkar komma fram till en liknande slutsats!

Teoh är hdtvtest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Teoh är hdtvtest.

Ja självklart (men jag borde kanske förtydligat det), men det är väl något han kör på egen hand som frilansare menar jag

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Har en lite dum fråga, men har fått för mig att detta är nytt beteende för min TV. Ska den röda power-LED:en (på TV:n alltså) blinka ett par gånger när man slår på sin LG från standby? Har en LG C1.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Har en lite dum fråga, men har fått för mig att detta är nytt beteende för min TV. Ska den röda power-LED:en (på TV:n alltså) blinka ett par gånger när man slår på sin LG från standby? Har en LG C1.

Det gör den på min G1 också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Har en lite dum fråga, men har fått för mig att detta är nytt beteende för min TV. Ska den röda power-LED:en (på TV:n alltså) blinka ett par gånger när man slår på sin LG från standby? Har en LG C1.

Skrivet av Öltorp:

Det gör den på min G1 också.

Samma här på min A1 så vi kan nog konstatera att det är normalt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Min tv har börjat att dimma ner sig i mörkare scener. Trycker jag sen på fjärrkontrollen "väcks" bilden igen och blir som den ska vara.. Verkar ha hänt sen senaste uppdateringen. Kan man göra något åt detta?

Har också noterat detta nyligen med min 65" C1, vet inte om det kom med senaste uppdateringen men har inte noterat det förrän nyss och nästan i samma veva så såg jag det här https://youtu.be/E5qXj-vpX5Q
Nu märker jag det hela tiden och beställde nu en fjärr som han rekommenderar.

Visa signatur

/Benny