PCI Express 7.0 avtäcks – dubblerar effektiv bandbredd

Permalänk
Melding Plague

PCI Express 7.0 avtäcks – dubblerar effektiv bandbredd

PCI-SIG firar 30 år med att presentera nästa standard. På menyn står 256 GB/s effektiv bandbredd över 16 kanaler.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

4 år var lång λ^-1.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Galet, gen 3 är det vanligaste och billigaste idag.
Gen 4 gäller på lagringsmedia och grafikkort
Gen 5 är avtäckt och lagringsenheter på väg in...
Gen 6 utvecklas kanske
Gen 7 avtäckt.

När ser vi gen 7 enheter på hyllorna då och vad ska det vara för typ av produkter?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Väntas bara ett budget GPU med 4GB Vram på PCI 7.0. Kan ju tycka att bandbredden börjar bli löjligt hög i förhållande till mängden minne som ska föras över mellan A och B.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Ordet standard håller på att urholkas om man småändrar stup i kvarten, varför gick man inte från Gen5 till 7 direkt, det är väl ändå så att ökat kapacitetsbehov inom denna sektor är känd och framtidens behov lär väl knappast överraska.

Permalänk
Medlem

Dom har det kämpigt i den organisationen, väntar några år dricker mycket kaffe och sedan tar man ett femminuters möte och bestämmer att vi dubblera siffrorna till nästa generation. Åter till kaffedrickandet ett par år till innan nästa möte

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Men, men, har ju inte ens skaffat min första 4 moderbräda ännu...

Undra vas som blir vanligast med AM5?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Men, men, har ju inte ens skaffat min första 4 moderbräda ännu...

Undra vas som blir vanligast med AM5?

Pcie 5 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Det är jättebra att vi får bort en flaskhals som den stora skaran aldrig behöver fundera på. När jag började med datorer var just nätdel en sådan sak, man brydde sig inte det minsta vilken man hade.

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur fort det kommer gå att ladda in ett spel på ca 50 GB med PCI Express 5.0 och de snabbaste SSD diskarna med PCI Express 5 stöd och Microsoft storage eller vad det hette (den tekniken som läser in data direkt i grafikkortet).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Galet, gen 3 är det vanligaste och billigaste idag.
Gen 4 gäller på lagringsmedia och grafikkort
Gen 5 är avtäckt och lagringsenheter på väg in...
Gen 6 utvecklas kanske
Gen 7 avtäckt.

När ser vi gen 7 enheter på hyllorna då och vad ska det vara för typ av produkter?

Undra om RTX 4000 serien blir Gen 5 med bakåtkompatibilitet, eller Gen 4 ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Galet, gen 3 är det vanligaste och billigaste idag.
Gen 4 gäller på lagringsmedia och grafikkort
Gen 5 är avtäckt och lagringsenheter på väg in...
Gen 6 utvecklas kanske
Gen 7 avtäckt.

När ser vi gen 7 enheter på hyllorna då och vad ska det vara för typ av produkter?

Vi kommer antagligen inte se Gen6 eller Gen7 i konsumentprodukter på väldigt länge. PAM4 är dyrt att implementera och inte ens idag finns det någon konsumentprodukt som utnyttjar PCIe5 till fullo.

Däremot lär Enterprise-servrar få nätverkskort som kan utnyttja detta. Det ska blir kul när Ethernet kommer upp i Terabit-klassen.

Permalänk
Medlem

PCI, den första (upp till 2.2?), det var tider det
Man tyckte sig ha prestandakort när man körde på det istället för ISA.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Sign me up

Helt sjukt att de "jobbar på detta. Vore guld att komma in som konsult där. Jobba i 4år och sedan bara - "Ja, vi dubblar för 7e gången i rad". High-Five på det.

Permalänk
Medlem

Vart är vi på väg

Sen hur kommer det se ut. Jag bara tänker. Gud. Först dessa hastigheter som då blir att spel utvecklas att bli mer tung drivna. Som sen leder till ännu mera kraftigare grafikkort. Som sen leder till ännu mera watt för att kunna driva grafikkortet. Rycktas redan i dag om 500 upp till 900 Watt. Hur kommer detta bli då. Sen då till det sista. Undrar vad de kommer ta betalt för dessa grafikkort då. Vi har redan extrema priser. Om några år kommer vi inte kunna köpa datorer. Frågan är. Behöver vi dessa hastigheter. Detta driver bara utvecklingen framåt som då allt blir dyrare och dyrare. Sen är vi så dumma och går på det. För vi vill spela. Det som är en miljardindustri. Jag får säga till min Son. Nä du för välja mellan en dator eller en ny bil för 200 000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Undra om RTX 4000 serien blir Gen 5 med bakåtkompatibilitet, eller Gen 4 ?

Med tanke på att en pcie Gen 3 x16 slot kan nästan hantera ett 3080 idag så känns det långt kvar innan pcie gen 4 är en begränsning.
Så har det någon betydelse om den är gen 4 eller 5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Sen hur kommer det se ut. Jag bara tänker. Gud. Först dessa hastigheter som då blir att spel utvecklas att bli mer tung drivna. Som sen leder till ännu mera kraftigare grafikkort. Som sen leder till ännu mera watt för att kunna driva grafikkortet. Rycktas redan i dag om 500 upp till 900 Watt. Hur kommer detta bli då. Sen då till det sista. Undrar vad de kommer ta betalt för dessa grafikkort då. Vi har redan extrema priser. Om några år kommer vi inte kunna köpa datorer. Frågan är. Behöver vi dessa hastigheter. Detta driver bara utvecklingen framåt som då allt blir dyrare och dyrare. Sen är vi så dumma och går på det. För vi vill spela. Det som är en miljardindustri. Jag får säga till min Son. Nä du för välja mellan en dator eller en ny bil för 200 000 kr.

Om vi ska tro Zuckerberg-dystopin så kommer vi värdera metaversumet högre än en bil ändå. Så ja förvänta dig 200'000kr-datorer som renderar dom ballaste världarna där du ändå hellre vill hänga

Jag tror de ligger på med PCIe nu för att den klassiska datordesignen ens ska ha en chans mot de kraftfulla SoC-lösningar vi nu börjar se, där CPU och GPU redan delar resurser och inte behöver skicka data någonstans.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Ja jävlar...här går det allt undan.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Om vi ska tro Zuckerberg-dystopin så kommer vi värdera metaversumet högre än en bil ändå. Så ja förvänta dig 200'000kr-datorer som renderar dom ballaste världarna där du ändå hellre vill hänga

Jag tror de ligger på med PCIe nu för att den klassiska datordesignen ens ska ha en chans mot de kraftfulla SoC-lösningar vi nu börjar se, där CPU och GPU redan delar resurser och inte behöver skicka data någonstans.

he he 200 000 kr var ju lite komiskt skämt. Lite överdrivet. Jag bara tycket det är på fel håll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Ordet standard håller på att urholkas om man småändrar stup i kvarten, varför gick man inte från Gen5 till 7 direkt, det är väl ändå så att ökat kapacitetsbehov inom denna sektor är känd och framtidens behov lär väl knappast överraska.

Det är rejält mycket mer komplicerat än att bara öka några siffror då och då, de måste även se till att det faktiskt är tekniskt möjligt att implementera. Det handlar inte bara om att öka överföringsfrekvensen utan även om nya sätt att koda och felkorrigera data på (PCIe 6.0 introducerade t.ex. 1b/1b flit-kodning för att kunna öka bandbredden över PCIe 5.0). Så även om det för oss bara verkar som att de dubblar bandbredden i varje version så ligger det mycket arbete bakom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Om vi ska tro Zuckerberg-dystopin så kommer vi värdera metaversumet högre än en bil ändå. Så ja förvänta dig 200'000kr-datorer som renderar dom ballaste världarna där du ändå hellre vill hänga

Jag tror de ligger på med PCIe nu för att den klassiska datordesignen ens ska ha en chans mot de kraftfulla SoC-lösningar vi nu börjar se, där CPU och GPU redan delar resurser och inte behöver skicka data någonstans.

200 000Kr lär förvisso motsvara 20 000Kr, justerat för inflation när detta blir verklighet.

Permalänk
Medlem

Gillar inte den där grafen, ensa anledningen att de ligger före i ’dubbleringshastighet’ är för att de inte jämför samma sak, ena linjen är x16-port, andra är baserat på x1

Permalänk
Medlem

PCI-SIG känns som de ligger nästan onödigt långt före behovet med PCI-E standarden, medans de som sköter HDMI och DisplayPort standarderna, ligger flera år efter behovet.

Permalänk

Ärligt talat förstår jag inte varför de inte skriver en lång lista för framtida PCI-e istället för drop feeding standards såhär.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Ärligt talat förstår jag inte varför de inte skriver en lång lista för framtida PCI-e istället för drop feeding standards såhär.

Se inlägget av @perost ovan. De måste ha erfarenheten från varje steg för att veta hur nästa ska se ut.
Jag är snarare sjukt imponerad att de lyckas utveckla i den takten de gör. Det är rätt absurda bandbredder vi pratar om här IMO.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Ja, man var early adopter av Gen 5 i november i fjol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzhadar:

PCI-SIG känns som de ligger nästan onödigt långt före behovet med PCI-E standarden, medans de som sköter HDMI och DisplayPort standarderna, ligger flera år efter behovet.

PCI-SIG struntar i persondatormarknaden. Det är datacenter som driver fram specarna. Och där är behovet inte ”onödigt långt före behovet”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Ordet standard håller på att urholkas om man småändrar stup i kvarten, varför gick man inte från Gen5 till 7 direkt, det är väl ändå så att ökat kapacitetsbehov inom denna sektor är känd och framtidens behov lär väl knappast överraska.

Vad är det som ändras tycker du? Vad jag vet så har t.ex PCIe 3.0 varit oförändrad sen lansering, så den uppfyller väl vad man kan kalla en standard? Finns även 3.1, som inte heller ändrats sen lansering.

Och vad kommer generellt "PCIe standarden" så är alla versioner kompatibla med varandra (genom att alla nya versioner är bakåtkompatibla). Vad mer kan man önska av en standard?

Och hur tyckte du man skulle gå direkt från 5 till 7? Visste du för många år sedan hur man tekniskt skulle få 7ans hastigheter att fungera? När 7an väl kommer, så är det troligt att de produkterna inte ens hade gått att tillverka när 5an var aktuell (idag). Ska man då bara sitta och vänta i åratal tills man kan implementera en framtida standard, eller ska man introducera mellanstandarder som ändå för utvecklingen framåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Vad är det som ändras tycker du? Vad jag vet så har t.ex PCIe 3.0 varit oförändrad sen lansering, så den uppfyller väl vad man kan kalla en standard? Finns även 3.1, som inte heller ändrats sen lansering.

Och vad kommer generellt "PCIe standarden" så är alla versioner kompatibla med varandra (genom att alla nya versioner är bakåtkompatibla). Vad mer kan man önska av en standard?

Och hur tyckte du man skulle gå direkt från 5 till 7? Visste du för många år sedan hur man tekniskt skulle få 7ans hastigheter att fungera? När 7an väl kommer, så är det troligt att de produkterna inte ens hade gått att tillverka när 5an var aktuell (idag). Ska man då bara sitta och vänta i åratal tills man kan implementera en framtida standard, eller ska man introducera mellanstandarder som ändå för utvecklingen framåt?

Behovet av bandbredd är väl för tusan det enklaste att förutse av allt här i världen, jag förvånas över dessa små steg. USB konsortiet är annan tafflig organisation som Gör en standard som håller 10 år. Vad är problemet? Utvecklingskurvan har varit konstant sedan 80-talet

Permalänk
Skrivet av Belzhadar:

PCI-SIG känns som de ligger nästan onödigt långt före behovet med PCI-E standarden, medans de som sköter HDMI och DisplayPort standarderna, ligger flera år efter behovet.

DP 2.0 kommer väl ändå komma ut detta år förhoppningsvis med skärmar med stöd för det. De kommande grafikkorten har redan stöd för DP 2.0.