Permalänk

WiFi 2plans Hus

Tjena!

Har just blivit husägare av en 2-plans villa (178kvm) men har förtillfället ett riktigt trött wifi. Detta är som ni säkert försår inte hållbart i längden med två små barn (1 & 3år). Ingen gaming än så länge men det är mycket streaming etc som ska fungera.

Vi kommer även till hösten vara 2 personer som vid tillfällen kommer jobba hemma och ha videomöten.

Idag har vi en technicolor 799vac xtream som vi tog med oss ifrån lägenheten, men jag tror inte att den håller måttet.
Fibret (1000/100) som är indraget går till tvättstugan som ligger i början av huset.

Har märkt att på flera ställen i huset är wifi signalen väldigt svag och hastigheten är inte i näheten av det som vi betalar för.

Är inne på följande två spår.

1. Köpa ny router samt sätta upp 2 wifi-repeaters i huset (en per våning)
2. Köpa ett Mesh-baserat nätverk

Kan tänka mig att lägga runt 3-4k på ett bra nätverk som håller över tid. Får gärna vara billigare :).

Tror ni att ovan kan vara något? Om ja, rekomendationer tas gladeligen emot.

Om det finns någon annan bra lösning får ni gärna komma med tips och ideér, vill undvika kabeldragning om möjigt.

Permalänk
Medlem

Behåll routern, stäng av wifi och sätt upp två ubiquiti accesspunkter.
Eller mesh, men anslut dem med kabel.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Som Json_81 säger. Utöka accesspunkterna efter behov.

Kan bara rekommendera Unifi/Ubiquiti. Körde själv Dreamstation med acess-tallrikar och hade nästan inga problem alls.

Tyvärr så kommer du behöva dra kabel, dock när allt är gjort så behöver du inte titta tillbaka. Går även att köra trådlös länk med Unifi/Ubiquiti men inte lika stabiligt.

Alternativt så kan du prova ett billigare system (än att köpa ett bedrövligt dyrt och känna att det är bortkastade pengar) såsom Tenda.

Relativt billigt Mesh-system. Kör själv i lägenheten för att jag inte orkade med ormbo till lösning.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Fixa kabeldragning!

Repeaters halverar din hastighet och dubblerar din latens för varje hopp, så det vill du undvika i allra högsta grad.

Om du har nätverksuttag i rummen så ansluter du lätt en accesspunkt eller två där det behövs. Mesh fungerar också bra med kabel som backhaul.

Om du absolut inte kan dra några kablar av någon anledning så behöver du ett Mesh-system med dedikerad trådlös backhaul.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Har ett 2plans hus på 210kvm och körde i början endast med en Asus AX58U som placerades i mitten av huset på bottenvåningen. Hade full täckning överallt i huset på 2,4GHz och nästan full täckning på 5GHz.
Nu har jag kompletterat med en Asus AC68U som AP och kör deras AiMesh med kabel emellan för bästa resultat. Så nu kan man ligga i hängmattan eller ute I garaget med bra täckning

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk

Tack för svaren, lutar nog mot ett mesh nätverk ändå. Återkommer om jag har fler funderingar.