Snabbkoll: Vad tycker du om EU:s lag om laddning med USB Type-C?

Permalänk
Medlem

Av erfarenhet så att använda usb-c kontakt till "tyngre" enheter är mindre optimalt. Den tidigare jobblaptopen (HP Elitebook 840G5) där det glappade i kontakten och det ibland var svårt att få den att ta laddning. Där blev jag tvungen att köpa en extra laddare med HP's egen "DC"-kontakt som funkat utan problem.

Undviker gärna USB-c för annat än "småelektronik", och även om jag är "android-människa", så skulle jag gärna se en kontakt som mer liknande Apples lightning-kontakt där det inte är någon flärp inne i enhetens "honkontakt" som kan gå sönder (tror det var någon som nämnde det i en annan tråd också).

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aleshi:

USB-C är för klumpigt för många mindre enheter som headset, vuxenleksaker osv. Då måste det följa med en laddstation eller adapter, och du är tillbaka i att det enda gemensamma är USB-A uttaget i laddosan, så som vi har det idag.

Och nej, du vill uppenbarligen inte ha en oförstör magnetkontakt då du tycker att lagen som förhindrar den utvecklingen är bra. Utan lagen kan t.ex. android-telefontillverkarna enas om att standardisera en magnetisk kontakt. Men lagen kommer det ta mycket lång tid att få igenom då många olika branscher måste komma överens och tillsammans med EU komma överens om det hela.
Adaptrar löser inte det hela. Hela poängen med lagen är ju att du inte ska behöva köpa en adapter eller specifik sladd för att kunna ladda din enhet.

Hade det införts en lag 1999 som standardiserat Nokia-laddaren hade alla varit helnöjda då, men utvecklingen till micro-USB och USB-C hade varit kraftigt försenad. Samma sak om det blivit lag på micro-USB 2008.

Att lagstadga utformningen på anslutningen in i själva aparaten förhindrar utvecklingen. Hade varit en annan sak om aparater hade laddats med USB-A uttag i andra änden av sladden.

Det hände inte. Och hade det faktiskt hänt hade du inte haft USB-C idag. Då hade vi suttit kvar på micro-USB och väntat på att byråkratin ska godkänna USB-C. Om USB-IF ens brytt sig om att utveckla och lämna förslag på USB-C till att börja med.

Nä, det betyder bara att utveckling måste ske inom ramen för USB-IF eller liknande branschorganisation. Att enskilda tillverkare hittar på egna kontakter är det som försvåras och det är med all rätt, den friheten har knappast lett till något positivt till dags dato.

Gällande gamla magsafe, alltså med fysisk kontakt av ledarna så övergav Apple det av en anledning. 🔥

Skrivet av mr_sQuinty:

Låser man in teknik så bromsas i min mening utvecklingen , sedan kommer det bli typ att "min snabbladdare funkar bara på märke XYZ" eller "mitt företag har inte certifierat den kabeln för datatrafik" för alla vill ju sälja sin kringutrustning

Nu är ju kravet på stöd för USB-PD med av just den anledningen. Samtidigt lämnar man fritt fram för utveckling av egna trådlösa laddtekniker.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av in a bodybag:

Personligen så är jag emot lagen då jag under många år framöver (5-6?) kommer behöva ha med mig en extra kabel. Mina prylar jag har idag med lightning (telefoner, iPad och hörlurar) har en lång livslängd, har nästa iPhone USB-C så behöver det finnas en kabel för att ladda den.

Där jag nu kan ladda allt med en sladd (vid sängen, köket, i bilen osv) behöver jag nu skaffa extra laddare/sladd för att kunna ladda USB-C.

Ser såklart fördelar med att andra prylar får en gemensam standard men tycker definitivt att det finns plats för mer än en typ av kontakt, speciellt när man har ett så pass välfungerande ekosystem som Apple.

Det är dock väldigt sällsynt att man inte äger något annat som har usb c, som ficklampor, kameror, usb hårddisk/ssd, macbook, bättre iPad etc.

Man kan nästan säga så idag att om man är ute ensam på en öken och bara skulle få ta med sig en enda sak, vad skulle man då välja? Vissa säger vatten, andra en mobiltelefon, Teleportör (som i startrek) etc. Medans jag själv säger endast en usb c kabel.

Permalänk
Medlem

Lagen hade nog undvikits om bara Apple hade kört på USB-C med. Men då de svarar för sån massiv volym av mobiltelefoner sålda var detta nog oundvikligt.

Permalänk
Medlem

Ska bli så nice, håller med om någon skrev att de gärna kan sätta usb-C på allt där den kan ge tillräckligt med kräm.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Skrivet av blitzsnake:

Lagen hade nog undvikits om bara Apple hade kört på USB-C med. Men då de svarar för sån massiv volym av mobiltelefoner sålda var detta nog oundvikligt.

Apple är så stora som de kan göra lite som de vill. Det är bara se på iPhone SE. Det finns inte en enda tillverkare som i närheten kan göra en premium eller ens budgettelefon med samma formfaktor idag och sälja den så de går med vinst.
*edit*
Jag hade fel. Det finns i sverige en 749kr mobiltelefon med liknande utseende: https://www.webhallen.com/se/product/342711-ALCATEL-1-2021-Vo... (en laddare på köpet enligt vissa youtubeklipp)

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Personligen så är jag emot lagen då jag under många år framöver (5-6?) kommer behöva ha med mig en extra kabel. Mina prylar jag har idag med lightning (telefoner, iPad och hörlurar) har en lång livslängd, har nästa iPhone USB-C så behöver det finnas en kabel för att ladda den.

Där jag nu kan ladda allt med en sladd (vid sängen, köket, i bilen osv) behöver jag nu skaffa extra laddare/sladd för att kunna ladda USB-C.

Ser såklart fördelar med att andra prylar får en gemensam standard men tycker definitivt att det finns plats för mer än en typ av kontakt, speciellt när man har ett så pass välfungerande ekosystem som Apple.

Men om du skulle kört macbook så har de haft usb-c sen 2016 (2015 till och med om, jag kommer ihåg för den jättetunna de började med). Alla ipads idag har usb-c även innan detta kom som förslag.
Att du inte redan nu har flera sladdar förundrar mig lite.
Kan tycka att apple borde ha bytt på allt samtidigt och inte fortsatt släppa några med usb-c och några med lightning.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Testpilot
Skrivet av in a bodybag:

Personligen så är jag emot lagen då jag under många år framöver (5-6?) kommer behöva ha med mig en extra kabel. Mina prylar jag har idag med lightning (telefoner, iPad och hörlurar) har en lång livslängd, har nästa iPhone USB-C så behöver det finnas en kabel för att ladda den.

Där jag nu kan ladda allt med en sladd (vid sängen, köket, i bilen osv) behöver jag nu skaffa extra laddare/sladd för att kunna ladda USB-C.

Ser såklart fördelar med att andra prylar får en gemensam standard men tycker definitivt att det finns plats för mer än en typ av kontakt, speciellt när man har ett så pass välfungerande ekosystem som Apple.

Eller så hade Apple kunnat valt att ansluta sig till USB-C-gänget för sådär 5+ år sedan redan istället bara, som merparten av resterande elektronikbranschen. Skyll på Apple att alla deras kunder potentiellt kliver bet med detta beslut från EU

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

Gillar att alla mobiler ska ha samma laddare, och USB C är väl helt OK idag, men vad händer om 10 år när det finns en ny, bättre, mindre kontakt vi vill ha i våra telefoner... måste vi då sitta med USB C ändå pga en lag?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Låser man in teknik så bromsas i min mening utvecklingen , sedan kommer det bli typ att "min snabbladdare funkar bara på märke XYZ" eller "mitt företag har inte certifierat den kabeln för datatrafik" för alla vill ju sälja sin kringutrustning

Ja för Apples lightningkabel har ju utvecklats med åren, hur lång tid har vi haft den i Iphones nu?

Permalänk
Medlem

USB C är väl helt OK, bättre än Micro USB som går sönder om man blåser på dem. Har dock även varit med om att USB C uttag börjat glappa och krångla så hade gärna sett någon bättre, ännu mer robust standard.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Eller så hade Apple kunnat valt att ansluta sig till USB-C-gänget för sådär 5+ år sedan redan istället bara, som merparten av resterande elektronikbranschen. Skyll på Apple att alla deras kunder potentiellt kliver bet med detta beslut från EU

Nu svär du i kyrkan
Snart får du hela Apple pöbeln på dig.

Jag äger en sak från Apple.....En USBc kabel

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Även om jag gillar USB-C och vad som inkluderas i USB-protokollet i teorin så är det i praktiken en för ömtålig och bräcklig anslutning för att jag ska vara glad över det.

Som protokoll? Bra!
Som kontakt? Dålig!

Jag har negativa erfarenheter av hur bräckligt det kan vara. Min nuvarande mobiltelefon började bråka redan första dagen. Kontakten laddar, men är slapp. Rör jag telefonen kan anslutningen brytas. Min senaste telefon innan dess är ännu känsligare, men det byggdes iallafall upp över tid. Andra enheter har inte samma problem. Än iaf.

Jag har bättre erfarenhet med Lightning som anslutningsmetod, men det är också det enda som jag gillar med Lightning; att kabeln sitter kvar.

Protokollet kan ändras med tiden. Ur den aspekten är det en öppen standard. Men själva konstruktionen i anslutningen kommer vi att sitta fast med. Det är där nästa sko kommer klämma.

Permalänk
Medlem

Det här är ett steg i rätt riktning MEN jag tycker valet av USB-C kontakten inte är så bra att man låser sig till just detta.

Jag hade önskat gick steget längre i EU och gör snarlikt inom många området med olika kontakter etc i samarbete med tillverkare av olika apparater. Detta i syfte att underlätta för kunderna just vad gäller laddning av apparater, AC adaptrar, kontakter osv. Vi har ju rakapparater, radioapparater, telefoner, DSLR kameror, tandborstar. För inte tala om laptops osv.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är dock väldigt sällsynt att man inte äger något annat som har usb c, som ficklampor, kameror, usb hårddisk/ssd, macbook, bättre iPad etc.

Man kan nästan säga så idag att om man är ute ensam på en öken och bara skulle få ta med sig en enda sak, vad skulle man då välja? Vissa säger vatten, andra en mobiltelefon, Teleportör (som i startrek) etc. Medans jag själv säger endast en usb c kabel.

Laddar min Gopro samt Ocolus 2 med USB-C, har även en Lacie HDD. Men inget som jag använder till vardags. Detta laddar jag vid en laddstation och inget jag flyttar runt på. Vill inte ha en sladdhärva varken vid sängen, i köket eller i bilen.

Skrivet av infigo:

Men om du skulle kört macbook så har de haft usb-c sen 2016 (2015 till och med om, jag kommer ihåg för den jättetunna de började med). Alla ipads idag har usb-c även innan detta kom som förslag.
Att du inte redan nu har flera sladdar förundrar mig lite.
Kan tycka att apple borde ha bytt på allt samtidigt och inte fortsatt släppa några med usb-c och några med lightning.

Jag har en Macbook Pro 14" och även om det går att ladda med USB-C så är Magsafe överlägset. Magsafe kommer dock finnas kvar då möjligheten att ha flera standarder möjliggörs i och med en större enhet.

Sen har inte alla iPads USB-C, de vanligaste (ej pro) har fortfarande lightning (köpte en ny i våras)

Skrivet av Yatagarasu:

Eller så hade Apple kunnat valt att ansluta sig till USB-C-gänget för sådär 5+ år sedan redan istället bara, som merparten av resterande elektronikbranschen. Skyll på Apple att alla deras kunder potentiellt kliver bet med detta beslut från EU

Anledningen till att man tog fram en egen standard var för att det inte fanns något som dög på marknaden, samma sak med den tidigare kontakten. USB-C kom senare men jag ser ärligt talat ingen fördel med den gentemot lightning.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Verktyg? Nja.

Livslängden på den kontakten på en byggarbetsplats kan nog räknas i minuter.

Verktyg kommer alltid behöva dumpa ur mer ström/effekt än USB-C klarar, så att ha kvar en hög-ströms-kontakt är ofrånkomligt, denna kan fortsätta vara samma till och med, men för att ladda batteriet kan det finnas krav på en standardiserad kontakt också

Ännu bättre skulle såklart vara om alla bara kunde enas, alla kör ju 20V (5S Litium) med värmesensor, så ingen direkt poäng att de är olika…

Skrivet av Aleshi:

USB-C är för klumpigt för många mindre enheter som headset, vuxenleksaker osv. Då måste det följa med en laddstation eller adapter, och du är tillbaka i att det enda gemensamma är USB-A uttaget i laddosan, så som vi har det idag.

Och nej, du vill uppenbarligen inte ha en oförstör magnetkontakt då du tycker att lagen som förhindrar den utvecklingen är bra. Utan lagen kan t.ex. android-telefontillverkarna enas om att standardisera en magnetisk kontakt. Men lagen kommer det ta mycket lång tid att få igenom då många olika branscher måste komma överens och tillsammans med EU komma överens om det hela.
Adaptrar löser inte det hela. Hela poängen med lagen är ju att du inte ska behöva köpa en adapter eller specifik sladd för att kunna ladda din enhet.

Hade det införts en lag 1999 som standardiserat Nokia-laddaren hade alla varit helnöjda då, men utvecklingen till micro-USB och USB-C hade varit kraftigt försenad. Samma sak om det blivit lag på micro-USB 2008.

Att lagstadga utformningen på anslutningen in i själva aparaten förhindrar utvecklingen. Hade varit en annan sak om aparater hade laddats med USB-A uttag i andra änden av sladden.

Det hände inte. Och hade det faktiskt hänt hade du inte haft USB-C idag. Då hade vi suttit kvar på micro-USB och väntat på att byråkratin ska godkänna USB-C. Om USB-IF ens brytt sig om att utveckla och lämna förslag på USB-C till att börja med.

Det EU-lagen säger är att USB-IF får sätta framtida standarder och om man vill ändra ska förslagen standardiseras via dem. Går utmärkt att standardisera trådlösa eller magnetiska kontakter och kalla dem för USB-W eller USB-M, då kommer de ingå automatiskt som godkända enligt lagen

Permalänk
Skrivet av medbor:

Det EU-lagen säger är att USB-IF får sätta framtida standarder och om man vill ändra ska förslagen standardiseras via dem. Går utmärkt att standardisera trådlösa eller magnetiska kontakter och kalla dem för USB-W eller USB-M, då kommer de ingå automatiskt som godkända enligt lagen

Om det är så då är det i princip omöjligt att göra en bättre kontakt, då den nya kontakten blir sämre då den inte finns överallt. Precis så var det för mig när jag köpte min första smartphone med usb c. Jag visste om att telefonen egentligen hade varit bättre med USB micro, men jag visste om att usb c var framtiden och för varje år blev mobilen bättre.
-Var jag än besökte förut fanns ingen usb c, alltid krångel med denna laddkabel. Idag så ligger det en usb kabel lite här och där inklusive laddare. Man behöver då inte bära med sig någon laddkabel överallt. Förenklat, finns det ej usb c någonstans, ja då finns det nog inte heller 2st hål i väggen för att få ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Jag har en Macbook Pro 14" och även om det går att ladda med USB-C så är Magsafe överlägset. Magsafe kommer dock finnas kvar då möjligheten att ha flera standarder möjliggörs i och med en större enhet.

Sen har inte alla iPads USB-C, de vanligaste (ej pro) har fortfarande lightning (köpte en ny i våras)

Kollade nu. Bara vanliga iPad som har lightning. Mini har haft usb c sen 2021 och air sen 2020.
Sen verkar inte it på jobbet hålla med om magsafe, på 3 månader har 10% av datorer med magsafe, har magsafe börjat bråka.
Flera har gått över till att ladda med usb-c istället. Så nya magsafe verkar inte helt robust

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Musikälskare

Tycker det är mer positivt än negativt men inte en perfekt lösning på ett så stort problem

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

USB-c e väl bra första året till sladden ramlar ur av sig själv 4 enheter alla går bara trådlös laddning nu. Ogillar iPhone tvingats till arbetslur men den kabeln sitter kvar iaf.

Permalänk
Skrivet av infigo:

Kollade nu. Bara vanliga iPad som har lightning. Mini har haft usb c sen 2021 och air sen 2020.
Sen verkar inte it på jobbet hålla med om magsafe, på 3 månader har 10% av datorer med magsafe, har magsafe börjat bråka.
Flera har gått över till att ladda med usb-c istället. Så nya magsafe verkar inte helt robust

Det är inte så "bara" när instegs-iPaden är den bäst säljande plattan i världen, med god marginal.

Jobbar på IT-avdelningen och ingen med magsafe har haft några problem öht med laddkontakten, vilket i sig inte säger något då våra personliga erfarenheter knappast är ett tillräckligt underlag för att dra några slutsatser.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem

Känner jag Apple rätt är detta en princip-sak.

Sen måste jag säga att USB-C är bra! Men tycker Lightning ska få stanna också. Det är en överlägsen kontakt som sitter som berget!!

Apple kommer snarare ta bort kontakten helt tror jag och skicka med en mindre variant av en magsafe laddare istället.

Anledningen apple inte kört USB-C på Iphones är just för de anser Lightning är bättre på iPhones. De sitter i perfekt, även efter flera år. Samt den pinnen i mitten när man har en USB-C kan gå sönder enklare i en telefon. Bättre med Lightning där.

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Gällande gamla magsafe, alltså med fysisk kontakt av ledarna så övergav Apple det av en anledning. 🔥

Yep: Anledningen var att de ville hålla nere höjden på sina laptops.
Nu när detta inte längre är en frågeställning med deras nya formspråk, är alla nydesignade laptops utrustade med MagSafe igen - nu med kraftigare magneter för att kompensera för lägre kontakthöjd, men i övrigt snarlikt MagSafe2.

Permalänk
Sötast

Positivt.

Nu får de gärna utreda hur bolag får lov att sälja enheter som kräver laddare utan laddare?
Det borde alltid vara ett val att lägga till en laddare i kassan utan extra kostnad.
Och om man inte väljer laddaren så ska man få samma rabatt som en laddare kostar fristående av företaget.
Hur många hundra miljoner har apple tjänat än på att helt enkelt skita i att skicka med laddare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Skulle vara intressant att veta vad de som röstat "emot" har för tankar kring hur det skulle lösas och vad man skulle använda istället för USB-C.

De prioriterar väl ansiktslösa företags frihet framför konsumenter antagligen. För om de själva ledde ett miljardföretag (vilket de flesta aldrig kommer göra) så är de obekväma med att externa regelverk skall bestämma hur deras produkter ska se ut.

Jag håller inte alls med om det resonemanget men tror tyvärr det är så många resonerar i dessa och andra frågor där företag och konsumenter står i fokus.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Väldigt kluven i frågan, hatar i princip kontroll av "frihet" men i miljösyfte så länge det inte markant hejdar utvecklingen / att undantag kan göras när kontakten tydligt inte kan uppfylla behovet så är det positivt, Iaf som slutanvändare.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det EU-lagen säger är att USB-IF får sätta framtida standarder och om man vill ändra ska förslagen standardiseras via dem. Går utmärkt att standardisera trådlösa eller magnetiska kontakter och kalla dem för USB-W eller USB-M, då kommer de ingå automatiskt som godkända enligt lagen

Tar tillbaka mina invändningar. Jag var inte tillräckligt påläst helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Rösta på Krav på enhetlig standard är positivt, men inte valet av USB Type-C då kontakten är för klen och det är nästan lika stora problem med den som micro USB, sen det där med att man ska kunna köra den höga effekten den blir specad för tror jag inte en sekund på, den är för klent byggd för det, minsta glapp och det blir rök och eld..

Det behövs en enhetlig kontaktstandard ja, men den heter inte USB C, gör om gör rätt..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

Ni som pratar om att detta skulle begränsa innovation lyssnar för mycket på propaganda från företagen (läs Apple). Har Schuko hindrat innovationen eller hjälpt den? Vilka innovationer tror ni denna kontakt skulle stå i vägen för inom laddning, eller ens dataöverföring?

Permalänk

Tycker det är helt fel att centralt besluta om innovation. Hade vi låtit EU bestämma tidigare så hade vi inte ens haft USB-C nu, det är jag övertygad om, då hade alla suttit med USB-micro eller mini. Nästa steg är väl att de ska lägga sig i och bestämma HDMI-standard, lycka till med nån snabb vidareutveckling där. Detta kommer bara hämma nyutvecklingen.

Och glöm inte att vi alla som arbetar här har betalat mycket pengar i skatt för att byråkrater ska få lön under alla år de har jobbat med att ta fram en standard. Lägg skattepengarna på skola och omsorg eller ge tillbaka dem till skattebetalarna istället för att hålla på med sånt här trams.

Blir ledsen att läsa om att folk tänker kortsiktigt att de inte behöver flera sladdar till sina prylar och tycker detta är bra.