Permalänk
Medlem

Ny dator - Problem med sprakande ljud

Hej,
Förhoppningsvis kan någon leda mig på rätt spår här. Jag har precis satt ihop en ny dator (Rog Strix B550-i, 5600x och 3060 ti) och har bekymmer med att få ljudet att fungera smärtfritt. Precis som på den senaste datorn jag byggde så har jag kopplat den till en Sony XH95 via HDMI-kabel. Det fungerade smärtfritt med den förra datorn, tyvärr inte denna gång.

Bekymret är att ljudet "sprakar" och "poppar" när jag testat både spel och benchat i Heaven. När jag testat ljudutgång och lite inställningar i Windows så har det fungerat (det är ju dock enstaka "plink" och kortare ljudsekvenser) och likaså har det inte varit någon störning när jag testat (som hastigast bara dock) med lurar inkopplade i fronten.

Hittills har jag testat med helt ny PSU och annan GPU utan att det gjort någon skillnad. Testat senaste BIOS och backat till något äldre version. Testat både Win 10 och 11 samt laddat ned och uppdaterat varenda tänkbar driver (kan definitivt inte tillräckligt för att veta om jag missat någonting där dock). Jag har också kört Latency Mon som talar om att någonting är problematiskt.

Vad tror ni? Landar man i att det är någonting med moderkortet som inte lirar eller kan det vara någon mjukvara/driver jag missat? Tacksam för samtliga inspel ni har.

Permalänk

Jag hade liknande problem för några år sen. Hade även så att ljud och video slutade synka ju längre en viss video var igång. Det som hjälpte mig då var att jag avaktiverade fast boot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Jag hade liknande problem för några år sen. Hade även så att ljud och video slutade synka ju längre en viss video var igång. Det som hjälpte mig då var att jag avaktiverade fast boot.

Stort tack för tips, jag ska testa när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem

Kan meddela att det sannolikt är moderkortet som ställt till det. Köpte ett nytt likadant och petade i och nu är allt frid och fröjd igen. Får se hur man ser på garantifrågan.