Söndagsmatiné: Diskettens snillrika utformning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag förstår fortfarande inte varför man inte säljer mjukvara på USB-minnen istället för skivor.

Fast det har harit standard i många år. Windows har sålts på USB sedan 8.1. Vilken annan mjukvarutyp skulle behöva existeras på fysiskt medium, oavsett format?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Fast det har harit standard i många år. Windows har sålts på USB sedan 8.1. Vilken annan mjukvarutyp skulle behöva existeras på fysiskt medium, oavsett format?

Mjukvara som används offline som enkelspelarspel.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

På PC:n var det bara 1440 KB på varje HD-diskett.
Amiga lagrade 880 KB på en DD-diskett och Amiga 4000 kunde lagra 1,76 MB på en HD-diskett (kanske de du tänkte på?).

Jag hittade förresten en gång ett filsystem till Amigan som kunde lagra 920 KB på en DD-diskett.

Det förekom speciella format med mer data i vissa installationsmedia, första disken man bootade hade stöd för att läsa detta

Jag vet faktiskt inte hur de löste det, om det handlade om ren komprimering eller något annat, men jag minns väl att det förekom.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Iomegas zipdiskar hade man ett tag runt -95

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag förstår fortfarande inte varför man inte säljer mjukvara på USB-minnen istället för skivor.

Har man gjort sen Win10 kom, tror jag. Jag har iaf sett det ett tag. Kommer inte ihåg om det ligger en DVD i de andra. Laddar alltid ner på nätet så man får senaste versionen iaf. Så för min del behövs inget medium alls. Jag vill dock ha en fysik kod och inte en epost. (Då vi pratar om OS köp)

Skrivet av hACmAn:

W95 var ingen högdare. 25 eller något liknande samt 1.88 eller om det var 1,78.
Byt disket byt disket byt disket BYT DIESKET. Några år sedan nu.
Men byt disket har men sett några gånger.

1,44 är PC och 1,78 är Amiga.

Jag har aldrig installerat Win95 ifrån diskett, bara ifrån CD och HDD. Mest HDD.

Skrivet av tcntad:

Ca 6 CD-skivor på ca 700MB för en Windows 10 ISO?

Ash, du har ju noll sinne för humor. Så jobbigt med datanödar - siffrortokar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Det förekom speciella format med mer data i vissa installationsmedia, första disken man bootade hade stöd för att läsa detta

Jag vet faktiskt inte hur de löste det, om det handlade om ren komprimering eller något annat, men jag minns väl att det förekom.

Man fipplade med sektorstorlek och fick typ 1 eller 2 sektor per varv och minskade GAP och alla andra datafält i antal som finns runt om en sektor. 1.44 MiBytes diskett hade 2 MByte i rådata så det är ganska mycket som försvann i sektoradministration + lite i räkneskillnad mellan MB (1000²) och MIB (1024²).

På CP/M-tiden hade man 256-bytes sektorer och då tyckte man att IBM-PC med 512-bytes sektorer var 'stora' sektorer och det kunde bli mycket 'spill' av det dyra utrymmet när filerna statistikmässigt bara fyllde sista sektorn till 50% i slutet av filen...

Tail-packing har man på somliga moderna filsystem som BTRFS av samma orsak att man vill hålla sina 4k-sektorer så fyllda som möjligt (dvs. slutsnuttarna från olika filer samlas på en sektor för att den skall fyllas ut maximalt) för att inte slösa diskytrymme i onödan (detta i förberedelse att sektorerna eller chunk/bucket-storlek kanske i framtiden är i SMR-sektions-storlek på zoned storage i typ 16MB - 128 MBytes block och då blir förmågan till tail-packing för småfiler och samling av filslut av större filer för att fylla upp sektorer maximalt plötsligt väldigt viktigt igen)

Permalänk
Medlem

Tittade ömt på diskettstationerna till ett par av mina synthar - Kawai K5000s från mitten av 90-talet och min Ensoniq TS-10. Det blir Gotek-emulatorer som kör FlashFloppy extrautrustade med små OLED och vridratt, sen Greaseweazle som är en diskettstation kopplad till en microkontroller och USB till datorn.

Den kan skapa imagefiler av alla gamla diskar i Amiga, Ensoniq, Apple, MS-DOS eller vad man nu hade för format. Sen tjongar man in upp till 1000 floppy images på ett USB-minne i sin Gotek. Den skriver i displayen vad det är för disk man laddar.

Jag kastar inte mina gamla floppys för det, vem vet när dom är bra att ha…

Visa signatur

HP48-GX, Arm-kärnor, i7, Ryzen 9, M2, Z80, 68000, Party tricks

Permalänk
Medlem

Jag minns inte heller att disketter var så opålitliga?? Köpte man bra märken och inte skrev över en massa så höll de nog.

Men kanske även hade med driven att göra?

Hade både 3,5 och 5,25 i min noname am386DX40.

Gud vad jag älskade den datorn. Den va kvar länge in på 90-talet. Väldigt OT men jag körde faktiskt w95 på den. Va på gränsen att det gick.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mulfuß:

Tittade ömt på diskettstationerna till ett par av mina synthar - Kawai K5000s från mitten av 90-talet och min Ensoniq TS-10. Det blir Gotek-emulatorer som kör FlashFloppy extrautrustade med små OLED och vridratt, sen Greaseweazle som är en diskettstation kopplad till en microkontroller och USB till datorn.

Den kan skapa imagefiler av alla gamla diskar i Amiga, Ensoniq, Apple, MS-DOS eller vad man nu hade för format. Sen tjongar man in upp till 1000 floppy images på ett USB-minne i sin Gotek. Den skriver i displayen vad det är för disk man laddar.

Jag kastar inte mina gamla floppys för det, vem vet när dom är bra att ha…

Jo.
Tror det var HDCOPY 2.0 som kunde göra sector till sector i DOS. Så man kunde koperera BEOS 4.0 disketterna utan data korruption.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Neldor:

Ash, du har ju noll sinne för humor. Så jobbigt med datanödar - siffrortokar.

Jag missade inte skämtet, men du missade nog att jag ställde en mer genuin fråga.

Ingen riktig datanörd och avskyr matte.
Försök igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Lätt att glömma hur opålitliga de var, har ägnat många sommarlovsdagar åt att cykla fram och tillbaka till kompisar för att det alltid var någon av disketterna som utvecklade sektorfel på vägen. eller klassikern att de fungerade fint i diskdriven som skrev dem men inte i datorn bredvid pga slappa toleranser eller vad det var.

Håller ej med, kvalitets disketter och vettiga diskettstationer så hade jag extremt sällan problem.

70% av mina 4000+ DD disketter skrivna under 80 och 90-talet fungerar fortfarande, har nämligen preserverat innehållet på alla för ett par år sedan.
Nu hade en högre procent fungerat om förvaringen över åren vart bättre, det är jag övertygad om 😊

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

Härlig nostalgitripp på den filmen.

Minns väldigt väl hur jag brukade lägga upp en 1.44mb disk ovanpå på en 720kb disk och märka ut med en penna var hålet skulle vara för att datorn skulle läsa den som en 1.44mb diskett. Sen ner i källaren och låna farsans borr och borra ett fint hål rakt igenom disken så vips hade man förvandlat en sketen 720kb disk till 1.44mb.... funkade inte alltid men minns att det ändå var en ganska hög success rate 😂

Har svagt minne att det var enklare för tillverkarna att bara göra en typ av skiva men sen stoppa i två olika diskfodral och sälja som olika produkter en 720kb och en 1.44mb 👍

Visa signatur

// AMD Ryzen5 5600X | Noctua NH-D14 | ASUS X570-E GAMING | Corsair LPX 3600 Mhz 2x16GB CL18 | Asus TUF RTX3800 | SSDs Samsung 980Pro 1TB + 860 1TB + 850 500GB + 830 256GB| WD 2TB | Corsair AX 760W | NZXT S340| Front: 2x Corsair ML 120| Rear: Scythe Gentle Typhoon | LG 32GP850 //

Permalänk
Medlem

När jag gick i skolan och köpte jag DD-disketter och borrade ett eget hål, så datorn kunde formatera dom som HD.
Funkade på cirka 8 av 10 disketter.
Och man hade som fattig student sparat massor med pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av littlewings:

Härlig nostalgitripp på den filmen.

Minns väldigt väl hur jag brukade lägga upp en 1.44mb disk ovanpå på en 720kb disk och märka ut med en penna var hålet skulle vara för att datorn skulle läsa den som en 1.44mb diskett. Sen ner i källaren och låna farsans borr och borra ett fint hål rakt igenom disken så vips hade man förvandlat en sketen 720kb disk till 1.44mb.... funkade inte alltid men minns att det ändå var en ganska hög success rate 😂

Har svagt minne att det var enklare för tillverkarna att bara göra en typ av skiva men sen stoppa i två olika diskfodral och sälja som olika produkter en 720kb och en 1.44mb 👍

Det är faktiskt skillnad mellan DD och HD, beläggningarna skiljer så styrkan på magnetfälten skiljer (Örsted).
Att använda HD disketter (tejpa över hålet) var ofta sista utvägen i kris och rätt opålitligt då DD stationen ej var stark nog för att göra säkra bitar på HD media.
Tvärt om var den helt enkelt lite för stark men resultatet var oftast bättre. Ingetdera var att förlita sig på med viktig data.

Så att beläggningen för HD skulle vart i DD disketter är inte sannolikt. Då skulle returerna för den tillverkaren vara enorm med många sura kunder 🤣

Samma visa med 5,25" enheter om inte värre.
Dock var det väldigt vanligt att ha en "notcher" eller klippa SS/1S flexskivor/disketter för att bli DS (dubbelsidiga), då dem ofta var behandlade på båda sidorna.
Måhända det var det du tänkte på?

Men att skriva på högkapacitet media var ett no-go för äldre diskettstationer.
SS/DS är betydligt vanligare på de populäraste retro systemen och därav är SS/DS väldigt mycket mer eftertraktat än HD som knappt går skänka bort.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

5-1/4" SD/DD hade 300 Örsted (Oersted på engelska som inte kan skriva 'Ö') , HD-versionen av 5-1/4" var på 1.2 MByte och hade 600 Örsted.

3.5" SD/DD hade 600 - 650 Örsted, HD (1.44 MB-disketterna) hade 720 - 750 Örsted, skillnad som räknas, då når man inte över gränsvärdet magnetstyrkemässigt på magnetkornen vid skrivning så bytte de inte polaritet och därmed inte lagrade någon data.

Och skrivströmmen i skrivhuvudena på SD/DD-diskdrive var helt enkelt inte tillräckliga för att säkert skriva om spåren på HD-disketterna, så nej, där körde man definitivt inte med samma plastkiva med samma beläggning i SD/DD och i HD-format. Det syntes också på färgen att HD-disketterna var mer svart-bruna medans 300/600 Örsted-beläggningar var just - brun...

på 5-1/4-disketterna gick det inte alls att skriva på HD-disketter med SD/DD-drive - skillnaden var för stora och defintiva.

men med 3.5" så är skillnaden mindre så SD/DD-drive kunde skriva på HD-disketter 'bland' beroende på batch och ofta rätt osäker läsning efteråt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jag missade inte skämtet, men du missade nog att jag ställde en mer genuin fråga.

Ingen riktig datanörd och avskyr matte.
Försök igen.

Jaså, jo. Får plats på en DVD 4,7GB så troligen är det ca 4,2GB. Men möjligt det går åt 7st. Ett 4GB USB är för litet. Antar man knöckar i med drivrutiner vad en DVD tål. Det är liksom meninglöst med 3,5GB iom att en DVD då får en massa tomt. Och gå över 4,7GB vill man nog inte än. Men det kommer så småningom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Saknar känslan av mekaniken när man hanterade 3,5" disketter. En helt annan känsla än när man stoppar i ett USB-minne eller minneskort. 😊

Mycket lättare att veta vilken sida som ska vara upp och ner också 😂

Permalänk
Medlem

Har behandlat mina gamla amigadisketter (DD) ganska dåligt. Men har ändå flera 35 år gamla diskar som läses bra trots att de använts som boot diskar och liknande. Och andra som skrivits 1 gång, lästs 1 gång, och sedan aldrig funkat igen. Köpte oftast billigaste skiten tyvärr.

Får jag för mycket tid över ska jag kolla noggrannare. Tänkte rippa några hundra till SD-kort. Har greaseweazle, tre-fyra drivar, och ett par riktiga Amigor, vet inte vad som funkar bäst än. Rippade en diskett som hade sektorfel där det inte låg någon fil (så den borde vara ok) men programmet vägrade ju pga sektorfelet. Kopiera alla filerna gick bra. Ett annat dms-prog gick också bra men varnade inte för läsfel även om resultatet blev en felaktig disk image, dvs oanvändbart prog, nästan.

Nåja. Saknar min C=128D, men den hade ju andra disketter.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Var väl 1457664 byte på en diskett, har man knappt in många gånger när man skulle packa något i lagom stora bitar