Permalänk

NAS kopplad till nätverk & Internet?

Tjena!

Jag börjar med att klargöra att jag är väldigt dålig och vilsen på ämnet jag ska ta upp. Så beskrivningen nedan av min fråga må låta dum. Så är det med det.

Detta är mitt kommande scenario.
Jag har en dator, PC, med ett 10 gbe nätverkskort i, och en 2.5Gbe nätverksport imoderkort.
Jag köper en Synology DS1821+ (NAS), och installerar ett 10 Gbe nätverskort i den.
Hemma har jag en vanlig konsumentrouter. Asus, Wifi, 1Gbe. 4 Portar.

Nu är min fråga:
Hur i helvete kopplar jag NASEN till min dator, OCH kopplar upp den mot internet? Jag vill ju köra lokalt nätverk med nasen, men om jag behöver komma åt den utifrån mitt hem vill jag kunna nå den via nätet.

Vad hade ni gjort?

Tacksam för alla förslag!

Allt gott!

Permalänk
Medlem

Det är ganska simpelt att lösa. Koppla både dator och NAS via 1GBE till routern. Sen kopplar du dator -> NAS via 10GBE och lägger ett annat nät på, tex 10.0.0.1 på datorn och 10.0.0.2 på NAS. När du vill nå NAS från datorn så går du mot 10.0.0.2 istället för det IP den får på 192.168.1.x nätet via den andra nätverksporten.

Permalänk
Skrivet av dozix:

Det är ganska simpelt att lösa. Koppla både dator och NAS via 1GBE till routern. Sen kopplar du dator -> NAS via 10GBE och lägger ett annat nät på, tex 10.0.0.1 på datorn och 10.0.0.2 på NAS. När du vill nå NAS från datorn så går du mot 10.0.0.2 istället för det IP den får på 192.168.1.x nätet via den andra nätverksporten.

Tack för svar.

Så allt så två nätverkskablar från datorn, en till NAS (10Gbe) och 1 till router.
Likaså från NAS till dator och router.

Och sen försöka sig förstå sig på det där med IPnummer.

Permalänk
Medlem

Var försiktig med göra NAS:en åtkomlig via internet.
Tjänsterna som tillverkarna erbjuder är praktiska och fungerar jättebra, tills de inte gör det längre och din NAS hackas efter att någon upptänkt en bugg i tillverkarens system.

Det är mer en tidsfråga innan det händer än något annat.
Netgear ReadyNAS, QNAP, WD Mycloud, m.fl. har alla hackats de senaste åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettsonite:

Så allt så två nätverkskablar från datorn, en till NAS (10Gbe) och 1 till router.
Likaså från NAS till dator och router.

Och sen försöka sig förstå sig på det där med IPnummer.

Ja. Fasta IP-adresser på 10Gb-korten mellan NAS och PC och låt de långsammare interfacen få IP med DHCP från routern.

När du fått igång de långsammare korten bör du kunna nå NAS:en från PC:n via routern och kunna konfigurera fast IP på NAS:ens 10 Gb-kort den vägen.

Permalänk
Medlem

@Pettsonite,
För att nå din NAS lokalt från din dator se till och var på samma IP range i samma lokala nätverk.
(koppla in din nas i din router, kör sen synology assistant)
https://www.synology.com/sv-se/support/download
https://kb.synology.com/en-nz/DSM/help/Assistant/assistant?ve...

För att nå din NAS externt (via internet) Det finns flera lösningar, jag kör följande.

Lösning 1: Allt kopplat till min domän via Reverse Proxy. ( Denna lösning är smidigast )
Lösning 2: Nextcloud.
Lösning 3: VPN / WireGuard.

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem

Ska man nå sitt NAS via Internet är det bättre att fixa den åtkomsten själv via något VPN eller annan lösning.

Det är inte bra använda de färdiga lösningarna som finns eftersom dessa ofta är intressant för hackare etc. Kapa, låsa eller sälja information. Eller så kan dom sedan sälja krypteringsnyckeln tillbaka till dig för en stor summa pengar. Även Ubiquitis portal för styrning av diverse utrustning hackades för inte så länge sedan.

Hopplöst men ransomware och sådana attacker är mycket vanliga idag

Permalänk
Skrivet av Zidichy:

@Pettsonite,
För att nå din NAS lokalt från din dator se till och var på samma IP range i samma lokala nätverk.
(koppla in din nas i din router, kör sen synology assistant)
https://www.synology.com/sv-se/support/download
https://kb.synology.com/en-nz/DSM/help/Assistant/assistant?ve...

För att nå din NAS externt (via internet) Det finns flera lösningar, jag kör följande.

Lösning 1: Allt kopplat till min domän via Reverse Proxy. ( Denna lösning är smidigast )
Lösning 2: Nextcloud.
Lösning 3: VPN / WireGuard.

Ni får ursäkta min naivitet.

Men för att nå nasen externt via internet från tex en laptop, är det väl för fan bara att köra Synologys program på den och connecta till sin nas ip-adress?
Eller har jag HELT missuppfattat alltihopa?

Lösning 1: Allt kopplat till min domän via Reverse Proxy. ( Denna lösning är smidigast )
Lösning 2: Nextcloud.
Lösning 3: VPN / WireGuard.

Det här säger en pappskalle som jag absolut ingenting. Jag behöver ha ett program med trevliga färger och stora enkla knappar ^^

Permalänk
Inaktiv

Jag skaffade en switch med 2x 10GBits portar och resten 2.5Gbit, fungerar fint och kanske är lättare få vpn fungera också. 10Gbits i truenas samt 2.5Gbit på moderkortet. Det skyfflas i ca 270MB/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettsonite:

Ni får ursäkta min naivitet.

Men för att nå nasen externt via internet från tex en laptop, är det väl för fan bara att köra Synologys program på den och connecta till sin nas ip-adress?
Eller har jag HELT missuppfattat alltihopa?

Lösning 1: Allt kopplat till min domän via Reverse Proxy. ( Denna lösning är smidigast )
Lösning 2: Nextcloud.
Lösning 3: VPN / WireGuard.

Det här säger en pappskalle som jag absolut ingenting. Jag behöver ha ett program med trevliga färger och stora enkla knappar ^^

Du kan göra så, Men den metoden är definitivt inte rekommenderad då din NAS kommer vara utsatt, och i risk för att bli anfallen. Tiden då man öppnade upp portar och valde och exponera och sitt IP via internet är över.

Det du bör göra om du är intresserad av att ha din NAS tillgängligt utanför ditt nätverk är att konfigurera det på ett intelligent sätt, så att enbart du och dom du väljer kommer ha tillgång till din NAS.

Finns allt för många användare som har ignorerat säkerheten för sin enhet och bara gjort det lätt för sig,
6 månader+ senare så blev dom utsatt för ransomware på sina enheter och förlorade massor av data.
Gör inte deras misstag, lär från dom. Gör din research på hur du bäst säkrar din enhet om du ska ha den tillgänglig via nätet.

Nej jag kan förstå om mina lösningar inte är jätte lätt för någon som inte är lika insatt i t.ex.
domän, linux & selfhosting osv som jag är
Men för att hjälpa dig på vägen, fokusera på vpn / wireguard, det blir nog simplast för din del,
tar nog minst tid och lära sig också.

Program med trevliga färger, stora enkla knappar, och simpelt webui?
Coming right up ^^

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Skrivet av Zidichy:

Du kan göra så, Men den metoden är definitivt inte rekommenderad då din NAS kommer vara utsatt, och i risk för att bli anfallen. Tiden då man öppnade upp portar och valde och exponera och sitt IP via internet är över.

Det du bör göra om du är intresserad av att ha din NAS tillgängligt utanför ditt nätverk är att konfigurera det på ett intelligent sätt, så att enbart du och dom du väljer kommer ha tillgång till din NAS.

Finns allt för många användare som har ignorerat säkerheten för sin enhet och bara gjort det lätt för sig,
6 månader+ senare så blev dom utsatt för ransomware på sina enheter och förlorade massor av data.
Gör inte deras misstag, lär från dom. Gör din research på hur du bäst säkrar din enhet om du ska ha den tillgänglig via nätet.

Nej jag kan förstå om mina lösningar inte är jätte lätt för någon som inte är lika insatt i t.ex.
domän, linux & selfhosting osv som jag är
Men för att hjälpa dig på vägen, fokusera på vpn / wireguard, det blir nog simplast för din del,
tar nog minst tid och lära sig också.

Program med trevliga färger, stora enkla knappar, och simpelt webui?
Coming right up ^^
https://openvpn.net/wp-content/uploads/access-server-or-community-openvpn2.png

Haha, ALRIGHT. Jag får väl ta dig på orden. Ska se till att läsa på ordentligt. Tack allihopa för svaren.