Rykte: Geforce RTX 4000-grafikkretsarna slukar maximalt 800 watt

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Geforce RTX 4000-grafikkretsarna slukar maximalt 800 watt

Effekttörstiga rykten får bifall på Twitter, där maximalt effektuttag för ett gäng "Ada Lovelace"-kretsar nu rapporteras.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas dom lägger in ett enkelt sätt att begränsa effekten, kanske fps cap eller något för att hålla nere tempen. Lär bli ljudligt om en luftkylare ska kyla upp till 800 watt

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Ser inte förbrukningen som något problem.
Tycker det är gött att de trycker upp prestandan.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Avstängd

Effekt "sörplas" inte, den utvecklas när något matas med en viss ström vid en viss spänning.
På samma sätt så förbrukas inte energi, den omvandlas.

Permalänk
Medlem

Snart slår de AMD K6. Den enda CPUn som levererar mer värme än elen den förbrukar. Evighetsmaskin.
Kommer dessa bli samma sak.
Är det GPUn eller DELTA flektarna som behövs för att kyla leksakerna som drar alla Watt?

Inte för att jag har råd med det hela men två Seasonic agg på köpet?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

geeesus vill inte ha ett extra element i mitt rum

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Alltså nej tack jag vill kunna spendera tid i mitt datorrum utan att dö av värmeslag

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Jag undrar om detta betyder att undervoltande kommer att vara ännu mer effektivt än det varit på 3000-serien?

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

YaY......800W det är fan helt sjukt, osvsett hur många fps det ger i Battlefield eller vad kidsen nu spelar idag....

Kanske dags med en lösning i stil med 7800 GT dual, det kortet hade väl en egen PSU..

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Nu har vi hört allt från 500 till 200W. För mig är det skit samma bara de låser upp strömbudgeten för oss som vet bättre än att låta den pissdåliga kylpastan som sitter på från fabrik sitta kvar. Larvigt att man ska behöva dra fram lödpennar för att komma åt prestanda som annars lämnas på bordet. "Jamen det är ju för kundernas egen säkerhet som de sätter en dagisspänning och snålar med power limits". Ja eller hur? För det har ju inget alls att göra med att de snåla svinen inte orkar med lite fler RMA's när folk som uppenbarligen inte har koll kör på med 1.2V och shunt mods och XOC VBIOS med pissfålig kylpasta i ett kasst ventilerat chassi

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Låter ju helt galet för toppmodellen. 450W när man gått ned ett steg är ju högt nog för att vara klart anmärkningsvärt.

Man kan ju hoppas att detta inte stämmer... men sån tur har man kanske inte.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Hmm. Jag har 450W PSU för hela datorn idag 😀. Känns som det blir svårt att bygga mini itx med GTX 4000.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Visste inte att man kan använda grafikkort som en ugn!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Hmm. Jag har 450W PSU för hela datorn idag 😀. Känns som det blir svårt att bygga mini itx med GTX 4000.

Och eventuellt lite väl lite plats

Permalänk
Medlem

Vidrigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Varmt och skönt.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hoppas dom lägger in ett enkelt sätt att begränsa effekten, kanske fps cap eller något för att hålla nere tempen. Lär bli ljudligt om en luftkylare ska kyla upp till 800 watt

800W förbrukning betyder inte 800W i värme

Permalänk
Medlem

skönt med värme i vinterkylan så behöver man inte köra några element bara spel..... så blir det varm... nytta med nöje...

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Medlem

Med den utvecklingen kommer jag bli tvingad till att dra om elen här hemma, så jag får en egen säkring till datorn.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

800W förbrukning betyder inte 800W i värme

Om vi för enkelhetens skull säger att kortet konstant förbrukar 800W så jo, då blir det 800W värme av 800W arbete. Men då det är ett övre tak (eller snarare ett grovt riktmärke) så fluktuerar naturligtvis den siffran. Men det kortet förbrukar vid varje given instans kommer naturligtvis konverteras till värme. Entripi ökar alltid över tid.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

800W förbrukning betyder inte 800W i värme

Jo

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

800W förbrukning betyder inte 800W i värme

Såklart inte men kollar man på dagens kort som drar runt hälften så kan det bli svårt att kyla med liknande kylsystem.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

800W förbrukning betyder inte 800W i värme

Vad får du annars då?
Det är inte en elmotor som har en viss verkningsgrad när omvandlar tillförd energi till rörelseenergi.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nu har vi hört allt från 500 till 200W. För mig är det skit samma bara de låser upp strömbudgeten för oss som vet bättre än att låta den pissdåliga kylpastan som sitter på från fabrik sitta kvar. Larvigt att man ska behöva dra fram lödpennar för att komma åt prestanda som annars lämnas på bordet. "Jamen det är ju för kundernas egen säkerhet som de sätter en dagisspänning och snålar med power limits". Ja eller hur? För det har ju inget alls att göra med att de snåla svinen inte orkar med lite fler RMA's när folk som uppenbarligen inte har koll kör på med 1.2V och shunt mods och XOC VBIOS med pissfålig kylpasta i ett kasst ventilerat chassi

Resonerar du verkligen på samma sätt gällande varenda produkt som du införskaffar?
Det är en skillnad på en entusiast som har intresse av att pilla med en produkt och ge någon extra form av prestanda eller funktion mot någon som bara vill ha en plug & play produkt.

Tänk hur idiotiskt det hade varit om varenda Svensson skulle behöva vara utbildad bilmekaniker endast för att lyckas starta sin bil varje morgon, endast på grund av att tillverkaren anpassar produkten efter entusiaster.

*bort/mod*

§1.1 Kent, forumledare
Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

800W förbrukning betyder inte 800W i värme

Värme anges inte i watt. Om en dator kräver 800W för att drivas så kommer den göra sig av med denna energi i form av värme, och kommer i slutändan motsvara ett 800W elelement på full effekt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av 50Spaenn:

Resonerar du verkligen på samma sätt gällande varenda produkt som du införskaffar?
Det är en skillnad på en entusiast som har intresse av att pilla med en produkt och ge någon extra form av prestanda eller funktion mot någon som bara vill ha en plug & play produkt.

Tänk hur idiotiskt det hade varit om varenda Svensson skulle behöva vara utbildad bilmekaniker endast för att lyckas starta sin bil varje morgon, endast på grund av att tillverkaren anpassar produkten efter entusiaster.

*bort/mod

Trams. Självklart skall korten vara "Svenssonlåsta" som standard, men det skall inte vara så jävla krångligt som det är idag att få ut den fulla potentialen av produkter man själv köpt och äger. Att tillverkarna lyckats banka i folk att det är en "utopi" att ha frihet att själv bestämma över sina egna ägodelar... det är tröttsamt.

*bort/mod*

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hoppas dom lägger in ett enkelt sätt att begränsa effekten, kanske fps cap eller något för att hålla nere tempen. Lär bli ljudligt om en luftkylare ska kyla upp till 800 watt

Fps cap har ju funnits bra länge, även i nVidias kontrollpanel. Annars kan man ju via tredjepart sätta effektcap om man tycker det är bättre, iaf på dagens kort.

Permalänk
Medlem

Ok, på ren svenska då .

Vad behöver jag för nätaggregat i datorn för att vara på säkra sidan?

Permalänk
Medlem

Men tänk vilken prestanda vi kommer få

Permalänk
Medlem

Kanske lite svårt att sia om men tror ni att man kan hoppas på att "4080" kommer att ge uppåt 50 procent bättre FPS i 4K än 3080?
Nästan såna stora skillnader mellan 1080 å 2080 å 2080 å 3080 verkar det som efter att ha skummat igenom lite tester.
Isf blir det ju garanterat ett köp om inte priset sticker iväg alltför mkt.. då kanske man kan spela med ray-tracing t o m!