Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Ett sådant system funkar lika bra som ett vattenburet system. Har du tur så kan du koppla andra värmekällor till huvudenheten, tex en utomhusdel och använda det befintliga systemet till att distribuera värmen i hela huset. Med klimatet vi har här i Skåne så tar det 100 år att räkna hem ett jord/bergvärmesystem eftersom det har så hög startkostnad.

Problemet annars med ett hus som använder direktverkande el för uppvärmning är att man behöver bygga ett distributionssystem för värme om man vill ersätta det. Systemet kan använda luft eller vatten för distribution, det spelar ingen roll, men oavsett brukar det bli rätt så dyrt. Plåsterlösningen är en luft-luft värmepump, men den värmer ju mest luften runt där den sitter och i andra hand till platser dit du kan få luften att cirkulera.

Med min högst begränsade kunskap om det här så hade jag uppfattningen att en luft/luft är effektivare än frånluft och jag funderade då på varför man valt den vägen istället. Men existerande ventilation kanske lämpade sig bättre för jämnare fördelning helt enkelt. Byggde man villor med elvärme in på 90-talet?

Skrivet av reverend benny:

Det låter som ett FTX system.

Kolla länken nedan så får du mer info om olika värme/ventilationssystem.
Är det FTX är det bara att gratulera och tänk på att dessa system behöver kalibreras emellanåt för att arbeta optimalt (även frånluft och många andra system).

https://www.polarpumpen.se/kunskapsbanken/inomhusklimat/venti...

Kollade faktiskt på denna innan idag för att få lite bättre förståelse. Man tycker det borde stå i annonsen om det är värmeåtergivning. Men oavsett om detta finns eller ej så behöver man ju ändå få värmen någonstans ifrån.

Tyckte som sagt bara att 18 000kwh/år låter mycket för en på pappret hyfsat nyare villa med värmepump, men sen vet vi inte förutsättningarna annat än att det är ett äldre par som bott där. Det står att kostnaden för detta är drygt 21 400Kr/år vilket i mina öron låter alldeles lågt, undrar vilket elpris de baserar det på. Letade fram en gammal broschyr av ett hus vi kollade på i närheten som var från 70-talet i ungefär samma storlek, treglas men som hade bergvärme. Det står inte hur många kwh det förbrukade tyvärr men det står iaf att kostnaden var 23 000Kr/år.

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Låter som att du menar bergvärme, jordvärme tas över yta, inte djup.

Av någon orsak heter det faktiskt Jordvärme här i Finland (Finlandssvenska), men ja Bergvärme är termen ni använder i Sverige.

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Baxtex:

Med min högst begränsade kunskap om det här så hade jag uppfattningen att en luft/luft är effektivare än frånluft och jag funderade då på varför man valt den vägen istället. Men existerande ventilation kanske lämpade sig bättre för jämnare fördelning helt enkelt. Byggde man villor med elvärme in på 90-talet?

https://youtu.be/hdt31rdjRK8?t=284

Kollade faktiskt på denna innan idag för att få lite bättre förståelse. Man tycker det borde stå i annonsen om det är värmeåtergivning. Men oavsett om detta finns eller ej så behöver man ju ändå få värmen någonstans ifrån.

Tyckte som sagt bara att 18 000kwh/år låter mycket för en på pappret hyfsat nyare villa med värmepump, men sen vet vi inte förutsättningarna annat än att det är ett äldre par som bott där. Det står att kostnaden för detta är drygt 21 400Kr/år vilket i mina öron låter alldeles lågt, undrar vilket elpris de baserar det på. Letade fram en gammal broschyr av ett hus vi kollade på i närheten som var från 70-talet i ungefär samma storlek, treglas men som hade bergvärme. Det står inte hur många kwh det förbrukade tyvärr men det står iaf att kostnaden var 23 000Kr/år.

Du värmer nog upp merparten av luften elektriskt innan den blåser in i huset och värmepumpen tar tillvara på det som förs ut, att ha en frånluftsvärmeväxlare är inte den primära uppvärmningsmetoden utan att sätt att göra den effektivare. en luft luft pump med utomhusdel sänker ju tempen på utsidan genom att flytta in värme så de kommer att dra mindre ström för atthålla tempen inomhus.

Om man ska hårdra det så byggs det hus med elvärme idag också och de är ofta de hus som har lägst energiförbrukning för passivhus brukar värmas bara av de boende och spillvärmen som elapparaterna avger i huset.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Med min högst begränsade kunskap om det här så hade jag uppfattningen att en luft/luft är effektivare än frånluft och jag funderade då på varför man valt den vägen istället. Men existerande ventilation kanske lämpade sig bättre för jämnare fördelning helt enkelt. Byggde man villor med elvärme in på 90-talet?

https://youtu.be/hdt31rdjRK8?t=284

Kollade faktiskt på denna innan idag för att få lite bättre förståelse. Man tycker det borde stå i annonsen om det är värmeåtergivning. Men oavsett om detta finns eller ej så behöver man ju ändå få värmen någonstans ifrån.

Tyckte som sagt bara att 18 000kwh/år låter mycket för en på pappret hyfsat nyare villa med värmepump, men sen vet vi inte förutsättningarna annat än att det är ett äldre par som bott där. Det står att kostnaden för detta är drygt 21 400Kr/år vilket i mina öron låter alldeles lågt, undrar vilket elpris de baserar det på. Letade fram en gammal broschyr av ett hus vi kollade på i närheten som var från 70-talet i ungefär samma storlek, treglas men som hade bergvärme. Det står inte hur många kwh det förbrukade tyvärr men det står iaf att kostnaden var 23 000Kr/år.

Dom system som du har med i video är mer för ventilation inte för uppvärming av huset eller vattnet.
Har själv ett hus på 144kvm men har väldigt högt till tak på övervåningen.
2021 gjorde jag av med 15835Kwh men då har jag solpaneler med och skaffa elbil i slutet av november
2020 köpte jag bara 9818Kwh men det var en mycket varmare vinter.

Själv har jag en frånluftspump som är 15 år men den ska bytas på fredag får se hur mycket effektivare den nya pumpen är.

Sedan använder jag dator mycket samt sonen och dottern och en fru som ser mycket på tv samt har en AC som drar endel som går på sommaren.

Hur mycket du gör av med kan bara du avgöra.

Tänkte ni på om det var varmt i huset när ni var där och titta för äldre personer har oftast inte 20 grader inne utan väldigt ofta 25 grader och det drar mycket mer energi.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Dom system som du har med i video är mer för ventilation inte för uppvärming av huset eller vattnet.
Har själv ett hus på 144kvm men har väldigt högt till tak på övervåningen.
2021 gjorde jag av med 15835Kwh men då har jag solpaneler med och skaffa elbil i slutet av november
2020 köpte jag bara 9818Kwh men det var en mycket varmare vinter.

Själv har jag en frånluftspump som är 15 år men den ska bytas på fredag får se hur mycket effektivare den nya pumpen är.

Sedan använder jag dator mycket samt sonen och dottern och en fru som ser mycket på tv samt har en AC som drar endel som går på sommaren.

Hur mycket du gör av med kan bara du avgöra.

Tänkte ni på om det var varmt i huset när ni var där och titta för äldre personer har oftast inte 20 grader inne utan väldigt ofta 25 grader och det drar mycket mer energi.

Ja precis, diskussionen handlade om möjligheten att reducera elförbrukningen.

Ja återigen så låter 18 000kwh rätt mycket. Som sagt kommer jag nu ha en hel lista med frågor och saker att undersöka när vi går på visningen!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Baxtex:

Med min högst begränsade kunskap om det här så hade jag uppfattningen att en luft/luft är effektivare än frånluft och jag funderade då på varför man valt den vägen istället. Men existerande ventilation kanske lämpade sig bättre för jämnare fördelning helt enkelt. Byggde man villor med elvärme in på 90-talet?

https://youtu.be/hdt31rdjRK8?t=284

Kollade faktiskt på denna innan idag för att få lite bättre förståelse. Man tycker det borde stå i annonsen om det är värmeåtergivning. Men oavsett om detta finns eller ej så behöver man ju ändå få värmen någonstans ifrån.

Tyckte som sagt bara att 18 000kwh/år låter mycket för en på pappret hyfsat nyare villa med värmepump, men sen vet vi inte förutsättningarna annat än att det är ett äldre par som bott där. Det står att kostnaden för detta är drygt 21 400Kr/år vilket i mina öron låter alldeles lågt, undrar vilket elpris de baserar det på. Letade fram en gammal broschyr av ett hus vi kollade på i närheten som var från 70-talet i ungefär samma storlek, treglas men som hade bergvärme. Det står inte hur många kwh det förbrukade tyvärr men det står iaf att kostnaden var 23 000Kr/år.

Syftet med frånluftsgrejen är att ha bra cirkulation och ta till vara på värmen man pumpar ut. Så syftet är att inte blåsa ut varm luft rätt ut. Men tyvärr är detta är en begränsad del av värmebehovet i huset.

18000kWh/år är inte högt för en villa med bara värmeåtervinning på frånluften. Men inte säkert ni kommer att ligga på samma eftersom ni har en annan familjekonstellation. Hur som helst går det ju att göra något åt det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja precis, diskussionen handlade om möjligheten att reducera elförbrukningen.

Ja återigen så låter 18 000kwh rätt mycket. Som sagt kommer jag nu ha en hel lista med frågor och saker att undersöka när vi går på visningen!

Du kan gå in och läsa här om vad en villa ska ha ungefär i snitt
https://www.energimarknadsbyran.se/el/dina-avtal-och-kostnade...

https://www.eem.se/privat/el/om-elavtal/elforbrukning-villa/

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Återupplivar denna tråden lite! Nu har vi tillslut köpte ett hus! Byggt 2002, enplans på 140 kvadrat, treglas fönster, krypgrund med avfuktare. Uppvärmningen består av en frånluftspump (FLVP) Nibe 310, vattenburna element och ett elvärmegolv i ett badrum, SE4. Tidigare ägare har då haft en förbrukning med 2 vuxna och 2 barn på totalt 16 000kwh per år. Finns även mindre kamin.

Inte en katastrof men det finns ju förbättringspotential helt klart. Tillträde nästa månad och jag tänkte försöka få en lösning installerad innan vintern.

310 där idag är ju 20 år gammal och kommer säkerligen gå sönder inom en överskådlig framtid. Idag finns ju inverter styrda FLVP som är betydligt effektivare, t ex Nibe F730 eller F750 med FTX. En sådan kostar någonstant runt 120 000Kr respektive 150 000Kr, ganska mycket alltså. Jag vet inte exakt besparing tyvärr. Har också läst att dessa kan vara högljudda med inverter kompressor. Jag skulle också kunna köpa en F370 men den är ungefär likadan som nuvarande 310, den kostar 50k.

Som ett alternativ har jag funderat på luftluftvärmepump(LLVP). En bra sådan går på runt 25k. Har ganska öppen planlösning i mitten av huset så där lämpar sig ju LLVP ganska bra. Då hade jag satt den på 21 grader och sedan satt ner termostaterna i övriga rum och eventuellt stängt av elpatronen helt på FLVP. FLVP hade nästan då förpassats till att agera enbart ventilationsaggregat och varmvattenberedare. Gissar att detta skulle kunna sänka förbrukningen med 3-4000kwh. Men jag tänker om jag ändå köper en F730 senare så försvinner poängen lite med LLVP. Köper jag en 370 är den ju dock fortfarande berättigad!

Och det sista jag funderat på är att slänga ut FLVP helt och hållet och sätta en luftvattenvärmepump (LVVP) istället, dessa ska ju vara mycket effektiva och skulle spara mer än LLVP eller en F730. Dessutom skönt att få ut kompressorn, tyst och bra inomhus! Men då skulle jag dock behöva sätta någon form av ventilationsaggregat eftersom FLVP även skötte det. Jag räknar med att en sådan installation skulle gå på 130 000-150 000Kr. Jag har även läst att man kan koppla samman en LVVP med en FLVP.

Har vi några värmepumpshejjare i forumet? Resonerar jag helt galet? Hur hade ni gjort?

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Återupplivar denna tråden lite! Nu har vi tillslut köpte ett hus! Byggt 2002, enplans på 140 kvadrat, treglas fönster, krypgrund med avfuktare. Uppvärmningen består av en frånluftspump (FLVP) Nibe 310, vattenburna element och ett elvärmegolv i ett badrum, SE4. Tidigare ägare har då haft en förbrukning med 2 vuxna och 2 barn på totalt 16 000kwh per år.

Inte en katastrof men det finns ju förbättringspotential helt klart. Tillträde nästa månad och jag tänkte försöka få en lösning installerad innan vintern.

310 där idag är ju 20 år gammal och kommer säkerligen gå sönder inom en överskådlig framtid. Idag finns ju inverter styrda FLVP som är betydligt effektivare, t ex Nibe F730 eller F750 med FTX. En sådan kostar någonstant runt 120 000Kr respektive 150 000Kr, ganska mycket alltså. Jag vet inte exakt besparing tyvärr. Har också läst att dessa kan vara högljudda med inverter kompressor. Jag skulle också kunna köpa en F370 men den är ungefär likadan som nuvarande 310, den kostar 50k.

Som ett alternativ har jag funderat på luftluftvärmepump(LLVP). En bra sådan går på runt 25k. Har ganska öppen planlösning i mitten av huset så där lämpar sig ju LLVP ganska bra. Då hade jag satt den på 21 grader och sedan satt ner termostaterna i övriga rum och eventuellt stängt av elpatronen helt på FLVP. FLVP hade nästan då förpassats till att agera enbart ventilationsaggregat och varmvattenberedare. Gissar att detta skulle kunna sänka förbrukningen med 3-4000kwh. Men jag tänker om jag ändå köper en F730 senare så försvinner poängen lite med LLVP. Köper jag en 370 är den ju dock fortfarande berättigad!

Och det sista jag funderat på är att slänga ut FLVP helt och hållet och sätta en luftvattenvärmepump (LVVP) istället, dessa ska ju vara mycket effektiva och skulle spara mer än LLVP eller en F730. Dessutom skönt att få ut kompressorn, tyst och bra inomhus! Men då skulle jag dock behöva sätta någon form av ventilationsaggregat eftersom FLVP även skötte det. Jag räknar med att en sådan installation skulle gå på 130 000-150 000Kr. Jag har även läst att man kan koppla samman en LVVP med en FLVP.

Har vi några värmepumpshejjare i forumet? Resonerar jag helt galet? Hur hade ni gjort?

Grattis till husköp! Jag hade avvaktat lite och flyttat in och känt mig för lite först. Bor också i SE4 och klart man oroas över elpriserna. Jag hade kollat på solceller om det är något som passar tak och läge. Du tjänar in pengarna snabbt med dessa elpriser. Jag är grymt nöjd med mina solceller. Väldigt kul att ha i dessa konstiga tider.

Vi är i juni månad nu och vi betalar alltså 200 öre kwh! Riktig parodi har det blivit.

Jag kör själv två stycken LLVP, FTX ventilation, kamin och har även golvvärme i badrummet men ej använt. Kan tyvärr inte råda dig till något mer än att snegla på solceller.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Grattis till husköp! Jag hade avvaktat lite och flyttat in och känt mig för lite först. Bor också i SE4 och klart man oroas över elpriserna. Jag hade kollat på solceller om det är något som passar tak och läge. Du tjänar in pengarna snabbt med dessa elpriser. Jag är grymt nöjd med mina solceller. Väldigt kul att ha i dessa konstiga tider.

Vi är i juni månad nu och vi betalar alltså 200 öre kwh! Riktig parodi har det blivit.

Jag kör själv två stycken LLVP, FTX ventilation, kamin och har även golvvärme i badrummet men ej använt. Kan tyvärr inte råda dig till något mer än att snegla på solceller.

Jo det hade varit idealt men har hört att det kan vara flera månaders leveranstid nu så hade hoppats på att göra något innan vintern som sagt. 😬

Jag tror vårt tak skulle fungera rätt bra. Har söderläge utan skugga. Dock är det en ganska stor summa pengar att lägga på ett bräde, man vill ju inte bränna hela bufferten på en förutsedd kostnad. 😊

Permalänk
Medlem

Vad jag förstår är i vissa fall en pelletskamin ett bra komplement. Det ger ju också värme även vid strömavbrott. Pelletskamin tror jag är mest lämplig på landet och lättare att få bort röken. Det finns också lösning med rökkanal genom en yttervägg utan skorsten. Pris 30000 kr.

Permalänk
Medlem

LLVP skulle jag inte sätta in om jag hade andra alternativ. Värmekomforten är extremt ojämn och ska de sprida någon värme så väsnas de som attan.

Mvh,
Någon som har LLVP och just bokat in sig för borrning av ett 240m djupt hål istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tidigare ägare har då haft en förbrukning med 2 vuxna och 2 barn på totalt 16 000kwh per år.
Har vi några värmepumpshejjare i forumet? Resonerar jag helt galet? Hur hade ni gjort?

Skrivet av Baxtex:

Jo det hade varit idealt men har hört att det kan vara flera månaders leveranstid nu så hade hoppats på att göra något innan vintern som sagt. 😬

16.000kWh är inte jättehögt på en villa och även med nuvarande elpriser är det inga stora besparingar du kan göra på en vinter.
Bo in er först.

Tänk på hur de olika lösningarna påverkar inomhusklimatet med, en luftluftpump kommer skilja sig ganska mycket från luftvatten.
Ekonomi/förbrukning är viktigt, men inte allt

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cerb:

LLVP skulle jag inte sätta in om jag hade andra alternativ. Värmekomforten är extremt ojämn och ska de sprida någon värme så väsnas de som attan.

Mvh,
Någon som har LLVP och just bokat in sig för borrning av ett 240m djupt hål istället.

Kan bara hålla med. Luft-luft är ett bra alternativ om man inte har ett vattenburet värmesystem.

Jag kollade lite snabbt på Nibe's hemsida. Det finns ju tex denna som är ett komplement till en luft-vattenvärmepump.
https://www.nibe.eu/sv-se/produkter/ventilation/ers-30-400

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rolnil:

Vad jag förstår är i vissa fall en pelletskamin ett bra komplement. Det ger ju också värme även vid strömavbrott. Pelletskamin tror jag är mest lämplig på landet och lättare att få bort röken. Det finns också lösning med rökkanal genom en yttervägg utan skorsten. Pris 30000 kr.

Har redan vedspis så har backup om det skulle krisa i nya kåken. Har eldat med ved i hela mitt liv dock och är trött på hanteringen. Vill ha något som bara funkar av sig självt. 😄 Har vedpanna idag med vattenburna element. Pannan står i separat byggnad och sen har jag kulvert in i huset. Jämt och bra men drygt att såga ner träd, såga i bitar, klyva, lava, torka, bära in och elda.

Skrivet av Cerb:

LLVP skulle jag inte sätta in om jag hade andra alternativ. Värmekomforten är extremt ojämn och ska de sprida någon värme så väsnas de som attan.

Mvh,
Någon som har LLVP och just bokat in sig för borrning av ett 240m djupt hål istället.

Det är ju dock ganska stor prisskillnad, 25k vs 250-300k. 😄 Men ja, ljud kan vara drygt. Men FLVP låter de också. Ger de verkligen så ojämn värme? Har man ett dåligt isolerat hus behöver den ju köra hårdare och längre också tänker jag?

Skrivet av Json_81:

16.000kWh är inte jättehögt på en villa och även med nuvarande elpriser är det inga stora besparingar du kan göra på en vinter.
Bo in er först.

Tänk på hur de olika lösningarna påverkar inomhusklimatet med, en luftluftpump kommer skilja sig ganska mycket från luftvatten.
Ekonomi/förbrukning är viktigt, men inte allt

Skrivet av giplet:

Kan bara hålla med. Luft-luft är ett bra alternativ om man inte har ett vattenburet värmesystem.

Jag kollade lite snabbt på Nibe's hemsida. Det finns ju tex denna som är ett komplement till en luft-vattenvärmepump.
https://www.nibe.eu/sv-se/produkter/ventilation/ers-30-400

16 000kwh är ungefär det dubbla som vi använder idag. I vintras så betalade vi drygt 3000kr per månad, det skulle alltså vara ca 6000-10 000kr kommande vinter i nya huset. (det blir nog betydligt dyrare nu) Så nog finns det pengar att spara men givetvis vill jag ju inte stressa in en dålig lösning.

Tankar om vad LVVP skulle kunna kosta att sätta in? 200k? Bergvärme känns overkill i ett litet men välisolerat hus i SE4, dvs återbetalningstiden blir väldigt lång.

Men annars är ju solceller vettigt, de har man nytta av oavsett värmesystem. Läste nånstans att man kan förvänta sig ca 5% avkastning på solceller. Har man då t ex bolån på 2% så tjänar man ju på det men nu går ju räntorna upp också så svårt att räkna hem. Jämfört med 7% på globala indexfonder t ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det är ju dock ganska stor prisskillnad, 25k vs 250-300k. 😄 Men ja, ljud kan vara drygt. Men FLVP låter de också. Ger de verkligen så ojämn värme? Har man ett dåligt isolerat hus behöver den ju köra hårdare och längre också tänker jag?

Man behöver köra fläkten på riktigt ordentlig hastighet om man vill sprida värmen vettigt, man kan inte stänga dörrar såklart, etc.
Har du redan vattenburet så borrar och installerar du bergvärme för ~200K efter rot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Man behöver köra fläkten på riktigt ordentlig hastighet om man vill sprida värmen vettigt, man kan inte stänga dörrar såklart, etc.
Har du redan vattenburet så borrar och installerar du bergvärme för ~200K efter rot.

I mitt fall har jag öppen planlösning i mitten av huset med kök och vardagsrum. Sovrummen i sidorna kan fortfarande värmas med FLVP elementen tänkte jag.

Men ja, det var billigare än jag trodde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

16 000kwh är ungefär det dubbla som vi använder idag. I vintras så betalade vi drygt 3000kr per månad, det skulle alltså vara ca 6000-10 000kr kommande vinter i nya huset. (det blir nog betydligt dyrare nu) Så nog finns det pengar att spara men givetvis vill jag ju inte stressa in en dålig lösning.

Då har ni nog ett beteende med väldigt låg övrig förbrukning?
8000KWh är typ vad jag skulle hamna på om det var juli året om i ett modernt hus med bergvärme och led överallt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Det mest ekonomiska du kan göra är att sätta solceller, i princip.
Nästa steg är att titta på isolering i tak och se över tätningar/läckage i byggnad.

Att byta fungerande värmepump hade jag inte gett mig på om inte det är en faktiskt stor skillnad i effektivitet och klimat. Du kommer behöva ersätta frånluftspumpen med någon form av ventilation, gissningsvis. Det bör ju fortfarande finnas data på din gamla pump som du kan jämföra nya med.

Jag skulle inte säga att luft/luft ger så mycket ekonomiskt, eftersom du hela tiden suger ut luft. Men den kan göra en del för inomhusklimatet med kyla på sommaren och mer "jämn" värme på vintern.
Ekonomiskt är någon sorts kamin bättre skulle jag säga.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Då har ni nog ett beteende med väldigt låg övrig förbrukning?
8000KWh är typ vad jag skulle hamna på om det var juli året om i ett modernt hus med bergvärme och led överallt.

Japp, i princip hushållsel och elbil då vi värmer med vedpanna. (elbil ca 3000kwh per år)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Japp, i princip hushållsel och elbil då vi värmer med vedpanna. (elbil ca 3000kwh per år)

Men då jämför du ju lite felaktigt.
Ved är inte gratis ens om du hugger själv

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Men då jämför du ju lite felaktigt.
Ved är inte gratis ens om du hugger själv

Men det spelar ju ingen roll. 8000kwh är 8000kwh.

Tycker 16 000kwh är högt när sambons föräldrars större 70-tals villa med element och LLVP har 14000kwh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Men det spelar ju ingen roll. 8000kwh är 8000kwh.

Tycker 16 000kwh är högt när sambons föräldrars större 70-tals villa med element och LLVP har 14000kwh.

Och vilken värmekälla ger värme i radiatorerna(elementen)?

Och man kan inte heller bara jämföra rakt av sådär... Svärföräldrarna kanske gillar att ha 19grader på vintern medans de som bor i ert nya har 24grader året om... Det blir rätt många 1000Kwh extra.

8000kwh är inte 8000kwh när det inkluderar även ved. då måste du räkna med den värmeeffekten också. Hur många kubik ved gör du av med på ett år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Och vilken värmekälla ger värme i radiatorerna(elementen)?

Och man kan inte heller bara jämföra rakt av sådär... Svärföräldrarna kanske gillar att ha 19grader på vintern medans de som bor i ert nya har 24grader året om... Det blir rätt många 1000Kwh extra.

8000kwh är inte 8000kwh när det inkluderar även ved. då måste du räkna med den värmeeffekten också. Hur många kubik ved gör du av med på ett år?

El

Nej såklart inte, men jag utgår från de normaliserade värdena i ED. Då räknar man innetemp som 21 grader.

Jag har inte direkt jämfört nuvarande hus med nästa, det som är relevant att jämföra är liknande hus med olika VP system. Givetvis är det högre förbrukning på en VP. Veden är gratis då vi äger skog så då får man räkna på alternativ kostnaden att sälja? Hanteringen gör vi själva men klart att det går diesel till traktorn, el till klyven osv. Och såklart tiden man lägger på det. Det går ca 8 kubik per vinter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

El

Nej såklart inte, men jag utgår från de normaliserade värdena i ED. Då räknar man innetemp som 21 grader.

Jag har inte direkt jämfört nuvarande hus med nästa, det som är relevant att jämföra är liknande hus med olika VP system. Givetvis är det högre förbrukning på en VP. Veden är gratis då vi äger skog så då får man räkna på alternativ kostnaden att sälja? Hanteringen gör vi själva men klart att det går diesel till traktorn, el till klyven osv. Och såklart tiden man lägger på det. Det går ca 8 kubik per vinter.

Du får räkna med värmeeffekten du använt dig utav för att jämföra husen.
1kbm björkved innehåller 2550kwh, 8 kubik ger då 20400kwh.

så jämförelsen du borde göra är 16000kwh vs 28400kwh (ved + el).

Så nya huset är ganska effektivt på energinyttjandet som du ser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Du får räkna med värmeeffekten du använt dig utav för att jämföra husen.
1kbm björkved innehåller 2550kwh, 8 kubik ger då 20400kwh.

så jämförelsen du borde göra är 16000kwh vs 28400kwh (ved + el).

Så nya huset är ganska effektivt på energinyttjandet som du ser.

Fast jämförelsen jag vill göra är med liknande hus, fast med andra värmekällor.

Nuvarande hus är byggt 1940 och har mycket dålig isolering jämfört med nyare hus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Fast jämförelsen jag vill göra är med liknande hus, fast med andra värmekällor.

Nuvarande hus är byggt 1940 och har mycket dålig isolering jämfört med nyare hus.

Förstår, det än nog bara googla sig till jämförelsen mellan värmekällor.

Men det som är säkert är att solceller är den enda investeringen som du kommer kunna räkna hem som besparing i energikostnad. (Så vida nuvarande pump inte är trasig)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Men det spelar ju ingen roll. 8000kwh är 8000kwh.

Tycker 16 000kwh är högt när sambons föräldrars större 70-tals villa med element och LLVP har 14000kwh.

Jämför du med sambons föräldrar är det alltså 2000KWh i skillnaden, inte försumbart men inte särskilt mycket heller.

Skrivet av Baxtex:

Veden är gratis då vi äger skog så då får man räkna på alternativ kostnaden att sälja? Hanteringen gör vi själva men klart att det går diesel till traktorn, el till klyven osv. Och såklart tiden man lägger på det. Det går ca 8 kubik per vinter.

8m3 bjöärkved borde kosta nånstans runt 5-8000:- om du vill göra det lättare för dig att räkna på.
Det är sannolikt lägre än kostnaden för dig att göra det själv om du vill inkludera någon form av rimlig timpeng

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jämför du med sambons föräldrar är det alltså 2000KWh i skillnaden, inte försumbart men inte särskilt mycket heller.

8m3 bjöärkved borde kosta nånstans runt 5-8000:- om du vill göra det lättare för dig att räkna på.
Det är sannolikt lägre än kostnaden för dig att göra det själv om du vill inkludera någon form av rimlig timpeng

Nej skillnaden är liten vilket förvånar mig. Trodde att ett nyare hus med mindre boyta skulle dra betydligt mindre liksom.

Ja skulle jag räkna med 1000kr/h så går det inte ihop sig nej. Själpt ved här i krokarna kostar runt 600kr/kubik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Nej skillnaden är liten vilket förvånar mig. Trodde att ett nyare hus med mindre boyta skulle dra betydligt mindre liksom.

Ja skulle jag räkna med 1000kr/h så går det inte ihop sig nej. Själpt ved här i krokarna kostar runt 600kr/kubik.

Man kan bygga mycket mer energieffektivt men det är rätt mycket dyrare.
Har inga siffror men jag skulle inte bli förvånad om det är olönsamt även med dagens priser.

1000kr/h är kanske lite saftigt att räkna på som timpeng för ved

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."