Internetsladden i hårddisken kostar 10 miljoner i straffavgifter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dew87:

Får se om "Någon stoppat in en internetsladd i hårddisken" och "Speciell kommandorörelse och slinka in bakvägen" blir lika legendariska citat som "Modermodemet, själva hjärtat i hårddisken"

När den som är ansvarig har en sådan enorm brist på kunskap och yttrar dylikt så är det kanske inte konstigt att det blev såhär.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conqvistadoren:

När inga enskilda person är tydligt ansvarig så händer sånt här. Inom det offentliga, och även i viss mån i stora företag, är det sällan någon som är ansvarig, utan det är "systemet".

Det är dock lite intressant att många chefer får så extremt höga löner just för att dom har så stort ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wesman:

Det var GD Maria Ågren på Transportstyrelsen.

I stand corrected

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Det sorgliga är, som oftast ! Att de som upptäckte detta eller drabbas utav dessa fadäser.. aldrig får någon ersättning.

Visa signatur

Thomas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evil penguin:

Ja, jag tänker mig att man skulle kunna kräva dokumenterat säkerhetsarbete och kräva att det görs rutinmässig oberoende granskning av systemet om det hanteras känsliga uppgifter, med dokumenterad uppföljning av vad granskningen finner.

Och specifikt OM detta inte skötts så skulle man kunna utkräva ansvar på ett annat sätt.

Att bara rakt av kräva t.ex. fängelsestraff eller annan form av strikt personligt ansvar om något gått fel ovanstående till trots känns högst tveksamt.

Jag tänker mig ju att OM man ska ha något sådant personligt straff så måste det ju falla på någon som faktiskt har möjlighet att styra över att säkerhetsarbetet sköts. Potentiellt bolagets VD?

Ja, om VD riskerar fängelse så gör de ju i alla fall skäl för sina löner. Dock tror jag att de hade krävt ännu mycket mer i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Kan vara helt ute och cykla här nu och kanske inte har med IT säkerhet att göra. Var det inte ygeman som läckte alla sveriges fordons uppgifter och dess ägare till typ ryssland eller något sådant?

Ygeman fick mycket skit för den katastrofen, men det var den tidigare Allians-regeringen som bär ansvar för att spektaklet ens skulle starta.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

Miljontals ljudfiler från 1177 Vårdguiden låg fram till 2019 öppet tillgängliga på webben och nu presenterar förvaltningsrätten straffavgifter som de ansvariga ska betala.

Läs hela artikeln här

Haha, internetsladden i hårddisken?

Vad har hänt med Sweclockers dom senaste åren. Finns det en sladd att sätta i hårddisken som ansluter till ett nävtverk? Ni menar inte NAS:e[n]etwork...... )? Fyfan vad dumt, synd att något som en gång var så bra har blivit sådan låg kvalité.

Googlar man på "internetsladd i hårddisken" kommer Sweclockers upp först! Haha, verkar inte finnas någon hårddisk med internetsladd att koppla i.

Vad är det för hårddisk Sweclockers? Jag vänder mig till er för det var ju ni som kom först upp på sökningen så jag antar att svaret finns bland eliten.

Permalänk
Skrivet av wuseman:

Haha, internetsladden i hårddisken?

Det är alltså företagets egen vokabulär som används, därav ordvalen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wuseman:

Haha, internetsladden i hårddisken?

Vad har hänt med Sweclockers dom senaste åren. Finns det en sladd att sätta i hårddisken som ansluter till ett nävtverk? Ni menar inte NAS:e[n]etwork...... )? Fyfan vad dumt, synd att något som en gång var så bra har blivit sådan låg kvalité.

Googlar man på "internetsladd i hårddisken" kommer Sweclockers upp först! Haha, verkar inte finnas någon hårddisk med internetsladd att koppla i.

Vad är det för hårddisk Sweclockers? Jag vänder mig till er för det var ju ni som kom först upp på sökningen så jag antar att svaret finns bland eliten.

Du kanske ska läsa artikeln först?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Haha, internetsladden i hårddisken?

Vad har hänt med Sweclockers dom senaste åren. Finns det en sladd att sätta i hårddisken som ansluter till ett nävtverk? Ni menar inte NAS:e[n]etwork...... )? Fyfan vad dumt, synd att något som en gång var så bra har blivit sådan låg kvalité.

Googlar man på "internetsladd i hårddisken" kommer Sweclockers upp först! Haha, verkar inte finnas någon hårddisk med internetsladd att koppla i.

Vad är det för hårddisk Sweclockers? Jag vänder mig till er för det var ju ni som kom först upp på sökningen så jag antar att svaret finns bland eliten.

blåste visst rakt över hövve på dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Haha, internetsladden i hårddisken?

Vad har hänt med Sweclockers dom senaste åren. Finns det en sladd att sätta i hårddisken som ansluter till ett nävtverk? Ni menar inte NAS:e[n]etwork...... )? Fyfan vad dumt, synd att något som en gång var så bra har blivit sådan låg kvalité.

Googlar man på "internetsladd i hårddisken" kommer Sweclockers upp först! Haha, verkar inte finnas någon hårddisk med internetsladd att koppla i.

Vad är det för hårddisk Sweclockers? Jag vänder mig till er för det var ju ni som kom först upp på sökningen så jag antar att svaret finns bland eliten.

Ojojoj... veckans kommentar

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av clownenselleri:

Det är alltså företagets egen vokabulär som används, därav ordvalen.

Ok, tack för att du förklarade. Hade inte skrivit ifall om det var quotes i rubriken, så detta är alltså Sweclockers ordval. Det har avänts quotes tidigare i rubrikerna här, men inte nu längre. Googla på "Internetsladd i hårddisken" ingen annan dyker upp UTAN quotes? Därför tycker jag att kvalitén är DÅLIG och därför kommenterade jag.

Det är nu Sweclockers OCH 1177:an som skriver om internetsladdar i hårddisken, båda är lika flummiga, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Ok, tack för att du förklarade. Hade inte skrivit ifall om det var quotes i rubriken, så detta är alltså Sweclockers ordval. Det har avänts quotes tidigare i rubrikerna här, men inte nu längre. Googla på "Internetsladd i hårddisken" ingen annan dyker upp UTAN quotes? Därför tycker jag att kvalitén är DÅLIG och därför kommenterade jag.

Det är nu Sweclockers OCH 1177:an som skriver om internetsladdar i hårddisken, båda är lika flummiga, eller?

När jag sökte på det du skrivit inom "" så fick jag upp som 2:a förslag på Google: https://www.breakit.se/artikel/18578/forklaringen-till-allvar... I den artikeln står det följande "”Vi vet inte när det hände, men troligtvis har någon under en uppdatering helt enkelt stoppat in en internetsladd i hårddisken. Då fick den en ip-adress, och då var det fritt fram”, säger Tommy Ekström till DN." så det är inte bara Sweclockers

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

När jag sökte på det du skrivit inom "" så fick jag upp som 2:a förslag på Google: https://www.breakit.se/artikel/18578/forklaringen-till-allvar... I den artikeln står det följande "”Vi vet inte när det hände, men troligtvis har någon under en uppdatering helt enkelt stoppat in en internetsladd i hårddisken. Då fick den en ip-adress, och då var det fritt fram”, säger Tommy Ekström till DN." så det är inte bara Sweclockers

Där ser man finns fler än 1177an som skriver om "internetsladden i i hårddisken" då. För mig är Rubriken lika konstig som 1177ans svar? Det är första gången jag läser om "internetsladden i hårddisken", jag fick det från sweclockers inte någon annan. Därför kommenterade jag.

Så för mig är det Sweclockers som lurar folk med detta, ingen annan.

Som sagt, hade det varit quotes runt hade jag aldrig lärt mig fel, då hade jag kollat källan.

Så jag frågar igen, vad är det för hårddisk ni syftar på? Sök utan "", inte med "" Det är inte mina ord, det är Sweclockers därför citerade jag. Det första som kommer upp är Sweclockers?

Kvalitén var bätre förr, därför läser jag inte nyheter här längre, det är tredje rubriken på 2 dagar som blev fel. Sist var det NVIDIA släpper drivrutiker i öppen källkod men där behövde jag inte skriva för där var det en annan som berättade att det blir fel.

3 Årsen:

Förstår ni mig nu?

/ wuseman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wuseman:

Där ser man finns fler än 1177an som skriver om "internetsladden i i hårddisken" då. För mig är Rubriken lika konstig som 1177ans svar? Det är första gången jag läser om "internetsladden i hårddisken", jag fick det från sweclockers inte någon annan. Därför kommenterade jag.

Så för mig är det Sweclockers som lurar folk med detta, ingen annan.

Som sagt, hade det varit quotes runt hade jag aldrig lärt mig fel, då hade jag kollat källan.

Så jag frågar igen, vad är det för hårddisk ni syftar på? Sök utan "", inte med "" Det är inte mina ord, det är Sweclockers därför citerade jag. Det första som kommer upp är Sweclockers?

/ wuseman

Men va? Vad menar du ens?

Rubriken är skriven lite med glimten i ögat då de flesta har koll på situationen.

"Troligtvis har någon under en uppdatering helt enkelt stoppat in en internetsladd i hårddisken. Då fick den en ip-adress, och då var det fritt fram, säger företagets vd Tommy Ekström till DN."

https://www.expressen.se/nyheter/region-stockholm-kande-till-...

Lite som att skriva att Modermodemet är hjärtat i hårddisken.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd

Jag läser inte andra siters nyheter, jag läser Sweclockers. Därav frågan.

Jag är inte en av dom flesta, jag bojkottar alla dessa sidor ni länkar till. Jag använder Gentoo inte Windows. Skall jag förvänta mig att alla använder Gentoo då? Nej, jag undrar genuint vad som menades. Men nu vet jag att Sweclockers är lika flummigt som andra sidor då, eller? Jag tycker kvalitén har blivit dålig till dom som har ett specialintresse vilket är just datorer, det är väl vad denna sidan handlar/handlade om?

Förstår du hur jag menar nu? Jag kan inte göra mig tydligare tyvärr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wuseman:

Jag läser inte andra siters nyheter, jag läser Sweclockers. Därav frågan.

Jag är inte en av dom flesta, jag bojkottar alla dessa sidor ni länkar till. Jag använder Gentoo inte Windows. Skall jag förvänta mig att alla använder Gentoo då? Nej, jag undrar genuint vad som menades. Men nu vet jag att Sweclockers är lika flummigt som andra sidor då, eller?

Men du verkar ju inte ens läst artikeln här heller, de skriver ju orden inom citattecken i artikeln? Räcker inte det för att förstå att det var något som någon faktiskt sa om händelsen?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

Men du verkar ju inte ens läst artikeln här heller, de skriver ju orden inom citattecken i artikeln? Räcker inte det för att förstå att det var något som någon faktiskt sa om händelsen?

Den som sa det till mig var Sweclockers. Jag googlade omedelbart på "internetsladd i hårddisken" återigen dök Sweclockers upp.

Kan du inte försöka förstå mig? Jag har läst rubriken, jag vill inte läsa mer. Jag frågar vad dom menar, sedan kan jag läsa? Inte tvärt om?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wuseman:

Den som sa det itll mig var Sweclockers.

Det har blivit ett klassiskt uttalande, som "Internet är en fluga" eller "640K ought to be enough for anybody", eller "internet is a series of tubes...", eller förstås "Modermodemet, själva hjärtat i hårddisken".

Att du missat just denna är ju tråkigt för dig, men den är inte ny och således är den liksom förbi att behöva förklaras varje gång.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Det har blivit ett klassiskt uttalande, som "Internet är en fluga" eller "640K ought to be enough for anybody", eller "internet is a series of tubes...", eller förstås "Modermodemet, själva hjärtat i hårddisken".

Att du missat just denna är ju tråkigt för dig, men den är inte ny och således är den liksom förbi att behöva förklaras varje gång.

Jag förstår er men ni förstår inte mig. Det är tråkigt.

Varför citerar du? Jag förstår vad du menar nu när du gör det, men jag förstår inte Sweclockers rubrik, därför frågar jag vad dom menar.

Vi kommer inte längre om ni inte vill förstå mig, men jag förstår er. Är det inte viktigt att alla förstår?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wuseman:

Jag förstår er men ni förstår inte mig. Det är tråkigt.

Varför citerar du? Jag förstår vad du menar nu när du gör det, men jag förstår inte Sweclockers rubrik, därför frågar jag vad dom menar.

Vi kommer inte längre om ni inte vill förstå mig, men jag förstår er. Är det inte viktigt att alla förstår?

Jag förstår vad du säger, men detta uttalande har ju blivit "viralt". Det visar ju på den tekniska (in-) kompetensen hos företaget som gjorde bort sig och eftersom det är så fel så blev det väldigt roligt. Att du inte har hört det från någon annanstans än här på Sweclockers när du verkar bara läsa nyheter här på sweclockers är kanske inte så konstigt, men att du missat den radda av artiklar när detta var på tapeten förra gången tyder på att du kanske inte läste sweclockers så noga då.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wuseman:

Jag förstår er men ni förstår inte mig. Det är tråkigt.

Varför citerar du? Jag förstår vad du menar nu när du gör det, men jag förstår inte Sweclockers rubrik, därför frågar jag vad dom menar.

Vi kommer inte längre om ni inte vill förstå mig, men jag förstår er. Är det inte viktigt att alla förstår?

Om jag skulle tipsa någon om en dator så skulle jag kunna skriva:

Glöm inte modermodemet, det är ändå hjärtat i hårddisken.

För det är ett känt skämt inom branschen, då behövs inga citattecken. Av samma anledning har SweC skrivit rubriken utan citattecken, för att 99 % förstår, och 0,9 % kan googla eller läsa i artikeln och förstå.

Du gör dig inte lättförstådd dock.

Menar du att rubriken skulle varit skriven såhär istället?

"Internetsladden i hårddisken" kostar 10 miljoner i straffavgifter

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

Om jag skulle tipsa någon om en dator så skulle jag kunna skriva:

Glöm inte modermodemet, det är ändå hjärtat i hårddisken.

För det är ett känt skämt inom branschen, då behövs inga citattecken. Av samma anledning har SweC skrivit rubriken utan citattecken, för att 99 % förstår, och 0,9 % kan googla eller läsa i artikeln och förstå.

Du gör dig inte lättförstådd dock.

Menar du att rubriken skulle varit skriven såhär istället?

"Internetsladden i hårddisken" kostar 10 miljoner i straffavgifter

Exakt!!

Jag är väl medveten om situationen, jag var den första som rapporterade även hur det ser ut hos Medhelp idag men jag försöker inte göra mig lustig för det, det viktigaste för mig är att det inte händer igen för alla drabbade.

Jag förstår varför Ransomware grupperna finns och ber dom som drabbats att höra av sig till dom för att få hjälp med sin säkerhet, men dom drabbade vägrar för dom är "bättre" och dom frågar fel folk igen. Varför är alla så rädda för dom goda och skyddar dom som sprider fel information?

Varför pratas det om pengar i tråden, och inte säkerhet? Dom använder en 8 år gammal SSH idag, det är för mig viktigare. Sweclockers är inte vad det en gång varit, ni tror ni är duktiga men egentligen kan ni ingenting (ni som försöker prata som om ni kan och lägger pengar som topic (andrai nlägget) istället för säkerhet)

https://www.shodan.io/host/91.201.60.95

Akta er för ryssen.

Vad är viktigast? Pengarna eller säkerheten? Frågan för mig är enkel, men inte för er.

Ni är svåra att förstår tycker jag, inte tvärt om. Lustigt va? Den som framgick till "veckans inlägg" som om det vore dåligt visade sig ha bäst koll på säkerheten hos företaget ni pratar om. Det är SKANDAL det är inte roligt någonstans?

Som sagt, jag är inte som alla andra. Det är tydligt, eller hur? Det är kanske dags att skicka in ransomware i medhelps server, så kan dom fråga dom som kan något? Det har varit på samma sätt i 3 månader nu.

Ingen mer än jag har tagit upp det?

Dom kan få gratis hjälp av dom som kan eller betala 300 miljoner eller lägga ner.

Dom skall GE FULLSTÄNDIGT FAN i det dom håller på med. Dom tjänar pengar på dom drabbade? Dom offrar LIV för att inte bli avslöjade många företag, ni tycker det är jag som är konstig och skyller på Ryssen?

Nice! Jag är stolt över att vara som inte alla andra, förstår ni frågan bättre nu?

Vill ni skriva en rubrik på eran site, så länka gärna mig och mitt inlägg från Sweclockers som den påpekade allvaret med hur det ser ut på Svenska servrar runt om i landet som bedriver vård.

"Det var ju tråkigt att du inte hade koll" .. Detsamma, vem är det som har koll? Jag vet, nu vet ni också.

SÄKERHET SKALL ALLTID GÅ FÖR BUISNESS!!!!!!!!!!!!! INTE TVÄRTOM?

Någon mer som inte förstår mig nu?

PS: Vart skall man rapportera? Vart är GPG keyn? Vad skall man göra om vägrar svara? Man får prata med en från ransomware gängen och be dom göra jobbet för att skydda er alla. Det är bättre dom försvinner, om inte? Då får dom betala en bråkdel av vad dom betalat itll andra företag som ljugit för dom om säkerhet. Okej?

Time is more valuable then money - Inom 24h skall det betalas, annars dubblas priset. Vet ni hur deseperata företag är? Pengarna vill dom inte ens ha ransomware gängen, man kan fråga dom gratis eller betala eller lägga ner, jag vet ingen som frågat dom? Haha.. Det är för att visa ALLA budskapet jag skriver detta inlägget och det är FAKTA. Därför bojkottar jag sidorna ni länker till.

Jag är varken en som sprider ransomware eller hackar företag. Men jag förstår dom och jag är ensam om det, i Sverige. Uppenbarligen. INGEN NON-PROFIT drabbas, bara alla andra. Hur kan ni inte förstå?

Ni får tänka till lite, ni är som alla andra. Tråkigt för er. Säkerhet tar tid att lära sig, man kan inte köpa säkerhet: Jag förstår allt men ni förstår ingenting?

/ w

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

<Uppladdad bildlänk>

Låt inte tråden dö nu, fortsätt prata om pengarna och det som hände för 3 årsen. Jag skall inte lägga mig i jag bara undrar vad som menades med topic! Det var allt, sen hoppade alla på mig som om jag vore dum i hvuudet (inte alla, jag tackade den som förklarade för mig). Jag ville göra mig förstådd eftersom det uppenbarligen var svårt att förstå mig. Hoppas jag gjorde mig förstådd nu.

/ w

Permalänk
Medlem

På tok för lite. För en sån dundermiss borde det vara det tiodubbla. Sånt här får bara inte hända.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sarato:

På tok för lite. För en sån dundermiss borde det vara det tiodubbla. Sånt här får bara inte hända.

Instämmer till 100%, dom borde inte ens få finnas kvar.

Det kan hända igen. SSH versionen dom använder använder SHA1 och den är KLASSAD som FARLIG och det har kommit över 100 säkerhetfixes på mjukvarorna dom använder, det är andra gången jag gånger skriver detta öppet. Första gången var på Flashback. Har det hänt något? Ingenting!

Vi kan vänta i 3 månader till. Ingen bryr sig ju om säkerhet? Har något hänt, så vet jag att det finns någon bra människa där ute men just nu vet jag ingen hitills, och då har det varit över 300 000 visningar. Jag kan ju rapportera? Men vet inte vart jag skall vända mig, så det får någon annan göra. Men ingen har gjort det. Det är väldigt intressant tycker jag. Men jag börjar fundera på om jag inte skall dra in på en ransomware siterna och be "dom" göra jobbet åt "alla" svenskarna, för inte fan vill vi ha våra journaler/samtal på en sådan server. Eller?

Vem är ond? ; ) Jag vill få folk att inse sanningen genom mina inlägg på forum senaste månaderna.

/ w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wuseman:

Låt inte tråden dö nu, fortsätt prata om pengarna och det som hände för 3 årsen. Jag skall inte lägga mig i jag bara undrar vad som menades med topic! Det var allt, sen hoppade alla på mig som om jag vore dum i hvuudet (inte alla, jag tackade den som förklarade för mig). Jag ville göra mig förstådd eftersom det uppenbarligen var svårt att förstå mig. Hoppas jag gjorde mig förstådd nu.

/ w

Well, kanske inte så mycket.

Grejen är att vi är alla överens om att säkerheten i detta fallet var katastrof och det är förkastligt av dem, det diskuterade vi när detta kom fram för några år sedan. Nyheten nu är att böterna har fastställts och att de blev relativt låga, enligt många i alla fall, och det är vad som diskuteras nu.

Din långa harang om att säkerhet alltid måste gå först är dock ganska verklighetsfrånvänt för det är inte antingen-eller utan allting är ju en avvägning. Har du promenadhjälm när du är ute och promenerar? Annars låter du ju bekvämlighet gå före säkerheten liksom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Well, kanske inte så mycket.

Grejen är att vi är alla överens om att säkerheten i detta fallet var katastrof och det är förkastligt av dem, det diskuterade vi när detta kom fram för några år sedan. Nyheten nu är att böterna har fastställts och att de blev relativt låga, enligt många i alla fall, och det är vad som diskuteras nu.

Din långa harang om att säkerhet alltid måste gå först är dock ganska verklighetsfrånvänt för det är inte antingen-eller utan allting är ju en avvägning. Har du promenadhjälm när du är ute och promenerar? Annars låter du ju bekvämlighet gå före säkerheten liksom.

Om jag inte kan gå, så går jag inte? Om jag inte kan driva en site på ett säkert sätt, så driver jag ingen site?

Det är exakt det som är problemet, finns INGEN kunskap - Därför läcks och hackas så månnga siter?

Det är oförlåtligt? Vilka drabbas? Det är ju alla?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wuseman:

Om jag inte kan gå, så går jag inte? Om jag inte kan driva en site på ett säkert sätt, så driver jag ingen site?

Så din lösning är att stänga av internet då ingen kan garantera hundra procent säkerhet i alla lägen för all framtid?