Permalänk
Medlem

Atom går i graven

Sunsetting Atom

Visste inte riktigt var jag skulle skapa denna tråden men kände att den passade bra under programmering.

Personligen har jag använt VS Code sen ett par år tillbaks för den passar mig bättre, men samtidigt tycker jag lite synd om utvecklarna som lagt ned så mycket jobb / tid på att utveckla Atom. Även tråkigt för dem som fortfarande använder Atom och nu mer eller mindre kanske tvingas sluta använda det pga att inga fler uppdateringar kommer komma.

Vad känner ni?

Visa signatur

EndeavourOS: Your Search for Best Arch Distro Ends Here
Ryzen 7 7800X3D » RX6950XT » 32GB DDR5 6000MHz CL30

Permalänk
Keeper of the Bamse

"End of an era" kanske, men förstår ju varför Microsoft skrotar, när vscode finns till alla operativsystem.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Använde Atom ett tag, men jävlar så seg den blev när projekten blir medelstora. VSCode funkar mycket mycket bättre. Så ingen direkt förlust.

Kan nämna att grundar(en/na) till Atom har börjat på en ny Rust-baserad editor: https://zed.dev/

Permalänk
Medlem

Använder VSCodium på den stationära och Atom på MacBook'en. Föredrar faktiskt VSCodium. Så mycket bättre upplevelse jämfört med Atom Allt känns mer polerat i jämförelse.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Atom är ju foss, så det är fritt fram för de som använder det att gaffla och fortsätta utveckla. Förutsätter att det redan sedan innan finns minst en community-version som saknar telemetrin, t.ex.

Utöver det lär det väl knappast komma som en överraskning att Atom levde på lånad tid de senaste 4 åren efter att Microsofts uppköp av github stod färdigt, det är ju mer än överraskning att det tog så här lång tid.

Av de två har jag definitivt använt VS Code mer.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Aldrig använt Atom själv. Men är det Github teamet som skapat Atom?
Fattar inte vad nedläggningen av Atom har med uppköpet av Github att göra.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Aldrig använt Atom själv. Men är det Github teamet som skapat Atom?
Fattar inte vad nedläggningen av Atom har med uppköpet av Github att göra.

GitHub skapade Atom. Sen köpte Microsoft upp GitHub samtidigt som de hade Visual Studio Code (VSCode) i bagaget. Microsoft tog över utvecklingen av Atom, men satsade fullt ut på Visual Studio Code. Nu vill (antar jag) Microsoft bara satsa på deras produkt då fler använder den jämfört med Atom.

Om jag har fel och någon har mer kunskap inom den här historiken, snälla rätta mig.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Älskade att man kunde ändra exakt allting på Atom så att det blev exakt hur man ville ha den. Spenderade fler timmar än jag borde ha gjort på det. Däremot var prestandan (speciellt på min väldigt gamla arbetsdator) problematiskt när man jobbar i lite större projekt och alla plugins var väldigt janky och ostabil. Tillslut, trots att jag var lite blandad om det innan jag testade, gick jag över till VSCode och har för att vara ärligt aldrig kollat tillbaka.

R.I.P. Atom

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem

Fick PTSD och trodde först ni menade den där hemska CPU-linjen från Intel.
Hur som helst, RIP

Permalänk
Medlem

Finns absolut noll skäl att inte köra VSCode numera för de flesta

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Sunsetting Atom

Visste inte riktigt var jag skulle skapa denna tråden men kände att den passade bra under programmering.

Personligen har jag använt VS Code sen ett par år tillbaks för den passar mig bättre, men samtidigt tycker jag lite synd om utvecklarna som lagt ned så mycket jobb / tid på att utveckla Atom. Även tråkigt för dem som fortfarande använder Atom och nu mer eller mindre kanske tvingas sluta använda det pga att inga fler uppdateringar kommer komma.

Vad känner ni?

Jag känner nog egentligen bara att Atom legat risigt till ända sedan VS Code seglade upp som en bättre implementation av ungefär samma grej, detta alltså redan innan de båda projekten genom förvärv råkade hamna hos samma ägare.

Känns väl rätt rimligt att Microsoft inte ser någon poäng att driva Atom-projektet vidare. Men som andra redan noterat i tråden, om någon annan känner att Atom är framtiden så finns ju koden tillgänglig.
Personligen känner ju jag att det verkar mer rimligt att känna att VS Code är framtiden och bidra till det projektet om man så vill, eller forka det för den delen om man har någon radikal idé som inte faller Microsoft i smaken.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Har ärligt talat aldrig förstått Atom/VSCode. För större projekt använder jag fullt IDE, företrädesvis från JetBrains. Är det bara någon enstaka textfil, typ XML, json eller yaml, så duger Notepad++ alldeles utmärkt. Var passar egentligen VSCode in i det hela?

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Har ärligt talat aldrig förstått Atom/VSCode. För större projekt använder jag fullt IDE, företrädesvis från JetBrains. Är det bara någon enstaka textfil, typ XML, json eller yaml, så duger Notepad++ alldeles utmärkt. Var passar egentligen VSCode in i det hela?

I min värld så passar VS Code till allt från det du säger att du använder Notepad++ till upp till (kanske mindre omfattande, men inte nödvändigtvis så) projekt i språk där man inte har något fullskaligt IDE installerat.
Det finns ju inbyggda funktioner och plugins med en massa bra funktionalitet både för användning som ren texteditor och som "light IDE", med språkstöd för en massa vanliga språk, integrerad debugger, möjlighet att köra/debugga kod remote (över ssh), osv.

Ur mitt perspektiv blir det Notepad++ som inte har något att tillföra i en sådan jämförelse.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Har ärligt talat aldrig förstått Atom/VSCode. För större projekt använder jag fullt IDE, företrädesvis från JetBrains. Är det bara någon enstaka textfil, typ XML, json eller yaml, så duger Notepad++ alldeles utmärkt. Var passar egentligen VSCode in i det hela?

Hårt dragit så ger VSCode JetBrains-funktionalitet i Notepad-hastighet. En överdrift men beroende på vad man gör så är det ofta "good enough". Programmerade nyligen ett Laravel-projekt där jag har all önskad funktionalitet såsom färgkodning, kodkomplettering, projektnavigering, errorhantering och git.

Det räcker långt i HTML, CSS, JS, PHP och Python. Ska jag göra något i C++ så blir det Clion och IntelliJ IDEA för Java. Förmodligen delvis av lathet. När jag körde C# i Unity så gick jag från VS till VSCode och det saknades väl ingen funktionalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Har ärligt talat aldrig förstått Atom/VSCode. För större projekt använder jag fullt IDE, företrädesvis från JetBrains. Är det bara någon enstaka textfil, typ XML, json eller yaml, så duger Notepad++ alldeles utmärkt. Var passar egentligen VSCode in i det hela?

Du jämför ett gratis program med flera program från JetBrains som kostar flera tusen styck per år? Vad tror du en hobbykodare väljer som kör C/C++, python, JS, TS, C#, Unity, Unreal Engine, Arduino? Superflexibelt, platformIO, jupyter, cmake, remote desktop/WSL, git osv. finns som tillägg för enkel hantering av massa olika.

Permalänk
Medlem

Kör VSCode så påverkar 0.

Permalänk
Medlem

Kommer för alltid vara texteditorn vars snabbkommandon räddade mitt betyg i webbutvecklingsexaminationerna på gymnasiet🙏

Visa signatur

*Lite överklockade Ryzens och Xeons.
*R9 kort som alltid brinner upp, men måste ju värma huset på något sätt!
*Custom 3D printad kina & EKWB loop med tillhörande hemförsäkring för vattenskador.

Permalänk
Expertgissare

Tråkigt, har använt det från och till när jag skapat några webbsidor, tyckte det varit ett bra program.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Emacs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Har ärligt talat aldrig förstått Atom/VSCode. För större projekt använder jag fullt IDE, företrädesvis från JetBrains. Är det bara någon enstaka textfil, typ XML, json eller yaml, så duger Notepad++ alldeles utmärkt. Var passar egentligen VSCode in i det hela?

Jag jobbar inom IT och använder VScode trots att jag har tillgång till IntelliJ Ultimate Licens. För alla projekt som har många filer, exempelvis helmcharts eller avancerade shellscript så är vscode väldigt bra. Den är enormt mycket snabbare än IntelliJ och har alla funktioner som en ide bör ha, såsom filhantering, git-integration osv. Notepad++ är kanske bra för enstaka filer men väldigt dålig för git-repon.

Ska jag koda Java eller Kotlin så använder jag IntelliJ då funktionen överväger segheten men för allt annat är det VSCode som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Har ärligt talat aldrig förstått Atom/VSCode. För större projekt använder jag fullt IDE, företrädesvis från JetBrains. Är det bara någon enstaka textfil, typ XML, json eller yaml, så duger Notepad++ alldeles utmärkt. Var passar egentligen VSCode in i det hela?

VSCode är en IDE.

Permalänk

Naturligt steg. Det finns hur många basic utvecklingside som helst, några kommer naturligt dö ut.

Jag själv kör mest med Microsoft Visual Studio, den är uppbyggd på det klassiska sättet som är så användligt. Code i all ära, men jag orkar inte krångla med denna. Jag jobbar med för många ide som jag gör.

Det är en sak att främst jobba med en Ide, men pratar man om hundratal för helt olika hårdvaror, miljöer etc, så vill man ofta de ska vara uppbyggda på samma sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

VSCode är en IDE.

Fel. Visual Studio Code är en källkodsredigerare (source code editor). Visual Studio är däremot en IDE. Källa: https://visualstudio.microsoft.com/

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Körde Atom i många år och älskade det, speciellt när jag programmerade PHP. Men precis som ngn skrev innan blev det stökigt när projekten var av lite större karaktär. Då jag nu mest jobbar med devops, containers och kubernetes så är vscode ett betydligt smidigare alternativ att hålla koll på alla dockerfiles och yaml-filer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

I min värld så passar VS Code till allt från det du säger att du använder Notepad++ till upp till (kanske mindre omfattande, men inte nödvändigtvis så) projekt i språk där man inte har något fullskaligt IDE installerat.
Det finns ju inbyggda funktioner och plugins med en massa bra funktionalitet både för användning som ren texteditor och som "light IDE", med språkstöd för en massa vanliga språk, integrerad debugger, möjlighet att köra/debugga kod remote (över ssh), osv.

Ur mitt perspektiv blir det Notepad++ som inte har något att tillföra i en sådan jämförelse.

Skrivet av ducedo:

Hårt dragit så ger VSCode JetBrains-funktionalitet i Notepad-hastighet. En överdrift men beroende på vad man gör så är det ofta "good enough". Programmerade nyligen ett Laravel-projekt där jag har all önskad funktionalitet såsom färgkodning, kodkomplettering, projektnavigering, errorhantering och git.

Det räcker långt i HTML, CSS, JS, PHP och Python. Ska jag göra något i C++ så blir det Clion och IntelliJ IDEA för Java. Förmodligen delvis av lathet. När jag körde C# i Unity så gick jag från VS till VSCode och det saknades väl ingen funktionalitet.

Skrivet av swesen:

Du jämför ett gratis program med flera program från JetBrains som kostar flera tusen styck per år? Vad tror du en hobbykodare väljer som kör C/C++, python, JS, TS, C#, Unity, Unreal Engine, Arduino? Superflexibelt, platformIO, jupyter, cmake, remote desktop/WSL, git osv. finns som tillägg för enkel hantering av massa olika.

Skrivet av Hejss:

Jag jobbar inom IT och använder VScode trots att jag har tillgång till IntelliJ Ultimate Licens. För alla projekt som har många filer, exempelvis helmcharts eller avancerade shellscript så är vscode väldigt bra. Den är enormt mycket snabbare än IntelliJ och har alla funktioner som en ide bör ha, såsom filhantering, git-integration osv. Notepad++ är kanske bra för enstaka filer men väldigt dålig för git-repon.

Ska jag koda Java eller Kotlin så använder jag IntelliJ då funktionen överväger segheten men för allt annat är det VSCode som gäller.

Tackar för förklaringar! Det är nog mest gammal vana från mitt eget håll också som gjort att jag inte testat annat, kodar mest i Java och har alltid haft tillgång till IntelliJ.

Men på era beskrivningar låter det nästan som att VSCode har all funktionalitet som ett fullt IDE har, vad är det egentligen som saknas? För jag kan hålla med om att IntelliJ ibland är tungrott, och jag tycker att det blivit sämre med åren. Senaste versionerna har haft en del underligheter för sig och man är ju lite sugen på att testa något annat, om inte annat bara för sakens skull.

Use caset är ett växande antal Spring Boot services, runt 25 stycken för tillfället, där jag ofta kör igång en eller en handfull som är de jag jobbar med för tillfället. Debuggar, ändrar ett par rader, bygger och startar om, testar o.s.v.
Vilken funktionalitet hade jag saknat i VSCode egentligen?

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Tackar för förklaringar! Det är nog mest gammal vana från mitt eget håll också som gjort att jag inte testat annat, kodar mest i Java och har alltid haft tillgång till IntelliJ.

Men på era beskrivningar låter det nästan som att VSCode har all funktionalitet som ett fullt IDE har, vad är det egentligen som saknas? För jag kan hålla med om att IntelliJ ibland är tungrott, och jag tycker att det blivit sämre med åren. Senaste versionerna har haft en del underligheter för sig och man är ju lite sugen på att testa något annat, om inte annat bara för sakens skull.

Use caset är ett växande antal Spring Boot services, runt 25 stycken för tillfället, där jag ofta kör igång en eller en handfull som är de jag jobbar med för tillfället. Debuggar, ändrar ett par rader, bygger och startar om, testar o.s.v.
Vilken funktionalitet hade jag saknat i VSCode egentligen?

Kör man JVM så tycker jag att Jetbrains produkter är bäst då dom integrerar väldigt bra med JVM:en. VSCode utan tillägg är inte mycket mer än en texteditor med filhantering och git-integration, det är därför den är så snabb. Sen får man anpassa den efter vilka behov man har. Det finns massor av plugins för VScode för olika behov, många av dessa är gjorda av Microsoft själva och håller väldigt hög kvalitet. Då kan man bara lägga till den funktionalitet man själv behöver och hålla editorn väldigt snabb och responsiv. På min hemdator använder jag vscode som text-editor då den är så pass snabb och har nästan inga plugins medan jag har ganska många installerade på jobbet.

Permalänk
Medlem

Mycket tråkig nyhet! Gillar det mesta med Atom. Snyggt, intuitivt och open source. Kommer fortsätta att använda det så länge det går. Kör endast Linux på alla system.

Bojkottar Microsoft sedan många år så "VSCode" kommer inte på fråga. Fick avsmak när jag provade det. Inom 5 minuter var det avinstallerat. Kändes som att ha ett virus på datorn. Ger för övrigt noll för MS påstådda stöd för open source, deras trovärdighet är förbrukad.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | 32Gb DDR4 3200 | NVIDIA GTX 3060 Ti | Phanteks Enthoo Evolv X Glass | Asus MG279Q 27" 1440p 144hz & BenQ 27" 1440p pivot | Samsung 970 EVO Plus M.2 1 Tb | Kubuntu 22.04 + Win-10 Pro (endast för PUBG i väntan på BattleEYE-stöd i Proton) :: QNAP NAS 8 Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhilmoen:
Skrivet av yurini:

Mycket tråkig nyhet! Gillar det mesta med Atom. Snyggt, intuitivt och open source. Kommer fortsätta att använda det så länge det går. Kör endast Linux på alla system.

Bojkottar Microsoft sedan många år så "VSCode" kommer inte på fråga. Fick avsmak när jag provade det. Inom 5 minuter var det avinstallerat. Kändes som att ha ett virus på datorn. Ger för övrigt noll för MS påstådda stöd för open source, deras trovärdighet är förbrukad.

Phew, här var ni ju. Två vettiga röster i ett M$-träsk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yurini:

Mycket tråkig nyhet! Gillar det mesta med Atom. Snyggt, intuitivt och open source. Kommer fortsätta att använda det så länge det går. Kör endast Linux på alla system.

Bojkottar Microsoft sedan många år så "VSCode" kommer inte på fråga. Fick avsmak när jag provade det. Inom 5 minuter var det avinstallerat. Kändes som att ha ett virus på datorn. Ger för övrigt noll för MS påstådda stöd för open source, deras trovärdighet är förbrukad.

Bra! Men bara så att du vet, så äger Microsoft Atom och de har hållt programmet uppdaterat (mja, typ) sen de köpte upp GitHub. Och om du använder GitHub, så använder du en tjänst av Microsoft. Just saying

VS Code innehåller telemetri (såklart), men VSCodium gör inte det. Allt är densamma som i VS Code, förutom all spårning från Microsoft. Plus, både VS Code och VSCodium är open source. Man kan även köra VS Code via webbläsaren (och därmed self-hosted). Se bara till att inaktivera all spårning först.

Förresten, Atom innehåller spårning också, och om man läser den sista meningen i README.md på atom/metrics, så samlas all data in till GitHubs interna pipeline. Jag tar det då som att Microsoft samlar in telemetri om din användning av Atom. Det går såklart att inaktivera detta precis som i VS Code, men ville bara säga det här eftersom vi är inne på det ämnet

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Nej, använder VS code för det mesta.

Visa signatur

[CPU: Intel i5 13600KF] - [Moderkort: Asus TUF Z790] - [Minnen: Corsair Vengeance 2x16 5600MHz] - [GPU: Asus GeForce TUF 4070 Ti] [SSD: Samsung EVO 960 250GB, Samsung 850 500GB] - [Skärm: Msi 27" MAG274QRF-QD] - [Övrigt: Sennheiser HD650, Schiit Modi 2, Schiit Magni 3, Logitech G Pro, Ducky One 2 SF]