EU inför USB Type-C som standard från år 2024

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadArg:

Tror du verkligen där är någon batteritid kvar för en produkt som kräver lightning-kabel år 2024?

Top batteritid i min iPhone 11, som jag förhoppningsvis inte behöver byta ut förrän tidigast 2024.
Tic toc....

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

jag har dock en del problem med lightning - stiften liksom "svartnar". Kör bara Apple original eller Anker. Laddar inomhus utan fukt...lik förbenat så blir de liksom oxiderade... så USB-C känns välkommet.

Inte nog med att Apple kör en egen standard, de har låg kvalite på sladdarna så man måste köpa nytt då och då. Har också stött på problem med Apple sladdar. Sen tar de en ockerkostnad för tillbehör.

Apple 20W laddare och kabel
590 kr
https://www.dustinhome.se/product/5011167073/20w-usb-c-power-...

Samsung 25W laddare och kabel
349 kr
https://www.dustinhome.se/product/5011175141/ep-ta800-stromad...

Samsung 15W laddare och kabel
155 kr
https://www.dustinhome.se/product/5011271548/ep-t1510-stromad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Oj då, jag hade liksom missat att detta även skulle inkludera laptops, wow!

Det är ju dock lite förvirrande för jag tror många USB-C laddare är för klena för att ladda laptops medan dom är igång?

Nja, ultra-books har nog haft TB3 laddning som standard (65W och uppåt) i MINST 4 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jaha, det hade jag inte riktigt koll på!
Är meddelandet tydligt och lättförståeligt?

Jo, men det hade jag väl tyckt att de är iaf den på polarens Legion dator. Kanske en aning för försiktigt även om laddaren faktiskt orkar med att driva datorn vid typ vanligt surfande.

Men meddelandet är typ: Inkopplad laddare ger mindre effekt än rekommenderat, koppla in laddaren som kom med datorn för bäst prestanda.

Permalänk
Skrivet av Fulci:

Inte nog med att Apple kör en egen standard, de har låg kvalite på sladdarna så man måste köpa nytt då och då. Har också stött på problem med Apple sladdar. Sen tar de en ockerkostnad för tillbehör.

Apple 20W laddare och kabel
590 kr
https://www.dustinhome.se/product/5011167073/20w-usb-c-power-...

Samsung 25W laddare och kabel
349 kr
https://www.dustinhome.se/product/5011175141/ep-ta800-stromad...

Samsung 15W laddare och kabel
155 kr
https://www.dustinhome.se/product/5011271548/ep-t1510-stromad...

Värt att notera är att Appels sladdar är fria från PVC. Kan upplevas som "sämre" men de är mindre skadliga både för hälsa och miljö.

Funderar faktiskt på att köpa en iPhone endast pga det nästa gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Värt att notera är att Appels sladdar är fria från PVC. Kan upplevas som "sämre" men de är mindre skadliga både för hälsa och miljö.

Funderar faktiskt på att köpa en iPhone endast pga det nästa gång.

Apple plastar dock in allting helt i onödan. De har börjat med lite mer miljövänlig plast, men vem fan behöver två "skyddsplast" runt laddaren? Bra initiativ, men de kan bli bättre.
https://youtu.be/0tf--gjA8VA?t=54

Edit: Jag har en Sony, var tvungen kolla om de gör något. Verkar så i alla fall, de har minskat engångsplastanvändningen till en bråkdel och siktar på att ta bort den helt.
https://www.sony.se/electronics/eco/eco-mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elan Krieger:

Ta ut dammet ur porten så blir de som nya igen USB C fungerar 100x bättre än micro USB som ändå aldrig strulade för min del

Så länge det inte har släppt vid moderkontaktens lödningar. (Honkontakten alltså inne i telefonen etc.).
Håller med dig, men i artikeln/"nyheten" sägs det att USB-A ska "försvinna" för möss och tangentbord.
Fine by me, men INTE på stationära burkar!

Tokgillar USB-C på telefoner, mobila enheter etc. etc. Jättebra!
Men som sagt inte på "riktiga datorer", där är det USB-A, med den stora och "trygga" kontakten som bör gälla.
Stationärt menar jag med "riktiga datorer". Vill absolut inte byta ut allt "vad jag har hemma" i USB-A-väg till klenare USB-C. Kommer antagligen "slå sönder" varenda USB-C med dammsugaren, när jag dammsuger huset. USB-A har klarat sig från detta hemska dammsugande sedan 1990-talet. Alltså att jag dammsuger "bananas" då.

Kan ni/någon av er tänka er en klen USB-C på golvet vid dammsugande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av +_+:

Hatar USB-c på telefoner. min tele är ofta helt dränkt i vatten och för att kunna ladda telefonen inom en vettig tid så tar jag lite papper o petar in i hålet för laddkontakten. Här är lightning guld, bara ett stort håll allt sugs ur direkt. Medans de med USB-c, man får stå o pilla runt det lilla "bladet" där inne o de blir ändå inte torrt.

Vistas man mycket på byggen eller andra dammiga miljöer har jag upplevt att lightning fungerar mycket bättre i längden. Väldigt svårt att komma åt att rengöra en USB-C kontakt så jag ser verkligen inte fram emot en eventuell övergång.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Skrivet av Fulci:

Apple plastar dock in allting helt i onödan. De har börjat med lite mer miljövänlig plast, men vem fan behöver två "skyddsplast" runt laddaren? Bra initiativ, men de kan bli bättre.
https://youtu.be/0tf--gjA8VA?t=54

Edit: Jag har en Sony, var tvungen kolla om de gör något. Verkar så i alla fall, de har minskat engångsplastanvändningen till en bråkdel och siktar på att ta bort den helt.
https://www.sony.se/electronics/eco/eco-mobile

Jo men det är de tyvärr inte ensamma om!

Dock har de bantat ned plasten ordenligt sen 2020 (när den videon du lämnade gjordes).

Permalänk
Medlem

Är det något politiskt jag håller med om så är verkligen detta.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Jo men det är de tyvärr inte ensamma om!

Dock har de bantat ned plasten ordenligt sen 2020 (när den videon du lämnade gjordes).

Ja, en del andra kör också det tyvärr. Jag vet att de vill att den ska vara exklusiv känsla och ren/repfri, men det är en laddare. Lägg den direkt i en kartong, chansen att den blir repad i förpackningen är minimal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Bara jag som stör mig på hur micro-b alltid kallas för micro-usb? Visst, i dagligt tal funkar det eftersom micro-a aldrig används. Men till och med i nyhetsartiklar och affärer som säljer kablar benämns den väldigt ofta som micro-usb istället för micro-b.

Och trasiga usb-portar är oftast pga skit bakom spakarna. Folk misshandlar konstant sina laddkablar och portar. Oftast genom att sätta i kabeln i botten på en enhet och sedan dagligen mosa ned den i magen, bröstet eller en bordsskiva med noll tanke på vilken stress dom utsätter kabeln och porten för. Inte konstigt att vissa måste byta kabel efter bara någon månad så som dom behandlar den.
Jag har en typ-a till micro-b kabel från 2008 som jag använde dagligen i mer än 8 år och haft med i jackfickan några hundra gånger och som även bokstavligen rest världen runt och fortfarande används då och då till tillexempel en Xbox One controller och andra enheter som fungerar lika bra som den gjorde för 14 år sedan

Även gsmarena listar de som micro usb?
Märkligt att störa sig på nåt som är så självklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Även gsmarena listar de som micro usb?
Märkligt att störa sig på nåt som är så självklart.

Och de har också fel. Micro-b är ett sånt där fall där det har börjats benämnas fel och sen har alla hakat på det tills det blivit normen och "självklart" som du uttrycker det. Och sen så ser folk istället konstigt på den rätta benämningen och majoriteten av folk inte ens vet vad micro-b innebär trots att det är något de använt dagligen i åratal. "USB type-C" ska allt som oftast skrivas ut till fullo medan de andra kontakterna har någon halvdan underförstådd benämning istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Usb c kan mata en del effekt genom kabel
Men de finns gränser för 5v men enar dom om en spännings standar med avskänning så skulle dom ha hög spänning för dom törstiga sakerna

just därför USB-C PD är upp till 20V, 5A (100W).
Därför det är så nice med trigger boards och en kompatibel batteribank, bästa sättet att får 12V (usb-c är 5, 9, 12, 15 och 20v, alla enheter stödjer inte alla volten så det får man läsa sig till dock). Med ett trigger board satt på 12V kan du driva 99% av alla nätverksprodukter och hemelektronik med batteri.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarcusHuddinge:

Bara jag som stör mig på hur micro-b alltid kallas för micro-usb? Visst, i dagligt tal funkar det eftersom micro-a aldrig används. Men till och med i nyhetsartiklar och affärer som säljer kablar benämns den väldigt ofta som micro-usb istället för micro-b.

Och trasiga usb-portar är oftast pga skit bakom spakarna. Folk misshandlar konstant sina laddkablar och portar. Oftast genom att sätta i kabeln i botten på en enhet och sedan dagligen mosa ned den i magen, bröstet eller en bordsskiva med noll tanke på vilken stress dom utsätter kabeln och porten för. Inte konstigt att vissa måste byta kabel efter bara någon månad så som dom behandlar den.
Jag har en typ-a till micro-b kabel från 2008 som jag använde dagligen i mer än 8 år och haft med i jackfickan några hundra gånger och som även bokstavligen rest världen runt och fortfarande används då och då till tillexempel en Xbox One controller och andra enheter som fungerar lika bra som den gjorde för 14 år sedan

Tja, micro-a blev ju aldrig särskilt använd, inte heller mini-a. Men a och b hade ju en riktning liksom, a satt alltid på hosten och b alltid på enheten, så det är ju inte jättekonstigt att mini-a och micro-varianter av a inte blev så stort då man ofta har mer plats på den sidan liksom. Och eftersom de knappt fanns "i det vilda" så är det heller inte så konstigt att distinktionen mellan a och b föll bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Hoppas de bara får ordning på USB-C kontakt baserade dockingstationer, som IT support har det varit problem med dockingstations med USB-C portar och inte bara ett märke eller modell, dvs. bl.a. problem hos HP, Dell och Lenovo. På nätet ser jag också problem. Det kan handla om t.ex. nätverksportar som plötsligt slutat fungera, extra skärmar som inte kommer igång. Tror det har med strömsparläge/hur det väcker upp porten funkar inte alltid 100% med USB-C. Tycks va nån form av designmiss.

Problemet är att USB-C är bara en port. En port med valfri standard bakom. En del dockor är Thunderbolt, en del datorer stödjer inte thunderbolt (tex amd-laptops), andra dockor är bara vanlig USB data (usb 3.1 tex) över USB-C, där har du många gånger ett chip som gör om dataströmen till video. Andra USB-C är DisplayPort osv.

En bildskärm kräver en hel del bandbredd som usb 3.1 inte klarar av, typ 40+ gbps.

Så när man köper en docka måste man veta vilken enhet som ska använda den, annars kan du få strul. Det är största problemet.

Sen har inte alla USB-C kablar stöd för alla standarder, en del är ju bara för laddning andra är Thunderbolt kabel osv.

Så snart kommer man sitta på 20 kablar som alla ser lika ut men fungerar olika med sina enheter. På vilket sätt är det bättre än dagens röra.

Permalänk
Medlem

Äntligen! Var på tiden usb-c funkar galant

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem

Toppen, nu fattas bara android auto som standard sedan kan man ju köpa en Iphone igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Nu var det ju inte alls det jag pratade om.

Det är inget nytt "problem" att du kan använda samma laddare till allt, och om din laddare inte stödjer rätt standard eller har tillräckligt med kapacitet så kommer din enhet att säga till.

Det var nog det som var förvirrande, det är nog få hittills som sett det som en nackdel. USB Foundation är dock överdrivet totalkassa på tydlig märkning och annat, så det kan jag hålla med om att det behöver förbättras. Jag är nog mer orolig för kablar från Wish mfl i så fall, men hoppas det finns tillräckliga skydd i standarden för sådana fall.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Tycker inte EU ska lägga sig i sånt här. Jag menar visst, styra lite på övergripande nivå så länder inom unionen inte svävar iväg allt för mycket kan väl vara acceptabelt antar jag (även om lagarna uppenbarligen är godtyckliga med tanke på att Sverige blankt skiter i lite saker som inte faller oss (politikerna) i smaken)...men detta är ju att ge sig in och detaljstyra på en helt absurd nivå enligt mig.

Jag ser nyttan förstås. Och det går inte ut över mig på något vis så det är inte där skon klämmer. Utan jag gillar inte att de öppnar upp för att styra saker i detalj på detta vis helt enkelt.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

"Stackars Apple"

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Oj då, jag hade liksom missat att detta även skulle inkludera laptops, wow!

Det är ju dock lite förvirrande för jag tror många USB-C laddare är för klena för att ladda laptops medan dom är igång?

du ska nog se att det kommer finnas sätt att komma från USB-C, dvs i fall där datorn kräver mer än vad USB-C kan leverera så kan man köra på något annat.

Liksom har 300 watt till min Lenovo, dvs skulle det inte finnas något sätt för laptops att skippa laddning via USB-C så måste det vara dubbla kontakter.

Sen är det nog inget som hindrar tillverkare från att tillåta USB-C laddning men fortfarande ha deras egna kontakt också. vilket nog skulle vara det bästa

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Tycker inte EU ska lägga sig i sånt här. Jag menar visst, styra lite på övergripande nivå så länder inom unionen inte svävar iväg allt för mycket kan väl vara acceptabelt antar jag (även om lagarna uppenbarligen är godtyckliga med tanke på att Sverige blankt skiter i lite saker som inte faller oss (politikerna) i smaken)...men detta är ju att ge sig in och detaljstyra på en helt absurd nivå enligt mig.

Jag ser nyttan förstås. Och det går inte ut över mig på något vis så det är inte där skon klämmer. Utan jag gillar inte att de öppnar upp för att styra saker i detalj på detta vis helt enkelt.

Förstår tanken MEN är ett så otroligt problem med elskrot som sen inte ens tas hand om utan det hamnar i många fall bara i marken. Så det måste verkligen åtgärdas, och detta är en bra bit på vägen. Absolut bästa vore att dom skulle införa en kabel för ALLT! vilket snart rent tekniskt USB skulle kunna klara.

Och om inte EU lägger sig i vem gör det då? Företagen skiter fullständigt i allt utom pengar, bara att kolla på hela right to repair kampen i USA och hur Apple, John deer, tesla och många fler gör allt i sin makt för att kringgå nya lagar och försöka hitta nya sätt att blåsa folk och vrida det till positiv PR för sig själva.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Standarder är bra men jag tycker inte att det är unionsfråga att bestämma vilken typ av laddningsport en telefon skall ha. Låt köparna(läs marknaden) själv bestämma över detta genom konsumentens val utav produkter vilket i sin tur styr marknaden.

Vad blir nästa grej, skall EU bestämma vilken maxeffekt min dator får lov att ha innan den klassas som olaglig?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Blir nog inga laddkontakter på EU Apple produkter hoppas jag.. Trådlöst ftw.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Perfekt! Äntligen lite uppstyrning bland konsumentfientliga företag.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Standarder är bra men jag tycker inte att det är unionsfråga att bestämma vilken typ av laddningsport en telefon skall ha. Låt köparna(läs marknaden) själv bestämma över detta genom konsumentens val utav produkter vilket i sin tur styr marknaden.

Vad blir nästa grej, skall EU bestämma vilken maxeffekt min dator får lov att ha innan den klassas som olaglig?

Fast marknaden har ju inte lyckats styra upp mot en enda standard, så det har ju inte fungerat.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Fast marknaden har ju inte lyckats styra upp mot en enda standard, så det har ju inte fungerat.

Det är det som är grejen, varför måste man ha en enda standard? Varför inte låta folk själv välja bland olika standardiserade format? Jag menar, skall någon snart bestämma att min dator får inte lov att dra mer än 240 watt p.g.a. kontakten?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Det är det som är grejen, varför måste man ha en enda standard? Varför inte låta folk själv välja bland olika standardiserade format? Jag menar, skall någon snart bestämma att min dator får inte lov att dra mer än 240 watt p.g.a. kontakten?

Agree to disagree då

Jag anser att flertalet olika sladdar inte har nån fördel gentemot att ha 1 som täcker alla behov.

240 watt argumentet är inte realistiskt däremot då redan idag finns det bärbara med flera strömsladdar, men jag förstår tanken.

Och att argumentera för att en standard i sladdar är dåligt eftersom dom skulle kunna göra nått annat beslut på EU nivå låter lite snett.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Problemet är att USB-C är bara en port. En port med valfri standard bakom. En del dockor är Thunderbolt, en del datorer stödjer inte thunderbolt (tex amd-laptops), andra dockor är bara vanlig USB data (usb 3.1 tex) över USB-C, där har du många gånger ett chip som gör om dataströmen till video. Andra USB-C är DisplayPort osv.

En bildskärm kräver en hel del bandbredd som usb 3.1 inte klarar av, typ 40+ gbps.

Så när man köper en docka måste man veta vilken enhet som ska använda den, annars kan du få strul. Det är största problemet.

Sen har inte alla USB-C kablar stöd för alla standarder, en del är ju bara för laddning andra är Thunderbolt kabel osv.

Så snart kommer man sitta på 20 kablar som alla ser lika ut men fungerar olika med sina enheter. På vilket sätt är det bättre än dagens röra.

Jag talar alltså om HP, Dell, Lenovo osv laptopar som man parar ihop rekommenderade dockingstationer från samma tillverkare som tillverkarna själva anser kompatibla med vissa laptop modeller där specsen borde vara mer än OK för att driva en 1080p skärm t.ex. Dockingstationerna har egna strömadaptrar och USB-C som kontakt mellan datorn. Jag antar man skall kunna lita på tillverkarnas egna rekommendationer men ändå tycks det var en hel del strul. Liknande dockingstationsmodeller med annan port har funkat OK t.ex.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional