Permalänk
Medlem

Början av Bioshock Infinite när man först kommer över molnen, önskar jag kunde återuppleva det för första gången.

Permalänk
Medlem

Det mesta som man upptäckte i Ultima Online när man satt med det i början, det var så nytt så banbrytande.

Annat tillfälle var när man spelade demot till första Fallout från en Pc Gamer skiva och fick ta på sig en minigun, jag var hooked direkt o sprang o köpte spelet.

Annars har vi nog när man flög in i Ironforge första gången med

Glömde FF7, tjöt ju som en gris när flower girl dog......

Permalänk
Medlem

Att gå från 56kbps-modem till 10Mbps-ethernet var ganska omtumlande.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

När man hörde regnet smattra mot taket i zelda a link to the past

Permalänk
Medlem

Första gången jag såg ett voodoo in action, turok var spelet

förutom det är det relativt sparsamt.

Permalänk
Medlem

Spelar sällan stora singleplayer titlar men när jag drog igång RDR2 på PC fascinerades jag. Dessförinnan kan nämnas Doom 3, WoW, GTA San Andreas och tidiga battlefield-serien.

Permalänk

Xenoblade chronicles på wii, första stora RPG't med i princip open world, skalan på allt var så massiv jämfört med de jag hade spelat innan i genren (Golden sun tex), att jag blev överaskad flera gånger av hur stort det var, att storyn fortsatte mm, fram till att det slutade med att låsa upp new game plus!

Permalänk
Medlem

jag skrev min livsberättelse som blev vääääldigt långt efter att ha spelat Beyond: Two Souls, precis som huvudkaraktären gjorde i slutet. satt och skrev på den i 3 dagar i sträck. från födsel till idag med alla trauman och mörka stunder blev en helt annan bild i textform.

men sen har vi ju VR. minns när jag satte upp min HTC Vive 2016. sjukt var det

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk

Unreal med alla lens flares när man körde det med ett Voodoo 2. Eller Star Wars Jedi Knight vilken atmosfär. Dark Forces var också suveränt men det var mer likt Doom. Half Life tog andan av mig pga handling och atmosfär men tycker inte det åldrats särskilt bra sedan dess.

Sedan fanns det spel i andra kategorier men first person genren drev verkligen grafiken framåt under 90-talet.

Permalänk
Medlem

Var aldrig intresserad av datorspel, förrän jag spelade Halflife 1 första gången med min P2-300 och Voodoo Banshee, sen var jag fast. It is what it is.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Unreal när man kommer ut ur skeppet i början var rätt wow minns jag.

Japp, detta var vad jag också kunde komma på.

Permalänk
Geeks Gaming

Nog bästa introt till en värld som jag vet. Och ger mig samma känsla varje gång jag spelar genom de.
Fick mig att fastna i mer story drivna spel.

Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

1994 när jag och kompisen satt vid Amiga 500:an, tog de första stegen med karaktären i Flashback och fick känna på den grymma animeringen. "WOW!" sa vi båda samtidigt.

https://c.tenor.com/3y-wWBKQ1LgAAAAd/flashback-game.gif

Kommer fortfarande ihåg introt där till Flashback och det är ett av mina Aha moment det. Det och när jag testade VR första generationen i början av 90 talet då det enbart var vector grafik och styltigt som fasiken men ahh så fräckt och synfältet följde ju huvudets rörelser och allt

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk
Medlem

Another World på Amiga 500 var mind blowing.

Inte spelrelaterat men att få 10mbit fiber. 22 år sen nu.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Måste nog varit på Dreamhack när dom visade upp demot för COD2, fasen sjukt att det även idag ser helt okej ut om man verkligen maxar det och inte kollar på saker allt för nära ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Första gången jag såg min storasyster spela Sonic The Hedgehog på Megadrive var nog mitt första "Wow"-moment. Var typ 4 år och minns hur färgerna bara poppade ur teven vilket inte gick att jämföra med det jag i mitt korta liv tidigare upplevt.

I mer utvecklad ålder tar nog Half Life 2 kakan, spelade aldrig Half Life(1) innan utan hoppade direkt till Counter Strike men när HL2 släpptes så var det detaljrikedom jag aldrig tidigare upplevt i ett spel.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Tibia

Detta MMOrpg spel där allt var möjligt, min största kärlek från tidigt 2001 tills än idag. Första gubben hamnade i ett hål och kom aldrig upp igen. Andra gubben stal självfallet ett rep av någon random spelare på torget för att aldrig fastna i ett hål.

Men framförallt, det minnet jag allra mest tar med mig är första gången vi lootade ett par boots of haste. Jag, min bror och bästa kompis lurade in en kille i en smal passage, där vi utnyttjade en bug/spelmekanism som gjorde att han inte kunde heala sig. Han var lvl 80~ och vi var lvl 13-15.

Sakta men säkert dog han och vi drog upp BoH och sprang där ifrån.

Skorna i sig var på denna tiden värda över 90k ingame cash, men kunde säljas på gatan i vår stad för flera hundra kr.

Vi sparade självfallet skorna och var kungar i stan. ”Kolla dom har boh” 🤷‍♂️

En upplevelse som var så häftig att jag skrev en låt om det till och med. Helvete vilka tider det var. ❤️

Permalänk
Medlem

Oooh, det var så länge sen så inte helt hundra säker på vad som var mitt stor wow ögonblick.. Vet att jag blev djupt impad när jag satt hemma hos kompisen och vi drog igång Metroid på gamla nes.

Visa signatur

Laddar upp lite spelvideos på Youtube
Livestreamar ibland på Twitch

Permalänk
Medlem

Första solljuset när man kommer ut från valvet i Fallout3 och får sakta se "the capital wasteland"

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Början av Bioshock Infinite när man först kommer över molnen, önskar jag kunde återuppleva det för första gången.

Håller med hela pilgrimvandringen är magisk allt ifrån roddbåten och alla smådetaljer, det lilla pusslet när himlen öppnar upp sig till transporten ner i kyrkan och dopet.

Fick samma wow faktor i Wind Waker Temple of Time när tiden blir fryst.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Hackers:

När man hörde regnet smattra mot taket i zelda a link to the past

+1

Satt och spelade det med en klasskamrat samma dag som det släpptes.
När det började regna i spelet utbrast min klasskamrat att han var tvungen att springa in och släppa in hunden så att han inte var fast ute i regnet. Vi skrattade riktigt gott när vi tittade ut genom fönstret och insåg att det var strålande sol ute i verkligheten.

Hårdvarumässigt måste det vara första Voodoo och Quake hemma hos en polare. Svårt att hitta ett mer transformativt ögonblick än det.

Star Fox var också en jäkla häftig upplevelse första gången gen jag såg det på en för tiden enorm 42 tums TV. Hade stora förhoppningar på superfx men det blev aldrig någon mer titel i den kalibern.

Att gå från 56k modem till 128k isdn var också jäkligt fett. Betydligt större skillnad än vad det är på pappret så att säga.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Outer Wilds! Det är ett spel som jag gick in väldigt blint i eftersom jag blev rekommenderat att göra det. Jag var dessutom ganska stenad o det var en riktigt jävla fin uppelvelse! Vill ju såklart inte spoila nåt, men första gången "det där" händer var ganska sjukt alltså
Att man sen går igenom hela spelet utan att få en enda powerup eller nånting men att man ändå känner att man progressar för att man SJÄLV gör det när man blir får erfarenhet o ledtrådar gör ju bara spelet ännu trevligare!

Permalänk
Medlem

När man köpte sitt första voodoo kort och körde tomb raider och quake II
Första gången jag spelade half-life 2.

Och i nutid.
RDR2, detaljerna och känslan av att vara "där" kan spela i timmar utan att göra något vettigt och bara insupa stämningen.
MSFS2020, kan fortfarande inte greppa hur bra dom fått till det, att man kan flyga överallt och det ser ut "som det ska"

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem

Helt klart när jag spelare Crysis för första gången, magiskt läckert även i low haha. Farsan vart imponerad av HL2 när man retade upp vakterna i början som började jaga dig med chockpinnar, "uppfriskande att det inte bara är en massa pangpang".

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothdeus:

Att gå från 56kbps-modem till 10Mbps-ethernet var ganska omtumlande.

+1

Satt en hel kväll och surfade in på olika sidor.
"Kolla, kolla! Nu klickar jag. NU ÄR DEN LADDAD!"

Min sambo var lagom trött på mig...

Permalänk
Medlem

Outcast när jag spelade det för första gången (1999-ish?) var fantastiskt. Stora vackra voxelvärldar som inte var så kantiga som många polygonbaserade spel var vid den här tiden. Dessutom var vatteneffekterna magiska.

Som lök på laxen var AI:n bra och gjorde man något dumt så kom NPC:erna ihåg det. Det var nog första gången jag upplevde den mekaniken i ett spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Westelindh!:

Första gången jag såg ett voodoo in action, turok var spelet

förutom det är det relativt sparsamt.

Håller med dig Turok var ett lyft i voodoo2 miljön sen när man skjöt i vattnet fina stänk...
Enda nackdelen var att man måste ha 64Mb i minnet så inte spelet lagga sig när man använde dom dags vapnet 🤣🤣🤣🤣🤣

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Var många wow moment när man gick från C64 till amiga 500.
Sen var nog första Doom ett sånt där WOW moment, vilket lyft från wolfenstein.

Stämningen i diablo 2 var magisk.

Ravenholm i HL2, vet inte om det var wow eller AAAAAAAAH. Men häftigt var det.

Senaste wow för mig var nog första gången man kom in i WoW 2005 och gick runt i Shadowglen och bara gapade.

Permalänk
Medlem

Bioshock 1, speciellt när man ser Rapture City för första gången.

https://youtu.be/GmQD6Gx_qG4?t=273

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb